Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesäaikaan siirtyminen rasittaa.

Vierailija
22.03.2025 |

Miksi taas kerran siirretään kelloaikaa? Niin monta kertaa on luvattu, että kerronsiirtohoopoilu lopetetaan, mutta ei, pelkkää puhetta se on ollut. 

Olen ihan varma, että oppilaiden kasvavan levottomuuden ja poissaolojen syynä on osaltaan älytön kelloajan siirto. Yhtäkkiä pienet lapset joutuvat heräämään kouluun oikeasti klo 6 aamulla ( joka siis normiaika). Sehän on silkkaa rääkkäystä. Illalla sitten ei nukkumaan saa. Sisäinen kello ei lapsilla siirry ihan hetkessä, puhumattakaan nuorista yläkoululaisista. 

Kärsii kelloaikojen siirto ahdistaa myös minua. En totu siihen koko kesänä. 

Kommentit (178)

Vierailija
61/178 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjällä ei siirretä kelloja. Muuttakaa sinne. Suomalaiset kuuluu tähän samaan sakkiin, että mitään ei saa muuttaa tai elämä hajoaa 😭

Vierailija
62/178 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaa aloittaja olla sekaisin kuin seinäkello, jos käy Tukholman risteilyllä.

Se on eri asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/178 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivää jatketaan aamusta eikä illasta kun kovin myöhäistä huhkimista pidetty suotavana.

Vierailija
64/178 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjä ja Kiina kuuluu näihin harvoihin "sivistyneisiin" maihin, jotka haluaa pysyä talviajassa. Suomi on tunnetusti yhtä sisvistynyttä väkeä, joka haluaa jääräpäisesti pitää itsensä "itsenäisenä".  Eläkeläiset ei saa nukuttua..... voi voi, se on ihan maailmankaupan takia tehtävä asia, ei teidän päiväunien. 

Vierailija
65/178 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivää jatketaan aamusta eikä illasta kun kovin myöhäistä huhkimista pidetty suotavana.

Pää kipeänä?

Vierailija
66/178 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jätän kelloni normaaliaikaan. Olen tehnyt niin jo useamman vuoden ajan ja jatkan samassa rytmissä elämistä kuin nytkin. Tarvitsen teidän muiden kanssa niin harvoin samaa aikaa, että pärjään oikein hyvin. Ja mitä sitten jos tullaankin tapaamiseen vähän eri aikoihin. Justhan monet todistavat tässäkin ketjussa, että "tunti se vaan on, ei tunnu missään".

Vierailija
67/178 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhannet ihmiset lähtevät kesäajassa aamuisin tuntia aikaisemmin normaaliaikaan verrattuna auton rattiin silmät auki, mutta aivot unisena. Todella monet ovat sanoneet, että he eivät muista ajomatkoista mitään, kun aivot olivat täysin unessa vielä. Iltapäivisin kotimatkalla he ovat vielä väsyneempiä. Nukkuminen muuttuu hyvin monilla katkonaiseksi, kun aivoissa koko ajan soi hälytys, että "myöhästyn, myöhästyn, myöhästyn." Kesäaika vaarantaa niin toisten autoilijoiden, pyöräilijöiden, jalankulkijoiden, lasten, kuin muidenkin liikenteessä olijoiden turvallisuuden. Ei ollenkaan hyvä.

Vierailija
68/178 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tästä asiasta ole kansalaisaloitteitakin tehty? 

On ja meni eteenpäin. Muuta asia on eu:ssa jumissa kun pitäisi kaikkien maiden hyväksyä. Ja siellä se ei ole ihan eka asia käsittelyssä 

Itsenäinen Suomi ei saa päättää edes omista kellonajoistaan...

Vierailija
69/178 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästähän on paljon tutkimuksia. Kellojen kääntely lisää sydänkohtausten, aivoinfarktien ja onnettomuuksien määrää. Ja kun on tutkittu kesä-ja normaaliaikaa, kesäajasta löytyy vain haittoja. Jos siihen jäätäisiin pysyvästi, se lisäisi myös suomalaisten kaamosmasennusta, sillä syksyn ja alkutalven aamut olisivat entistä pimeämpiä.

Kenen kuningasidea oli koko kellojen siirto?

Pitäisi palata takaisin Orimattilan aikaan. 

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005829964.html

Vierailija
70/178 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kellopelleily on ehkä pellein keksintö ikinä. Asiasta kertoo kaiken se, että kesäaikaa ensimmäisenä ehdottanut Benjamin Franklin teki sen läpällä. Ja eroon siitä ei näy päästävän millään.

Fuckin Benkku!

Vierailija
71/178 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua kellon siirtely haittaa. Enhän mene joka päivä nukkumaan samaan aikaan, enkä herää samaan aikaan. Kellojen siirtely on sama asia. 

Vierailija
72/178 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäaika on parempi kuin talviaika, koska silloin voi viettää illalla vapaa-aikansa valoisassa ylimääräisen tunnin. Voi vaikkapa käväistä vielä iltalenkillä ennen auringonlaskua tai purjehtia ylimääräisen tunnin. Talviajassa tuo valoisa tunti menee täysin hukkaan aamulla toimistossa työmatkalla tai töissä kökkien. Muualla maailmassa onkin suunniteltu pysyvää siirtymistä kesäaikaan, vain Suomessa yritetään pakottaa kansaa takaisin pimeään talviaikaan.

Vierailija
73/178 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähättelijät ovat ilkeitä. Heitä ei tule kuunnella. Mulla menee ainakin moneksi viikoksi kroppa ja oleminen sekaisin tämän typerän ajan siirtelyn kanssa. Tarpeetonta hapatusta. Ei aikaa voi väännellä mielestäni tuosta vaan. 

Vierailija
74/178 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähättelijät ovat ilkeitä. Heitä ei tule kuunnella. Mulla menee ainakin moneksi viikoksi kroppa ja oleminen sekaisin tämän typerän ajan siirtelyn kanssa. Tarpeetonta hapatusta. Ei aikaa voi väännellä mielestäni tuosta vaan. 

Minä en edes huomaa asiaa. Sunnuntainahan saa nukkua niin pitkään kuin haluaa. Maanantaiaamuna voi olla heräämisongelma, mutta sehän korjaantuu samantien, kun vähäisen nukkumisen takia illalla menee aikaisemmin nukkumaan.

En ole kellojen siirtelyn kannalla, mutta ihan muusta syystä.

Vierailija
75/178 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua vaivaa se kun illat valoistuu ja vaikea mennä nukkumaan ajoissa. Saa taas pimeät aamut ja nukuttaa.

Vierailija
76/178 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuhannet ihmiset lähtevät kesäajassa aamuisin tuntia aikaisemmin normaaliaikaan verrattuna auton rattiin silmät auki, mutta aivot unisena. Todella monet ovat sanoneet, että he eivät muista ajomatkoista mitään, kun aivot olivat täysin unessa vielä. Iltapäivisin kotimatkalla he ovat vielä väsyneempiä. Nukkuminen muuttuu hyvin monilla katkonaiseksi, kun aivoissa koko ajan soi hälytys, että "myöhästyn, myöhästyn, myöhästyn." Kesäaika vaarantaa niin toisten autoilijoiden, pyöräilijöiden, jalankulkijoiden, lasten, kuin muidenkin liikenteessä olijoiden turvallisuuden. Ei ollenkaan hyvä.

Talviaikahan tuota aiheuttaa. Kun illalla aikaisen pimeyden vuoksi alkaa väsyttää jo klo 19, mutta silloin ei vielä voi mennä nukkumaan. Monesti käy niin, että klo 21 uneliaisuus on mennyt ohi eikä uni tule koko yönä, seuraava päivä menee usvassa, mutta jaksettava on. Onneksi pian tulee kesäaika.

Vierailija
77/178 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

pysyvä talviaika ei ratkaise noista ongelmista yhtään. En minäkään tykkää helteestä, mutta rakastan kesäaikaa.

Vierailija
78/178 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ja kun on tutkittu kesä-ja normaaliaikaa, kesäajasta löytyy vain haittoja. "

Onkohan tutkittu ihan oikein kun aika moni nimenomaan tykkää kesäajasta ja valoisista illoista.

Ettei vaan olisi jälleen tutkittu tämän "aamuvirkkumafian" toimesta?

Tutkittu tarkoittaa, ettei kyse ole mielipiteestä, vaan on tutkittu terveys-ja talousvaikutuksia.

Vierailija
79/178 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talviaikaa kutsutaan normaaliajaksi sen vuoksi, että kesäaikaan siirryttiin vasta 1980-luvulla. Olin silloin itse yläasteella. Eli siihen saakka oli vain yksi aika, se talviaika, eli normaaliaika.

Vierailija
80/178 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kääntänyt kelloja 15-vuotiaasta asti kahdesti vuodessa eikä minua näin 59-vuotiaana väsytä vieläkään. 

Vitamiinit voisivat auttaa näitä väsyneitä. Tai cpap, jos se onkin uniapneaa. 

Kellojen kääntelyt aiheuttaa joillekin sydänkohtauksen tai aivoinfarktin. Vitamiineja avuksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän