Minkä ikäisenä huomasit työn saannin vaikeutuvan huomattavasti?
Olen ollut työttömänä viime vuoden kesästä lähtien kiitos YT neuvotteluiden takia. ikää on kohta 44v ja haastatteluun pääseminen tuntuu vaikealta ja hakijoita on tehtävään kohden useampi sata. Monta hyvää kiinnostaa paikkaa on mennyt ohitseni!
Kommentit (36)
20v. "Oot kuitenkin kohta raskaana, niin ei jatketa sopimusta".
Vierailija kirjoitti:
Armeijan jälkeen ei päässyt töihin, kun kaikki halusivat minimissään 15 vuoden työkokemusta alalla. Nyt kolmevitosena ei pääse töihin, koska.. en oikeastaan tiedä. Niitä töitä ei vain ole. Nyt odotellaan että suuri ikäluokka menee mullan alle ja sitten ollaankin n. 50v eikä kukaan sellaista halua palkata.
Miten suuri ikäluokka vaikuttaa sinun työllistymiseen? Eläkkeellä kaikki. Jotenkin nyppii, kun ihmiset käyttää ihan mitä sattuu (paitsi oikeita) termejä.
En huomannut mitään. 31-vuotiaana menin viimeiseen työhön, josta jäin eläkkeelle 65- vuotiaana.
Koin jo ihan nuorena paheksuntaa ja nirsoilua, syrjintää. Ei mikään tietty ikä.
Kun olin 25-35 -vuotias töitä sain tosi helposti. Kun täytin 42 -vuotta huomasin että töidensaanti alkoi vaikeutua, kun täytin 55-vuotta en ole saanut enää lainkaan töitä, onneksi on enää pari vuotta eläkeikään. Yritän kärvistellä sinne asti, kukaan kun ei enää 60+ ikäistä palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Armeijan jälkeen ei päässyt töihin, kun kaikki halusivat minimissään 15 vuoden työkokemusta alalla. Nyt kolmevitosena ei pääse töihin, koska.. en oikeastaan tiedä. Niitä töitä ei vain ole. Nyt odotellaan että suuri ikäluokka menee mullan alle ja sitten ollaankin n. 50v eikä kukaan sellaista halua palkata.
Miten suuri ikäluokka vaikuttaa sinun työllistymiseen? Eläkkeellä kaikki. Jotenkin nyppii, kun ihmiset käyttää ihan mitä sattuu (paitsi oikeita) termejä.
Aikanaan he kupsahtavat ja varallisuus siirtyy seuraavalle sukupolvelle, joka taas johtaa taloudellisen toimeliasuuden lisääntymiseen ja uusiin työpaikkoihin. Ei ole rakettitiedettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja great generation Eli suuri ikä luokka on jo eläkkeellä ( ja suurin osa kuollut)sen jälkeen tulee baby boomerit ja heistäkin jo on aika moni tai kaikki jo eläke iässä mutta roikkuvat työelämässä. X sukupolvi on nyt vastuussa isossa osassa ja milleniaalit ovat ( itse olen milleniaali) kriiseissä osa meistä opiskelee korkealle ja osa ramppaa terapiassa ja keräilee erillaisia diagnooseja joo se on kiva harrastus, mutta mikään lääkitys ei auta, kun ei huolita töihin kuitenkaan ja mihin töihin kun ei niitä ole.
Tavis miehelle ei löydy enään naista eikä työpaikkaa tässä yhteskunnassa.
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä huomannut. Vaihdoin työpaikkaa 5-kymppisenä ja tulin valituksi nimenomaan kokemuksen ansiosta.
Niin. Vaihdoit työpaikkaa. Et tullut valituksi työttömänä.
Missä ihmiset on muka töissä? Mä olen varmaan idiootti mutta mä en keksi mitään muita töitä ku kaupan kassa ja poliisi tai lääkäri, tehdas tai joku raksa homma.. miten kaikki voi olla töissä? Mihin ne työpaikat tulee? Miten niitä saa? Saako muka oikeasti joka kuukausi palkan ilman että tarvitsee hakea erikseen ja vinkua ja vinkua?
Mulle on ihan utopiaa että jollakin on työpaikka ja saa siitä rahaa.
No toisaalta itse en menis töihin muutenkaan. Mun aika on paljon arvokkaampaa ku raha tai materia . Ei täältä mitään mukaan saa ku kuolee, niin se on ihan tuhaa ku en halua matkustaa tai omistaa mitään.. tosin mulle riittäisi 2000€ kuukaudessa palkkaa kuhan jäisi ruokaan ja vuokraan, mutta en edes haaveile . Mulla on vammaisuus niin turha haaveilla edes.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan ammatista ja työhistoriasta. Minä vaihdoin viimeksi työpaikkaa 44-vuotiaana. Hain seitsemää paikkaa, joista pääsin kolmeen haastatteluun ja sain kaksi niistä paikoista. Nyt olen taas aikeissa vaihtaa työpaikkaa 54-vuotiaana. Hain vasta yhtä paikkaa ja perjantaina on haastattelu.
Työpaikan vaihtaminem työllisenä on aivan eri asia kuin hakeminen työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Naisen on vaikeampi saada töitä varsinkin nuoremman naisen.
Miehet saa töitä kavereiden kautta ja suhteiden kautta ja se vaan ku viittii mennä johonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisen on vaikeampi saada töitä varsinkin nuoremman naisen.
Miehet saa töitä kavereiden kautta ja suhteiden kautta ja se vaan ku viittii mennä johonkin.
Seuraavaksi varmaan selität ristiriidan tuossa - miehillä on nimittäin korkeampi työttömyysprosentti. Euroopan korkein.
Viiskymppisenä sain helposti uuden kun entinen alkoi jurppia. Naisilla taitaa 55 olla se raja. Miehillä varmaan pari vuotta enemmän.
En ole vielä huomannut. Vaihdoin työpaikkaa 5-kymppisenä ja tulin valituksi nimenomaan kokemuksen ansiosta.