Voiko omasta puolisosta tehdä huoli-ilmoituksen?
Erikoinen kysymys, mutta avopuolisollani on jotain pahasti vialla, koska hän kohtelee minua ja minun isompia lapsiani kuin kakkosluokan kansalaisia jatkuvasti. Ihan kuin me emme olisi ihmisiä, meitä tai mielipiteitämme ei tarvitse huomioida missään tilanteessa, pitää tehdä kaikki asiat juuri siten kun hän käskee ja silloin kun hän käskee. Meillä ei ilmeisesti ole myöskään tunteita, kun hän kuvittelee, että voi kohdella meitä miten kylmästi tahansa, eikä se jää vaikuttamaan meihin mitenkään. Gaslighting, kontrollointi, mitätöinti, jatkuva virheistä huomauttaminen ja mitä näitä nyt on.
Tämä on selkeästi muuttunut ja myös sitä mukaa pahentunut viimeisen vuoden aikana. Olen sanonut, että hän voi ihan vapaasti lähteä, jos meidän kanssa on noin vaikea olla eikä mikään ole hyvin koskaan. Ilmeisesti hän kuitenkin tykkää siitä, kun minä hoidan päävastuullisesti yhteistä, alle kouluikäistä, lastamme. Hän ei meinaa oikein pärjätä rajojen vetämisen, johdonmukaisuuden ja kurin kanssa ja lapsi pompottaa häntä ihan eri tavoin kuin minua.
Huoli-ilmoitus tuli mieleeni siksi, että olen lopen kyllästynyt siihen ettei hänelle tule mitään seurauksia tästä touhustaan. Rikosilmoitukseen ei ole aihetta, mutta jotain apua tuo ihminen tarvitsee, vaikka tiemme toivottavasti tässä pian eroavatkin. Olen kääntänyt kaikki kivet, hankkinut meille apua eri tahoilta ja nyt jo menettänyt elämän iloni.
Kommentit (36)
Voi tehdä, mutta ei tuossa tilanteessa huoli-ilmoituksesta ole mitään apua, koska huoli-ilmoituksesta ei saa apua yleiseen k-päisyyteen, se kun ei ole elämänhallintaan vaikuttava ongelma.
Ei voi. Erota voit ja asua erillään. Ja pitää huolen ettei lasten tarvitse kärsiä miehestä enää, jos käytös pahaa välinpitämätöntä. Oikukas isä on raskas lapsille? Ketään ei voi pakottaa välittämään tai muuttumaan.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi puolisosi saada tutkimuksiin sairaalaan, voi olla kyse vakavammasta sairaudesta, kenties aivokasvain joka muuttaa henkilön käyttäytymistä.
Menkööt itse sinne, jos haluaa.
Olen käyttänyt jo äärettömän paljon energiaa siihen, että yritän puhua järkeä, keskustella, perustella ja hankkia meille apua. Jos aikuinen ihminen ei viitsi sormeaan nostaa sen eteen, että edes JOTAIN muuttuisi, niin olkoot. Hän vaan käy tyytyväisenä juttelemassa tapaamisissa, missä olemme käyneet yhdessä nyt vuoden ja kotona sitten jatkaa samaa rataa. Hän myös hyvin selvästi TIETÄÄ toimivansa väärin, koska varoo ettei kukaan perheen ulkopuolella saa tietää miten hän meitä kohtelee. Lisäksi hän perui lupauksensa ottaa minut parille istunnolle mukaan oman terapeuttinsa luokse. Siihen on vain yksi syy, edes terapeutille ei ole kerrottu miten hän oikeasti meitä kohtelee.
Huoli-ilmoitus siksi, että olisi edes joku merkintä jossain hänen epävakaudesta ja henkisestä väkivallasta siltä varalta, että erottuamme hän laittaa edelleen itsensä ja kostonhimonsa oman lapsensa edun edelle.
Ap.
Voi toki, mutta sossulla ei juuri ole mahdollisuutta rangaista täysi-ikäistä oli tämän käytös sitten miten huolta tuottavaa tahansa. Vain alaikäinen voidaan ottaa huostaan.
Vierailija kirjoitti:
"Olen sanonut, että hän voi ihan vapaasti lähteä"
Mikset itse lähde?
Yhden aikuisen on helpompi löytää tilapäisasunto itselleen kuin minun ja kolmen lapsen. Lisäksi nykyinen yhteisomistuksessa oleva asunto ei ole tällä hetkellä myyntikunnossa, kun on pari selvitettävää asiaa kesken, joten joutuisin maksamaan sekä osuuttani lainasta, vastikkeesta ja vielä 3-4 huoneiden asunnon vuokraa takuuvuokrineen ym.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole huoli-ilmon paikka, vaan eron.
Kyllä, mutta lisäksi..
"Huoli-ilmoitus siksi, että olisi edes joku merkintä jossain hänen epävakaudesta ja henkisestä väkivallasta siltä varalta, että erottuamme hän laittaa edelleen itsensä ja kostonhimonsa oman lapsensa edun edelle."
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi puolisosi saada tutkimuksiin sairaalaan, voi olla kyse vakavammasta sairaudesta, kenties aivokasvain joka muuttaa henkilön käyttäytymistä.
Olen käyttänyt jo äärettömän paljon energiaa siihen, että yritän puhua järkeä, keskustella, perustella ja hankkia meille apua. Jos aikuinen ihminen ei viitsi sormeaan nostaa sen eteen, että edes JOTAIN muuttuisi, niin olkoot. Hän vaan käy tyytyväisenä juttelemassa tapaamisissa, missä olemme käyneet yhdessä nyt vuoden ja kotona sitten jatkaa samaa rataa. Hän myös hyvin selvästi TIETÄÄ toimivansa väärin, koska varoo ettei kukaan perheen ulkopuolella saa tietää miten hän meitä kohtelee. Lisäksi hän perui lupauksensa ottaa minut parille istunnolle mukaan oman terapeuttinsa luokse. Siihen on vain yksi syy, edes terapeutille ei ole kerrottu miten hän oikeasti meitä kohtelee.
