Väitän, että köyhyys itsessään aiheuttaa mielenterveysongelmia
Monet ottaa itselleen vastuun ongelmistaan, eli kantaa tunnetta, että itsessä on jotain vikaa kun elämä tuntuu raskaalta ja siihen pitää saada diagnoosi, jonka avulla voi selittää, miksi elämä tuntuu pahalta. Kuitenkin totuus on, että Suomi on luokka yhteiskunta, jossa köyhempiä on aina sorrettu ja alistettu.
Oli parikymmentä vuotta sosialismin avulla saavutettua tasa-arvoisempaa oleskelua, mutta nyt ollaan taas lähtöpisteessä tai huonommassa tilanteessa, jossa köyhyydestä on vaikeampi nousta kuin aiempien sukupolvien aikaan. Ihmisten masennus tällä hetkellä johtuu köyhyydestä. Totta kai on varakkaitakin masentuneita, mutta jos on köyhä, niin masennus on hyvinkin ymmärrettävä seuraamus.
Meidän on yhteiskuntana pystyttävä parempaan.
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi, tuloerot on pienemmät nyt kuin edellisen hallituksen aikana. Kyllä köyhälläkin on ensisijaisesti vastuu itsestään. Miksi vuosia työttömänä ollut ei edes yritä esim palkkatukityötä tai työkokeilua ? Siksi kun kuvittelee, että olisi ylipäätään enää täysin työkykyinen
Ehkä koska noista työkokeiluista ei ole juuri kenellekään _yhtään_ mitään hyötyä työllistymisen kannalta? Kaikki työpaikat eivät edes pysty ottamaan työkokeilijoita sopimusehdoista johtuen.
Köyhyys ja seksittömyys. Varsinkin miehillä nuo kulkevat käsi kädessä.
Seksittömyys aiheuttaa merkityksettömyyden tunnetta, eikä jaksa kirskuttaa hampaita oravanpyörässä. HR-nainen taas päättelee, että tuo mies ei saa seksiä eikä hänkään sitten halua tätä miestä työpaikalle.
Tutkimusten mukaan ihmiset saavat eniten nautintoa seksistä ja bilettämisestä. Osalle tulee sitten omat lapset joskus. Sekin riippuu miehillä täysin seksin saamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP jatkaa. Tämän aloituksen pointtina ei ole luoda toivottomuuden tunnetta vaan rohkaista masentuneita ymmärtämään, että ei ole yksin vastuussa tilanteestaan ja kokemuksestaan. Ihminen on sosiaalinen eläin ja tämä hierarkkinen sosiopaattien luoma ja johtama lauma ei toimi kaikkien hyväksi.
Etenkin kun nykyään tuntuu epäempaattisuus olevan trendi. Työttömäksi ilman omaa syytään jäänyt, uutta korvaavaa paikkaa suhdanteiden johdosta ilman jäänyt kohtaakin syyllistämistä ja halveksuntaa.
Itse olen kokenut 90-luvun lama-aikana työttömyyden ja tuloromahduksen, ja se ei tosiaan ollut helppo paikka. Jos olisin lisäksi saanut osakseni samanlaista syyllistämistä mitä tänä päivänä yleistäen harjoitetaan, olisin varmasti masentunut.Haluan viestiä ylläolevalla, että on meitäkin, jotka eivät syyllistä ja ymmärtävät että olosuhteide
On helppo huomata että eniten niitä työttömänä olevia nuoria syyllistävät ja vähättelevät ovat aikuisia tai ikäihmisiä. Nuoret eivät koskaan v*ttuile toisilleen mistään työttömyydestä.
Kyllä mielenterveysongelmien suurin syy on vagina henkilöllä itsellään.
Kyllä. - Mutta toisaalta köyhyyttä ei pidä ymmärtää vain niin, että se on täysin sama asia kuin rahattomuus. Yhtään rahaa aliarvioimatta mutta ei köyhyys poistu "vain" sillä, että annetaan köyhällä rahaa tarpeeksi niin köyhyys on poissa,
Esimerkiksi osa vanhemmista tekee pahan virheen kuvittelemalla, että lapsesta tulee suositumpi ja pidetympi kaveri, jos hänelle hankitaan kallis kännykkä tai kalliita leluja ja vaatteita.
Minulle siirtymä leikatulle toimeentulotuelle oli helpotus, koska se lopetti lähes kaiken stressaavan ja masentavan byrokratian. Saan myös leikatulla perusosalla kaiken tarvitsemani mutta myös mielenrauhan, kun ei tarvitse toistuvasti selvittää mielenterveyden tilaa ja siinä yhteydessä avata aina uudestaan ja uudestaan jo terapiassa käsiteltyjä asioita vaihtuville lääkäreille. Nyt kun on saanut olla edes minuutin rauhassa, huomaan, että mielenterveyteni on aika hyvä, kun ei tarvitse kaivella menneitä.
Väitän asian olevan päinvastoin, köyhät ovat köyhiä koska heillä on mielenterveysongelmia tai jopa mentaalista kehitysvammaa
Vierailija kirjoitti:
Väitän asian olevan päinvastoin, köyhät ovat köyhiä koska heillä on mielenterveysongelmia tai jopa mentaalista kehitysvammaa
Sinulla puolestaan taitaa olla sielullista ja empatiallista kehitysvammaa. Hankalampi homma, koska pahuuteen ei löydy hoito- ei tuki toimenpiteitä.
Vai oisko kuitenkin niin, että se köyhyys on seuraus mt-ongelmista?
