Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oliko sun lapsuudessa aikuiset ikinä flunssassa?

Vierailija
23.03.2025 |

Kävin koulua 80-90- luvulla enkä muista, että mun vanhemmat tai opettajat olisivat koskaan jääneet töistä pois. Lapsilla toki oli kaiken maailman tauteja oksennustaudista korvatulehdukseen ja vesirokkoon ja mummo pyydettiin kotiin hoitamaan sairastuneita lapsia. Mutta ei mummotkaan itse ikinä olleet sairaita.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kokemus mulla, ei omat vanhemmatkin sairastaneet koskaan. Eikä opettajat. Itse oon imuroinut omilta lapsiltani kaikki taudit. Viimeiset 2 vuotta olen ollut ihmeellisen terveenä. Vanhin lapsi oli 11-vuotias kun oma sairasteluni väheni. 

Vierailija
2/37 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ainakaan mun vanhemmat enkä itsekään nyt aikuisena sairastele mitään flunssia enkä ainakaan vatsatauteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin koulutieni 1978 ja kyllä opettajat ja vanhempani silloinkin satunnaisesti olivat flunssassa.

Vierailija
4/37 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yläkoulun opettaja.

Koulussa tuhat oppilasta. Samoissa tiloissa lisäksi vielä neuvola ja päiväkoti. Ja henkilökunnan tilat kaikille yhteiset. Ja yhteinen ruokala.

En ole ikinä ollut näin paljon sairaana kuin tässä työpaikassa!

Vierailija
5/37 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä he joskus sairastivar

Vierailija
6/37 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus harvoin olivat. Muistan myös, että oltiin joskus koko perhe vatsataudissa samaan aikaan.😂

Vierailija
7/37 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat syntyneet 1949 ja itse 1971. Meistä kukaan ei koskaan ole ollut kipeinä. 

Vierailija
8/37 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olivat.

Vierailija
9/37 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvoin. Sen muistan omasta lapsuudesta (90-2000-lukujen taite), että todellakaan ei kaveritkaan olleet näin usein kipeinä kuin tuttujen lapset nyt ovat, eli jatkuvasti. Muutama ryhmäläinen/luokkalainen oli useammin kipeä kuin toiset. 

Vierailija
10/37 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä noita muista. 

Vierailija
11/37 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olivat flunssassa aina välillä. Kerran äidillä oli aika raju keuhkokuume, makasi viltillä lattialla kun ei muuten kärsinyt olla. 

Vierailija
12/37 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä oli 80-luvulla flunssassa ja muistan sen vieläkin. Otti Fortal-nimistä lääkettä. 

Luulin, että kyseessä on joku erikoinen flunssa, kun se tarttui aikuiseen. 

Sen kyllä tiesin, mikä on kohmelo ja ettei aikuisten laseista saa juoda. Ja etteivät isät ole aina ajokunnossa ;)

Vierailija
13/37 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa ikäluokkaa, kävin koulut 80- ja 90-luvulla.

Omat vanhemmat ei tainneet ikinä olla kipeinä, en ainakaan muista, kun oli jotain flunssaa liikkeellä minä ja sisarukset ei ikinä saatu mitään, mutta muihin se iski, kyllä jotkut opettajatkin olivat kipeinä.

En tiedä onko suvussa jotenkin erityisen vastustuskykyiset geenit vai mikä se on, mutta edelleenkään ei flunssat sun muut tartu.

Vierailija
14/37 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin ihan samaa tässä yksi päivä, että en koskaan nähnyt vanhempiani kipeinä vaikka me lapset sairastettiin. Liekö he sitten vaan eläneet arkea, työt, ruuanlaitot ynnä muut että sivuuttivat sairausoireensa.

Vierailija
15/37 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin tultiin sairaana töihin, muistaakseni vielä 80-luvulla ei saanut palkkaa 3:lta ensimmäiseltä sairaus päivältä ja myöhemmin muuttui 1 pv palkaton. 

Eikä ollut työterv.hoitoa, josta olisi saanut lääkärin todistuksen ja lääkäriin oli vaikea päästä ja se oli maksullinen. 

Ja oman havaintoni mukaan kyllä sairasteltiin, mutta esim. töistä ei voinut jäädä pois, jos lapsi sairastui. 

Vierailija
16/37 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun äidillä oli flunssia. Lentsuiksi kutsuttiin.

Vierailija
17/37 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikuisille on monille syötetty antibiootteja pienestä pitäen mitättömistäkin syistä. Ja moni syö niitä nytkin turhan takia. Kai siinä vastustuskyky heikkenee? Entisajan aikuiset olivat sairastaneet lapsuudessaan kaikki rokot sun muut, varmaan siksi eivät aikuisena enää sairastuneet niin helposti?

Vierailija
18/37 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä myös menneisyydessä sairastuttiin. Suuri osa aikuisista poltti tupakkaa, sen lisäksi, että se altisti flunssille, se aiheutti myös jatkuvaa tupakkayskää.

Oksennustauditkin tarttui lähes aina koko perheeseen. Tosin yhtenä jouluna vain perheemme isä oli oksennustaudissa ja marttyyrimeiningillään pilasi joulun koko muulta perheeltä myös.

Vierailija
19/37 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä jäi eläkkeelle opettajan työstä. Läksiäisissä selvisi, ettei hän ollut poissa kertaakaan sairauden takia 40 vuoden aikana.

Ja nyt kun ajattelen itseäni, niin koronaa lukuunottamatta en ole ollut poissa töistä sairauden vuoksi. En ole koskaan syönyt antibioottejakaan.

Vierailija
20/37 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudestani 80-luvulta muistan, että aikuiset olivat useammin krapulassa kuin flunssassa. Opettajatkin!