Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kotona tehtävät vaihdevuositestit luotettavia? Onko kokemusta? Entä kuinka vaikea on saada lähete labraan asian tiimoilta?

Vierailija
21.03.2025 |

Mä täytän kesällä 46 eli iän puolesta voisi olla vaihdevuodet tai esivaihdevuodet. Kuumia aaltoja ei ole. On kuitenkin masentuneisuutta, ahdistusta ja mieliala vaihtelee koska välillä on helpompaa henkisesti. Lisäksi kärsin uniongelmista. On vaikea nukahtaa ja heräilen monta kertaa yössä. Käytin jonkun aikaa Imovanea, mutta kun aloin senkin kanssa heräillä usein niin lopetin käytön. Nyt olen muutaman päivän ottanut melatoniinia 1,9mg, mutta samanlaista se nukkuminen silti on.

Mä vain mietin, että olenko oikeasti masentunut, burn outissa vai onko vaihdevuodet jo päällä. Vai kaikkia noita. Takana on erittäin kipeä avioero parisen vuotta sitten jolloin univaikeudet ensimmäisen kerran alkoi. Opiskelen töiden ohessa eli rankkaa on siinäkin mielessä. Nyt pitäisi tehdä opinnäytetyötä, mutta en saa aikaiseksi. 

Mulla on minipillerit nyt käytössä, mutta olin välillä ilman niitä ja menkat tuli ihan normaalisti. Minipillereiden aikana voi tulla vähän vuotoa silloin kun menkkojen pitäisi olla ja tuokin tulee ihan säännöllisesti. 

En osaa yhtäkkiä sanoa kuuluuko meidän työterveyteen tuollaiset labrat, mutta voi olla ettei kuulu koska on aika rajoitettu kuitenkin. Siksi mietin, että jos pitää julkiselle, niin onko vaikea saada lähetettä labraan. Ei ole nyt varaa mennä yksityiselle labraan ja maksaa itse.

Mietin jos tuollaisella kotitestillä saisi vähän suuntaa onko jo vaihdevuodet käynnissä.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sain huonojen yöunien takia ihan terkkarilääkäriltä estrogeelin kokeiluun, ei otettu mitään labroja. Lääkäri sanoi suoraan, että tän ikäisen uniongelmat ovat tosi usein vaihtarivaivoja ja niinhän ne oli. Yhden kerran nostettiin annosta ja se hoitui myös terveyskeskuksessa.

Niin kun mä olen aiemmin nukkunut kuitenkin ihan kohtalaisen hyvin kolmivuorotyöstä huolimatta. Ero veti ihan pohjamutiin ja silloin tuli ensimmäisen kerran univaikeudet. Nykyään teen päivätyötä eli on säännöllistä siinä mielessä, mutta silti on ongelmia nukkumisen kanssa. 

Ap

Vierailija
22/50 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet esivaihdevuosissa. Silloin estrogeeni ei välttämättä ole matalalla vaan vaihtelee rajustikin. Testin tulos voi olla ihan eri maanantaina kuin keskiviikkona. Enkä muutenkaan ymmärrä, mitä lisäarvoa saat testin tekemisestä. Kyllä, hormonitoimintasi on varmasti muuttunut ja se aiheuttaa oireita. Mene keskustelemaan vaihdevuosiin erikoistuneen gynen kanssa. 

No jos julkisen kautta tuollaiselle yrittää saada lähetettä täällä päin, niin taitaa olla melkoisen toivotonta. Ja kuten jo kerroin niin yksityiseen ei ole nyt varaa. Työterveys on Mehiläisessä, mutta en tiedä kuuluuko tällaiset meidän työterveyteen. Tuskin kuuluu.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hormonikorvaushoidon osaa kunnon gyne määrätä oireiden perusteella. Labroja ei tarvita.

Tämä on niin karmivaa. Nykyään helppoa joka ongelmassa vaan heittää pillereitä potilaalle, tutkimatta yhtään mitään. Pätee sairauksissa, mielenterveydessä, lasten käytöshäiriöissä, ja näköjään jo hormoneitakin saa tosta vaan. Pelottavaa. 

Vierailija
24/50 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarviiko sitä testatakin? Kyllä mä ainakin huomasin, kun hormoonikorvaukselle alkoi olla tarvetta.

Vierailija
25/50 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin, esivaihdevuodet ei olisi kovin tyypillinen syy itsemurhapohdintaan?

Vierailija
26/50 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei varmaan olekaan. Onhan tässä ollut tosiaan rankka avioero joka veti pohjamutiin. Stressiä töistä ja opiskeluista. Ahdistusta kun ei meinaisi enää jaksaa tehdä kaikkea. Opinnäytetyö ihan kesken. 

Ap

Vierailija
27/50 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työterveyteesi kuuluu erikoislääkärin konsultaatiot, saatat saada työterveyslääkäriltä lähetteen gynekologille. Gynekologi sitten arvio oireiden ja gynekologisen tutkimuksen perusteella, onko kyse (esi)vaihdevuosista.

Vierailija
28/50 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sillä testillä tekee ? Minulla oli järkyttäviä kuumia aaltoja, lääkäri pisti lähetteen kokeisiin eikä kuulemma ollut vielä lähelläkään vaihdevuodet, alle vuoden päästä siitä loppui kuukautiset kokonaan

Vierailija
29/50 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onhan tässä ollut tosiaan rankka avioero joka veti pohjamutiin. Stressiä töistä ja opiskeluista. Ahdistusta kun ei meinaisi enää jaksaa tehdä kaikkea. Opinnäytetyö ihan kesken. "

No tuossahan on syy sun uniongelmiin.

