Miksi suomalaiset maustaa ruokaa niin tylsästi?
Korkeintaan laitetaan suolaa ja pippuria, ehkä jotain paprikajauhetta tai chiliä jos ollaan hurjalla päällä.
Itse käytän ruoanlaitossa paljon Intialaisia ja Aasialaisia mausteita esim kanelia, neilikkaa, inkivääriä, korianteria, kardemummaa, fenkolia, erilaisia pippureita, minttua, kookosta yms.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ketkä??
Tämän päivän ruuassa mm punaista currytahnaa, chiliä, tuoretta inkivääriä, kurkumaa, curryjauhetta, korianteria, valkosipulia ha garam masala mausteseosta suolan ja pippurin lisäksi:)
Äärettömän tylsää!!
Huomiseen ruokaan tulossa mm itsekeitetty tomaatti-yrttikastike, tuoreita yrttejä, valkosipulia ja muskottia suolan ja pippurin lisäksi
Ihan mautonta!
Itse raaka-aineiden maku peittyy pelkkiin mausteisiin :)
No ei. Kasviksissa on tallessa ihan oma makunsa tuossa curryssa vaikka musteita onkin paljon intialaiseen tyyliin. Eihän se olisi currya jos se ei siltä maistuisi?? Juuri valitettiin ruuan mauttomuutta ja nyt ei saa maistua miltään??
Ja tomaatti ja yrtit korostaa upeasti lihan omaa makua kun pitkään hauduttaa
Lueppa historiaa. Eri kulttureiden ruoat.
Se opitaan jo päiväkodissa.
Mulla lapsi söi vaikka mitä ennen päiväkotia mutta siellä oppi sitten mauttomien ruokien ystäväksi.
Kun lukee vanhoja keittokirjoja niin ruokaa maustettiin paljon enemmän ennen vanhaan. Sotien jälkeen tuli maustepula ja keittokirjoista tuli todella tylsiä, kuten ruuistakin.
Mausta miten halua, äläkä muilta lupia kysele! Itse tykkään miedoista mausteista.
Suomalaisten ovat opetelleet kokkaamaan vain lapsille joille ei voi mausteita laittaa. Käy jossain semmoisesta paikassa mitä ei olla rakennettu toimimaan lasten ehdoilla lapsia varten niin kuin heidän äidit niin vaativat
En laittaisi yhtäkään aloittajan mainitsemaa maustetta ruskeaan kastikkeeseen.
Curry on niin pahaa lähes kaikilta firmoilta. Löysin Hämeenlinnasta firman, joka ei laita karriin valkosipulia eikä juustokuminaa. Sellainen on hyvää. En siedä valkosipulia, jota joka helkkarin ruokaan työnnetään haisemaan ja maistumaan minusta erittäin epämiellyttävälle.
Karria voi itse sekoitta, tiesittekö sen?
Meillä on mausteet pääasiassa pippureita ja niillä saa ihmeitä aikaan, on niin montaa laatua olemassa. Jopa jäätelön kastikkeeseen voi laittaa punapippuria.
Mausteiden maailma on ihana.
Siis eikö teidän mummoillanne ollut yrttitarhaa ja puutarhaa? Eivätkö keränneet mausteita metsistä? Mitä ihmettä....?
Vierailija kirjoitti:
Lueppa historiaa. Eri kulttureiden ruoat.
No kerro historiasta lyhyesti kun kehotat.
Vierailija kirjoitti:
Mausteita käytettiin ja käytetään paljon muualla maailmassa ettei ruoka pilaannu
Ei. Ei pilaantumisen estämiseksi vaan pilaantuneen maun peittämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
En laittaisi yhtäkään aloittajan mainitsemaa maustetta ruskeaan kastikkeeseen.
Joo oikea ruskea kastike tai läskisoossi. Nämä ovat taitolajeja ja isojen miesten kerhoja, joissa kokoontuvat läskisoossille.
Voi miten hyvää haudutettu läskisoossi on.
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö teidän mummoillanne ollut yrttitarhaa ja puutarhaa? Eivätkö keränneet mausteita metsistä? Mitä ihmettä....?
Me kerättiin mummon kanssa suolta lakkojen eli suomuuraimen lehtiä ja mummp haudutti niistä teetä. Voi että.
Tilasin kerran supisuomalaiselta grilliltä vedyn kaikilla lain sallimilla mausteilla, mutta heillä ei ollut inkivääriä ja muskottia lainkaan?
Salvia, no se on yrtti, on kaikkein tärkein naudanlihan kanssa ja siitä tulee parhaat lihakääryleet. Voi että.
Minusta meillä Suomessa on oma ruokakulttuuri ja se on terveellistä ja helppoa ruuanvalmistajalle. Eteläisissä maissa tuhrataan lieden ääressä tuntitolkulla ja siellä ei ole niin hyviä raaka-aineita kuin meillä. Perunan nostan ylimmäksi kuninkaalliseksi ruokaa valmistettaessa.
Koska kuten Jope aikoinaan sanoi uutisvuodossa,siinä menee se riistan maku,oli kylläkin kyse naisista jopen kommentista.