Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisitte tilanteessani?

Vierailija
21.03.2025 |

Olen umpikujassa, enkä osaa valita tietäni. Minulla ei ole ketään, jonka kanssa voisin asiasta keskustella niin kysyn sitten teiltä hyvät ihmiset.

Taustatietoa:

- ikää n 40 vuotta

- pitkäaikaistyöttömyys

- taustalla ei relevanttia koulutusta

- pienet säästöt loppumassa

- aikuisiän amk-opinnoista suorittamatta opinnäytetyö ja harjoittelu

- harjoittelupaikkaa ei löydy mistään

- taustalla myös krooninen sairaus, joka sulkee pois tietyt työ/harjoittelupaikat

Nyt tilanne on siis se, että kyetäkseni suorittamaan opintoni loppuun minun pitää ottaa tuhansia euroja lainaa ja jos opinnot venyvät syksyyn niin vielä enemmän, koska opiskelijat tipahtavat asumistuelta asumislisälle. Tutkinto jota suoritan on myös sellainen, että se ei, varsinkaan minun historiani ja nykyisen työllisyystilanteen kanssa, takaa työllistymistä kovin isolla varmuudella. 

Vaihtoehtoja on siis kaksi:

1) Lopetan opiskelun ja palaan työttömäksi. Silloin minulla on varaa maksaa vuokra ja ostaa ruokaakin.

2) Otan 10 000 € lainaa, yritän suorittaa opiskelut loppuun. Tämän jälkeen sitten joko makselen lainaa pois työllistymisen kautta tai jään edelleen työttömäksi, mutta nyt suuret velat niskassa.

Mitä sinä tekisit?

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille mielipiteistä, neuvoista ja kommenteista.

Tilanne ei ole yksiselitteinen eikä helppo ratkaista, kuten vaihtelevista kommenteista voi huomata. Se mikä on totta niin jotain pitää tehdä ja suunta valita. Ykkösvaihtoehto on opiskelujen saattaminen loppuun, mutta siinäkin on vaihtoehtoiskustannus eli lainanotto. Paluu työttömyyteen tuo paremman taloudellisen tilanteen, mutta vaikka silloin ei lainaa olekaan otettuna niin eivät työllistymisen mahdollisuudet ole nousseet - oli se nousu miten marginaalista tahansa. 

Yritän valita suunnan. Minkä tahansa. Se on parempi kuin limbo, jossa nytten olen.

Olet nyt siinä tilanteessa, jossa sinun olisi pitänyt olla 20 vuotta sitten ja moni opiskelija on tilanteessa, jossa on tiukkaa. Todella monella ei ole kesätöitä. 

Vastasin, kun vähän ärsyttää, että pyydät apua tilanteeseen, joka on ihan normaalia lähes joka opiskelijalle. 

Miksei hän saisi kysyä tätä? Ne muut opiskelijatkin lukisivat varmasti mieluusti neuvoja.

Vierailija
42/59 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskettelisin pimppiä ja laulaisin, että "Minä pissaan, minä kakkaan".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse varmaan jäisin työttömäksi, mutta jos opiskelu on sinulle ihan hirvittävän tärkeä asia, niin sen jatkaminen saattaa olla hyvä idea.

Vierailija
44/59 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko alivuokrata asuntoasi opiskelun loppuajaksi, ja asua jonkun sukulaisen /tuttavan luona sen aikaa, että et menetä asuntoa? Teet sitten tiiviillä tahdilla harkan ja opparin yhtä aikaa. Koululta pitäisi kyllä saada ohjeistus tilanteeseen, jossa harjoittelupaikkaa ei meinaa löytyä. Ja kuten joku jo kirjoitti, menet siitä mistä aita on matalin, kunhan saat tutkinnon suoritettua.

Älä ota velkaa, enkä kyllä käsitä mistä edes saisit lainaa tuossa tilanteessa. Ennemmin vaikka työttömäksi, kuin velkaralliin ilman työpaikkaa.

Vierailija
45/59 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäisin päästä johonkin työpaikkaan kiinni. Ihan sama mikä, mutta joku työ.  Hakisin ja tekisin töitä niin pitkään, kunnes taloudellinen tilanne sallisi opintojen suorittamisen loppuun. Samalla kertyisi työkokemusta ja opinnot pois alta. Ehkä sen jälkeen myöhemmin yrittäisin tähdätä koulutusta vastaaviin tehtäviin. Jotenkin eteenpäin työttömyydestä.

Vierailija
46/59 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin töihin, ihan mitä vaan, ja olin niin hyvä työntekijä, että etenisin uralla töiden mukana.

Vierailija
47/59 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla alallani harjoittelut ovat lähes aina palkattomia eli lainaa ottivat monet ainakin jonkun verran. Opinnäytetyön tekee sitten vaikka siinä samalla. Ottaisin siis lainaa sen verran, että selviäisin harjoittelusta olettaen, että sen löytäisi helpommin palkattomana. Sen jälkeen hakeutuisin töihin, ihan mihin tahansa ja tekisin opinnäytetyön loppuun. Joku tutkintohan sinun nyt on hankittava kuitenkin, ei vaikuta ollenkaan hyvältä ylipäätään minkään muunkaan alan työllistymisen kannalta, jos ei ole mitään tutkintoa pohjalla.

