*** KESÄKUISET uuteen viikkoon ***
Kommentit (33)
RR oli taas koholla ja levätä pitäis, mut meillä on niin stressaava tilanne nyt ettei henkisesti oo pystyny lepäämään. Suunnittelin, että otan sit päiväunia ja muutenkin lepään ja nautin olostani kun saan lapset päiväkotiin, mut ne tulikin kipeeks ja täällä ne mun kaa on aamusta iltaan, kun miehellä on pitkiä päiviä.
Vauvan painoarvio oli 26+4 834g eli ei isoa kasvua oo tapahtunu, eikä edelleenkään isoa vauvaa tulossa. Mun hb pvk:sta katsottuna oli 104 ja olo sen mukainen. :/
UNIVAIKEUKSISTA: Mulla on alkanu ajoittain levottomat jalat häiritä. Mut muuten kyllä nukuttaa hyvin, kun on tää anemiakin. Niin joo, jos nenä ei ois näin tukkoinen, niin varmaan nukkuisin paremmin.
UULAlla näytti kans olevan pesänrakennusvietti! :) Mulla on ihan hirvee. Vaikka olo on tosi kurja flunssan ja anemian takia, niin silti pitää koko ajan olla siivoomassa ja järkkäilemässä kaappeja ja muuta.
Mites teidän muiden ruokailutottumukset on muuttunu? Mulla on hirvee himo tässä raskaudessa pullaan ja makeisiin leivoksiin, vaikka yleensä en niistä ees tykkää. Tyttöjä odottaessa himosin leikkelitä leivän päälle, vaikka en normaalisti ikinä syö niitä.
Hulda 26+6
Täällä nukuttu viime yö hyvin - heräsin vain kerran klo 3 vessaan. Hassua, aina samaan aikaan joka yö! Esikko posotti unia läpi yön taas. Mahtavaa, jos tässä saa nukkua kokonaisia öitä ennen kuin tissirumba alkaa taasen kesäkuussa! Tai kokonaisia ja kokonaisia - pakko on kerran vessassa käydä, mutta se herätys on onneksi oman unirytmin mukainen.
Onko muilla ollut SUONENVETOJA? Mulla on muutaman kerran tullut yöllä suonenveto: kerran oikein kunnolla, että olisin karjunut, jos olisin voinut (nyt vaan karjuin äänettömänä, jotta muu perhe ei herää!). Viime yönä oli taas muutama pieni sellanen alkava suonenveto, jonka sain pois sitten venyttelemällä kinttuja. VArmaan masu alkaa painaa joitain hermoja siihen malliin jaloissa. Muutenkin oikeassa jalassa on ollut jännää kipua välillä, sellasta, että tietyssä asennossa vihlaisee. Pitäis varmaan venytellä, niin lihakset (ai mitkä lihakset ;) pääsis omille paikoilleen!
Nyt syömään... työpaikkaruokalassa tarjolla lempparia mantelikalaa! toisena vaihtoehtona hampurilainen ja ranskalaiset, vähän hotsittais joo, mutta jos yrittäs vähän rajottaa painonnousua.
Kukas kyselikään MIELIHALUISTA? Mulla ei nyt sen ihmeempää - eikun lakritsijäätelö on himottanut tässä viikon verran ja sitä olenkin sitten lapioinut litran viikossa (en kerrallaan, vaan pienissä erissä sentään). Banaani maistuis vaikka kuinka paljon - muistan että sama himo oli esikoisen kanssa. Karkkia ja suklaata ja muuta makeeta menis niin paljon, kun uskaltais syödä, mutta yritän rajoittaa täs loppuraskaudessa. Sitten laitokselle tilasin mieheltä kyllä Fazerin sinisen suklaalevyn, viimeksikin se teki ihmeitä synnytyksen jälkeen!!
Olette tulleet minulle tutuiksi jo useiden viikkojen palstanlukemisen myötä. Itse en ole kirjoittanut, mutta nyt alkaa pää pehmenemään sen verran, että pakko verrytellä aivoja. Tähän henkisen vireyden laskuun on syynä piiiiitkä sairasloma, suppareiden takia.
Olen Pohjanmaalta. Kolmatta lastan odotellaan syntyväksi kesäkuun puolenvälin tienoilla. Lepoloma ei ole uutta, sillä myös kakkosen odotus sujui samoissa merkeissä. Nyt olen kuitenkin erittäin kiitollinen, että olen saanut olla kotona, sillä ed. kerralla useita viikkoja vierähti myös sairaalassa.
Paljon on muutakin vaivaa kuten joillakin myös teistä, esim. unettomuus, närästys, lonkkasäryt ym., mtta yritän olla hirveesti valittamatta niistä varsinkin kotona. Mies kun muutenkin hermona mun jokaisesta tuskaisesta ilmeestä, että nytkö se syntyy.
