Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen sun vanhempien yhteinen ensiasunto oli?

Vierailija
26.03.2025 |

Mun vanhemmat asuivat pikkumökissä äidin vanhempien naapurissa. Ei tullut vettä sisälle, oli ulkohuussi, ja ulkosaunassa peseydyttiin. 

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhempia lykästi, ja saivat ensiasunnokseen talkkarin asunnon, ison kaksion kylpyammeella, keskuslämmityksellä ja kaikilla herkuilla. Sitä ennen tosin joutuivat asumaan pari vuotta erillään, äiti lapsuudenkodissaan aloittajan kuvaamissa olosuhteissa vauvan kanssa ja isä opiskelijana kolmen muun nuoren miehen kanssa samassa huoneessa. 

Vierailija
2/25 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalo jota rakensivat päätyi keskeneräisenä pankin haltuun 90-luvun alussa, kun rahoituslaitokset menivät nurin ja korot ampuivat pilviin. Siitä alkoi ylisukupolvinen köyhyys joka jatkuu vieläkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkumökki minunkin vanhemmilla 50-60 lukujen taitteessa. 1962 muutettiin sitten taloon johon tuli vesi ja oli sisävessa. Olin silloin 3kk. Minulla on 3 vanhempaa sisarusta. Kaikki synnyttiin kun asuttiin siellä mökillä.

4/25 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienenpieni kerrostaloyksiö Otaniemen teekkarikylässä vuonna 1952. 

Vierailija
5/25 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä hel...tistä mä tietäisin. En ollut vahinko. 

Vierailija
6/25 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhempien ensiasunto 50- luvulla oli äitini työsuhdeasunto: keittiö ja huone (sisävessasta en ole varma). Asuivat siinä vielä kahden lapsenkin synnyttyä.

Vierailija
7/25 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista.

Vierailija
8/25 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isohko omakotitalo. 4 makuuhuonetta, iso olohuone ja keittiö. 

Vierailija
9/25 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ränsistynyt ok-talo jossa iso piha täynnä erilaisia kasveja sekä omenapuita.

Tarkoituksenaan heillä oli remontoida se talo mutta projecteja oli siellä sun täällä, pihan mylläsivät myös kun päättivät siirtää marjapensaat toiselle puolelle pihaa ja mansikat toiselle puolelle että saavat sen paikan jossa ne alunperin kasvoivat toiseen käyttöön. Kaikki jäi kesken, sitten alkoi rahapulat ja heidän oli pakko myydä talo ja muuttaa vuokralle rivariin.

Vierailija
10/25 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sänky ystäväparin keittiössä. Siinä asuivat melkein vuoden.

Jossain vaiheessa saivat rintsikkatontin valtiolta ja rakensivat siihen talon. 4 vuodessa runko, keittiö, vessa ja makuuhuone valmiina. 

Vierailija
11/25 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä hel...tistä mä tietäisin. En ollut vahinko. 

Et tunne sun vanhempia tai teillä ei ole kovin avoin keskusteluyhteys? 

Vierailija
12/25 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhempieni yhteinen ensiasunto oli vanha kahden huoneen mökki, puulämmitys, kantovesi (tosin kaivo oli lähellä), ulkohuussi ja puulämmitteinen sauna. Vasta aika monen vuoden päästä olivat sen verran varoissaan, että uskalsivat rakentaa talon.

Vierailija
13/25 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalo jota rakensivat päätyi keskeneräisenä pankin haltuun 90-luvun alussa, kun rahoituslaitokset menivät nurin ja korot ampuivat pilviin. Siitä alkoi ylisukupolvinen köyhyys joka jatkuu vieläkin.

Kuka sinua esti opiskelemasta ja menemästä töihin?

Minä valmistuin sukuni ensimmäiseksi ylioppilaaksi 1987, sitten laman alla 1990 opiskelemaan, valmistuin (hitaasti) DI:ksi, osittain siksi, koska tein melkein koko ajan opiskeluuni liittyviä pikkuhommia rahoittaakseni opiskeluni ilman opintolainaa. Valmistuttuani jatkoin tietotekniikka-alalla ja pistin ikuissukupolvisen köyhyyden poikki. Ei ollut kummankaan vanhemman suvussa esimerkkejä muusta kuin juopottelusta ja perheen hakkaamisesta, mikä ei hirveästi hotsittanut omalla kohdalla. Joten tein eri tavalla.

Eli: miten vanhempiesi köyhyys esti sinua toimimasta järkevästi?

Vierailija
14/25 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivitalokolmio pikkukunnasta. Ostettu ysärin alussa ja korkojen noustessa taivaisiin siitä tuli pitkä penni maksettua. Nykyarvo on lähellä nollaa. Saan olla onnellinen, jos pääsen siitä eroon, kun aikanaan tulee perinnöksi.

Vierailija
15/25 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani asuivat alussa äidin työsuhdeasunnossa. "Moderni" kaksio, jossa oli mm. vesiklosetti, puuhella, alakerrassa puusauna, suihku ja kylmäkellari. 

Vierailija
16/25 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsuhdeasunto 70-luvulla työpaikan viereisessä kerrostalossa, oisko ollut kaksio. Sieltä muuttivat itse rakentamaansa omakotitaloon, jossa oli 3h+k+wc+kp+s. Vuosia myöhemmin taloa jatkettiin rakentamalla päätyyn kolme huonetta lisää. Asuvat siellä vieläkin. 

Vierailija
17/25 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto oli ruman teollisuuskiinteistön yläkerrassa oleva kaksio. Työsuhdeasunto tavallaan kai.

Vierailija
18/25 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka sinua esti opiskelemasta ja menemästä töihin?

Minä valmistuin sukuni ensimmäiseksi ylioppilaaksi 1987, sitten laman alla 1990 opiskelemaan, valmistuin (hitaasti) DI:ksi, osittain siksi, koska tein melkein koko ajan opiskeluuni liittyviä pikkuhommia rahoittaakseni opiskeluni ilman opintolainaa. Valmistuttuani jatkoin tietotekniikka-alalla ja pistin ikuissukupolvisen köyhyyden poikki. Ei ollut kummankaan vanhemman suvussa esimerkkejä muusta kuin juopottelusta ja perheen hakkaamisesta, mikä ei hirveästi hotsittanut omalla kohdalla. Joten tein eri tavalla.

Eli: miten vanhempiesi köyhyys esti sinua toimimasta järkevästi?

Ei kukaan. Olin sukuni ensimmäinen ylioppilas ja yliopistoonkin menin. Valitsin vain väärän alan ja valmistuin kortistoon.

Vierailija
19/25 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kuulemma yksiö Saariniemenkadulla. Sinne syntyi sisko. Sitten muuttivat kaksioon Säästöpankinrantaan. Kun menin ekalle, muutettiin Pohjoisrantaan kolmioon. Siellä asuvat edelleen.

Vierailija
20/25 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sodan jälkeen hellahuone omakoritalon yläkerrassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi