Kesäaikaan siirtyminen rasittaa.
Miksi taas kerran siirretään kelloaikaa? Niin monta kertaa on luvattu, että kerronsiirtohoopoilu lopetetaan, mutta ei, pelkkää puhetta se on ollut.
Olen ihan varma, että oppilaiden kasvavan levottomuuden ja poissaolojen syynä on osaltaan älytön kelloajan siirto. Yhtäkkiä pienet lapset joutuvat heräämään kouluun oikeasti klo 6 aamulla ( joka siis normiaika). Sehän on silkkaa rääkkäystä. Illalla sitten ei nukkumaan saa. Sisäinen kello ei lapsilla siirry ihan hetkessä, puhumattakaan nuorista yläkoululaisista.
Kärsii kelloaikojen siirto ahdistaa myös minua. En totu siihen koko kesänä.
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunti sinne tai tänne ei kyllä tunnu missään.
Ei varmaan, jos ei tarvitse aikaisin aamulla herätä ja lähteä esim töihin.
Joo ja sulla on elämä tunnin takia sekaisin voi raukkaa,vaikka viikonloppuna ryypäät aamuun saakka eikö silloin väsytä.
Ei ihan osunut sun raukoittelu. Viikonloppuisin olen töissä, enkä ole ryypännyt koskaan aamuun saakka, ja edellisestä kerrasta on semmonen 40vuotta. Entä itse, milloin olit viimeksi töissä?
2023,olen nykyään eläkeläinen no hyvää jatkoa sulle .Älä kuitenkaan tressaa siitä tunnista kyllä se aika äkkiä tasaantuu ja pääset rytmiin.sen herätyksen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tästä asiasta ole kansalaisaloitteitakin tehty?
Joo vaadittiin myös syys ja kevät aikaa, että saadaan 4 kertaa siirtää ja mielummin 2 tuntia kerralla.
Sama täällä. Joka vuosi rasittaa ihan h*lvetikseen. Ihan luonnotonta ettei illalla tule pimeää. Käy siinä sitten iltavuoron jälkeen nukkumaan kun ulkona paistaa vielä aurinko, ja aamuvuoroon takaisin. Todella järkyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Kun aurinko nousee, nousen minäkin.
Sellaista se on kun ei talvisin tarvitse töihin nousta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No valtaosa ei kuitenkaan mene su-aamuna töihin, mihin tuo siirto vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No valtaosa ei kuitenkaan mene su-aamuna töihin, mihin tuo siirto vaikuttaa.
No kuule se valtaosa on töissä sairaaloissa, tehtaissa, pelastuslaitoksella ja nykyään kaupoissakin. Toimistotyön kermaperseet on ihan erikseen.
Kesäajassa ei välitetä yhtään niistä ihmisistä, jotka joutuu jo muutenkin menemään aikaisin töihin. Eikä se aina ole mikään oma valinta. Sitä pakon edessä menee sinne minne pääsee.
Enää en tee aikaisia työvuoroja mutta en ole unohtanut miltä se tuntui kun työpaikalla piti olla jo kuudelta aamulla. Lähdin viideltä liikkeelle ja olin herännyt jo tuntia aikaisemmin. Kun tuli kesäaika, heräsin sitten vieläkin aikaisemmin. Työpäivän jälkeen olin ihan sippi ja sumussa.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Joka vuosi rasittaa ihan h*lvetikseen. Ihan luonnotonta ettei illalla tule pimeää. Käy siinä sitten iltavuoron jälkeen nukkumaan kun ulkona paistaa vielä aurinko, ja aamuvuoroon takaisin. Todella järkyttävää.
Verhot on keksitty tiesitkö sen ,saat huoneen säkkipimeäksi jos haluat eli huono tekosyy.Tule Lappiin ja itke sitten kun on kohta valoisaa neljä seuraavaa kuukautta 24h,niin verhot on keksitty.Joo ja illalla ja aamulla itkette talviaikana kyllä on pimeäää yhhy yyhy,yksi tunti ja ihmiskunta on paniikissa.Kannattais varmaan matkustaa sinne kuun pimeälle puolelle kun noin ahdistaa.
Ap varmaan kuolisi vuorotöissä, kun joka viikko pitää herätä 8 tuntia eri aikaan kuin edellisellä. No, eipä oikeissa töissä heikot luuserireppanat pärjää muutenkaan 😁
Onhan tämä tutkittu, kesäaika lisää esim. sydänkohtauksia. Turha huudella, että jos sinulla ei tunnu missään, kellään muullakaan ei saisi tuntua.
Ei kellonsiirrot haittaa, niihin tottuu kahdessa vuorokaudessa. Kuten reissatessakin. Makuuhuoneessa on hyvät, valoa päästämättömät verhot tarvittaessa.
Yksi tunti ei vaikuta yhteenkään terveeseen ihmiseen millään lailla.
Hyvä että tätäkin kyseenalaistetaan. Se on aivan helvetin typerää aina puolen vuoden välein vaihtaa kelloja. Menee ajantajuntakin sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Ap varmaan kuolisi vuorotöissä, kun joka viikko pitää herätä 8 tuntia eri aikaan kuin edellisellä. No, eipä oikeissa töissä heikot luuserireppanat pärjää muutenkaan 😁
Ei tuokaan vielä mitään. Itselläni 24/7 ABC llä vuorot alkaa klo 6.00, 7.00, 8.00, 9.00, 11.00, 13.00, 14.00, 15.00, 18.00 tai 22.00. Ja näitähän voi olla lähes miten sattuu viikon aikana.
Olen kääntänyt kelloja 15-vuotiaasta asti kahdesti vuodessa eikä minua näin 59-vuotiaana väsytä vieläkään.
Vitamiinit voisivat auttaa näitä väsyneitä. Tai cpap, jos se onkin uniapneaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienet on ongelmat jos yhden tunnin siirto laittaa koko elämän päälaelleen. Oletko ikinä käynyt maissa, jossa on muu kuin Suomen aika?
Tämä. Ihmiset reissaavat, menevät monta aikavyöhykettä ja sitten kitistään yhdestä tunnista!
Ei ole kysymys yhdestä tunnista, vaan siitä että yli puoli vuotta aika on tunnin etuajassa. Ei se sellaista haittaa joka voi nukkua seitsemään, mutta ne jotka menevät kuudeksi töihin joutuvat heräämään todellisuudessa jopa kolmelta tai neljältä. Elimistö on silloin vielä "yöasetuksissa", tavallaan lepotilassa ja heikoimmillaan, mutta joutuu kuitenkin jo toimimaan täysillä. Tämä rasittaa elimistöä pitkityksessä, jos olisimme pysyvästi normaaliajassa sillä olisi positiivinen vaikutus työssäjaksamiseen ja jopa työurien pituuteen. Tätä ei voi kompensoida menemäl
Mulla työpäinä herätys klo 4:30 ja rakastan kesäaikaa! Olen odottanut sitä jo pari kuukautta. Eli ei kannata yleistää niin, että aikaisin heräävät haluaisivat pysyä talviajassa. Mulla on ihan samantekevää, onko aamulla pimeää vai valoisaa, suuren osan vuotta on joka tapauksessa pimeää, mutta talviajassa menettäisimme kesästä paljon valoisia iltatunteja, keskikesällä ei niin vaikuta, mutta heinäkuun loppupuolelta alkaen jo alkaisi tuntua.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jotkut pitkistä illoista kun yleensä metelöintiä pidetä hyvänä enään iltakuuden jälkeen tapojen mukaan.
Miksi pitäisi metelöidä? Kyllä siitä valoisasta illasta pystyy ihan ilman metelöintiäkin nauttimaan.
Kumpaan suuntaan? Paljonko kello on ensiviikolla kun se on nyt 9.
Mitä jotkut pitkistä illoista kun yleensä metelöintiä pidetä hyvänä enään iltakuuden jälkeen tapojen mukaan.