Mitä ymmärrystä matkustelu tuo elämästä?
Kun moni kehuskelee miten on maailmaa matkannut ja viisastunut niin voisiko joku ranskalaisin viivoin tiivistää nää älynväläykset?
Kommentit (54)
Ei mitään. Moni turisti ja travelleri on ihan tosi tyhmä, vaikka ehkä matkailussa kokenut.
Vierailija kirjoitti:
Olin tulossa kirjoittamaan saman kuin 39 kahdessa ensimmäisessä ranskalaisessa viivassa. Kun näkee maailmalla köyhyyttä, niin suoranaisesti vituttaa kaikkien kehopositiivisten valitus leikkauksista, kuinka sosiaalietuuksistakin maksetaan veroja, Suomen suurista tuloeroista tms. Joskus toivoisi, että matka Intiaan olis kansalaisvelvollisuus. Siellä näkee tuloerot ja sen aiheuttaman kuilun.
Olen nähnyt matkoillani absoluuttista köyhyyttä, eikä se ainakaan minussa herättänyt iloa siitä, että oman maan köyhiä ollaan ajamassa samaan asemaan.
Normituristi näkee vain silotellun kuvan maan elämästä. Etenkin jos on suosittu turistikohde niin sieltä on siivottu kaikki epämukava pois turistien nähtäviltä.
Vierailija kirjoitti:
Normituristi näkee vain silotellun kuvan maan elämästä. Etenkin jos on suosittu turistikohde niin sieltä on siivottu kaikki epämukava pois turistien nähtäviltä.
Juuri kävin Los Angelesissa ja siellä näkyi ihan turistipaikoissakin hyvin huumeongelma ja kodittomuus. Jopa Hollywoodissa.
Vierailija kirjoitti:
Paikan päällä havannoi ihmiseloa aivan toisin kuin telkkarin tai vaikka lehtien ja kirjojen välityksellä. Minä tiedän esimerkiksi brittiläisestä elämänmenosta paljon enemmän asuttuani siellä kuin vain dokkareita katsomalla. Puhumattakaan japanilaiseta elämänmenosta, kun minulla on japanilainen puoliso.
Tiedotusvälineet kun usein keskittyvät lähinnä stereotyppiohin.
Mutta turistikohteiden tarjonta ei? buahhahah, kaikkein törkeimmät kliseet siellä survotaan turisteille.
Oha se kiva kehuskella widdumoisille työkavereille seuraavassa pullapalaverissa, että tulin juuri käytyä jossain. Eipä siinä varmaan muuten viisastu kuin hetkellisesti heidän silmissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkustelemalla voi konkreettisesti nähdä, millaista jossain paikassa on, ei tarvitse luottaa vain kuvauksiin. On ihmisiä, joilla on tapana luonnehtia erilaisia paikkoja, kansoja ja kulttuureita, vaikka heillä ei olisi lainkaan kokemusta kyseisestä paikasta. Tämän lisäksi vieraaseen kulttuuriin tutustuminen voi tuoda vaihtoehtoisia näkökulmia omaan elämäntapaan.
Ei tarvitse matkustaa eikä tarvitse edes lukea tai katsoa kuvia/videoita. Normaali ihminen pystyy mielensä sisällä päättelemään, että muualla
- kenties syödään samaa ruokaa kuin täällä, tai sitten ei syödä
- pukeudutaan tai sitten ei pukeuduta kuten täällä
- uskotaan samoihin asioihin tai sitten ei uskota
jne.
Sä kuvaat nyt arvailua.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on tällainen "normituristi"? Kerro lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on tällainen "normituristi"? Kerro lisää.
En ole keneltä kysyit, mutta itse ajattelen olevani tällainen normituristi. Matkustan paikkoihin, joissa on turisteille tarjolla majoitusta suhteellisen mukavissa majoituksissa, ja kohteet helposti saavutettavissa esim. vuokra-autolla ( joka sekin on toimiva peli).
Sitten taas lapseni on ihan eri tyyppinen matkailija, hän on matkustanut paikoissa ja tavoilla, joista en monen somessakaan ole nähnyt tekevän juttuja ja joista kaikista ei reissun päältä edes viitsinyt äitiä huolestuttaa. Enkä nyt tarkoita, että siinä olisi jotain hienoa. Mutta hyvin eri tyylinen tapa, miten moni matkustaa.
Tilannetajua tuopi. Historian tuntemusta.
Olen matkustellut Euroopassa reilut 30 kertaa. Kun katson karttaa, hahmotan alueet aivan eritavalla, kuin vaikkapa Aasissa, jossa en ole käynyt. Tidän miltä tuntuu seistä Alpeilla, kellua turkoosissa vedessä Kreikassa tai veneillä Atlantin tyskyissä. Miltä näyttää livenä Kölnin tuomiokirkko, Big Ben ja Eiffel-torni. Olen syönyt pizzaa Rooman kujilla, cream tea Windsorin linnassa ja haita Azoreilla. Listaa voisi jatkaa loputtomiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin tulossa kirjoittamaan saman kuin 39 kahdessa ensimmäisessä ranskalaisessa viivassa. Kun näkee maailmalla köyhyyttä, niin suoranaisesti vituttaa kaikkien kehopositiivisten valitus leikkauksista, kuinka sosiaalietuuksistakin maksetaan veroja, Suomen suurista tuloeroista tms. Joskus toivoisi, että matka Intiaan olis kansalaisvelvollisuus. Siellä näkee tuloerot ja sen aiheuttaman kuilun.
Olen nähnyt matkoillani absoluuttista köyhyyttä, eikä se ainakaan minussa herättänyt iloa siitä, että oman maan köyhiä ollaan ajamassa samaan asemaan.
No palataan asiaan sitten, kun Suomeen ilmestyy ensimmäinen slummi. Asunnottomuus, jossa syynä päihdeongelmat eivät sitä ole.