Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ketään yrttihoidoista tai luonnonlääkinnästä kiinostunutta paikalla?

Vierailija
26.03.2025 |

Oletko kiinnostunut luonnonlääkinnästä tai yrttien käytöstä rohdoksina? Kerro jotain aiheesta, miksi olet etsinyt apua muualtakin kuin apteekin hyllyltä, kokemuksiasi, ovatko jotkin luonnontuotteet auttaneet,mihin ja miten?

Itseäni kiinnostaisi tuo alue, voi olla, että joudumme vielä tilanteeseen, ettei muita lääkkeitä tai hoitoja enää ole kaikille tarjolla. 

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnonlääkinnän perusteet lähtevät terveellisistä elintavoista, eli laihdutus, paasto, vesi, uni, liikunta.

Tuon jälkeen ei paljon tauteja jää jäljelle ja niiden kohdalla sitten tilanteen mukaan, ei ole syytä etsiä lääkettä ennen vaivaa.

Vierailija
22/36 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjahyllyssäni: Satu Hovin Yrttitarha, Sinikka Piipon Kasvien salaiset voimat, Ulla Lehtosen Ullan luonnonyrtit. Hauskinta on kun itse käy keräämässä tai kasvattaa. Ja kuivattaa talvenvaraksi. Lähinnä ennaltaehkäisevää terveydenhoitoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luetko Sinikka Piipon kirjoja?

Olen pari teosta lukenut ja erinäisiä blogeja,jotka käsittelevät luonnonlääkintää ym. Lisäksi on perintönä saatu Toivo Rautavaaran kirja. Aihe kiinnostaa kovasti, eritysesti,kun nykyisin kaikki koitetaan medikalisoida ja lääketeollisuus tahkoaa hirvittäviä tuottoja ihmisten sairauksilla, joista monet olisivat varmasti ehkäistävissä tai hoidettavissa myös ihan puhtailla luonnontuotteilla.

Keho on itsensä parantava organismi ja lääkitseminen itsessään sairauden funktio. Jos haluaa "parantua" on luovuttava sairaus-lääkintä-ym. Ajattelusta

Vierailija
24/36 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luetko Sinikka Piipon kirjoja?

Olen pari teosta lukenut ja erinäisiä blogeja,jotka käsittelevät luonnonlääkintää ym. Lisäksi on perintönä saatu Toivo Rautavaaran kirja. Aihe kiinnostaa kovasti, eritysesti,kun nykyisin kaikki koitetaan medikalisoida ja lääketeollisuus tahkoaa hirvittäviä tuottoja ihmisten sairauksilla, joista monet olisivat varmasti ehkäistävissä tai hoidettavissa myös ihan puhtailla luonnontuotteilla.

Millä logiikalla luonnontuotteet ovat puhtaita?

Vierailija
25/36 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsin moni villiyrtti sisältää myös ihmiselle haitallisia ainesosia mahdollisten hyvää tekevien lisäksi. Tämä usein unohdetaan mainita tai siitä ei edes tiedetä. Esimerkki: tätini oli kurssilla jossa hehkutettiin mm. siankärsämöä ja ruusujuurta, mutta unohdettiin mainita etteivät (nekään) sovi sydän- ja verisuonitaudeista kärsiville. Vuohenputkea oli ollut melkein joka ruoalla, mutta eihän sekään kaikille sovi ja sillä voi olla ikäviäkin haittavaikutuksia. Villiyrtit on nyt muotia, mutta eivät ne ole ihmeitätekeviä vaikka kuinka väitettäisiin noitarummun kuminan tai äitimaan voimaannutuksen ohella 🤷

Missä villiyrtit ovat nyt MUOTIA? Niitä on käytetty tuhansia vuosia, lue vaikka Hildegard von Bingen, synt. 1098 ja oli todellinen yrttien mestari ja kirjoja on vaikka kuinka paljon. Villiyrttejä ja viljeltyjä yrttejä on käytetty AINA. Eivät läheskään kaikki ihmiset ole kemialle uskollisia ja juokse ekana apteekkiin jos on vaikka haava sormessa tai vatsa vähän kipeä ym. Minun mummoni ja isomummoni opettivat minulle sienet ja yrtit jo lapsena. Käytän edelleenkin näitä neuvoja. En esim. osta kalliita voiteita jos polvi tai muu jäsen särkee. Rahkalla lähtee säryt kun laittaa rahkakääreen esim, polveen. Nivelrikkoisella näitä särkyjä on. Lisää olen lukenut ja varsinkin luostareissa on aivan erinomaiset tiedot yrttien viljelyksestä ja niiden vaikutuksesta. Kirjoja riittää joista tietoa voi ammentaa.

Vierailija
26/36 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muotia täällä! Nämä nykyajan "villigurut" aka oman elämänsä luontotietäjät tekevät tiliä "opettamalla" ihmisille että luonnosta saa syötävää ja juotavaa, vaikka tämä on ollut selviö meille kaikille jotka eivät ole täysin kaupungistuneita.

Wau, voikukkaa voi syödä ja wau, se kasvaa uudestaan vaikka sen leikkaa. Voi maksaa kursseista tms. tai kuunnella maalaisia tai hakea kirjastosta vaikkapa kasvion. Kalaa saa järvistä, riistaa, marjoja ja sieniä metsästä, vettä kaivosta ja avovedessä voi uida! Tämä on nyt sitä uutta villiä josta on tullut muotisana.

