Yläkerrassa asuu musisoiva perhe
Kerrostaloasuntomme yläkerrassa asuu 4-lapsinen perhe (kaikki lapset jo esiteinejä/teinejä), joista jokainen kuulemma aikuisia myöten soittaa jotakin soitinta, pianoa, sähkökitaraa, rumpuja, selloa jne. Ovat asiallisia ja mukavia, mutta kuulemma eivät tuolle musisoinnilleen voi mitään, koska kaikkien tärkeää harjoitella päivittäin noin tunnin verran vuorollaan tosissaan. Talossa on aika huono äänieristys ja itse näin loppuraskaudesta nukun öisin todella huonosti, ja tarvitsisin päivisin siksi lepoa. Onko tämä todella vaan siedettävä vai onko tästä aiheellista valittaa isännöitsijälle? Keskustelu soittajien kanssa ei ole tuottanut hedelmää...
Kommentit (89)
Olen muusikko ja asunut ja harjoitellut lähes aina kerrostalossa jo 20 vuotta. Yhden ainoan kerran se on ollut ongelma naapureille. Tämä yksi oli mielenterveystapaus, joka saattoi itse alkaa huutamaan ja kiroilemaan yksinään keskellä yötä. Sai häädön muiden asukkaiden toimesta lopulta. Minulla on aina selkeät ajat ja musiikkirutiinit ja viikonloput olen hiljaa. Ei se musiikki ja harjoittelu ole yleensä ongelma. Muusikot ovat hyvin tietoisia aiheuttamastaan "metelistä".
Oletteko kuulleet sen Burana mainoksen alun, jossa soitto ei suju. Semmoista sitten kuunnella joka päivä. Ihanan rentouttavaa?
Se soitto ei kuulosta miltään hissimusiikilta päivittäisen puuhastelun taustalla, vaan on raastavaa pimputtelua. Piano on valitettavasti kuuluva soitin.
Vierailija kirjoitti:
39: kiitoksia neuvoista, mutta emme nyt lähde ostoksille emmekä varsinkaan Thomannille. Kaikki tarvittavat vermeet on hankittu tuttavapiirin ammattimuusikoiden kautta. Ja kuten sanottu, lapsi ei soita kuulokkeilla kuulonsuojelullisista syistä. Ei tällaisessa asiassa vastuu kuulu alakouluikäiselle, ja usein lapset myös haluavat soittaa yhdessä tai vähintäänkin palautetta soitostaan.
Ja kun tässä täsmentelemään ryhdyttiin, niin vielä: kuulokkeet kirjoitetaan yhdellä l:llä.
Täällä haisee snobi.
"Se, että joku ei pääsisi kappaleen ensimmäistä riviä pitemmälle tunnin aikana, tuntuu hyvin hämmästyttävällä ihan riippumatta soittajan iästä."
Kirjoitinkin, että kunnialla läpi.
Vierailija kirjoitti:
Olen muusikko ja asunut ja harjoitellut lähes aina kerrostalossa jo 20 vuotta. Yhden ainoan kerran se on ollut ongelma naapureille. Tämä yksi oli mielenterveystapaus, joka saattoi itse alkaa huutamaan ja kiroilemaan yksinään keskellä yötä. Sai häädön muiden asukkaiden toimesta lopulta. Minulla on aina selkeät ajat ja musiikkirutiinit ja viikonloput olen hiljaa. Ei se musiikki ja harjoittelu ole yleensä ongelma. Muusikot ovat hyvin tietoisia aiheuttamastaan "metelistä".
Näin voi ottaa toiset huomioon. Miksi se on punainen vaate muusikonalkujen vanhemmille? Toisten ottaminen huomioon?
Kyseessä on loistava, kehittävä harrastus. Mutta kai naapureita voi armahtaa sentään :)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täällä on vanhemmat takajaloillaan, kun naapurin näkökulmasta se lasten soittelu ei välttämättä kuulostakaan kovin ihanalta.
