Väitän, että köyhyys itsessään aiheuttaa mielenterveysongelmia
Monet ottaa itselleen vastuun ongelmistaan, eli kantaa tunnetta, että itsessä on jotain vikaa kun elämä tuntuu raskaalta ja siihen pitää saada diagnoosi, jonka avulla voi selittää, miksi elämä tuntuu pahalta. Kuitenkin totuus on, että Suomi on luokka yhteiskunta, jossa köyhempiä on aina sorrettu ja alistettu.
Oli parikymmentä vuotta sosialismin avulla saavutettua tasa-arvoisempaa oleskelua, mutta nyt ollaan taas lähtöpisteessä tai huonommassa tilanteessa, jossa köyhyydestä on vaikeampi nousta kuin aiempien sukupolvien aikaan. Ihmisten masennus tällä hetkellä johtuu köyhyydestä. Totta kai on varakkaitakin masentuneita, mutta jos on köyhä, niin masennus on hyvinkin ymmärrettävä seuraamus.
Meidän on yhteiskuntana pystyttävä parempaan.
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Jokainen jolla on kokemusta niin tietää kuinka rankkaa on elää liian riittämättömillä rahoilla. Koko ajan saa laskea mihinkä se hädin tuskin riittää varoen ettei elä ylivarojensa ja kaikki laskut tulee maksettua ajoillaan. Ei onnistu ilman kirjanpitoa. Jos viivan alle ei jää mitään ylimääräistä tuhlattavaa niin kieltäydytään ihan kaikista menoista. Sosiaaliset suhteet kaventuu tai loppuu kokonaan. Köyhyyden pitkittyessä alkaa varmasti tulla mielenterveysongelmiakin suurimmalle osalle.
Tämä on etenkin nykyaikana todella suuri ajanviete.
Budjetoinnista on tullut itselleni kokonaisvaltainen harrastus. Vuokra nousee 902,17 euron tulolla 25 euroa kuukaudessa ensi vuodesta alkaen. Piti lähteä heti kiertämään kauppoja, jotta sain etsittyä säästökohteita. Lopputulos on se, että joudun vähentämään kotimaisuusasteesta. Hammastahna halvimpaan, vaikka kotimaisuusaste ei siitä kärsikään, Lidlissä 63 snt 150 millilitralta. Kotimaiset siivousaineet ulkolaisiin, nekin Lidlistä. Kunnon litran pakkaukset halvalla. Juustoja ei ole enää ollut varaa ostaa kuukausiin. Jopa ulkomainen ePiim-kermajuusto, jota Lidlissä myydään, on aivan liian kallista luksusta nykyään. Siitä budjetoinnista on tullut tämän hintarallin myötä eräänlainen harrastus. Kun yhden tuotteen saa halpuutettua, tulee seuraava tuote hinnannousulla moikkaamaan sinua. Olen suoraan sanottuna köyhä ja täysin kyllästynyt elämään. Ei tämä muuta olekaan kuin jatkuvaa budjetointia nykyään.
Mikä huvittavinta työtä tekevät tuttavani kärsivät samoista ongelmista, tosin vielä eivät budjetoi.
Väitän ettei köyhyys itsessään aiheuta mielenterveysongelmia. Olen ollut köyhä 30 vuotta mutra pikku hiljaa olen saanut tienattua rahaa ja olen kuitenkin pärjännyt aina kovalla työnteolla. Jos katsoo elämää niin minun pitäisi olla vähintään vankilassa tai rikollinen muuten mitä tulee köyhänä elämiseen. En ole kuitenkaan koskaan halunnut varastaa muilta ja tai tehdä pahaa.