Kun kyllä nykyään reippaan ja eteenpäin menevän ihmisen on helppo päästä eroon siitä köyhyydestä, vaikka lapsuuden kodissa olisi köyhiä oltukin.
Suomi ja peruskoulu/ilmainen opiskelu on siitä hyviä, että täällä voi köyhänkin lapsi opiskella vaikka mihin.
Itse olen monilapsisesta kodista ja pienviljelijäperheestä, mutta se ei estänyt minua ja sisaruksiani opiskelemaan edes jonkinlaiset ammatit(vaikka ei päästy tietenkään keskikouluun ja lukioon, joka ennen oli tie rikkaampaan elämään ja korkeampiin /parempiin ammatteihin) ja elämään ihan hyvää elämää. Omat ja sisarusteni lapset ovat sitten jo peruskoulun kasvatteja ja opiskelleen yliopistoissa ja päässeet hyviin ammatteihin ja ihan hyville palkoille.
Jos olisi ollut mt-ongelmaa niin tuskin olisi opiskelut sujuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vai oisko kuitenkin niin, että se köyhyys on seuraus mt-ongelmista?
Kun kyllä nykyään reippaan ja eteenpäin menevän ihmisen on helppo päästä eroon siitä köyhyydestä, vaikka lapsuuden kodissa olisi köyhiä oltukin.
Suomi ja peruskoulu/ilmainen opiskelu on siitä hyviä, että täällä voi köyhänkin lapsi opiskella vaikka mihin.
Itse olen monilapsisesta kodista ja pienviljelijäperheestä, mutta se ei estänyt minua ja sisaruksiani opiskelemaan edes jonkinlaiset ammatit(vaikka ei päästy tietenkään keskikouluun ja lukioon, joka ennen oli tie rikkaampaan elämään ja korkeampiin /parempiin ammatteihin) ja elämään ihan hyvää elämää. Omat ja sisarusteni lapset ovat sitten jo peruskoulun kasvatteja ja opiskelleen yliopistoissa ja päässeet hyviin ammatteihin ja ihan hyville palkoille.
Jos olisi ollut mt-ongelmaa niin tuskin olisi opiskelut sujuneet.
Mitä teet koulutuksella, kun ei ole työpaikkoja? Et ole tainnut ihan viimeaikoina tarkastella tilastoja. Paljon korkeasti koulutettuja työttömiä. Elät viime vuosituhannella ystävä hyvä.
Mitä siis pitäis tehdä? Antaa köyhille tyhjästä enemmän rahaa, jotta eivät masentuisi? Suoraan sanoen, ei riitä niin paljoa solidaarisuutta, että köyhän masentuneisuus koskettaisi. En koe siitä häpeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla puolestaan taitaa olla sielullista ja empatiallista kehitysvammaa. Hankalampi homma, koska pahuuteen ei löydy hoito- ei tuki toimenpiteitä.
Ei se ole pahuutta, ettei anna omastaan saamattomalle. Ei kaikilla kuulu olla asiat yhtä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole pahuutta, ettei anna omastaan saamattomalle. Ei kaikilla kuulu olla asiat yhtä hyvin.
Olet sekä paha että tyhmä. Sori.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Köyhyys ja seksittömyys. Varsinkin miehillä nuo kulkevat käsi kädessä.
Seksittömyys aiheuttaa merkityksettömyyden tunnetta, eikä jaksa kirskuttaa hampaita oravanpyörässä. HR-nainen taas päättelee, että tuo mies ei saa seksiä eikä hänkään sitten halua tätä miestä työpaikalle.
Tutkimusten mukaan ihmiset saavat eniten nautintoa seksistä ja bilettämisestä. Osalle tulee sitten omat lapset joskus. Sekin riippuu miehillä täysin seksin saamisesta.
Yrittäkää miehet löytää jo jotakin muutakin sisältöä elämäänne, kuin pelkän nussimisen. Aina tuo sama vinkuminen.
Ja kuitenkin täältäkin saa jatkuvasti lukea, miten naiset on kaieken pahan alku ja juuri ja kaikki naiset on hu*ria jne.
Ja jatkuvasti on aloutuksia, miten nuoret miehet ei enää tarvii naisia enää mihinkään, eikä ainakaan seksiin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet sekä paha että tyhmä. Sori.
- eri
Ai koska en anna saamattomalle rahaa ja olen sitä mieltä, että on ihan okei että ahkeruudesta ja älykkyydestä elämä palkitsee? LOL.
Köyhyys ajaa myös huumeongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Tämän vuoksi mielenterveysongelmia on myös vaikea hoitaa, koska se vaatisi yhteiskunnallista muutosta.
Eivätkä ihmiset ole halukkaita muuttumaan. Lainkaan. Tarkoittaisi että niitä omia asenteitakin pitäisi miettiä uudelleen. Liikaa pyydetty useimmilta.
Etenkin kun nykyään tuntuu epäempaattisuus olevan trendi. Työttömäksi ilman omaa syytään jäänyt, uutta korvaavaa paikkaa suhdanteiden johdosta ilman jäänyt kohtaakin syyllistämistä ja halveksuntaa.
Itse olen kokenut 90-luvun lama-aikana työttömyyden ja tuloromahduksen, ja se ei tosiaan ollut helppo paikka. Jos olisin lisäksi saanut osakseni samanlaista syyllistämistä mitä tänä päivänä yleistäen harjoitetaan, olisin varmasti masentunut.
Haluan viestiä ylläolevalla, että on meitäkin, jotka eivät syyllistä ja ymmärtävät että olosuhteiden vangiksi voi jäädä lähes kuka tahansa.