Vaikka sitä musisointia ei mikään laki kielläkään, eikö voisi huomioida naapuria?
Täällä ihmiset luulee, että on ihanaa livemusaa, kun naapurin lapset treenaa. Että pitäisi vain nautiskella. Mielestäni seitsemän treeniä päivässä koettelee kenen tahansa hermoja.
Lapset päivisin koulussa
Vierailija kirjoitti:
Ei saa jatkuvasti olla mökää. Saihan se joku ammattipianisti häädön kun treenasi liikaa. Joku raja sentään. Saa kai ihminen olla rauhassa kotonaan edes joskus
Entä naapuri, joka on yötyössä? Hän ei tuossa Ap:n kuvailemassa asunnossa pystyisi nukkumaan lainkaan. Se on kohtuutonta.
Vierailija kirjoitti:
Niiden pitää vaan yksinkertaisesti hankkia treenikämppä. Kenenkään ei tarvitse tuollaista kestää.
Nelilapsisella perheellä täytyy olla useita huoneita. He voisivat äänieristää yhden huoneen, jolloin soittaminen ei häiritsisi koko taloa. Kerran oli myynnissä asunto, jota kuvailtiin äänieristetyksi. Siellä oli asunut musiikin ammattilainen. Olisin mielelläni ostanut sellainen kodin, jos olisi ollut tarpeeksi rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinteistöalalla työskentelevä sisareni arveli, että oikeudessa todennäköisesti katsottaisiin, että soittavien asukkaiden määrä asunnossa tulisi suhteellistaa melun kestoon, eli yksin asuvan ei ole ok soittaa 7 tuntia päivässä, mutta jos asunnossa asuu 7 perheenjäsentä, jotka soittavat tunnin kerrallaan, on asia eri. Onko kenelläkään tästä faktatietoa, että olisi kättä pidempää isännöitsijälle tarvittaessa? Ap
Oikeuden päätöksen mukaan raja on ammattimaisuudessa. Ammattimuusikko ei saa harjoitella tai antaa soittotunteja omassa asunnossaan,mikäli se tuottaa melua naapureille. Harrastamisen puitteissa voi kukin perheenjäsen soittaa sen 1-2 tuntia päivässä.
Kauheaa. Kyseisessä perheessä on kuusi henkeä, jotka kaikki soittavat jotain instrumenttia. He voivat siis oikeuden päätöksen mukaan laillisesti soittaa äänekkäästi 12 tuntia vuorokaudessa. Se ei voi olla oikein, koska muidenkin ihmisten siinä talossa pitää voida elää. Lukea läksyjä, valmistautua tenttiin, kuunnella itsevalitsemaansa musiikkia, katsoa televisiota tai nukkua raskaan vuorotyön jälkeen. Olin joskus tilanteessa, etten kuullut oman televisioni ääntä, koska seinän takaa kuului jatkuvasti kova meteli, joka ei ollut musiikkia. Unen estäminen on yleinen kidutuskeino, jota käytetään eri puolilla maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Musiikki on kuitenkin ihmisyyden ydintä. Jos et siitä välitä, jotain puuttuu sisimmästäsi.
Ai sinun mielestäsi toisten pitää iloisena kuunnella toisen perheen soittoa 10 tuntia päivässä? Et voi olla tosissasi.
Seinänaapurinani on ollut muusikoita viimeiset 20 vuotta. Asukkaat vaihtuvat muutaman vuoden välein eli joku taho vuokraa.
Kaikki ovat olleet ehkä meluisia mutta mieluisia naapureita. Ihanaa kuunnella laulua ja soittoa. Nyt seinän takana asuu kaunisääninen trubaduuri, mies ja kitara.
