Sijoittamalla rikkaaksi
Kuinka moni teistä on rikastunut sijoittamalla?
Oma polkuni on kulkenut ahkeran opiskelun kautta huomattavasti vauraampaan elämään. Useimmilla sijoittajilla ensimmäiset kolme vuotta ovat opiskeluaikana, jolloin saa varautua siihen, että oppirahoja maksellaan.
Itse olin viisi vuotta sitten suhteellisen köyhä ja avioeronkin verottama mies. Deittimarkkinoillakin tämä näkyi, kun vastaa "ei" kesämökki- Ja autouteluun, muijan datsunin perävalot vaan syttyy yleensä viimeistään tässä vaiheessa.
Pakko se on myöntää: raha on Todella tärkeää. Jos ei itselle, niin ainakin naisille.
Usein tänä aikana lyödään hanskat tiskiin, kun rahaa ei kerry, kuluu vain
Vähitellen sitten alkaa tilit tasapainottamaan ja tilaisuudet haistamaan,ja seuraavaksi huomaa miten tili kaksin- ja sitten nelinkertaistuu.
Kannattaa luottaa asiantuntijoihin, joita Suomessa edustaa talouslehdet kuten Kauppalehti ja varsinkin arvopaperi, mutta viimeistellä päätökset omalla intuitiolla. Myös akateemista maailmaa kannattaa kuunnella, vaikka sieltä nyt ei yleensä tule kuin hymistelyä joka suuntaan.
Kannattaa sen sijaan välttää tuulipukukansan vinkkejä ja joidenkin eläkevaarien lehtiä, joiden sijoitusvinkit ovat lähinnä keskittyneet imuroimaan vanhusten eläketileiltä loputkin eurot joillakin tuulipukuosakkeita, joilla on vain yksi suunta: alaspäin.
Kommentit (6)
Tuulipukuosakkeistakin löytyy joitakin helmiä: esim. Nordea kasvattaa arvoa ja antaa osinkoa mukavasti, samoin Tokmanni on mielenkiintoinen. Ei mitään kurssiraketteja, mutta mukavia perusdefensiivisiä sijoituksia.
Aloitin nollasta 90-luvun lamassa, kun vihdoin sain koulutustani vastaavan työpaikan. Ensin piti säästää asp ja ostaa asunto. Ei silloin kummoista sijoitusvaraa jäänyt. Meni viisi vuotta ja alkoi vähän jäämään.
Pankki ei antanut lainaa osakkeiden ostoon, mutta sijoitusasuntoon antoi. Niinpä ostin yksiön Helsingin keskustasta ja laitoin sen vuokralle. Kun vakuudet riittivät, ostin toisen. Seuraavaksi vakuudet olivat jo kunnossa, joten sain lainaa indeksirahaston ostoon.
Nyt, 30 vuotta myöhemmin on kasassa ensimmäinen miljoona, joten kai minä olen sijoittamalla rikastunut. Vaan on tämä aikaa vienyt.
Kyllä, tämä ei ole hätäisen hommaa. Joku aloittelija laittaa heti mummon perinnön Teslaan ja panikoi, jos huomenna kurssi laskee kaksi prosenttia. Tai sitten ostaa ja myy 20 kertaa päivässä kuvitellen sillä jotain tienaavansa.
Itselläni taitaa tulla mittari täyteen ennen kuin miljoona on koossa, mutta kyllä se parisataa tuhattakin on ihan turvaa tuovaa, varsinkin kun näyttää, että suunta on ylöspäin.
Kannattaa lukea Morgan Houselin kirja "The Psychology of Money: Timeless lessons on wealth, greed, and happiness" vaikka olisi kokeneempikin sijoittaja. Se ei anna sijoitusvinkkejä, mutta on silmiä avaava ja ajattelumalleja muuttava helppolukuinen ja mielenkiintoinen teos.
Itse kysymykseen: Osakkeilla aloitin jo joskus ysärin alussa (nykyinen salkku 15+ vuotta), mutta rahani olen tehnyt sijoitusasunnoilla.
On ollut voittoja ja laskuja. Sijoitin it-firmoihin viisi vuotta sitten mutta rohkeus petti. Jotain jäi käteen, mutta jos olisin alkuperäisen suunnitelmani pitänyt, olisin nvidia- miljonääri.
Rokoteteollisuudesta irtauduin oikeaan aikaan, toisaalta Spinnova vei aika monen saunakaljan budjetin. Suuri mokani oli sijoittaa Kiinaan- siellä kurssit voivat laskea 98% yhtenä päivänä:D toki voitotkin voivat olla mojovia, mutta käytännössä uhkapeliä.
Konepajateollisuus on tuottanut yllättävän hyvin, vaikka onkin vähän "tuulipukua".
Sitten lähinnä kokeilun vuoksi pikkurahoja hurjasti laskeneisiin osakkeisiin, kuten Lehtoon tai Norwegianiin. En odota sieltä mitään, mutta jos sattumalta säilyisikin pystyssä, mahdollisuudet ovat hyviå.
Toisessa ääripäässä tuulipukuosakkeita vastapäätä on toki kaikenlaiset ihmefirmat joiden pillerit muuttavat kehosi rasvan Rolex-rannekelloiksi, tämäkin on hyvin riskialtista. On osattava erottaa tulosta tekevät, uudistuskykyiset firmat dinosauruksista, jotka pyörittelee vuosikymmenestä toiseen samoja juttuja.