Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kotona tehtävät vaihdevuositestit luotettavia? Onko kokemusta? Entä kuinka vaikea on saada lähete labraan asian tiimoilta?

Vierailija
21.03.2025 |

Mä täytän kesällä 46 eli iän puolesta voisi olla vaihdevuodet tai esivaihdevuodet. Kuumia aaltoja ei ole. On kuitenkin masentuneisuutta, ahdistusta ja mieliala vaihtelee koska välillä on helpompaa henkisesti. Lisäksi kärsin uniongelmista. On vaikea nukahtaa ja heräilen monta kertaa yössä. Käytin jonkun aikaa Imovanea, mutta kun aloin senkin kanssa heräillä usein niin lopetin käytön. Nyt olen muutaman päivän ottanut melatoniinia 1,9mg, mutta samanlaista se nukkuminen silti on.

Mä vain mietin, että olenko oikeasti masentunut, burn outissa vai onko vaihdevuodet jo päällä. Vai kaikkia noita. Takana on erittäin kipeä avioero parisen vuotta sitten jolloin univaikeudet ensimmäisen kerran alkoi. Opiskelen töiden ohessa eli rankkaa on siinäkin mielessä. Nyt pitäisi tehdä opinnäytetyötä, mutta en saa aikaiseksi. 

Mulla on minipillerit nyt käytössä, mutta olin välillä ilman niitä ja menkat tuli ihan normaalisti. Minipillereiden aikana voi tulla vähän vuotoa silloin kun menkkojen pitäisi olla ja tuokin tulee ihan säännöllisesti. 

En osaa yhtäkkiä sanoa kuuluuko meidän työterveyteen tuollaiset labrat, mutta voi olla ettei kuulu koska on aika rajoitettu kuitenkin. Siksi mietin, että jos pitää julkiselle, niin onko vaikea saada lähetettä labraan. Ei ole nyt varaa mennä yksityiselle labraan ja maksaa itse.

Mietin jos tuollaisella kotitestillä saisi vähän suuntaa onko jo vaihdevuodet käynnissä.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on luonnollista miettiä mistä vaivat johtuvat. Käsittääkseni oikeaan aikaan mitattuna (kuukautiskiertoon ajoitettuna) verikoe voi antaa hyvänkin arvion siitä missä kohtaa 'vaihdevuosissa' mennään.

Myös ultraamalla voidaan asiaa selvittää. En tiedä onko vaihdevuosiin liittyvää vai ei, mutta muutama vuosi sitten gynekologi sanoi että toisella puolella munasoluja ei juuri enää ole, toisella puolella enemmän. Liekö sattumaa vai ei, mutta pari kertaa on kuukautiset jääneet välistä. Ja on aina ollut kellontarkat menkat, ei ole siitä kyse että tulisi miten sattuu.

Itseäni kiinnostaa myös tuo "missä mennään" siksi, että moni muukin vaiva voi aiheuttaa 'outoja oireita'. Jos kaikki vaivat laitetaan vaihdevuosien piikkiin, voi vakavammat jutut edetä pidemmälle, aihetta ja turhaan, jos ei tutkita.

Ja toisaalta, jos olo on alakuloinen ja muisti pätkii, hyvähän siihen on hoito (esim. estrogeeni) saada jos apua on tarjolla! Mutta ei sokkona, vaan niin  että asia on selvitetty. Yhtenä esimerkkinä tutun äiti, jonka alkava muistisairaus (sairastui alle 50 vuotiaana!) meni pitkään "vaihdevuosina", kärjistäen voisi jopa sanoa jonkinlaiseksi "hoitovirheeksi" jos hieman kärjistetään.

Vierailija
42/50 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni e-pillereitä ei voi käyttää samaan aikaan hormonikorvaushoidon kanssa.

Jos elämässä on stressiä, kannattanee siltä lääkäriltä pyytää lähete myös psykologille.

Mulla on jo lähete psykologille ja sen sai tehtyä työterveyshoitaja. Pitäisi vain varata aika.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työterveyteesi kuuluu erikoislääkärin konsultaatiot, saatat saada työterveyslääkäriltä lähetteen gynekologille. Gynekologi sitten arvio oireiden ja gynekologisen tutkimuksen perusteella, onko kyse (esi)vaihdevuosista.

Pitää kysyä tästä kun menen työterveyslääkärille. Onneksi on nainen tämä lääkäri niin ehkä ymmärtää paremmin.

Ap

Voihan sen selvittää etukäteenkin mitä teillä kuuluu sopimukseen 

Vierailija
44/50 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työterveyteesi kuuluu erikoislääkärin konsultaatiot, saatat saada työterveyslääkäriltä lähetteen gynekologille. Gynekologi sitten arvio oireiden ja gynekologisen tutkimuksen perusteella, onko kyse (esi)vaihdevuosista.

