Kesäaikaan siirtyminen rasittaa.
Miksi taas kerran siirretään kelloaikaa? Niin monta kertaa on luvattu, että kerronsiirtohoopoilu lopetetaan, mutta ei, pelkkää puhetta se on ollut.
Olen ihan varma, että oppilaiden kasvavan levottomuuden ja poissaolojen syynä on osaltaan älytön kelloajan siirto. Yhtäkkiä pienet lapset joutuvat heräämään kouluun oikeasti klo 6 aamulla ( joka siis normiaika). Sehän on silkkaa rääkkäystä. Illalla sitten ei nukkumaan saa. Sisäinen kello ei lapsilla siirry ihan hetkessä, puhumattakaan nuorista yläkoululaisista.
Kärsii kelloaikojen siirto ahdistaa myös minua. En totu siihen koko kesänä.
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Olipa ihana herätä virkeänä ja hyvin nukkuneena ja todeta, että kellohan on jo seitsemän! Ei tarvinnut enää yrittää venyä sängyn pohjalla, kun ei kuudeltakaan viitsi vapaa-aamuina aina nousta.
Sama. Esivaihdevuodet herättää liian aikaisin niin saan vähän normaalia rytmiä takaisin kun kello onkin viiden sijaan kuusi.
Hmm, kelloja on siirrelty aika pitkään ja nytkö se sitten tekee lapset levottomiksi? Pah, huono kasvatus sen saa aikaan.
Kesäaika on just parasta, olen iltaihminen ja joka vuosi maaliskuussa on tämä maaginen hetki kun iltaan riittääkin enemmän valoa. Asun Keski-Euroopassa joten täällä kesäaika tekee ison eron, Suomessa onkin nopeasti kellon ympäri valoisaa.
En ymmärrä näitä jotka väittävät että eihän iltavirkkujen pidä tykätä kesäajasta kun silloin "herätään tuntia aikaisemmin". Ööh kyllä minä ainakin menen nukkumaankin kesäajan mukaisesti, niin että saan sen noin 8 tuntia unta. Herään töihin sekä kesä- että talviajassa n. klo 8.30, mentyäni noin puoliltaöin nukkumaan. Mitään eroa en olossani huomaa. Olen myös tehnyt vuorotyötä joissa aamuvuoroon heräsin 4.30 - sekin kesä sujui ihan tavallisesti.
En myöskään ymmärrä näitä jotka väittävät että he aistivat kun aurinko ei ole etelässä klo 12 😅. Joo varmasti, joka keskipäivä katsotte tuonne korkeuksiin ja huokailette kun aurinko on väärässä paikassa?? Yhtään tällaista ihmistä en ole oikeassa elämässä tavannut, mutta netissä kesäaikakeskustelussa yhtäkkiä kaikki tietävät maagisesti mikä on auringon ja tähtien oikea sijainti taivaankannella mihinkäkin kellonaikaan 😁.
Vierailija kirjoitti:
Saadaan taas pimeät ja jäiset aamut takaisin. Hölmöläinen ei halua herätä aikaisemmin, hän siirtää kelloaan ;-(
Missä päin Suomea on pimeät aamut? Aurinko nousee jo huomenna ennen aamuseitsemää Helsingissä, ja pääsiäisenä jo suunnilleen kuudelta aamulla. Eli ilman kellojen siirtämistä olisi jo aamuviideltä valoisaa. Eihän semmoinen ole hyväksi yhtään kenellekään, yöllä kuuluu nukkua!
Sen sijaan perjantaina pääsin harrastamaan liikuntaa puoli kahdeksalta illalla ja silloin oli jo pimeää. Ensi viikolla aurinko laskee vasta kahdeksalta ja valoa riittää paljon paremmin ulkoiluun työpäivän jälkeen. Se on paljon useammalle nautinto kuin tuo aamuviiden valoisuus olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saadaan taas pimeät ja jäiset aamut takaisin. Hölmöläinen ei halua herätä aikaisemmin, hän siirtää kelloaan ;-(
Missä päin Suomea on pimeät aamut? Aurinko nousee jo huomenna ennen aamuseitsemää Helsingissä, ja pääsiäisenä jo suunnilleen kuudelta aamulla. Eli ilman kellojen siirtämistä olisi jo aamuviideltä valoisaa. Eihän semmoinen ole hyväksi yhtään kenellekään, yöllä kuuluu nukkua!
Sen sijaan perjantaina pääsin harrastamaan liikuntaa puoli kahdeksalta illalla ja silloin oli jo pimeää. Ensi viikolla aurinko laskee vasta kahdeksalta ja valoa riittää paljon paremmin ulkoiluun työpäivän jälkeen. Se on paljon useammalle nautinto kuin tuo aamuviiden valoisuus olisi.
