Ikkunat lattiasta kattoon ja oma suihku tältä näyttää juuri avattu vankila Vaalassa
Ihan kiva että kaikenlaisilla pahoinpitelijöillä, diilereillä, r**kaajilla, murhaajilla jne. on mukavat oltavat ja kuntoutus joilla parannetaan kykyä palata takaisin yhteiskuntaan.
Olisipa samanlainen panostus työttömiin, köyhiin, sairaisiin, rikoksen uhreihin jne.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti: Itse olen päättänyt, että jos joudun ennenaikaiselle eläkkeelle sairaana, niin aion tehdä niin pahoja rikoksia, että joudun loppuelämäksi vankilaan. Sentään siellä pidetään parempaa huolta
Tosin Suomessa ei ole de facto elinkautista vankeustuomiota, koska jokainen armahdetaan jossain vaiheessa, vaikka et itse edes hakisi armahdusta.
https://www.rikosseuraamus.fi/material/sites/rise_ja_rskk_yhteiset/doku…
"Vuonna 2018 vapautuneista vankeusvangeista 60 prosenttia syyllistyi viiden seurantavuoden
aikana vähintään yhteen rikokseen, josta seurasi uusi ehdoton vankeusrangaistus tai yhdyskuntapalvelu"
En ihmettele yhtään. Vankilassa vangeilla on suorastaan luksusoltavat ja päihteitäkin voi käyttää jos niin haluaa.
Vessassa ei turvallisuussyistä ole ovea. En kadehdi vankeja, joilla on hajuaisti vielä tallella.
Eipä tuo minusta kovin luksukselta näytä vaan aika ankealta laitokselta. Olisiko mielestäsi uusi vankila pitänyt tehdä jo lähtökohtaisesti huonokuntoiseksi vai mitä nyt ajat takaa? Et ilmeisesti käsitä, että kyseessä ei ole ainoastaan vankien säilöntäpaikka vaan myös vankilan henkilökunnan työpaikka ja he ansaitsevat toimivat ja turvalliset tilat. Tyytyväiset vangit ovat myös huomattavasti rauhallisempia kuin ilman virikkeitä ja muiden vankien armoilla elävät, joten henkilökunta kohtaa myös vähemmän vaaratilanteita.
Vierailija kirjoitti:
Vessassa ei turvallisuussyistä ole ovea. En kadehdi vankeja, joilla on hajuaisti vielä tallella.
No eipä ollut meillä armeijassakaan. Kaikkeen tottuu, tätä pullamössöt eivät tajua.
Vierailija kirjoitti:
Noniin, eikun rikoksia tekemään, palkinnoksi pääsee luksuslomalle. Matkapakettiin on mahdollista saada myös kaikennäköistä kivaa puuhaa, ja opiskella vaikka uuden ammatin.
Eikös siitä saa rahaakin 😂
Vierailija kirjoitti:
"Arjenhallintataidot ovat monilta vangeilta hukassa, sanoo Vaalan vankilan yksikönpäällikkö Niina Juutinen. Niiden harjoittelemiseen halutaan panostaa, jotta yhteiskuntaan sopeutuminen olisi helpompaa.
Vankilan yhteisistä tiloista löytyvät muun muassa oleskelutila, keittiö, kodinhoitohuone, jätehuolto, kuntosali sekä sauna.
Yleisissä tiloissa vangit opettelevat sosiaalisia taitoja, kodinhoitotilassa pyykkäämistä ja silittämistä ja peseytymistiloissa omasta hygieniasta huolehtimista.
Henkilökunta ja ulkopuoliset kouluttajat opettavat keittiössä vangeille ruoanlaittoa, kuten kaurapuuron tai makaronien keittämistä."
Eikö tuo ole parempi, kuin että pidetään pari kymmentä vuotta kuopassa ja sitten heitetään takaisin yhteiskuntaan?
Parikymmentä vuotta? Suomessa? Sellaista rikosta ei olekaan millä tässä maassa joutuisi lusimaan moisen tuomion.
Eiköhän siellä ole hierovat suihkut, Genelecin kotiteatteri-monikanavaäänentoisto selleissä ja säädettävä älykodin tunnelmavalaistus.
Manikyyri ja pedikyyripalvelut varmasti on tarjolla myös.
Vierailija kirjoitti:
"Arjenhallintataidot ovat monilta vangeilta hukassa, sanoo Vaalan vankilan yksikönpäällikkö Niina Juutinen. Niiden harjoittelemiseen halutaan panostaa, jotta yhteiskuntaan sopeutuminen olisi helpompaa.
Vankilan yhteisistä tiloista löytyvät muun muassa oleskelutila, keittiö, kodinhoitohuone, jätehuolto, kuntosali sekä sauna.
Yleisissä tiloissa vangit opettelevat sosiaalisia taitoja, kodinhoitotilassa pyykkäämistä ja silittämistä ja peseytymistiloissa omasta hygieniasta huolehtimista.
Henkilökunta ja ulkopuoliset kouluttajat opettavat keittiössä vangeille ruoanlaittoa, kuten kaurapuuron tai makaronien keittämistä."
Eikö tuo ole parempi, kuin että pidetään pari kymmentä vuotta kuopassa ja sitten heitetään takaisin yhteiskuntaan?
Oikeastiko vangit ovat Suomessa tällaista "tasoa", että opetellaan makaronin keittoa ja suihkussa käymistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on taas kateellista porukkaa. Minä asuisin mielummin missä tahansa kellarikomerossa, jos minulla itselläni olisi avaimet sinne.