Pitää kysyä tästä kun menen työterveyslääkärille. Onneksi on nainen tämä lääkäri niin ehkä ymmärtää paremmin.

Ap

No voi joo, mutta kovin tuntuu olevan nihkeää esimiehen ylipäätään antaa tietoa koko työterveydestä kun se vaihtui jokin aika sitten. Varmaan työterveyshoitajan kautta saisi varmemmin selville mitä siihen kuuluu kun hän tarkisti tuonkin, että montako psykologin käyntiä kuuluu vuodessa.

Ap

Vierailija
45/50 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä labra lähete, siellä näkyy missä vaiheessa olet. Mulla loppui menkat kun seinään kun olin 40v, ja mitän muita oireita ei ollut, aina on olleet tosi niukat menkat muutenkin, kysyin lääkäriltä että alkoiko mulla jo menopaussi  ja hän laittoi lähetteen labraan, siellä se selvisi. . Nyt olen yli 60v eikä vieläkään mitään oireita, ei hikoiluja, mielialan muutoksia, ei univaikeuksia tms, menkat vaan loppui. Useampi lääkäri sanoi että jos ei muutenkaan hikoile niin eipä se nytkään hikoiluta..  Mieleltäni olen positiivinen ja ulkoilen joka päivä. 

Vierailija
46/50 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No voi joo, mutta kovin tuntuu olevan nihkeää esimiehen ylipäätään antaa tietoa koko työterveydestä kun se vaihtui jokin aika sitten. Varmaan työterveyshoitajan kautta saisi varmemmin selville mitä siihen kuuluu kun hän tarkisti tuonkin, että montako psykologin käyntiä kuuluu vuodessa.

Ap

Lataa mehiläisen appi ja kysyt sieltä. Siellä myös etäpalvelu, Digiklinikka 

Vierailija
47/50 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi syöt siis noita minipillereitä? Ne voivat osaltaan aiheuttaa mielialaongelmia. Moni ei tiedä että vaikka pilleri olisi aluksi ihan sopinutkin, se voi ajan kuluessa alkaa aiheuttaa yhä enemmän ja enemmän haittavaikutuksia. Ei mene niin että vain alussa tulee haittavaikutuksia ja sitten keho tottuu jos tottuu.

Vierailija
48/50 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi syöt siis noita minipillereitä? Ne voivat osaltaan aiheuttaa mielialaongelmia. Moni ei tiedä että vaikka pilleri olisi aluksi ihan sopinutkin, se voi ajan kuluessa alkaa aiheuttaa yhä enemmän ja enemmän haittavaikutuksia. Ei mene niin että vain alussa tulee haittavaikutuksia ja sitten keho tottuu jos tottuu.

No ihan kuule raskauden ehkäisyyn. Hyvänen aika.

Ap

Vierailija
49/50 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostelisi mitään omia testejä vaan menisin gynelle keskustelemaan kannattaako kokeilla estrogeenin korvaushoitoa.

Ihan ensin menisin kyllä työterveyteen pyytämään laajat verikokeet. Minulla väsymyksen syyksi paljastui anemia ja pohjalukemissa oleva varastorauta. Tämä ehkä ei ole aloittajalla todennäköisin kun ei vuoda kuukausittain, mutta voi löytyä muita syitä. Ainakin kannattaa sulkea pois muut mahdolliset terveyssyyt kuten vaikka kilpirauhasen vajaatoiminta.

Verikokeessa oli myös vaihdevuosista kertova arvo, mutta itsellä tulee vielä kuukautiset, joten siitä ei saanut sen enempää lisätietoa.

Vierailija
50/50 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ostelisi mitään omia testejä vaan menisin gynelle keskustelemaan kannattaako kokeilla estrogeenin korvaushoitoa.

Ihan ensin menisin kyllä työterveyteen pyytämään laajat verikokeet. Minulla väsymyksen syyksi paljastui anemia ja pohjalukemissa oleva varastorauta. Tämä ehkä ei ole aloittajalla todennäköisin kun ei vuoda kuukausittain, mutta voi löytyä muita syitä. Ainakin kannattaa sulkea pois muut mahdolliset terveyssyyt kuten vaikka kilpirauhasen vajaatoiminta.

Verikokeessa oli myös vaihdevuosista kertova arvo, mutta itsellä tulee vielä kuukautiset, joten siitä ei saanut sen enempää lisätietoa.

Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja siihen lääkitys. Arvot on ok.

Ap