Puhutaanko nykyään koulussa homoseksuaalisuudesta?
Kommentit (37)
että on tajunnut muuttaa pois suomesta. Lapset ovat kansainvälisessä koulussa joissa kansallisuuksia riittää, samoin kuin äidinkieliä, uskontoja, ihonvärejä jne. Lapset oppivat koulussa suvaitsevaisuutta ja sen että ihmiset ovat erilaisia. Ei ole normaaleita ja epänormaalita ihmisiä. On erilaisia ihmisiä.
olen asiaa lapsille asiallisesti selvittänyt, kun toisiaan homoiksi nimittelevät.
Meidän tytön luokalla yksi äiti otti asian puheeksi viidennen luokan vanhempainillassa ja sätti opettajaa siitä, että oli mennyt kertomaan näille pikkupalleroisille, mitä tarkoittaa homo ja lesbo. Kaikenlisäksi ope oli sanonut, että sellainen on ihan tavallista, eikä nykykäsityksen mukaan syntistä tai paheksuttavaa, vaan asia, jota ei pidä hävetä. Voitteko kuvitella? Siis ihan järkyttävää. Tämä mamma lähti sitten ovet paukkuen pois, kun meitä muita vähän nauratti.
normaalia ja samanarvoista heterosuhteen kanssa.
jos ihan normaalina ja tavallisena esitellään. Pitäisi kyllä olla joku määräys, että se pitäisi esittää seksuaalisena poikkeamana.
Miettikääpä omaa lastanne, joka olisi homo tai lesbo. Toivoisitteko, että jo koulussa esiteltäisiin asia jotenkin ikävässä valossa. Mielestäni tuo vitosen (?) lapsen opettaja oli selittänyt asian tosi asiallisesti.
joo, mutta ei sitä aivan normaalina saa esittää.
Minä olen törmännyt juuri tuollaisiin vanhempiin, jotka kauhistelevat, mitä noin pienille (viides luokkalaisille) kerrotaan. Oli aikamoinen keskustelu muutama vuosi sitten vanhempainillassa, kun yksi äiti oli sitä mieltä, että opettajan kuuluu esittää homoseksuaalisuus positiivisessa valossa ja toinen isä kauhisteli ylipäätään sitä, että koko asiasta edes puhutaan mitään noin pienille lapsille.
Kyllä minä kerron faktat ja kerron, miten ennen on suhtauduttu homoseksuaalisuuteen ja miten nykyään ollaan paljon avoimempia ja hyväksytään erilaisia ihmisiä ihan toisella tavalla kuin vaikka 100 vuotta sitten. Oppilaat kysyvät usein opettajan omaa kantaa monissakin eri asioissa ja yleensä, kuten tässäkin asiassa, sanon ettei minun sovi ottaa kantaa koulussa tällaiseen asiaan. Samoin kun en kerro poliittista kantaani tai korosta uskonnollisuuttani/uskonnottomuuttani.
kun alaluokilla on vaan pääasiassa yksi opettaja, niin hänen arvomaailmansa siirtyy lapsiin. Aika huono juttu.
sun mielestä suvaitsevaisuus ei ole normaalia?
Muuta Ruotsiin.
parisuhteen rekistöröinnin kautta ja se asia on opetettava ihan täysin normaalina! Laki on laki, tässäkin asiassa. Täytyis palauttaa näköjään muutama av-mammakin koulunpenkille.
hissanope
Kuten 11 hyvin kertoi, ei opettaja ota kantaa tuollaisiin asioihin. Hän kertoo asiat sellaisina kuin ne on, mutta ei ota kantaa, onko se oikein tai väärin. Ei se ope mitään arvomaailmaa siirrä lapsiin, kyllä se on kodin tehtävä luoda se. Minä en ainakaan usko, että lasten opettaja istuttaa lapsiini ainakaan mitään ikävää arvomaailmaa. Normaalit hyvät arvot tulevat varmasti enemmän esille opettajan ja oppilaan suhteessa kuin pahat. Luulen, että aika nopeasti puuttuttaisiin opettajan käytökseen, jos hän " aivopesisi" oppilaita johonkin sopimattomaan.
Jumalauta kun näitä ahdasmielisiä ääliöitä on paikat pullollaan. Omia lapsiani ei vielä kiinnosta minun seksuaalisuuteni ja heterosuhteessa se onkin vaikeaa tuoda esiin luontevasti, mutta perjaate on, että lapsille, siis myös muidenkin lapsille, puhutaan homoudesta hyväksyvään sävyyn ja sitä pidetään normaalia.
Ei voi olla kaikki kotona tuollaisella ihmisellä.
Vierailija:
Meidän tytön luokalla yksi äiti otti asian puheeksi viidennen luokan vanhempainillassa ja sätti opettajaa siitä, että oli mennyt kertomaan näille pikkupalleroisille, mitä tarkoittaa homo ja lesbo. Kaikenlisäksi ope oli sanonut, että sellainen on ihan tavallista, eikä nykykäsityksen mukaan syntistä tai paheksuttavaa, vaan asia, jota ei pidä hävetä. Voitteko kuvitella? Siis ihan järkyttävää. Tämä mamma lähti sitten ovet paukkuen pois, kun meitä muita vähän nauratti.
nuorillemme mitkä ovat hyväksyttäviä asioita ja mitkä ei.
sattuu. Minäkin ottaisin opettajana aika faktapainotteisen lijan, enkä ottaisi kantaa, onko se minun mielestäni oikein tai väärin. Lain mukaan kaikenlaiset liitot rekisteröidään ja piste. Onko se oikein tai väärin opettajan moraalikäsityksen mukaan, ei ole kuin opettajan oma asia.
johtopäätös siitä, että perheväkivalta olisi lisääntynyt A)tiedoituksen tai B) asianomistajarikoksen poistumisen vuoksi on väärä
tapauksia tuli enemmän esiin
ei homoseksuaalisuuskaan sinänsä lisäänny keskustelun vuoksi, mutta itsensä homoseksuaaliksi tunnustavien määrä voi nousta kylläkin