Mitä tekisitte tilanteessani?
Olen umpikujassa, enkä osaa valita tietäni. Minulla ei ole ketään, jonka kanssa voisin asiasta keskustella niin kysyn sitten teiltä hyvät ihmiset.
Taustatietoa:
- ikää n 40 vuotta
- pitkäaikaistyöttömyys
- taustalla ei relevanttia koulutusta
- pienet säästöt loppumassa
- aikuisiän amk-opinnoista suorittamatta opinnäytetyö ja harjoittelu
- harjoittelupaikkaa ei löydy mistään
- taustalla myös krooninen sairaus, joka sulkee pois tietyt työ/harjoittelupaikat
Nyt tilanne on siis se, että kyetäkseni suorittamaan opintoni loppuun minun pitää ottaa tuhansia euroja lainaa ja jos opinnot venyvät syksyyn niin vielä enemmän, koska opiskelijat tipahtavat asumistuelta asumislisälle. Tutkinto jota suoritan on myös sellainen, että se ei, varsinkaan minun historiani ja nykyisen työllisyystilanteen kanssa, takaa työllistymistä kovin isolla varmuudella.
Vaihtoehtoja on siis kaksi:
1) Lopetan opiskelun ja palaan työttömäksi. Silloin minulla on varaa maksaa vuokra ja ostaa ruokaakin.
2) Otan 10 000 € lainaa, yritän suorittaa opiskelut loppuun. Tämän jälkeen sitten joko makselen lainaa pois työllistymisen kautta tai jään edelleen työttömäksi, mutta nyt suuret velat niskassa.
Mitä sinä tekisit?
Kommentit (59)
Menisin töihin (ihan sama mitä, mistä saa palkkaa). Ja samalla yrittäisin löytää harjoittelupaikan ja suorittaisin jollain tavalla opinnot valmiiksi.
Mistä sä kymppitonnin lainan saat?
Oppisopimuksella koulutukseen, joka työllistää?
Kannattaa opiskella loppuun, tavalla tai toisella. Tuossa tilanteessa ei kantsi lopettaa enää opiskelua. Etsi vaikka harjoittelupaikka, jossa vois etätyöskennellä
Hankit jonkun tön ihan Minä vaan
kysyt sieltä voitko tehdä harjoittelun
Palaa työttömäksi jos niillä korvauksilla elät. Älä ota lainaa, työllistyminen ei ole mitenkään varmaa nykyaikana, monet valmistuvat suoraan kortistoon.
Voisiko suoritetut opinnot hyväksi käyttää jossakin toisessa tutkinnossa joka olisi sopivampi ja työllistävämpi?
Osa-aikaduuni ja sinne se harkjatyö
tai teet akateemisen tyutkimustyön harjoitteluksi
Miettisin ainakin sen opparin tekemisen mistä aita on matalin -tekniikalla. Sellainen aihe, mistä löytyy hyvin lähdekirjallisuutta ja paperi on kasassa nopeasti. Ei mitään kuuseen kurottamista.
Ilmaiseen harjoitteluun otetaan varmaan mielellään näinä aikoina
Jos löytäisit palkkatyön, missä voisit tehdä opinnäytetyön.
Kysy työllisyys palveluista, voitko opiskella työttömyyskorvauksella loput. Silloin et putoa opiskelijan asumistuelle.
Keksi opinnäytetyön aihe soveltaen, jos et löydä harjoittelupaikkaa.
Harjoittelupaikka voi olla vaikka palkaton, jos muuten pärjäät.
Olisi järkevää valmistua.
Vierailija kirjoitti:
älä ota lainaa jos ei oo pakko.
Kuten sanoin, se on joko laina tai häätö. Töitä olen hakenut koko ajan, mutta mitään ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa opiskella loppuun, tavalla tai toisella. Tuossa tilanteessa ei kantsi lopettaa enää opiskelua. Etsi vaikka harjoittelupaikka, jossa vois etätyöskennellä
Palkaton harjoittelupaikka, joka edes vähän sivuaisi opintoja olisi hyväksyttävä - etänä tai ei. Se kuitenkin tarkoittaisi lainanottoa.
Sinuna tekisin opinnäytetyön nyt ainakin, ei harjoittelua kun et voi. Sukulaisen apu jos jatkat opintoja. Mitä haluaisit itse tehdä tai olla tekemättä vaikka.