Vierailija
48/59 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskettelisin pimppiä ja laulaisin, että "Minä pissaan, minä kakkaan".

Se onkin älykkäintä mitä sinä osaat.

Vierailija
49/59 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi töitä esim Norjasta, kun olet vielä tuossa iässä. Enkä ole Suomi vihaaja, mutta jotenkin alkaa usko ja luottamus olla jo mennyttä. 

Vierailija
50/59 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmaiseen harjoitteluun otetaan varmaan mielellään näinä aikoina

Ei oteta, sillä työntekijöitä on vähennetty joka paikassa niin paljon, että kenelläkään ei ole aikaa ohjata harjoittelijaa oman työnsä ohella.

Vierailija
51/59 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitko alivuokrata asuntoasi opiskelun loppuajaksi, ja asua jonkun sukulaisen /tuttavan luona sen aikaa, että et menetä asuntoa? Teet sitten tiiviillä tahdilla harkan ja opparin yhtä aikaa. Koululta pitäisi kyllä saada ohjeistus tilanteeseen, jossa harjoittelupaikkaa ei meinaa löytyä. Ja kuten joku jo kirjoitti, menet siitä mistä aita on matalin, kunhan saat tutkinnon suoritettua.

Älä ota velkaa, enkä kyllä käsitä mistä edes saisit lainaa tuossa tilanteessa. Ennemmin vaikka työttömäksi, kuin velkaralliin ilman työpaikkaa.

Opintolainaa saavat opiskelijat. 

Vierailija
52/59 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla alallani harjoittelut ovat lähes aina palkattomia eli lainaa ottivat monet ainakin jonkun verran. Opinnäytetyön tekee sitten vaikka siinä samalla. Ottaisin siis lainaa sen verran, että selviäisin harjoittelusta olettaen, että sen löytäisi helpommin palkattomana. Sen jälkeen hakeutuisin töihin, ihan mihin tahansa ja tekisin opinnäytetyön loppuun. Joku tutkintohan sinun nyt on hankittava kuitenkin, ei vaikuta ollenkaan hyvältä ylipäätään minkään muunkaan alan työllistymisen kannalta, jos ei ole mitään tutkintoa pohjalla.

Alusta asti oletukseni on ollut palkaton harjoittelu. Toki olen samaan aikaan hakenut työpaikkoja, joissa olisin sitten voinut suorittaa harjoittelun ja saada rahaa, jotta lainaa ei tarvitsisi ottaa. Ja tuosta viimeisestä lauseestahan tässä koko ketjussa on kyse: tutkinto, epävarma työllistyminen ja niskassa tuhansien eurojen opintolaina vai paluu työttömäksi, mutta ei lainaa niskassa. Opparin kyllä tekee vaikka parissa viikossa, jos menee siitä missä aita on matalin.

Vierailija
53/59 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvittelin asiaa opinto-ohjaajan kanssa ja vaihtoehtoina olivat:

1) Harjoittelun korvaaminen vanhojen työsuoritusten raportoinneilla. Tämä ei minun kohdallani onnistu, koska relevantit työkokemukset ovat liian vanhoja.

2) Osallistuminen koulun projekteihin. Tämä taas ei onnistu, koska pitäisi olla paikan päällä ja seuraavat etätyön mahdollistavat projektit ovat jossain tulevaisuudessa. 

Opinnäytetyön palauttaminen siirtyisi joka tapauksessa syksyyn, koska en ehdi enää kevään viimeisiin aikatauluihin mukaan.

Näin ollen opiskelun loppuun saattaminen tulisi maksamaan minulle vähintään 5000 €, luultavasti paljon enemmän. Sitä riskiä en voi ottaa, joten vaihtoehdoksi jää vain koulusta eroaminen.

Vierailija
54/59 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta mopo

Vierailija
55/59 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun tilanteessasi opiskelin itselleni työllistävän tutkinnon ja olen 25-vuotiaasta asti tienannut yli 50 000 € vuodessa ja tällä hetkellä yli 100 000 € per vuosi. Ongelmasi kuulostavat täysin absurdeilta ja itse aiheutetuilta. On käsittämätöntä, että tässä maassa tuollainen on edes mahdollista. Satoja tuhansia euroja sinuun tuhlattu ja tuloksena täysi nolla.

Vierailija
56/59 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tilanteessa en tekisi mitään Tuollainen elämä tuossa iässä ei ole elämisen arvoista.

Vierailija
57/59 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivityksenä vielä, että koulusta erottu ja rahahuolia nyt vähemmän.

Tutkinto olisi ollut kiva suorittaa, mutta nyt se ei ollut mahdollista.

Vierailija
58/59 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et rahoille pääse. Tuosta tulee karenssi ja joudut olemaan ilman rahaa monta kuukautta. Toivottavasti saat häädön ja joudut kadulle.

Vierailija
59/59 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seliseli. Tee se ONT ja hae harjoittelupaikkaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme