Kesäaikaan siirtyminen rasittaa.
Miksi taas kerran siirretään kelloaikaa? Niin monta kertaa on luvattu, että kerronsiirtohoopoilu lopetetaan, mutta ei, pelkkää puhetta se on ollut.
Olen ihan varma, että oppilaiden kasvavan levottomuuden ja poissaolojen syynä on osaltaan älytön kelloajan siirto. Yhtäkkiä pienet lapset joutuvat heräämään kouluun oikeasti klo 6 aamulla ( joka siis normiaika). Sehän on silkkaa rääkkäystä. Illalla sitten ei nukkumaan saa. Sisäinen kello ei lapsilla siirry ihan hetkessä, puhumattakaan nuorista yläkoululaisista.
Kärsii kelloaikojen siirto ahdistaa myös minua. En totu siihen koko kesänä.
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Joka vuosi katselen huvittuneena ja ärtyneenä, miten luulosairaat kömpivät kaapista ulos valittamaan vauvapalstalle. Yhden tunnin siirto saa taas aikaan kauhean hälinän. Hankkikaa elämä.
Mitä sä sitten täällä teet? Missäs sun elämäsi on?
Jaha, on taas se aika vuodesta. Luulosairaiden esiinmarssi. Aloittakaa siirtyminen hyvissä ajoin jos ottaa muka noin koville,
Mä siirrän kännykän kellon jo nyt talviaikaan. En enää siirry itse mihinkään muuhun kuin tähän aikaan missä nyt olen. Mä en tarvii valoa iltaan enkä aamuunkaan. Mä tarviin säännöllisen rytmin. Ja ei, en matkusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka vuosi katselen huvittuneena ja ärtyneenä, miten luulosairaat kömpivät kaapista ulos valittamaan vauvapalstalle. Yhden tunnin siirto saa taas aikaan kauhean hälinän. Hankkikaa elämä.
Pakkohan jonkun on käydä puhumassa vähän järkeä tähän hysteriaan.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että tätäkin kyseenalaistetaan. Se on aivan helvetin typerää aina puolen vuoden välein vaihtaa kelloja. Menee ajantajuntakin sekaisin.
Kellonaikojen siirtely on asia joka ei perustu mihinkään. Varsinkaan meillä kun on jo turhan valoisaa muutenkin. Ihmisen luonnollinen rytmi on se että aurinko on etelässä noin kello 12. Yksi asia miksi on hyvä olla työttömänä, ei tarvi herätä kesken parhaiden unien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkohan jonkun on käydä puhumassa vähän järkeä tähän hysteriaan.
Niin varmaan :D
Vierailija kirjoitti:
Minulle olisi ihan sama vaikka kelloja siirrettäisi joka viikko. Mutta lapset sekoaa täysin kellojen siirrosta. Viimeksi syksyllä he heräilivät kuukauden ihan sekoboltseina, ensiksi aamu neljältä, sitten yökahdelta, lopulta ilta yhdeltätoista, muutaman hassun nukutun tunnin jälkeen, ennen kuin pääsivät yli kellojen siirrosta. Tätä kauhulla odotan taas.
Jos aloittaisit siirtymän lasten kanssa pikkuhiljaa vaikka 2-4 viikkoa ennen siirtoa, tuskinpa moista sirkusta syntyisi. Mutta onhan se mukavampi istua somessa lataamassa ankkahuuliselfietä.
Vierailija kirjoitti:
Kesäaikaan siirtymistä odotan innolla.
EHDOTTOMASTI koko vuoden kesäaika. Kesäaika aina.
Iltapäivällä on valoisampaa ja voi tehdä enemmän, eikä masennus kiusaa.
Tätä olen miettinyt myös. Mitä ja kuka voi tehdä enemmän ja missä? Katsoa telkkaa? Eihän ulkona näe iltaisin juuri ketään vaikka on jo valoisaa ja sisällä voi laittaa valot päälle jos ei näe. Kesäaika on turha ja luonnoton, monille rasittava aika.
Minä käyn päivittäin töissä Ruotsissa, joten siirrän kelloa 440 kertaa vuodessa työni puolesta ja sitten kaksi kertaa Eu säännön takia. Eli lähden aamulla töihin klo 08:30 ja saavun työpaikalle 07:50. Lähden töistä 16:00 ja saavun kotiin 17:20. Talvi aikaan ja pitkälle kevääseen on syvältä kun tuo paluu aika on noin myöhään. Eli ehdin tehdä pihahommia valoisalla vasta ekojakertoja näihin aikoihin. Samoin lasten päiväkoti aikaan oli tosi hankalaa, kun päikyt meni Suomessa kiinni, kun minulta loppui työaika Ruotsissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että tätäkin kyseenalaistetaan. Se on aivan helvetin typerää aina puolen vuoden välein vaihtaa kelloja. Menee ajantajuntakin sekaisin.
Kellonaikojen siirtely on asia joka ei perustu mihinkään. Varsinkaan meillä kun on jo turhan valoisaa muutenkin. Ihmisen luonnollinen rytmi on se että aurinko on etelässä noin kello 12. Yksi asia miksi on hyvä olla työttömänä, ei tarvi herätä kesken parhaiden unien.
Kellojen siirto on hyvä järjestely, saadaan parhaat puolet talvesta ja varsinkin kevät illoista. Vai luonnollinen rytmi ja pyh. Auringon laskusuunta vaihtelee ympäri vuoden, ja nyt sitten kauhea haloo yhdestä tunnista.
Vierailija kirjoitti:
Päivää jatketaan aamusta eikä illasta kun kovin myöhäistä huhkimista pidetty suotavana.
Kyllä, jos aika ei riitä niin on syytä aloittaa aikaisemmin. Illat on lepäämistä ja rentoutumista varten. Jos on saamaton, ei siihen kesäaika auta, voi pahentaa ennemminkin. Jää unet vähiin.
Minusta tuo siirto on just hyvä. Kesäaikaan siirtyminen aloittaa kevään ja kesän. Talviaika vastaavasti syksyn ja talven. Kesäaikaan siirtyminen itselle ainakin yksi vuoden odotetuin päivämäärä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen miettinyt myös. Mitä ja kuka voi tehdä enemmän ja missä? Katsoa telkkaa? Eihän ulkona näe iltaisin juuri ketään vaikka on jo valoisaa ja sisällä voi laittaa valot päälle jos ei näe. Kesäaika on turha ja luonnoton, monille rasittava aika.
Kevät ja kesäiltaisin on täällä lapset pihalla leikkimässä, lenkkeilijöitä ja pyöräilijöitä on runsaasti. Ihmiset tekevät pihahommia, grillaavat ja pelaavat pihalla. En tiedä missä asut, varmaan joissain hesalaisessa rotankolossa. Pitkät valoisat kesäillat on parhaita. Kauan eläköön kellojen siirtely!
Päättäisivät eduskunnassa lopettaa kesä/talvi aika systeemin. Nille kaikki on niin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Päättäisivät eduskunnassa lopettaa kesä/talvi aika systeemin. Nille kaikki on niin vaikeaa.
Uikutiuikuti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on taas hysteeriset uikuttajat uhriutumassa yhden tunnin siirrosta. Eikö muuta valittamisen aihetta enää löytynyt? Jos YHDEN tunnin siirto ottaa noin kovalle, niin hommaa terapeutti. Taitaa olla lumevaikutusta, jos aloitetaan hysteria hyvissä ajoin, niin kyllähän sen vaikutusta saadaan vaikka koko kesäksi venytettyä... Kellojen siirto on just hyvä. Ei ole iso vaiva, paitsi patalaiskoille sohvaperunoille. Ihanaa kun saadaan valoisia kevätiltoja, ne ovat parasta koko vuodesta.
Näiden tunnin hyppyjen on todettu aiheuttavan mm. sydänkohtauksia. Ihmiset reagoivat asioihin eri tavoin.
Kerro yksikin henkilö jonka tiedät saaneen sydänkohtauksen kellojen siirrosta... saman verran vaikutta itsensä hysteriaan lietsominen yhdestä tunnista.
Eipä löytynyt ainuttakaan tapausta.. oireet johtuu siitä että lietsotaan itsensä hysteeriseen mielentilaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kevät ja kesäiltaisin on täällä lapset pihalla leikkimässä, lenkkeilijöitä ja pyöräilijöitä on runsaasti. Ihmiset tekevät pihahommia, grillaavat ja pelaavat pihalla. En tiedä missä asut, varmaan joissain hesalaisessa rotankolossa. Pitkät valoisat kesäillat on parhaita. Kauan eläköön kellojen siirtely!
Asun erään maalaiskunnan taajaman laidalla ja käyn usein myös kotipaikalla maalla. Taajamassa on valot ja ainakin meillä pihavalot ja kaiken ehtii jo nyt tehdä valoisaan aikaan. Ja ei kyllä tänäänkään juuri ketään ulkona näkynyt ennen seitsemää kun kaupassa kävin fillarilla. On ihan toisenlaista kuin omassa nuoruudessa, ulkona oli tosi paljon nuoria, nyt ei ketään. Ei ole kesäaika auttanut.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tästä asiasta ole kansalaisaloitteitakin tehty?
Juu vaaditaan siirtoa myös syksylle ja keväälle ja mielummin vielä aina 2 tuntia kerralla.
Minulle olisi ihan sama vaikka kelloja siirrettäisi joka viikko. Mutta lapset sekoaa täysin kellojen siirrosta. Viimeksi syksyllä he heräilivät kuukauden ihan sekoboltseina, ensiksi aamu neljältä, sitten yökahdelta, lopulta ilta yhdeltätoista, muutaman hassun nukutun tunnin jälkeen, ennen kuin pääsivät yli kellojen siirrosta. Tätä kauhulla odotan taas.