Yläkerrassa asuu musisoiva perhe
Kerrostaloasuntomme yläkerrassa asuu 4-lapsinen perhe (kaikki lapset jo esiteinejä/teinejä), joista jokainen kuulemma aikuisia myöten soittaa jotakin soitinta, pianoa, sähkökitaraa, rumpuja, selloa jne. Ovat asiallisia ja mukavia, mutta kuulemma eivät tuolle musisoinnilleen voi mitään, koska kaikkien tärkeää harjoitella päivittäin noin tunnin verran vuorollaan tosissaan. Talossa on aika huono äänieristys ja itse näin loppuraskaudesta nukun öisin todella huonosti, ja tarvitsisin päivisin siksi lepoa. Onko tämä todella vaan siedettävä vai onko tästä aiheellista valittaa isännöitsijälle? Keskustelu soittajien kanssa ei ole tuottanut hedelmää...
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Kysyin perheen rouvalta, voisivatko rajata soittoharjoituksia 1-2 tuntiin päivässä, mutta kuulemma ei onnistu, kun kaikilla niin vaihtelevat aikataulut, että pakko harjoitella eri aikoihin. Tällä perheellä on kuulemma omakotitalo rakenteilla, mutta valmistumassa ilmeisesti vasta joskus parin vuoden päästä, joten ihan hetkeen ei ole tilanne helpottamassa. Toivottavasti pian syntyvä vauvamme on sentään öisin nukkuvaa sorttia. Ap
Miten voi omakotitalon rakentaminen kestää pari vuotta? Tämä on varmasti provo.
Vierailija kirjoitti:
"On toi paha, en kestäisi. Mites sitten, kun vauva syntyy. Jos häiritsee myös vauvan unia?"
+++++++
Eikä vain vauvan. Äiti saattaa olla myös vähän väsynyt ja jonkun rumputreenit kyllä saa hulluuden partaalle, kun yrittää nukkua
Kitaraa voi soittaa ja kuunnella kuulokkeilla. Jotenkin vahvistimen kautta mies soittaa niin, ja parempi onkin, muuten tulisi ero.
Jos jollain on kerrostalosta muut kuin sähkörummut (jotka voi myös laittaa kuulumaan kuulokkeista), mielestäni se on erittäin törkeää ja piittaamatonta naapureita kohtaan.
Se on sinun mielipiteesi, mutta on ihan normaalia harrastaa akustisten soitinten soittoa kerrostalossa. Sääliksi käy miestäsi, jos hänen harrastuksensa on syy erota.
Esimerkiksi puhaltimia ei voi soittaa kuulokkeiden kautta, ja niin vain maailmaan tarvitaan myös uusia puhallinsoittajia. Tietenkin voi yrittää sopia kaikille talon soittajille yhteiset treeniajat, mutta se ei välttämättä kaikkien aikatauluun sovi.
Vierailija kirjoitti:
Kiinteistöalalla työskentelevä sisareni arveli, että oikeudessa todennäköisesti katsottaisiin, että soittavien asukkaiden määrä asunnossa tulisi suhteellistaa melun kestoon, eli yksin asuvan ei ole ok soittaa 7 tuntia päivässä, mutta jos asunnossa asuu 7 perheenjäsentä, jotka soittavat tunnin kerrallaan, on asia eri. Onko kenelläkään tästä faktatietoa, että olisi kättä pidempää isännöitsijälle tarvittaessa? Ap
Oikeuden päätöksen mukaan raja on ammattimaisuudessa. Ammattimuusikko ei saa harjoitella tai antaa soittotunteja omassa asunnossaan,mikäli se tuottaa melua naapureille. Harrastamisen puitteissa voi kukin perheenjäsen soittaa sen 1-2 tuntia päivässä.
"Se on sinun mielipiteesi, mutta on ihan normaalia harrastaa akustisten soitinten soittoa kerrostalossa. Sääliksi käy miestäsi, jos hänen harrastuksensa on syy erota."
Niin on minun mielipiteeni, en omasta mielestäni muuta väittänytkään.
Minä en todellakaan jaksa kuunnella tiluttelua tuntikausia päivässä. Tiluttelua, kun katsot telkkua, siivoat, teet omia hommia, yrität jutella muiden perheenjäsenten kanssa... Murhanhimo iskee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinteistöalalla työskentelevä sisareni arveli, että oikeudessa todennäköisesti katsottaisiin, että soittavien asukkaiden määrä asunnossa tulisi suhteellistaa melun kestoon, eli yksin asuvan ei ole ok soittaa 7 tuntia päivässä, mutta jos asunnossa asuu 7 perheenjäsentä, jotka soittavat tunnin kerrallaan, on asia eri. Onko kenelläkään tästä faktatietoa, että olisi kättä pidempää isännöitsijälle tarvittaessa? Ap
Oikeuden päätöksen mukaan raja on ammattimaisuudessa. Ammattimuusikko ei saa harjoitella tai antaa soittotunteja omassa asunnossaan,mikäli se tuottaa melua naapureille. Harrastamisen puitteissa voi kukin perheenjäsen soittaa sen 1-2 tuntia päivässä.
Miksiköhän muuten on ok, että minun yläpuolellani asuva nainen on perhepäivähoitaja, jolla on 4 lasta hoidossa klo 7-18 välillä, mistä myös aiheutuu merkittävästi ääntä? Miksi toisenlainen ammatinharjoittaminen on ok, mutta toisenlainen ei?
Vierailija kirjoitti:
"Se on sinun mielipiteesi, mutta on ihan normaalia harrastaa akustisten soitinten soittoa kerrostalossa. Sääliksi käy miestäsi, jos hänen harrastuksensa on syy erota."
Niin on minun mielipiteeni, en omasta mielestäni muuta väittänytkään.
Minä en todellakaan jaksa kuunnella tiluttelua tuntikausia päivässä. Tiluttelua, kun katsot telkkua, siivoat, teet omia hommia, yrität jutella muiden perheenjäsenten kanssa... Murhanhimo iskee.
No se elämä on väistämättä tiluttelua, jos perheessä on ammattimuusikko tai sellaisen uraa suunnitteleva, ja moni haluaa lapsensakin pääsevän nauttimaan musiikin hyvistä vaikutuksista aivoterveydelle.
Itse en nimenomaan halua lapseni soittavan sähkökitaraa kuulokkeilla, koska sillä tavalla on tuhottu monen kasvavan lapsen kuulo.
Eli summa summarum; jokainen miettii näitä asioita omasta näkökulmastaan. Murhanhimoisille suosittelen ammattiauttajaa tai lievemmässä tapauksessa pitkää kävelyä raittiissa ilmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän muuten on ok, että minun yläpuolellani asuva nainen on perhepäivähoitaja, jolla on 4 lasta hoidossa klo 7-18 välillä, mistä
Olisi aika epäloogista kieltää hänen elinkeinonsa, kun sinulla itselläsi on samaan aikaan oikeus pyöräyttää neljä lasta meluamaan 00-24.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nuo möykkääjät muuttaa aina yläkerroksiin?
Niin että ainoa kerros, johon saisi muuttaa joku, jota sinä nimität möykkääjäksi, on kerrostalon alin kerros? Kaikki muut kun ovat aina jonkun yläpuolella...
Hienoa kuunnella musiikkia. Ei tarvitse itse avata radiota, saa ilmaista musiikkia kuunnella.
Minä ainakin sulkisin tv: n ja radion ja keskittyisin kuuntelemaan.
Toista olisi, jos kuulisi tappelun ääniä, musiikki on linnun laulua korville.
Ei muuta kuin kuuntelemaan. Kuka sellaisesta voisi ottaa itseensä.
Vierailija kirjoitti:
No ilmoita siitä meluhaitasta ja huonosta äänieristyksestä. Huono äänieristys pitäisi mitata ja korjata, jos se ei ole riittävä säännöksien mukaan. Musisoida saa, mutta meluun kuluvan ajan pitäisi olla kohtuullinen. Jos se on yhtä perheenjäsentä kohti n. tunti eli kohtuullinen mutta harjoittelevat eri aikaan, en tiedä miten se tällaisessa tapauksessa katsotaan menevän. Koska harjoitteluaika on kohtuullinen, mutta kokonaismelu naapureille ei välttämättä ole. Voivat saada pitkän menettelyn jälkeen varoituksen tai muuttaa tapansa isännöinnin puututtua, mutta tuskin heitä häädettyä saa musiikin perusteella. Rehellisesti, helpointa tuossa tilanteessa ilmoittamisen lisäksi on etsiä keinoja sopeutua tai suunnitella itse muuttaa jossain vaiheessa.
Ei hyväkään äänieristys estä pianon pimputusta ja viulun vingutusta kuulumasta.
Musiikki on kuitenkin ihmisyyden ydintä. Jos et siitä välitä, jotain puuttuu sisimmästäsi.
Sähköisiä soittimia voi soittaa kuulokkeilla, ihan kaikkia ja siihen hyviä edullisia ratkaisuja. Akustinen piano ja akustiset rummut ei kuulu kerrostaloon, samassa kategoriassa puhallinsoittimet ja viulu/sello. Mutta noillekin löytyy sähköisiä versioita harjoiteluun. Rahaa tällaiset vaihtoehdot vaatii aikalailla. Itse olen sähkökitaristi ja vannon ettei naapurin tarvi mua kuunnella vaikka useasti on keihäs kourassa.
Isännöitsijään yhteyttä vaan jos haittaa merkittävästi asumisen laatua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ilmoita siitä meluhaitasta ja huonosta äänieristyksestä. Huono äänieristys pitäisi mitata ja korjata, jos se ei ole riittävä säännöksien mukaan. Musisoida saa, mutta meluun kuluvan ajan pitäisi olla kohtuullinen. Jos se on yhtä perheenjäsentä kohti n. tunti eli kohtuullinen mutta harjoittelevat eri aikaan, en tiedä miten se tällaisessa tapauksessa katsotaan menevän. Koska harjoitteluaika on kohtuullinen, mutta kokonaismelu naapureille ei välttämättä ole. Voivat saada pitkän menettelyn jälkeen varoituksen tai muuttaa tapansa isännöinnin puututtua, mutta tuskin heitä häädettyä saa musiikin perusteella. Rehellisesti, helpointa tuossa tilanteessa ilmoittamisen lisäksi on etsiä keinoja sopeutua tai suunnitella itse muuttaa jossain vaiheessa.
Eikä tarvitsekaan. Ne ovat tavallisia elämän ääniä.
Siinä on paljon kauneutta jos soittotaito on jo hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten oikeus oli eri mieltä konserttipianistin tapauksessa? Olet väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Sähköisiä soittimia voi soittaa kuulokkeilla, ihan kaikkia ja siihen hyviä edullisia ratkaisuja. Akustinen piano ja akustiset rummut ei kuulu kerrostaloon, samassa kategoriassa puhallinsoittimet ja viulu/sello. Mutta noillekin löytyy sähköisiä versioita harjoiteluun. Rahaa tällaiset vaihtoehdot vaatii aikalailla. Itse olen sähkökitaristi ja vannon ettei naapurin tarvi mua kuunnella vaikka useasti on keihäs kourassa.
Kyllä voi, mutta oma lapseni ei soita sähkökitaraa kuulokkeilla edellä mainitsemastani syystä. Ennemmin sitten kokonaan unplugged.
Viulua, selloa ja puhaltimia on aika mahdotonta harjoitella sähköisesti. Ja isännöitsijää kannattaa vaivata sitten, kun on oikeita järjestyshäiriöitä. Trumpettia harjoitteleva lapsi ei sellainen ole.
36: asia on selitetty edellisellä sivulla. Palaa sinne ja lue kärsivällisesti, niin eiköhän oikeuden perustelu selviä sinullekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi, mutta oma lapseni ei soita sähkökitaraa kuulokkeilla edellä mainitsemastani syystä. Ennemmin sitten kokonaan unplugged.
Viulua, selloa ja puhaltimia on aika mahdotonta harjoitella sähköisesti. Ja isännöitsijää kannattaa vaivata sitten, kun on oikeita järjestyshäiriöitä. Trumpettia harjoitteleva lapsi ei sellainen ole.
Kannattaa tutustua vaikka Thomannin sivustoihin, sieltää löytyy...ja kuullokkeilla soitto ei pilaa kuuloa, äänenvoimakkuus sen voi tehdä sitä voi säätää. Kuullokkeilla lisäksi soundit ainakin kitarassa huomattavasti paremmat kuin pienillä kotivahvareilla.
Ymmärrän varsin hyvin aloittajaa, itse tulisin hulluksi jos olisin hänen tilanteessaan. Musiikin ja melun pakkosyöttäminen naapureille ei ole ok.
Jos olisin AP, googlettaisin onko jompikumpi tai molemmat yläkerran muusikkoperheen vanhemmista ammattimuusikoita. Heille kun tosiaan taitaa olla tiukemmat säännöt tässä asiassa. Jos oli/olisivat, käyttäisin tätä tietoa aseena heitä vastaan.
Vauvat nukkuvat silloin kun niitä väsyttää, ja jotkut pitävät radiota päällä ihan, että vauva ei heräisi hiljaisuuteen.
t. Muusikkoperheen äiti