Teillehän sitten voisinkin marista! Tai ainakin ottaa hyviä neuvoja vastaan.
Ketäs muita lepovuorolaisia täällä olikaan? Joku oli ainakin päässyt suppareista eroon, onnittelut siitä.
T.mama rv 26+4
kävin mittailemassa paineita aamulla neuvolassa... ihan ok.. nousemassa, mutta yläpaine ei...
No kumminkin mun 30 viikon ultra siirrettiin noitten oireitten takia sit jo huomiselle.. IHANAAAAA!!!!
Ei tartte laskee enään päiviä....
Ihana ilma ja olo muutenkin hyvä, joten ruokin poijat ja lähen niitten kans ulos, kun mieskin iltavuorossa tänään....
mani ja purri 27+6
Terveisiä neuvolasta!
No nyt tuli niitä pyyhkeitä tuosta painon noususta. Painoa on tullut alusta 12 kg! Ihmeellistä kun se ei tullut eikä näy muualla kuin mahassa ja tisseissä!!! Muuten kyllä olo on mitä mahtavin. Verenpaineet oli ok ja hemppa 134, enkä ole vielä syönyt tippaakaan rautaa. Sydänääniä kun ruvettiin kuuntelemaan niin kirppu hermostu. Se monotti ja nyrkkeili kohti dopleria, ja meillä oli terkkarin kanssa hajota korvat. Mulla olisi niin naurattanut, mutta eihän siitä kuuntelusta meinannut tulla mitään kun maha hytkyi sekä mun naurusta että kirpun takomisesta. Vaikkei kunnon rytmiä saatukkaan mitattua, terkkari sanoi, että ainakin se on hengissä kun nuin pistää hanttiin.
Kysäsin samalla reissulla siitä synnytysvalmennuksesta. Olen kuulemma paikkakunnallamme tämän vuotisista synnyttäjistä ensimmäinen ensisynnyttäjä, ja muut on vasta sykysyllä, joten aloitusta lykätään mahdollisimman myöhään, että ne syksyisetkin voidaan ottaa mukaan. Kuulemma vasta toukokuussa. Olin vähän nyrpeissäni moisesta järjestelystä. Miksen voisi mennä jonnekin toiselle paikkakunnalle jos kerran muita samaan aikaan synnyttäviä ei ole. Kiva jos kirppu aikookin tulla ennakkoon ja minä en tiedä koko hommasta mitään. Sitten kyllä lentää pyyhkeitä täältä suunnasta!
Cana & kirppu 26+2
Siis aivan mahtava sää tuolla ulkona!! Mutta itse en voi nauttia siitä kuin ikkunasta ihailemalla. Täällä mä olen levossa vaan... Avasin sentään ikkunan ja semmoinen kevääntuoksu tulee sisällekin.
Niin, en paljoa ole uskaltanut liikuskella. Päivä ovat edelleen hyvin vaihtelevia ja supistuksia tulee ja menee. Joinakin päivinä vain muutama, mutta joinakin taas tuntuu, että on ihan yhtä supistusta koko kohtu. Tästä makaamisesta tulee joka paikka kipeäksi, lonkat ja lihakset, ja sitten mä kuulostelen hermona, että mitä tapahtuu ja kuvittelen vaikka mitä. Olen tässä ehtinyt lukemaan monenmoista kirjaa ja katsoa elokuvia. Ylen aamusarjaan olen jo ihan koukussa, :-)
Periaatteessa mulla on lupa liikkua varovasti omien tuntemusten mukaan, mutta kyllä se painontunne ja supistukset tulee niin nopeasti, että en ole juurikaan näitä pieniä sisähommia kummempaa tehnyt. Tänään mulla olisi se työhaastattelu... en tiedä, haluaisin niin paljon sen työn, mutta uskallanko lähteä sinne. Voisin mennä ihan ovelle saakka autolla ja heti sen jälkeen tulisin lepämään. Tänään ei ole isompia tuntemuksia tullut, olen voinut hyvin, että... kun tietäisin!!
Tämä lepäily auttaa kyllä tosi kummasti veenpaineeseenkin. Mullakaan ei mitkään liian matalat paineet ole olleet ja sain äidiltä lainaksi kotimittarin. Nyt on paineet olleet vähän turhankin alhaalla ja huimausta on ollut tosi paljon. Välillä on yläpainekin ollut alle 100.
Painokaan ei kumma kyllä ole noussut paljon, 1,5kg ekasta neuvolapunnituksesta ja olen tosi tyytyväinen. Kulutus kun näin lepällessä on niin vähäinen.
