Suomen peruna ja porkkana vastaan Amerikan bataatti ja maissi. Kumpia ruokia suosit enemmän?
Itse perunaa ja porkkanaa. En oo koskaan ostanut bataattia, syönyt kyllä kylässä. Maissia tulee tölkeissä silloin tällöin ostettua.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Käytän kaikkia. Perunaa menee eniten.
Kokeilkaa perunamuusia johon survomisen jälkeen lisäätte pakastemaissia sekoittamalla, suhteessa kilo perunaa ja 2,5 dl maissia.
Bataatista tulee hyvä sosekeitto. (lisäksi porkkanaa ja kukkakaalia)
En taida maissia kokeilla, mutta porkkanaa toisinaan laitan perunamuusiin.
Vierailija kirjoitti:
Peruna ja bataatti ok. Porkkana voi aiheuttaa vatsaoireita helpommin jostain syystä. Ja maissi tarttuu hampaisiin, geenimuunneltua ei tällä hetkellä tee mieli. Peruna voi keitettynä aiheuttaa myös oireita, jos siinä on jotain mikä ei sovi vatsalle, ilmeisesti sen kypsennys on taitolaji ja mistä se on tuotu.
Maissijauhoja käytän esim. suurustukseen, koska en voi syödä vehnää.
Suomessa kasvatetaan myös superviljoja quinoaa ja hirssiä. Quinoa on vissiin kaikkein terveellisin vilja.
Linssijauhoja on myös myytävänä. Jossain lehdessä oli linssileivän teko-ohje. Se oli kylllä parasta, mitä tiedän. Harvoin tulee tehtyä, mutta sitä jos paistaa uunissa, niin voi käyttää sekä leipänä, että leivän päällä.
No sattuneesta syystä pakko suosia bataattia ja maissia. Suomalaisia vihanneksia kun on harvemmin saatavissa täällä missä asun.
Suomessa kasvatimme perunat ja porkkanat itse, ja runsaasti muitakin juureksia ja vihanneksia. Toki niitä suosittiin kun olivat melkein ilmaisia ja hyvin maukkaita.
Peruna ei todellakaan ole alkujaan Suomesta, vaan Andien intiaaneilta Etelä-Amerikasta. Amerikoista tulevat samoin maissi ja bataatti.
Porkkana on taas peräisin Afghanistanin ja Iranin alueelta.
Amerikoista on myös avodaco, tomaatti, ananas, kesäkurpitsa, muut kurpitsat, monet pavut, chili, kaakao, tupakka, kvinoa, amarantti, chia, papaija, maapähkinä, paprika, auringonkukka, ja niin poispäin.
Porkkana on noista mitä meillä on lähes päivittäin jossain muodossa. Maissi ei sovi vatsalleni ja bataatti on puolestaan liian imelän makea makuuni. Perunaa on kerran tai kaksi kertaa viikossa.
Porkkanaa syön noista eniten, sen jälkeen maissia yleensä tähkinä grillissä/uunissa, juuri sai poistohintaan cittarista halvalla. Peruna tuli korvista ulos jo lapsena, syön ehkä muutaman kerran vuodessa, mieluummin söisin useammin bataattia, mutta se on kalliimpaa.
Vierailija kirjoitti:
Peruna ja porkkana terveellisempiä, bataatti ja maissi paremman makuisia (tottakai, sokerisia kun ovat)
Ero on pieni, mutta asiantuntijoiden mukaan bataatti on hieman terveellisempi kuin peruna. Porkkanaa ja maissia ei voi oikein vertailla kun molemmat terveellisiä, mutta ihan eri tavalla.
Perunaa ja porkkanaa syön monta kertaa viikossa. Bataattia en ole koskaan ostanut itse, mutta syön sitä ihan mielelläni jos jossain tarjotaan. Tykkään kyllä enemmän perunasta. Maissista en erityisemmin ole koskaan tykännyt missään muodossa.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Perunakin on Ameriikan tuliaisia. Vähän ärsyttää kun sitä pidetään niin isänmaallisena ja perussuomalaisena ruokana.
En syö maissia missään muodossa ollenkaan koska se aiheuttaa minulla hengitysvaivoja.
Vierailija kirjoitti:
Peruna ei todellakaan ole alkujaan Suomesta, vaan Andien intiaaneilta Etelä-Amerikasta. Amerikoista tulevat samoin maissi ja bataatti.
Porkkana on taas peräisin Afghanistanin ja Iranin alueelta.
Amerikoista on myös avodaco, tomaatti, ananas, kesäkurpitsa, muut kurpitsat, monet pavut, chili, kaakao, tupakka, kvinoa, amarantti, chia, papaija, maapähkinä, paprika, auringonkukka, ja niin poispäin.
OK tekoäly.
Vierailija kirjoitti:
Linssijauhoja on myös myytävänä. Jossain lehdessä oli linssileivän teko-ohje. Se oli kylllä parasta, mitä tiedän. Harvoin tulee tehtyä, mutta sitä jos paistaa uunissa, niin voi käyttää sekä leipänä, että leivän päällä.
Mitä sinun mielestäsi linssijauho tekee juures-maissikeskustelussa? Vaivauduitko edes lukemaan varsinaista aloitusta?
Itse tykkään molemmista. Jokaisesta neljästä raaka-aineesta osaava tekijä pystyy tekemään maittavia ruokia. Varsinkin jos on kokki ammatiltaan. ( ilmaisen tällä sen että olen parempi kuin yksikään muu suomalainen juntti ja Urpo, jotka eivät osaa laittaa ruokaa vaan ostavat valmista).
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään molemmista. Jokaisesta neljästä raaka-aineesta osaava tekijä pystyy tekemään maittavia ruokia. Varsinkin jos on kokki ammatiltaan. ( ilmaisen tällä sen että olen parempi kuin yksikään muu suomalainen juntti ja Urpo, jotka eivät osaa laittaa ruokaa vaan ostavat valmista).
Bataatti on hieman liian makeaa minun makuuni, mutta kyllä sitäkin tulee vaihtelun vuoksi syötyä. Pidän perunasta kaikissa muodoissa, se on tosi monipuolinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
bataatti on terveellisempää kuin peruna. Bataatti on terveyshyödyiltään porkkanan kaltainen.
Maissi ja peruna on lähinnä tyhjiä hiilareita.
Jos haluaa edullisen mutta superterveellisen juureksen niin lanttu on sellainen. Se soveltuu näistä parhaiten esim. diabeetikolle ja laihduttajalle. Siinä on myös paljon antioksidantteja jotka torjuu kehon hiljaista tulehdusta eli vyötärölihavuutta. Toinen superfoodi olisi nauris, joka on vasta nyt alkanut kiinnostaa tutkijoita sen lukuisien terveysvaikutuksien ja syöpää torjuvien yhdisteiden takia. Harmi ettei kotoinen lanttu ja nauris maistu enää suomalaisille. Ne on ollut meidän ikiaikaisia juureksia.
Mutta diabeetikolle sopii parhaiten maa-artisokka, siinä on luontaisesti inuliinia. Ja herkullista se on muillekin, lisäksi sitä on erittäin helppo viljellä eikä taudit ja tuholaiset sitä vaivaa, ja kaupan päälle s
Taitanet nyt sekoittaa inuliinin ja inSuliinin keskenään.
Inuliini on kuitu, joka saa syöjänsä piereskelemään holtittomasti...
Rakastan maissia ja bataattia mutta harvemmin ostan niitä.