Me taas ollaan se perhe jossa lapset harrastaa ja treenaa myös kotona. Kaksi 10-14 vuotiasta tyttöä harrastaa telinevoimistelua ja harjoittelee kuperkeikkoja, voltteja, spagaatteja, hyppyjä ym. kotona käytävällä jossa riittävästi avointa tilaa päivässä yleensä ainakin 1-2 tuntia yhteensä (siis noin tunti per tyttö). Alakerran emäntä on käynyt pariin kertaan ovella kun on tömissyt vähän liikaa, mutta ei ole sen kummempiin valituksiin vielä ainakaan ryhtynyt kun olen sanonut, että treenit nyt osuu tähän aikaan (klo 18-20) päivästä ja on sen verran innokasta ja tavoitteellista harrastamista, ettei oikein kieltääkkään voi. Lisäksi sitten toki viralliset treenit treenihallilla, mutta ei ne riitä vaan harjoiteltavaa jää kotiin myös ja ulkona ei kaikki/aina onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musiikki on kuitenkin ihmisyyden ydintä. Jos et siitä välitä, jotain puuttuu sisimmästäsi.
Ai sinun mielestäsi toisten pitää iloisena kuunnella toisen perheen soittoa 10 tuntia päivässä? Et voi olla tosissasi.
Kun 24 tunnista vähennetään yörauha 22-7 ja koulunkäyntiin ja koulumatkoihin menevä aika 7-15, jää jäljelle seitsemän tuntia. Siitä täytyy vähentää soittotunnit ja teoriatunnit, joita sattuu joka lapselle ainakin pari kertaa viikossa, ja luulisi noiden lasten myös joskus tekevän läksyjään ja ulkoilevan. Realistisempaa - tosin edelleen tavoitteellista harrastamista - voisi neljän teinin perheessä olla sellaiset 3-4 tuntia illassa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nuo möykkääjät muuttaa aina yläkerroksiin?
Kuuluu se möykkä alhaaltakin
On kyllä erikoista että naapuria saa häiritä neljä tuntia illassa arkena ja viikonloppuisin vaikka koko päivän, jos lasten harrastukset niin vanhempien mielestä vaatii.
Perheessä vielämolemmat vanhemmat ja neljä lasta musisoivat. Se ei yhdenkään naapurin mielestä voi olla positiivinen juttu.
"Olisi aika epäloogista kieltää hänen elinkeinonsa, kun sinulla itselläsi on samaan aikaan oikeus pyöräyttää neljä lasta meluamaan 00-24."
Kyllä, mutta miksi sitten ammattimainen musiikin soitto on kiellettyä, kun toisella on oikeus pyöräyttää neljä lasta musisoimaan aamusta iltaan? Tämäkin on mielestäni epäloogista.
"Unen estäminen on yleinen kidutuskeino, jota käytetään eri puolilla maailmaa."
Ei tässä ollakaan kenenkään yöunia estämässä, jos kerran soittavat klo 8-21. Jokaisen naapurin mahdollisia päiväunitarpeita ei sitten taas valitettavasti voi olla ottamassa huomioon.
Aloituksessa puhuttiin muuten esiteineistä ja teineistä. Koulu voi hyvinkin alkaa joskus esim. klo 10 tai 11, jolloin voi olla hyvä aika treenata aamulla muiden lähdettyä kotoa tai loppua jo klo 12, jolloin sama juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siedettävä. Aivan samoin, kun heidän tulee sietää sitten lapsesi yöllisetkin huutokonsertit.
Ei ole itse aiheutettu meluhaitta, kuten soittimet.
Alapeukuttajat, montako yöllä itkevää vauvaa on huostaanotettu päihteettömiltä tai muutoin terveiltä vanhemmilta. Montako vauvaa on vanhempineen saanut häädön yöitkun vuoksi. Luulisi mammojen ymmärtävän, että vauva voi itkeä myös yöllä huolimatta hoivasta. Vai miten se menee?
Ota kellonajat ja päivämäärät ylös.
Eihän kerrostalossa saa esim huudattaa stereoitakaan häiritsevästi jatkuvasti. Ihmisillä on oikeus saada olla omassa kodissaan rauhassa. Muita häiritsevä elämä ei ole sallittua, vaikka se tapahtuisi päiväsaikaan.
Remontit ja muut on eri asia. Ne sentään loppuvat joskus