Juuri näin 👍. Varmasti suurempi osa ihmisistä nykyaikana hyötyy illan kuin aamun valosta. Kesäaikaan siirtyminen on kevään paras hetki!
Vierailija kirjoitti:
Eikö tästä asiasta ole kansalaisaloitteitakin tehty?
Kansalaisaloitteet ovat korkeintaan vessapaperia kansanedustajille. Ihme kun eivät ole lopettaneet koko kansalaisaloite systeemiä. Niin paljon kaikki poliitikot inhoavat kansan yrityksiä vaikuttaa politiikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei etene, koska EU
Vierailija kirjoitti:
Hmm, kelloja on siirrelty aika pitkään ja nytkö se sitten tekee lapset levottomiksi? Pah, huono kasvatus sen saa aikaan.
Tää sama keskustelu käydään kaksi kertaa vuodessa ja seuraavaksi vängätään kumpi on parempi kesä- vai talviaika
Jotkut huutaa normaaliaikaa, vaikka sellaista ei ole olemassakaan
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole koskaan ymmärtänyt näitä "kesäajassa joutuu heräämään aikaisemmin" -kommentteja. Niin, silloin siirtopäivänä mutta senkin - ja muutenkin - saa tasoitettua menemällä ajoissa nukkumaan. Ei se mene niin että menee talviajan mukaan nukkumaan mutta on pakko herätä kesäajassa, siis sen siirtopäivän jälkeen. Mene nukkumaan klo 21 kesäaikaa ja herää klo 5 kesäaikaa, noin, ongelma ratkaistu. Joo rytmin siirto voi ihan aluksi takuta vähän, mutta niinhän se on matkustaessakin.
Ja kyllä, olen tänäkin kellonsiirtoaamuna herännyt ihan hyvillä mielin töihin. Rakastan kesäaikaa joten ei se yhden tunnin heitto haittaa - päinvastoin illalla valmistauduin ja menin aikaisemmin sänkyyn.
Ja minä en ole koskaan ymmärtänyt sinunlaisten kommentteja. Mikä helvetin järki siinä on mennä kesällä klo 21 nukkumaan, kun on vielä 3 tuntia aikaa nauttia valoisasta kesäillasta. Kyllä sitä klo 24 ehtii nukkumaan kesäaikaan. Ja sinun mielestä on järkevää herätä klo 5 kesäaikaa, eli klo 4 talviaikaa. Sitten vaan toppatakki päälle ja veivaan pyörällä töihin, T-paitasillaan takaisin, järkevääkö. Muuta sinä jonnekin Uralin kulmille, niin saat elää rakastamaasi kesäaikaa.
Toivottavasti ei etene! Iltakahdeksan valoisuus on todella paljon olennaisempaa kuin aamuviiden valoisuus.
Vierailija kirjoitti:
Kesäaika on just parasta, olen iltaihminen ja joka vuosi maaliskuussa on tämä maaginen hetki kun iltaan riittääkin enemmän valoa. Asun Keski-Euroopassa joten täällä kesäaika tekee ison eron, Suomessa onkin nopeasti kellon ympäri valoisaa.
En ymmärrä näitä jotka väittävät että eihän iltavirkkujen pidä tykätä kesäajasta kun silloin "herätään tuntia aikaisemmin". Ööh kyllä minä ainakin menen nukkumaankin kesäajan mukaisesti, niin että saan sen noin 8 tuntia unta. Herään töihin sekä kesä- että talviajassa n. klo 8.30, mentyäni noin puoliltaöin nukkumaan. Mitään eroa en olossani huomaa. Olen myös tehnyt vuorotyötä joissa aamuvuoroon heräsin 4.30 - sekin kesä sujui ihan tavallisesti.
En myöskään ymmärrä näitä jotka väittävät että he aistivat kun aurinko ei ole etelässä klo 12 😅. Joo varmasti, joka keskipäivä katsotte tuonne korkeuksiin ja huokailette kun aurinko on väärässä paikassa?? Yhtään tälla
Talviajassa aurinko on korkeimmillaan päivänpituudesta riippuen ihan muihin kellonaikoihin kuin keskipäivällä. Aavistajat eivät vaan aavista oikein
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansalaisaloitteet ovat korkeintaan vessapaperia kansanedustajille. Ihme kun eivät ole lopettaneet koko kansalaisaloite systeemiä. Niin paljon kaikki poliitikot inhoavat kansan yrityksiä vaikuttaa politiikkaan.
