Mun lapsuudenkoti oli huoneen ja keittiön kokoinen mökki
Kommentit (93)
Me asuttiin siirtolapuutarhamökissä yksi kesä ja syksy, kunnes siellä ei enää tarennut. Sitten äiti sai Helsingistä töitä ja työpaikan asunnon, yksiön kellarista, jonne muutettiin kolmistaan, mummu mukana. Seuraava kämppä olikin sitten jo luxusta, 1960-luvulla oli mahdollista vuokrata kohtuuhintaan kolmio Eirasta. Siinä meitä asui neljä, mutta ilmapiiri ei ollut niin hyvä, koska kaikki aikuiset eivät tulleet keskenään toimeen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kerrot tämän meille koska?
Jos löytyisi joku köyhä kohtalotoveri.
Meillä oli myös sama tilanne 50-luvulla. Mutta ei se mitään olenhan niitä kultalusikka suussa syntyneitä.😅
Tällaista samankaltaista se on koko elämä ollut.ap
Vierailija kirjoitti:
Tällaista samankaltaista se on koko elämä ollut.ap
Välillä kuitenkin ollut ihan kivasti rahaa, lennelty Aruballe, ajeltu taksilla sun muuta. Mutta "ihan samankaltaista" on silti ollut aina! Juupa juu, jaapa jaa, trallalalla laa! Valis se osaa käännellä ja väännellä asiat miten milloinkin.
Miten se voi olla samankaltaista, onhan teillä nyt puhelinkin? Vai miten sä hoidat sen työsi, johon kuuluu puhelimeen vastaaminen?
Vierailija kirjoitti:
Miten se voi olla samankaltaista, onhan teillä nyt puhelinkin? Vai miten sä hoidat sen työsi, johon kuuluu puhelimeen vastaaminen?
On puhelimet tietysti, mutta asuminen on vaatimatonta ja luultavasti loppuu asuminen mörskässä tähän talveen. Jotain pitää keksiä, koska tämä mörskä ei kestä kovia pakkasia.
Ai, taasko se mörskäily vaihteeksi on loppumassa? Ajatella! Ihan kuin tuo sama olisi kuultu jo vuosikausia. Joko olet vihdoinkin saanut miehen ylipuhuttua?
Vierailija kirjoitti:
Ai, taasko se mörskäily vaihteeksi on loppumassa? Ajatella! Ihan kuin tuo sama olisi kuultu jo vuosikausia. Joko olet vihdoinkin saanut miehen ylipuhuttua?
Kyllä hän oli samaa mieltä, ettei niin isoja remontteja kannata tähän tehdä kuin tähän tarvitsisi tehdä.
Mitäköhän trollipojat juttelevat mahdollisten poikakavereiden kanssa? Luulisi, että vitsiniekan seura aina kiinnostaa. Viikonloppua kohden pitää olla vielä tyhjemmät vitsit ja pää että on varmasti tarpeeksi rentoa ja hauskaa seuraa. Mutta luultavasti ovat yksin tai ehkä vakkari soittaa.
No nyt alkaa tapahtumaan, onpas jännää!
Onpas tosi uniikkia, tuommoinen asuminen.
Minulla oli koulukaveri, Mirjam, joka asui äitinsä kanssa mökissä, jossa oli huone ja keittiö. Mirjamille olen kiitollinen hengen pelastamisesta, kun olin tukehtua isoin merkkariin.
Ja jossain välissä Valiksen äiti heitti sen pelllolle, vai miten se menikään? Ja miksi heitti?
Vierailija kirjoitti:
Ja jossain välissä Valiksen äiti heitti sen pelllolle, vai miten se menikään? Ja miksi heitti?
Joo, niin teki. Heitti hän aikoinaan siskotkin pihalle. Hän ei pitänyt lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Miksei pitänyt lapsista?
En minä tiedä. Hän muuttui tosi paljon, kun he isän kanssa muuttivat isosta kaupungista pieneen kuntaan eikä kumpikaan työllistynyt. Äiti masentui ja alkoi saamaan psykooseja.
Monelle se on ihan yleissivitystä, miten lyhyt on Suomen historia ja kuinka lähes kehitysmaasta on tullut hyvinvointivaltio ja niin moni elossa oleva sukupolvi on sen ihan itse kokenut.