Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kotona tehtävät vaihdevuositestit luotettavia? Onko kokemusta? Entä kuinka vaikea on saada lähete labraan asian tiimoilta?

Vierailija
21.03.2025 |

Mä täytän kesällä 46 eli iän puolesta voisi olla vaihdevuodet tai esivaihdevuodet. Kuumia aaltoja ei ole. On kuitenkin masentuneisuutta, ahdistusta ja mieliala vaihtelee koska välillä on helpompaa henkisesti. Lisäksi kärsin uniongelmista. On vaikea nukahtaa ja heräilen monta kertaa yössä. Käytin jonkun aikaa Imovanea, mutta kun aloin senkin kanssa heräillä usein niin lopetin käytön. Nyt olen muutaman päivän ottanut melatoniinia 1,9mg, mutta samanlaista se nukkuminen silti on.

Mä vain mietin, että olenko oikeasti masentunut, burn outissa vai onko vaihdevuodet jo päällä. Vai kaikkia noita. Takana on erittäin kipeä avioero parisen vuotta sitten jolloin univaikeudet ensimmäisen kerran alkoi. Opiskelen töiden ohessa eli rankkaa on siinäkin mielessä. Nyt pitäisi tehdä opinnäytetyötä, mutta en saa aikaiseksi. 

Mulla on minipillerit nyt käytössä, mutta olin välillä ilman niitä ja menkat tuli ihan normaalisti. Minipillereiden aikana voi tulla vähän vuotoa silloin kun menkkojen pitäisi olla ja tuokin tulee ihan säännöllisesti. 

En osaa yhtäkkiä sanoa kuuluuko meidän työterveyteen tuollaiset labrat, mutta voi olla ettei kuulu koska on aika rajoitettu kuitenkin. Siksi mietin, että jos pitää julkiselle, niin onko vaikea saada lähetettä labraan. Ei ole nyt varaa mennä yksityiselle labraan ja maksaa itse.

Mietin jos tuollaisella kotitestillä saisi vähän suuntaa onko jo vaihdevuodet käynnissä.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kysyin aikoinaan terkkarilta ja sanoivat ettei sellaista testiä ole heillä tarjolla. 

Vierailija
2/50 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kysyin aikoinaan terkkarilta ja sanoivat ettei sellaista testiä ole heillä tarjolla. 

Niin mitä testiä ei ole tarjolla? Mä tarkoitan nyt, että ostaisin apteekista sellaisen kotitestin ja kysyn onko ne luotettavia ja onko ihmisillä niistä kokemusta. Ja kysyn sitä, että onko vaikea saada lähetettä labraan verikokeisiin mistä arvot näkisi.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai sellaisia testejäkin on, enpä tiennyt. Paljolta olisi taas säästytty.

Vierailija
4/50 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai sellaisia testejäkin on, enpä tiennyt. Paljolta olisi taas säästytty.

No tuli mullakin vastaan jonkun apteekin nettimainoksessa. Mietin vain luotettavuutta.

Ap

Vierailija
5/50 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Semmoinen testi on aika luotettava että jos hikoilee yöllä ja kuukautiset loppuu tai muuttuu säännöllisistä sangen epäsäännölliksi niin on saavuttanut vaihdevuodet. Tämän voi testata ihan itse katsomalla miten on. 

Vierailija
6/50 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun menkat vie sulta elämänhalun ja -voiman, ferritiinit toistuvasti laahaa lähellä nollaa, niveliä särkee, paino kertyy, mentaalisesti on bipolaari ja yöt ja pissaamisen tarve on sekaisin ja tarpeeksi isolla intensiteetillä sen sanot ja itket niin kyllä ne gynelle lähetteen tekee. Se kai se sitten voi sen hormonitasonkin testata. Nimim. Aika tulossa. 

Vierailija
7/50 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvaisin uniongelmien perusteella, että kärsit esivaihdevuosista. Muista vaivoista en osaa sanoa, että johtuuko näistä vai muusta.

Vierailija
8/50 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. Semmoinen testi on aika luotettava että jos hikoilee yöllä ja kuukautiset loppuu tai muuttuu säännöllisistä sangen epäsäännölliksi niin on saavuttanut vaihdevuodet. Tämän voi testata ihan itse katsomalla miten on. 

Mulla ei tosiaan ole noita yöhikoiluja ja menkat edelleen säännölliset. Lähinnä mietin tätä oman mielilalan ja noiden univaikeuksien vuoksi. Vai onko vain masennusta tai burn outia. On viimeiset pari vuotta ollut kyllä monesti yhtä tuskaa.

Ap

Vierailija
9/50 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun menkat vie sulta elämänhalun ja -voiman, ferritiinit toistuvasti laahaa lähellä nollaa, niveliä särkee, paino kertyy, mentaalisesti on bipolaari ja yöt ja pissaamisen tarve on sekaisin ja tarpeeksi isolla intensiteetillä sen sanot ja itket niin kyllä ne gynelle lähetteen tekee. Se kai se sitten voi sen hormonitasonkin testata. Nimim. Aika tulossa. 

Niin, että pitää odotella noin huonoa oloa ennen kuin asiaa lähdetään tutkimaan. Mulla oli viimeksi ferritiini n.50. Niveliä ei särje mitenkään erityisemmin. Painoa pudotan koko ajan pääasiassa ruokavaliolla, mutta olen lisännyt myös liikuntaa. Mielialat vaihtelee. Pissaamisen tarve on normaali. Yöt menee huonosti.

Ap

Vierailija
10/50 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikorvaushoidon osaa kunnon gyne määrätä oireiden perusteella. Labroja ei tarvita.

Vierailija
11/50 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiset labrat teettää sellaiset verikokeet kuin haluat

Vierailija
12/50 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juotko paljon kahvia?

Vierailija
13/50 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testien vaikeus on siinä, että hormonitasot heittelee. On ihan herran haltuun minä päivänä sen testin tekee että mitä ne näyttää. Tänään voi olla "normaalisti" esim estrogeenia ja huomenna nollissa. Tai tässä kuussa kuin 25v naisella mutta seuraavassa kuin 55. Ainakin pitäisi hyvin tarkkaan tietää missä kierron vaiheessa on, ja verrata tulosta siihen mitä siinä vaiheessa arvojen pitäisi olla. Mutta käsittääkseni käyttämäsi pillerit jo nekin sotkevat tuloksen.

Tärkeämpi kysymys on, mitä tekisit sillä tiedolla? Jos se näyttää esivaihdevuosia, mitä teet? Entä jos ei, mitä teet sitten? Voitko tehdä näitä joka tapauksessa? 

Vierailija
14/50 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se hormonitesti ole luotettava, koska käytät minipillereitä. Pitäisi lopettaa pillerit ja sitten ajan päästä testata. Ja nuo hormonitestit ovat joka tapauksessa epäluotettavia koska naisten hormonitasot vaihtelee päivittäin.

Eli gynelle, ja lääkitys oireiden mukaan.

Vierailija
15/50 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain huonojen yöunien takia ihan terkkarilääkäriltä estrogeelin kokeiluun, ei otettu mitään labroja. Lääkäri sanoi suoraan, että tän ikäisen uniongelmat ovat tosi usein vaihtarivaivoja ja niinhän ne oli. Yhden kerran nostettiin annosta ja se hoitui myös terveyskeskuksessa.

Vierailija
16/50 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juotko paljon kahvia?

En juo ollenkaan enkä ole koskaan juonutkaan.

Ap

Vierailija
17/50 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hormonikorvaushoidon osaa kunnon gyne määrätä oireiden perusteella. Labroja ei tarvita.

Mun kohdalla varmaan pitää kysyä mielipidettä onkologilta. Mulla on suurentunut rintasyöpäriski sädehoitojen vuoksi.

Ap

Vierailija
18/50 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Testien vaikeus on siinä, että hormonitasot heittelee. On ihan herran haltuun minä päivänä sen testin tekee että mitä ne näyttää. Tänään voi olla "normaalisti" esim estrogeenia ja huomenna nollissa. Tai tässä kuussa kuin 25v naisella mutta seuraavassa kuin 55. Ainakin pitäisi hyvin tarkkaan tietää missä kierron vaiheessa on, ja verrata tulosta siihen mitä siinä vaiheessa arvojen pitäisi olla. Mutta käsittääkseni käyttämäsi pillerit jo nekin sotkevat tuloksen.

Tärkeämpi kysymys on, mitä tekisit sillä tiedolla? Jos se näyttää esivaihdevuosia, mitä teet? Entä jos ei, mitä teet sitten? Voitko tehdä näitä joka tapauksessa? 

No sitä mä tässä mietinkin, että kannattaako tuollaista kotitestiä tehdä. Kyllä mä tarvitsen tiedon mistä on kyse kun on olotila tämä ja on uniongelmia. Ei elämästä tule mitään tällä menolla kun alan olla aika lopussa. On käynyt suoraan sanottuna pari kertaa jo mielessä itsemurha.

Ap

Vierailija
19/50 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se hormonitesti ole luotettava, koska käytät minipillereitä. Pitäisi lopettaa pillerit ja sitten ajan päästä testata. Ja nuo hormonitestit ovat joka tapauksessa epäluotettavia koska naisten hormonitasot vaihtelee päivittäin.

Eli gynelle, ja lääkitys oireiden mukaan.

Eli ei kannata ostaa tuollaista siis. No pitää selvittää asiaa saisiko tähän jostakin apua. Työterveyslääkärille olen menossa, mutta kun en tosiaan tiedä mitä kaikkea meille tarkalleen kuuluu. Eikä gynelle julkisella noin vain pääse eikä mulla ole varaa yksityiseen tässä elämän tilanteessa.

Ap

Vierailija
20/50 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet esivaihdevuosissa. Silloin estrogeeni ei välttämättä ole matalalla vaan vaihtelee rajustikin. Testin tulos voi olla ihan eri maanantaina kuin keskiviikkona. Enkä muutenkaan ymmärrä, mitä lisäarvoa saat testin tekemisestä. Kyllä, hormonitoimintasi on varmasti muuttunut ja se aiheuttaa oireita. Mene keskustelemaan vaihdevuosiin erikoistuneen gynen kanssa.