Vierailija
30/50 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työterveyteesi kuuluu erikoislääkärin konsultaatiot, saatat saada työterveyslääkäriltä lähetteen gynekologille. Gynekologi sitten arvio oireiden ja gynekologisen tutkimuksen perusteella, onko kyse (esi)vaihdevuosista.

Pitää kysyä tästä kun menen työterveyslääkärille. Onneksi on nainen tämä lääkäri niin ehkä ymmärtää paremmin.

Ap

Vierailija
31/50 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Onhan tässä ollut tosiaan rankka avioero joka veti pohjamutiin. Stressiä töistä ja opiskeluista. Ahdistusta kun ei meinaisi enää jaksaa tehdä kaikkea. Opinnäytetyö ihan kesken. "

No tuossahan on syy sun uniongelmiin.

No en saa nukuttua kunnolla silloinkaan kun elämä tuntuu helpommalta. Ehkä kroppa käy vain ylikierroksilla eikä osaa rauhoittua vaikka ei stressaisi juuri silloin mitään.

Ap

Vierailija
32/50 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kysyin aikoinaan terkkarilta ja sanoivat ettei sellaista testiä ole heillä tarjolla. 

Niitä saa apteekista ihan ilman reseptiä. Ehkä aikoinaan ei saanut.

Vierailija
33/50 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Testien vaikeus on siinä, että hormonitasot heittelee. On ihan herran haltuun minä päivänä sen testin tekee että mitä ne näyttää. Tänään voi olla "normaalisti" esim estrogeenia ja huomenna nollissa. Tai tässä kuussa kuin 25v naisella mutta seuraavassa kuin 55. Ainakin pitäisi hyvin tarkkaan tietää missä kierron vaiheessa on, ja verrata tulosta siihen mitä siinä vaiheessa arvojen pitäisi olla. Mutta käsittääkseni käyttämäsi pillerit jo nekin sotkevat tuloksen.

Tärkeämpi kysymys on, mitä tekisit sillä tiedolla? Jos se näyttää esivaihdevuosia, mitä teet? Entä jos ei, mitä teet sitten? Voitko tehdä näitä joka tapauksessa? 

No sitä mä tässä mietinkin, että kannattaako tuollaista kotitestiä tehdä. Kyllä mä tarvitsen tiedon mistä on kyse kun on olotila tämä ja on uniongelmia. Ei elämästä tule mitään tällä menolla kun alan olla aika lopussa

Niin mutta kun mikään testi ei sitä sulle kerro, jos verikokeet näyttää muuten normaalia (esim vitamiinit, tulehdusarvot, kilpirauhanen, rauta). Hormonitestien Tulos on lähes satunnainen ja saattaa näyttää normaalia vailla oireet paranisi korvaushoidolla, tai saattaa näyttää vajetta mutta korvaushoito ei silti auttaisi. 

Ainoa mahdollisuus on kokeilla niitä korvaushormoneja tai hoitoja esim masennukseen jos se olisi taustalla, sitä tässä sulle yritetään sanoa että se kokeen tulos ei kerro yhtään mitään eikä vaikuta hoitovaihtoehtoihin mitenkään. 

Vierailija
34/50 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain hormonit puhelinsoitolla yksityiseltä. Mihin sinä niitä labroja oikein muka tarvitset?

Vierailija
35/50 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ne luotettavia. En ole koskaan ollut plussasta niin iloinen.

Vierailija
36/50 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet esivaihdevuosissa. Silloin estrogeeni ei välttämättä ole matalalla vaan vaihtelee rajustikin. Testin tulos voi olla ihan eri maanantaina kuin keskiviikkona. Enkä muutenkaan ymmärrä, mitä lisäarvoa saat testin tekemisestä. Kyllä, hormonitoimintasi on varmasti muuttunut ja se aiheuttaa oireita. Mene keskustelemaan vaihdevuosiin erikoistuneen gynen kanssa. 

No jos julkisen kautta tuollaiselle yrittää saada lähetettä täällä päin, niin taitaa olla melkoisen toivotonta. Ja kuten jo kerroin niin yksityiseen ei ole nyt varaa. Työterveys on Mehiläisessä, mutta en tiedä kuuluuko tällaiset meidän työterveyteen. Tuskin kuuluu.

Ap

Eihän mikään testin teko tuohonkaan vaikuta millään lailla. Lisää vain rahanmenoa ja tuloksilla ei ole mitään merkitystä. 

Vierailija
37/50 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Semmoinen testi on aika luotettava että jos hikoilee yöllä ja kuukautiset loppuu tai muuttuu säännöllisistä sangen epäsäännölliksi niin on saavuttanut vaihdevuodet. Tämän voi testata ihan itse katsomalla miten on. 

Mulla ei tosiaan ole noita yöhikoiluja ja menkat edelleen säännölliset. Lähinnä mietin tätä oman mielilalan ja noiden univaikeuksien vuoksi. Vai onko vain masennusta tai burn outia. On viimeiset pari vuotta ollut kyllä monesti yhtä tuskaa.

Ap

Sulla on todennäköisesti kaikki nuo. Itselläkin on ollut isot muutokset nipussa : ero, premenopaussi, työelämän muutokset.

Vierailija
38/50 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alhainen mieliala ja masennus on erittäin yleinen esivaihdevuosien oire. 

Vierailija
39/50 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alhainen mieliala ja masennus on erittäin yleinen esivaihdevuosien oire. 

45-vuotiaana aloin itkeä surullisen laulun vuoksi noin vain, pang. Saattoi olla yksi kuuma aaltokin. 

Vierailija
40/50 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni e-pillereitä ei voi käyttää samaan aikaan hormonikorvaushoidon kanssa.

Jos elämässä on stressiä, kannattanee siltä lääkäriltä pyytää lähete myös psykologille.