3,5 v. päiväkotiin klo 15-18.30
Tilanne siis sellainen, että työni puolesta poika voisi mennä tarhaan vasta klo 15 ja isä sitten hakisi hänet klo 18.30. Nyt mietityttää onko ihan tyhmä aika lapselle, pääseekö mukaan ryhmään? Kaipaa jo selvästi ikäistään leikkiseuraa ja on hieman itseluottamusta vailla ja nyt sain tietää, että syksyn teemana on oman itsensä arvostaminen, tunteiden tunnistaminen yms. Mutta kaikki tähän selvästi liittyvät toiminnat ovat aamupäivällä. Klo 15 jälkeen on leikkiä, ulkoilua, ruoka ja lisää leikkiä. (ulkoilun jälkeen jatkaa eri hoitaja kuin päivällä ja ei siis ole enää mitenkään ohjattua leikkiä, että itsetunto kasvaisi.)
Minä niin keväällä paikkaa hakiessa ajattelin, että hyvä kun saa olla kotona päivät, mutta nyt vähän kaduttaa. Olisiko sittenkin ollut parempi viedä hoitoon jo aamupäivästä, tulee vaan pitkä hoitopäivä ja tavallaan turha, kun olen kotona...ääh kiitos, jos jaksoit lukea. Iso kiitos, jos jaksat laittaa mielipidettä!!!
-naseli-
Kommentit (3)
Sinuna harkitsisin edellisen vastaajan ehdotusta. Ryhmään pääseminen on tosiaan vaikeaa noilla hoitoajoilla, eikä päiväkoti teidän tapauksessa ehkä vahvistaisikaan tytön sosiaalisia taitoja vaan voisi pikemminkin olla raskasta.
Eikö lähistöllä ole ketään, joka voisi osallistua hoitajakuluihin? Ainakin tässä meidän naapurustossa on monta, jotka ovat käyneet kyselemässä esimerkiksi naapurin kotiäidiltä, ottaisiko tämä heidän alakoululaisiaan "iltapäivähoitoon".
Löytyisikö jokin harrastusryhmä, joka kokoontuu iltapäivisin? Jos otatte oman hoitajan, hän voisi viedä lastanne säännöllisesti sinne, jolloin tulisi muidenkin lasten seuraa.
Hoitoaikana tuo on huono. Meidänkin päiväkodissa useimmat lapset haetaan ennen neljää ja iltapäivän toiminta on lähinnä vapaata leikkiä ulkona. Viiden puoli kuuden aikaan päiväkodin pihalla ei välttämättä ole enää kuin ihan kourallinen lapsia.
Olisiko ratkaisuna jonkinlainen kerho?? Tuon ikäset pääsevät jo leikkipuistojen, seurakuntien yms. kerhoihin. Oma poikani oli 3,5-4,5 vuotiaana kotihoidossa, kun pikkusisarus syntyi ja hän kävi kahdesti viikossa kerhossa + muskarissa. MInusta se riitti silloin hänelle hyvin. Luulen, että teidänkin poika voisi hyötyä jostakin kerran pari viikossa olevasta kerhosta (yleensä kestävät pari tuntia kerrallaan) ja toisaalta jäisi sinulle itsellesikin omaa aikaa.
Oma mielipiteeni on, että hoitoaika on aika huono! Useimmat lapset haetaan hoidosta 15-17 välillä. 15 jälkeen on "pelkkää pihalla töröttämistä". Suurin pointti on se, että neljän jälkeen jäljelle jääneet lapset yhdistetään useimmissa tarhoissa. Kaverit voi olla siis mistä ryhmästä tahansa ja hoitaja kuka tahansa eri ryhmän hoitaja. Eli yksi hoitaja kulloinkin on ns. iltavuorossa. Eli hoitaja vaihtuisi koko ajan ja kavereita olisi vähän ja vaihtuvia. Jos hoitotarve on todella noin lyhyt kuin 15-18.30 eli 3,5 tuntia niin ehdottomasti palkkaisin kotiin hoitajan. Joku opiskelijatyttö yms. Noin 7 euron tuntipalkalla tulijoita on. Laita hoitopaikka.net sivulle ilmoitus. Suosittelen lämpimästi tätä vaihtoehtoa. Itse kun tein vuorotyötä ja hoitoajat olivat lyhyitä ja "poikkeuksellisia" tarharytmiin niin palkkasin juuri opiskelijatytön kotiin.