Itse olen elänyt luonnon keskellä koko elämäni, luonnonantimia käytän kuten myös itse kasvattamiani, mutta en syö tuhkaa enkä jäkälää, en halaa puita, en makaa sammalmättäillä, en paukuta shamaanirumpua, en voimaannu äitimaasta, en usko hoitaviin kiviin, enkä kestä äänimaljoja. Näitä minulle opetettiin eräällä kurssilla jonne uteluaisuuttani menin. En oppinut 🤷

Vierailija
27/36 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opetellut yrttien kuivaamista ja miettinyt, että lopetan pikkuhiljaa kiinalaisen teen ostamisen. Uskon, että on paljon terveellisempää kuivata suomalaisia yrttejä teeksikin. Mustikan-, vadelman-, maitohorsman- lehtiä esimerkiksi.

En tiedä näiden terveysvaikutuksista, mutta tuskin on haittaakaan, kun ei määräänsä enempää nauti.

Vierailija
28/36 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opetellut yrttien kuivaamista ja miettinyt, että lopetan pikkuhiljaa kiinalaisen teen ostamisen. Uskon, että on paljon terveellisempää kuivata suomalaisia yrttejä teeksikin. Mustikan-, vadelman-, maitohorsman- lehtiä esimerkiksi.

En tiedä näiden terveysvaikutuksista, mutta tuskin on haittaakaan, kun ei määräänsä enempää nauti.

Kokeile myös hillan ja mesiangervon lehtiä hiostettuina, kuten noita mainitsemiasi. Myös mansikan ja pihlajan lehdistä tulee veikeän makuista juomaa, jota ei siis saa nimittää teeksi vaan yrttijuomaksi.

Vierailija
29/36 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää polttako yrttejä vaan vapottakaa tai tehkää leipomuksia.

Vierailija
30/36 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niihinkin vähän varauksella kannattaa suhtautua. Esimerkiksi vadelmanlehtitee voi raskaana olevalla provosoida supistuksia ja käynnistää ennenaikaisen synnytyksen. Moni yrttivalmiste voi nostaa maksa-arvoja kun säännöllisessä käytössä käyttää (esim ennen muodikas Herbalife-valmiste tiettävästi aiheutti Suomessakin maksansiirtopotilaita) jne.

Vierailija
31/36 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile viinimarjapensaiden lehtiä.Tulee hyvää teetä, tykkään.

Vierailija
32/36 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyihmiset on vieraantunu luonnosta. Ei tunneta kasvei eikä eläimii. Moni ei o ikinä nähny lehmää, lammasta tai sikaa livenä. Ei osata kalastaa tai käsitellä kalaa. Ei viititä kerätä marjoi tai sienii, eikä niitä kyl tunnettaisikaan. Nyt sit joku keksi käyttää sanaa villi ja anto ymmärtää että se on jotai uutta, erilaist, hienoo ja taatusti terveellisempää kuin kasvatettu. On villivihannekset, villiyrtit, villimarjat, villikalat, villivesi, villivesiuinti etc. Ite ongittu särki ei maistu kellekään, mut jos se on purkis ja lukee villikala niin jopas kelpaa. On kurssei, kirjoi, blogei, podcastei, matkoi, mitä erilaisempii tuotteit etc. joilla fiksummat älyy muita rahastaa. Ei se o hullu joka pyytää vaan se joka maksaa. Luonto ja villeys myy, vaik luonto on ollu aina olemas ja muuta villii siel ei o kuin eläimet. Kalatkaa ei o kovin villei paitsi hauki. 

Entäs särki?

Vierailija
33/36 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hep! Täällä yksi, uskon myös että matala ferritiini on anemia.

Vierailija
34/36 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosi varovainen suosittelemaan näitä, koska allergiat voivat tappaa jonkun. Esim. oma lempi särky-yrttini on todella allergisoiva ( mesiangervo, jossa on aspiriinin vaikutsaineita).

Vierailija
35/36 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsin moni villiyrtti sisältää myös ihmiselle haitallisia ainesosia mahdollisten hyvää tekevien lisäksi. Tämä usein unohdetaan mainita tai siitä ei edes tiedetä. Esimerkki: tätini oli kurssilla jossa hehkutettiin mm. siankärsämöä ja ruusujuurta, mutta unohdettiin mainita etteivät (nekään) sovi sydän- ja verisuonitaudeista kärsiville. Vuohenputkea oli ollut melkein joka ruoalla, mutta eihän sekään kaikille sovi ja sillä voi olla ikäviäkin haittavaikutuksia. Villiyrtit on nyt muotia, mutta eivät ne ole ihmeitätekeviä vaikka kuinka väitettäisiin noitarummun kuminan tai äitimaan voimaannutuksen ohella 🤷

Missä villiyrtit ovat nyt MUOTIA? Niitä on käytetty tuhansia vuosia, lue vaikka Hildegard von Bingen, synt. 1098 ja oli todellinen yrttien mestari ja kirjoja on vaikka kuinka paljon. Villiyrttejä ja viljeltyjä yrttejä on käytetty AINA. Eivät läheskä

Hildegard Bingeniläinen eli ja vaikutti luostarissa. Useissa luostareissa oli tuohon aikaan kattavat puutarhat, joissa kasvatettiin lääkeyrttejä. Mahtoiko hän harrastaa tämän lisäksi villiyrttejä?

Hänen mukaansa se, jolla kasvaa puutarhassa salviaa, ei kuole.

Vierailija
36/36 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on esidiabetes, ilmeisesti perinnöllinen, koska olen hoikka ja liikunnallinen ja söin ennenkin vain vähän sokerisia tuotteita. Onko joku yrtti, joka vaikuttaisi suotuisasti sokeriaineenvaihduntaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän