Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko omasta puolisosta tehdä huoli-ilmoituksen?

Vierailija
23.03.2025 |

Erikoinen kysymys, mutta avopuolisollani on jotain pahasti vialla, koska hän kohtelee minua ja minun isompia lapsiani kuin kakkosluokan kansalaisia jatkuvasti. Ihan kuin me emme olisi ihmisiä, meitä tai mielipiteitämme ei tarvitse huomioida missään tilanteessa, pitää tehdä kaikki asiat juuri siten kun hän käskee ja silloin kun hän käskee. Meillä ei ilmeisesti ole myöskään tunteita, kun hän kuvittelee, että voi kohdella meitä miten kylmästi tahansa, eikä se jää vaikuttamaan meihin mitenkään. Gaslighting, kontrollointi, mitätöinti, jatkuva virheistä huomauttaminen ja mitä näitä nyt on.

Tämä on selkeästi muuttunut ja myös sitä mukaa pahentunut viimeisen vuoden aikana. Olen sanonut, että hän voi ihan vapaasti lähteä, jos meidän kanssa on noin vaikea olla eikä mikään ole hyvin koskaan. Ilmeisesti hän kuitenkin tykkää siitä, kun minä hoidan päävastuullisesti yhteistä, alle kouluikäistä, lastamme. Hän ei meinaa oikein pärjätä rajojen vetämisen, johdonmukaisuuden ja kurin kanssa ja lapsi pompottaa häntä ihan eri tavoin kuin minua.

Huoli-ilmoitus tuli mieleeni siksi, että olen lopen kyllästynyt siihen ettei hänelle tule mitään seurauksia tästä touhustaan. Rikosilmoitukseen ei ole aihetta, mutta jotain apua tuo ihminen tarvitsee, vaikka tiemme toivottavasti tässä pian eroavatkin. Olen kääntänyt kaikki kivet, hankkinut meille apua eri tahoilta ja nyt jo menettänyt elämän iloni.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä häntä muuttamaan pois? Edes tilanteen rauhoittamiseksi ja arvioimiseksi. 

Olen, monesti.

Ap.

Vierailija
22/36 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole huoli-ilmon paikka, vaan eron. 

Kyllä, mutta lisäksi..

"Huoli-ilmoitus siksi, että olisi edes joku merkintä jossain hänen epävakaudesta ja henkisestä väkivallasta siltä varalta, että erottuamme hän laittaa edelleen itsensä ja kostonhimonsa oman lapsensa edun edelle."

Ap.

Mikä estää miestä tekemästä huoli-ilmoitusta sinusta, jolloin  "olisi joku merkintä jossain sinun epävakaudesta jne. "? 

Ei mikään? Miten se tähän liittyy? Minua ei pelota se, jos minusta tehdään aiheeton ilmoitus. Mitään salattavaa ei ole.

Puolisostani on sen sijaan jotain huolestuttavaa infoa jo mm perheneuvolan memoissa. Hän on itse ollut mukana keskustelemassa niistä tilanteista ja myöntänyt työntekijöille kyseiset tekonsa.

Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi.  Tai siis tietty voi, mutta ei se mihinkään johda.

Kun asutte yhteisessä taloudessa.  Ja olette aviopuolisoita, olette niin henkisesti, fyysisesti kuun taloudellisesti,  velvollisia pitämään toisistanne huolta.

Voi viedä, suostutella puolison  lähtemään lääkäriin.  Mutta pakko puolison ei ole lähteä.

Suomessa ei ole mitään pakkohoitoa kenellekään, ellei potilaan tilaa todeta sellaiseksi, että hän on täysin kykenämätön huolehtimaan itsestään.

Ja ellei henkilö ole edunvalvonnan alainen.

Ei olla aviopuolisoita, mutta yhteisessä taloudessa asutaan. Pakkohoidosta ei ole ollut mitään puhetta tässä.

Ap.

Vierailija
24/36 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Puoliso oli itse keskustellut terapeutin kanssa tästä, että minä tulisin sinne mukaan pari kertaa ja terapeutti oli erikseen neuvonut, että sitten pitää varata se pidempi aika, jos ollaan molemmat siellä. "

Ei, ihan lain mukaan, toimi noin. 

Vierailija
25/36 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huono  huonompi, huonoin trolli, pitkiin aikoihin.

Jos tuo olisi totta, niin ap itse on päästään pahasti sekaisin.

Okei, sovitaan sitten näin. Olen ihan turhaan tässä kärsinyt ja toivonut jopa omaa kuolemaa välillä, kun tilanne on ollut niin sietämätön, mutta nyt helpotti, kun ihan keksitty juttuhan tämä olikin.

Kiitos muuten uhrin syyllistämisestä jälleen, sitä se puolisokin harrastaa aina. Aina vika on siinä, että minä reagoin asioihin, ei koskaan siinä mitä hän teki ennen sitä mainittua reaktiota.

Toivon sinulle puolisoni kaltaista ihmistä elämääsi, niin saat sitten kokea tämän trollitarinan ihanuuden ihan itse. Ai niin, sinä olet tietysti sellainen Vähän Parempi Ihminen, joka ei ikinä joutuisi tuollaiseen tilanteeseen. Niin minäkin kuvittelin olevani.

Ap.

Vierailija
26/36 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Puoliso oli itse keskustellut terapeutin kanssa tästä, että minä tulisin sinne mukaan pari kertaa ja terapeutti oli erikseen neuvonut, että sitten pitää varata se pidempi aika, jos ollaan molemmat siellä. "

Kerro se sille terapeutille sitten. Turhaa minulle saarnaat.

Ap.

Vierailija
27/36 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Olen sanonut, että hän voi ihan vapaasti lähteä"

Mikset itse lähde? 

Yhden aikuisen on helpompi löytää tilapäisasunto itselleen kuin minun ja kolmen lapsen. Lisäksi nykyinen yhteisomistuksessa oleva asunto ei ole tällä hetkellä myyntikunnossa, kun on pari selvitettävää asiaa kesken, joten joutuisin maksamaan sekä osuuttani lainasta, vastikkeesta ja vielä 3-4 huoneiden asunnon vuokraa takuuvuokrineen ym.

Ap.

Sössön sössön. V-u mihin kuseen olet itsesi laittanut.

Vierailija
28/36 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Oletko itse keskustellut tämän terapeutin kanssa? 

Vierailija
29/36 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Olen sanonut, että hän voi ihan vapaasti lähteä"

Mikset itse lähde? 

Yhden aikuisen on helpompi löytää tilapäisasunto itselleen kuin minun ja kolmen lapsen. Lisäksi nykyinen yhteisomistuksessa oleva asunto ei ole tällä hetkellä myyntikunnossa, kun on pari selvitettävää asiaa kesken, joten joutuisin maksamaan sekä osuuttani lainasta, vastikkeesta ja vielä 3-4 huoneiden asunnon vuokraa takuuvuokrineen ym.

Ap.

Sössön sössön. V-u mihin kuseen olet itsesi laittanut.

Taattua palstalaatua. Mies prseilee ja naista syytetään ja vastuutetaan siitä kun miehen käytös muuttui radikaalisti x ajan kuluttua. Aina sama juttu täällä. Taitaa olla samanlaiset tyypit siellä kun kaltaisiaan puolustavat.

Vierailija
30/36 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo yhteinen asuntokin vähän mieityttää. Pystyisikö ap maksamaan lainat yksin, jos mies vain lähtisi. Ja ilmeisesti miehelle siitä omaisuudesta osa kuuluu.

Ehkä jotain konkreettisempaa ja taloudellisesti mahdollista vaihtoehtoa pitäisi miettiä päästä miehestä eroon kuin vain toivoa , että hän lähtisi.

Vierailija
31/36 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuo yhteinen asuntokin vähän mieityttää. Pystyisikö ap maksamaan lainat yksin, jos mies vain lähtisi. Ja ilmeisesti miehelle siitä omaisuudesta osa kuuluu.

Ehkä jotain konkreettisempaa ja taloudellisesti mahdollista vaihtoehtoa pitäisi miettiä päästä miehestä eroon kuin vain toivoa , että hän lähtisi.

Pystyisin, se olisi noin 1500€ kuukaudessa. 1000-1300€ euroa saisi maksaa jo vuokraakin 3-4 huoneisista asunnoista, kun kolmehuoneisista ei riittäisi ne ihan pienimmät kämpät. Päälle sitten vielä vesimaksut, autotallimaksu ym.

Tiukkaa kyllä tekisi maksella yksin lainaa ja vastiketta, mutta olen tehnyt laskelmat, että se onnistuu kyllä.

Ap.

Vierailija
32/36 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Oletko itse keskustellut tämän terapeutin kanssa? 

En ole. Voitko nyt jättää tämän, kun ei liity mitenkään hirveän oleellisesti aiheeseen, vaan oli tuollainen sivujuonne?

Mies olisi kyllä kertonut minulle, jos terapeutti olisi antanut hänelle tuollaisen ihanan "pelastusrenkaan", etten saa tulla sinne, koska laki x ja pykälä y. Oi, hän olisi ollut aivan mehuissaan siitä, kun olisi saanut jälleen kunnon syyn olla kertomatta terapeutille miten hän oikeasti toimii.

Punainen lanka tässä terapeuttijutussa oli se, että hän itse ehdotti minulle ensin, että olisi hyvä jos tulisin mukaan sinne, niin terapeutti saisi paremman kuvan siitä, missä ongelmat olivat ja kuulemma oli jo puhunut siellä tästä ajatuksestaan. Sitten asian selvittäminen ja järjestäminen alkoi siirtyä ja unohtua, kunnes hän pamautti suoraan, että "sinä et sinne tule!". 

Ja tuohon on vain yksi syy, hän haluaa kertoa siellä omaa versiotaan. Ja vain sitä.

Ap.

Vierailija
33/36 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoli-ilmoituksesta ei tule mitään "merkintää" vaan sen idea on tuoda ilmi huoli tämän henkilön jaksamisesta tai kyvystä huolehtia itsestään. Vaikka iäkäs naapuri, joka ei pysty käymään kaupassa tms jolloin paikalle menee sote-alan henkilö selvittämään tilannetta. Pakkohoitoon tms de ri kyllä johda sellaisiin toimenpiteisiin mitkä ovar myös vanhukselle ok. Huoli-ilmoituksen voi tehdä omasta puolisostakin jos huolta ilmenee. Tai muistakin kuin vanhuksista.

Ap:n tapauksessa en todellakaan tekisi koska tekstien perusteella ei tule huolta siitä ettei mies pystyisi huolehtimaan itsestään. Eli älä todellakaan tuhlaa niitä resursseja johonkin "merkintöjen" saamiseen tai kostoon vaikka kuinka olisi epävakaa käytökseltään. Lastensuojeluilmoituksen teet jos lapset ovat vaarassa. 

Myöskään miehen terapiaan ei mennä "kertomaan miten asiat oikeasti on". Ei sinun kokemallasi ole merkitystä miehen terapiassa vaan miehen omilla tunteilla, ajatuksilla, kokemuksilla yms. Kuulostat ihan omalta narsistiselta vanhemmaltani, joka halusi terapeuttini juttusille kertomaan millainen tilanne kotona "oikeasti on". Terapiaan voi tulla toinenkin henkilö, mutta vain jos se on asiakkaalle ok JA se edistää terapiaa tai asiakkaan asiaa. Nimim. Kokemusta on, puolisoni tuli yhdelle kerralle ja käytiin yhdessä keskustelua mm. mitkä asiat voivat laukaista oireita. En osannut kertoa niitä kotona yhtä hyvin kuin terapeuttini.

Ap, eroa ja jos mies ei pysty olemaan lasten kanssa niin sopikaa että sinä olisit lähivanhempi. Tai teet lastensuojeluilmoituksen jos on aihetta.

Vierailija
34/36 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoli-ilmoituksesta ei tule mitään "merkintää" vaan sen idea on tuoda ilmi huoli tämän henkilön jaksamisesta tai kyvystä huolehtia itsestään. Vaikka iäkäs naapuri, joka ei pysty käymään kaupassa tms jolloin paikalle menee sote-alan henkilö selvittämään tilannetta. Pakkohoitoon tms de ri kyllä johda sellaisiin toimenpiteisiin mitkä ovar myös vanhukselle ok. Huoli-ilmoituksen voi tehdä omasta puolisostakin jos huolta ilmenee. Tai muistakin kuin vanhuksista.

Ap:n tapauksessa en todellakaan tekisi koska tekstien perusteella ei tule huolta siitä ettei mies pystyisi huolehtimaan itsestään. Eli älä todellakaan tuhlaa niitä resursseja johonkin "merkintöjen" saamiseen tai kostoon vaikka kuinka olisi epävakaa käytökseltään. Lastensuojeluilmoituksen teet jos lapset ovat vaarassa. 

Myöskään miehen terapiaan ei mennä "kertomaan miten asiat oikeasti on". Ei sinun kokemallasi ole merkitystä miehen terapiassa vaan miehen omilla tuntei

Äh, siis "Pakkohoitoon tms se ei kyllä johda vaan sellaisiin toimenpiteisiin mitkä ovat..." tulipas ärsyttävät kirjoitusvirheet.

Vierailija
35/36 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset sinä eroa. Ei eroon tarvita lupaa. Vai onko mies niin komea etteet vaan voi erota siitä ja se on kai myös varakas niin et varmasti halua erota vaikka mies kohtelee sinua huonosti.

Vierailija
36/36 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eroa. Teet palveluksen niin itsellesi, kuin lapsillekin.

Joo, sitähän en tässä nyt kysele, että erotakko tässä tilanteessa vai ei, vaan sitä huoli-ilmoitusta mietin.

Ap.

Älä viitsi tuhlata sosiaalitoimen resursseja turhalla huoli-ilmoituksella. Tee itse omat ratkaisusi, olet aikuinen ihminen sinäkin. 

T. Sosiaalityöntekijä