Kansalaisaloitteita käsitellään nykyään vain silloin kun ne koskevat sukupuolia ja sukupuolien lukumäärää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaha, on taas se aika vuodesta. Luulosairaiden esiinmarssi. Aloittakaa siirtyminen hyvissä ajoin jos ottaa muka noin koville,
Mikä helvetin siirtyminen? Töihin mennään siihen aikaan kuin on määrätty. Ei herätysaikaa voi itse säätää tai määrätä. Tollo.
UNIRYTMIN siirtäminen tollo. Siihen voit vaikuttaa.
Miten sinä voit ikinä matkustaa minnekään? Edes keski-eurooppaan, kun siellä on ihan eri aika
Vierailija kirjoitti:
Pienet on ongelmat jos yhden tunnin siirto laittaa koko elämän päälaelleen. Oletko ikinä käynyt maissa, jossa on muu kuin Suomen aika?
Olen käynyt. Neuvostoliitossa piti kelloja siirtää tuntia vaille 30 vuotta taaksepäin, jotta pääsi paikalliseen aikaan. Sen todella huomasi ympärillään.
Enemmän alkaa ärsyttää tää 2x jokavuotinen valitus siitä kun kelloja siirretään. Mahtaa olla maailma tosiaan valmis jos tuo on ainoa ongelma elämässä.
Ja muuten olis kiva jos pysyttäisi vaikka ikuisesti kesäajassa mutta en jaksa siitä joka paikassa valittaa. Muuten joka värkki siirtyy automaattisesti nykyään joten mitä väliä edes.
Mieluummin sitten vaikka ikuinen kellojen kääntö kuin ikuinen pimeys talviajassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienet on ongelmat jos yhden tunnin siirto laittaa koko elämän päälaelleen. Oletko ikinä käynyt maissa, jossa on muu kuin Suomen aika?
Tämä. Ihmiset reissaavat, menevät monta aikavyöhykettä ja sitten kitistään yhdestä tunnista!
Ei ole kysymys yhdestä tunnista, vaan siitä että yli puoli vuotta aika on tunnin etuajassa. Ei se sellaista haittaa joka voi nukkua seitsemään, mutta ne jotka menevät kuudeksi töihin joutuvat heräämään todellisuudessa jopa kolmelta tai neljältä. Elimistö on silloin vielä "yöasetuksissa", tavallaan lepotilassa ja heikoimmillaan, mutta joutuu kuitenkin jo toimimaan täysillä. Tämä rasittaa elimistöä pitkityksessä, jos olisimme pysyvästi normaaliajassa sillä olisi positiivinen vaikutus työssäjaksamiseen ja jopa työurien pituuteen. Tätä ei voi kompensoida menemäl
Höpö, ei ole mitään oikeaa aikaa nukkumiselle. Tai no, päivän valoisimpina tunteina yleensä ollaan hereillä mutta sekään ei ole mikään pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole koskaan ymmärtänyt näitä "kesäajassa joutuu heräämään aikaisemmin" -kommentteja. Niin, silloin siirtopäivänä mutta senkin - ja muutenkin - saa tasoitettua menemällä ajoissa nukkumaan. Ei se mene niin että menee talviajan mukaan nukkumaan mutta on pakko herätä kesäajassa, siis sen siirtopäivän jälkeen. Mene nukkumaan klo 21 kesäaikaa ja herää klo 5 kesäaikaa, noin, ongelma ratkaistu. Joo rytmin siirto voi ihan aluksi takuta vähän, mutta niinhän se on matkustaessakin.
Ja kyllä, olen tänäkin kellonsiirtoaamuna herännyt ihan hyvillä mielin töihin. Rakastan kesäaikaa joten ei se yhden tunnin heitto haittaa - päinvastoin illalla valmistauduin ja menin aikaisemmin sänkyyn.
Ja minä en ole koskaan ymmärtänyt sinunlaisten kommentteja. Mikä helvetin järki siinä on mennä kesällä klo 21 nukkumaan, kun on vielä 3 tuntia aikaa nauttia valoisasta kes
Jossain maalla kuulemma herättiin isomummun aikoihin aamuviideltä lypsämään yms. Eli siinä kohtaa tuo on tarpeen. Muuten en ymmärrä miksi esim. konttorille pitäisi tunkea seitsemäksi aamulla kun asiakkaat ei kuitenkaan ennen yhdeksää edes soita.
Kesäajassa saa taas havahtua siihen että onko kello jo noin paljon vaikka itse tuntee toisin?
Mitähän sä nyt tarkoitat? Kyllähän ihminen nimenomaan itse säätää kuinka aikaisin herää, työhön meno määrittää vain sen myöhäisimmän pakollisen heräämisajan. Sitä aikaisemminhan saa herätä ihan milloin vain 🤷🏼.