Ei minua oikeastaan nuo olot häiritse vaan kustannukset. On typerää olla ns. hyvä kansalainen, kiltti työtön nainen, kun tulee kiusatuksi ja tuollaiset kuluttavat ne rahat, millä voisin itse vaikka kasvattaa terveitä lapsia yhteiskuntaan. Miettikää montako lasta työtön nainen kasvattaisi kuudella tonnilla kuukaudessa. Mutta eeeeei, kun lapsilisä on 100e/kk ja sitten kun ei tueta sitä kasvatusvaihetta, niin lapsilla ei ole järkeviä virikkeitä, ajaudutaan rikoksiin ja sitten hintalappu onkin vähän kovempi.
Miksi pitää vähätellä naisten ja äitien työtä, pakottaa johonkin s eksiorjuuteen tai köyhäksi, ja sitten tuollaisia paskoja paapotaan.
Ja se yh-äitien syyl
Hoitolaitoksen vanhuksetkin ovat pääosin naisia. Sen vuoksi vanhushoidon epäkohdat eivät kiinnosta ketään ja vanhat naiset nähdään pelkkänä menoeränä yhteiskunnalle. Maatkoot vaipoissa yksinään samalla kun nuoria miesvankeja paapotaan ja pidellään kädestä. Kun on niin vaikeaa elää tavallista, kunnollista elämää.. Kaikki pitäisi saada vaivaa näkemättä ja tekemättä työtä. Kuinkahan paljon nuo vanhat naiset tekivät elämänsä aikana töitä eivätkä saaneet mitään helpolla. Siltikään eivät kääntyneet rikoksen polulle vaan painoivat raskaat työpäivät ja illalla toiset samanmoiset kotona.
Jos tuonne saa tietokoneen ja netin, voisin muuttaa vaikka heti.
Toinen outo juttu on, että kouuruokailuun käytetään käsittääkseni noin 2.5 euroa per oppilas kun taas vankien ruokaan noin 4 euroa per vanki.
Suomessa jostain syystä rikollisia ja muita ongelmatapauksia oikein hoidetaan olan takaa, mutta muita syljetään naamaan,
Tuommoiseen voitte hyvällä tuurilla päästä kun aiotte alkaa varastelemaan.
Nyt kannattaa ryhtyä totaalikieltäytyjäksi! Ei kasarmilla mitään omia suihkuja ole. Ja päiväraha on vankilassa isompi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Itse olen päättänyt, että jos joudun ennenaikaiselle eläkkeelle sairaana, niin aion tehdä niin pahoja rikoksia, että joudun loppuelämäksi vankilaan. Sentään siellä pidetään parempaa huolta
Tosin Suomessa ei ole de facto elinkautista vankeustuomiota, koska jokainen armahdetaan jossain vaiheessa, vaikka et itse edes hakisi armahdusta.
Mitä tapahtuu, jos kieltäytyy lähtemästä? Kannetaanko vankilasta väkisin ulos?
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuo minusta kovin luksukselta näytä vaan aika ankealta laitokselta. Olisiko mielestäsi uusi vankila pitänyt tehdä jo lähtökohtaisesti huonokuntoiseksi vai mitä nyt ajat takaa? Et ilmeisesti käsitä, että kyseessä ei ole ainoastaan vankien säilöntäpaikka vaan myös vankilan henkilökunnan työpaikka ja he ansaitsevat toimivat ja turvalliset tilat. Tyytyväiset vangit ovat myös huomattavasti rauhallisempia kuin ilman virikkeitä ja muiden vankien armoilla elävät, joten henkilökunta kohtaa myös vähemmän vaaratilanteita.
Joillekin miehille siisteys on luksusta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuollainen pelote pitää geelitukan kaidalla polulla eikä taksikuskillekaan tule himoa koskea minihameista naismatkustajaa..
Ja onneksi yksikään persu ei tuonne halua ja näin ollen pidättäytyy rikollisesta puuhastelusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä ollut meillä armeijassakaan. Kaikkeen tottuu, tätä pullamössöt eivät tajua.
Mutta vankilassa on sentään paremmat päivärahat!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuollainen pelote pitää geelitukan kaidalla polulla eikä taksikuskillekaan tule himoa koskea minihameista naismatkustajaa..
Onko tuon tarkoitus olla pelote vai yrittää saada vankikierre katkaistua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vangeilla on vankilassa paremmat olot kuin vanhuksilla hoivakodeissa?
Koska vanhukset eivät kykene pitämään itse huolta oloistaan ja hyvinvoinnistaan. Vanki esimerkiksi pystyy käymään vessassa itse.
Joo, vanhuksilla on muutama hoitaja heitä auttamassa.
Rikollisilla on vartijat vahtimassa ja auttamassa. Heillä on ympärivuorokautinen valvonta, ja vartijat ryntäävät apuun milloin mistäkin syystä ja selvittelevät välejä kuin päiväkodin hoitajat.
Tuossa uudessa vankilassa on oikein palvelutiski, että pääsevät juttelemaan ja järjestelemään lomiaan. Kuka juttelee vanhusten kanssa?
Iso osa alkaa kuitenkin käyttämään päihteitä uudestaan heti vapauduttuaan. Tosin vankiloissahan käytetään myös paljon päihteitä eli moni ei edes loepta vankilaan joutuessaan.