Huoli-ilmoitus ei ole "merkintä", eikä sitä voi, eikä saa käyttää aseena erossa.
Terapeutille ei saa tuoda ulkopuolisia mukaan. Siinä on todella paljon riskejä mm. vaitiolovelvollisuuden suhteen. Se terapeutti kun ei saisi silloin sanoa mitään, mistä potilaan kanssa on aiemmin puhuttu.
Terkuin huoli-ilmoituksesta elämän parempaan kääntäneen avun saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Olen sanonut, että hän voi ihan vapaasti lähteä"
Mikset itse lähde?
Yhden aikuisen on helpompi löytää tilapäisasunto itselleen kuin minun ja kolmen lapsen. Lisäksi nykyinen yhteisomistuksessa oleva asunto ei ole tällä hetkellä myyntikunnossa, kun on pari selvitettävää asiaa kesken, joten joutuisin maksamaan sekä osuuttani lainasta, vastikkeesta ja vielä 3-4 huoneiden asunnon vuokraa takuuvuokrineen ym.
Ap.
Sinä olet yksi (1) aikuinen. On niillä lapsilla isät.
Vierailija kirjoitti:
Eroa. Teet palveluksen niin itsellesi, kuin lapsillekin.
Joo, sitähän en tässä nyt kysele, että erotakko tässä tilanteessa vai ei, vaan sitä huoli-ilmoitusta mietin.
Ap.
Pyydä häntä muuttamaan pois? Edes tilanteen rauhoittamiseksi ja arvioimiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole huoli-ilmon paikka, vaan eron.
Kyllä, mutta lisäksi..
"Huoli-ilmoitus siksi, että olisi edes joku merkintä jossain hänen epävakaudesta ja henkisestä väkivallasta siltä varalta, että erottuamme hän laittaa edelleen itsensä ja kostonhimonsa oman lapsensa edun edelle."
Ap.
Mikä estää miestä tekemästä huoli-ilmoitusta sinusta, jolloin "olisi joku merkintä jossain sinun epävakaudesta jne. "?
Jos jonkun ilmoituksen välttämättä haluat tehdä, niin se on varmaan lastensuojeluilmoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eroa. Teet palveluksen niin itsellesi, kuin lapsillekin.
Joo, sitähän en tässä nyt kysele, että erotakko tässä tilanteessa vai ei, vaan sitä huoli-ilmoitusta mietin.
Ap.
Mikä on se huoli, josta ilmoitaisit?
Ei voi. Tai siis tietty voi, mutta ei se mihinkään johda.
Kun asutte yhteisessä taloudessa. Ja olette aviopuolisoita, olette niin henkisesti, fyysisesti kuun taloudellisesti, velvollisia pitämään toisistanne huolta.
Voi viedä, suostutella puolison lähtemään lääkäriin. Mutta pakko puolison ei ole lähteä.
Suomessa ei ole mitään pakkohoitoa kenellekään, ellei potilaan tilaa todeta sellaiseksi, että hän on täysin kykenämätön huolehtimaan itsestään.
Ja ellei henkilö ole edunvalvonnan alainen.
Huono huonompi, huonoin trolli, pitkiin aikoihin.
Jos tuo olisi totta, niin ap itse on päästään pahasti sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt jo äärettömän paljon energiaa siihen, että yritän puhua järkeä, keskustella, perustella ja hankkia meille apua. Jos aikuinen ihminen ei viitsi sormeaan nostaa sen eteen, että edes JOTAIN muuttuisi, niin olkoot. Hän vaan käy tyytyväisenä juttelemassa tapaamisissa, missä olemme käyneet yhdessä nyt vuoden ja kotona sitten jatkaa samaa rataa. Hän myös hyvin selvästi TIETÄÄ toimivansa väärin, koska varoo ettei kukaan perheen ulkopuolella saa tietää miten hän meitä kohtelee. Lisäksi hän perui lupauksensa ottaa minut parille istunnolle mukaan oman terapeuttinsa luokse. Siihen on vain yksi syy, edes terapeutille ei ole kerr
Missä luki, että sitä käytetään aseena erossa? En luota puolisooni, varsinkin kun hän on sitten (itse aiheuttamastaan) erosta katkera minulle. Hän tekee nyt jo kiusaa minkä ehtii ja provosoi minua lapsen edessä tarkoituksellisesti. Tuo ei ainakaan helpota eron jälkeen.
No, pitänee sitten jälkikäteen tehdä omasta lapsesta lastensuojeluilmoitus. Pelkään vaan että jotain tapahtuu ennen sitä, koska puoliso on niin kädetön ton lapsen kanssa. Lisäksi sillä menee aina omat epämukavuustunteet ym kaiken edelle. Jopa oman lapsensa vahtimisen edelle. Voi vaan kääntää selän tai kävellä eri suuntaan, jos tulee tarve päästä jostain tilanteesta pois.
Puoliso oli itse keskustellut terapeutin kanssa tästä, että minä tulisin sinne mukaan pari kertaa ja terapeutti oli erikseen neuvonut, että sitten pitää varata se pidempi aika, jos ollaan molemmat siellä. Eli uskon että tilanne oli ihan ok. Tarkoitus oli että minä olisin saanut kertoa miten tilanteet oikeasti menee meillä ja millaista kohtelua saan.
Ap.