Tänään on meidän nuorimmaisen 5-vuotissynttärit. Onneksi hän ei alkanut kyselemään isojen kaverisynttäreiden perään. isovanhemmat ja serkut, lähimmät sukulaiset ja kummit käväsevät jossain vaiheessa ja toinen mummoista tuo kakun tullessaan. Pääsen tänä vuonna vähällä, vaikka toisaalta, mielummin olisin kyllä " normaalien" kirjoissa ja vaikka järjestänytkin isot juhlat. Mutta tää on nyt tätä...
Että kyllä m@m@2, täällä on toinenkin lepäilijä! :-)
Nauttikaa te muut, jotka voitte, tästä keväästä!!
miira 27+5
En ole minäkään koskaan mitään synnytysvalmennusta käynyt ja hyvin on jo kaksi ihan onnistunutta synnytystä takana. Silloin esikoisen aikaan kun se valmennus olisi ollut, jouduin sairaalaan vuodelepoon, niin jäi sitten käymättä. Sain tosin neuvolasta lainaan sen synnytysvideon, joka miehen kanssa sitten kotona katsottiin.
Imetyksestä luin etukäteen imetystukilistan sivut ja vauvanhoidosta tuli haettua ja luettua tietoa muutenkin, että en kokenut jääväni mistään paitsi.
Kumpikin noista lapsistamme on muuttojen takia syntyneet eri sairaaloissa ja nyt olisi jo kolmas uusi sairaala mulla edessä. kunhan nämä viikot karttuu, niin käymme miehen kanssa siellä sairaalan omalla tutustumiskäynnillä, että tiedämme edes minne mennä kun sen aika on. :-)
miira
Yöllisiin suonenvetoihin on mulla auttanut vanha kunnon konsti; nukkua villasukat jalassa. :-)
Myös magnesiumin lisääminen syömisiin. Sain ohjeen ottaa magnesium-tablettejakin pahimpina suonenveto- ja lihaskramppiaikoina. Raskaus kai jo osaltaan lisää magnesiumin tarvetta.
miira
tai no en kirjaimellisesti ;))) mut sanoihin kyllä, eli villasukat jalassa nukkumaan ni se auttaa levottomiin jalkoihin sekä suonenvetoihin. sit mä laitan sellasta jalkarasvaa joka saa jalat kuumottamaan ja juon paljon vettä.
Mä just tulin taas päiväkävelyltä, olisko taas 5 kilsaa tullut käveltyä, ilma ja olo ihan loistava. Että mä odotan kesää, mä herään eloon kun aurinko alkaa paistamaan. Ja odotan mä kesää muutenkin......
Tuleeko teillä muilla välillä sellanen huippaus-olo???? Laskeekohan mun verensokerit liian alas vai mitä ihmettä se on. eka tuntuu et maha täyttyy, oksettaa ja sit alkaa huippaamaan.Tuskan hiki tulee otsalle jos ei pääse istumaan tai makuulle..no eipä onnistunut tuolla kävelyllä tänään noi, kävelin sit äkkiä lähi mäkkärille ja ostin sokerista juotavaa ja olo parani heti. Huomenna onneks on lekuri ni voi sieltä sit kysellä tarkemmin tosta.
Eilen illalla kun olin syönyt niin lensi laatta kaaressa, mä oikeesti voisin syödä vaan aamupalan ja sit paastota koko loppu päivän, maha täyttyy tosi äkkiä, mut ei kannata tehdä ettei lopu voimat kesken...
¨
Nyt mun pikkunen huutaa kärrystä et mämmää, eli herätty on. Aamulla muuten taputtelin tytön kädellä mahaani ja sanoin et siellä on vauva, tyttö taputteli ja sano vauva, sit sano ei kakka...eli onko maha sittenkin täynnä pa****!!!
kuumetta
Minäkin pinoudun ensimmäistä kertaa, kun nyt saatiin kunnon kone, niin viitsii kirjoitella..
Keski-Suomessa asustellaan, kolmatta odotellaan (2 tyttöä) ja viikkoja on 26+5. Mitään kummempia " oireita" ei ole ollut. Töissä olen jaksanut käydä, tosin pikkuhiljaa alkaa käydä raskaaksi seisominen ja nostelu, mutta eihän tässä olisi kuin pari kk ennen mammalomaa..
Joku kyseli mahan kokoa: mulla näytti aamulla neuvolassa mitta 29.. Ja painoa tullut n. 3,5 kg mutta myös aiemmat menneet tuolla omilla käyrillä eli lähinnä vaan naureskelen th:n ilmeille mitatessa :)
Mutta ei auta, töihin on lähdettävä - kauhulla kyllä odotan iltaa, kun huomisaamuna on edessä sokerirasitustesti (lähinnä sukurasitteen, mutta myös normaalin ylärajalla olevan lähtöpainon takia). Työt nimittäin loppuvat samaan aikaan kun paasto alkaa..
Vointeja ja auringonpaistetta kaikille!
Sykkis + V-V 26+5
Olipas iso pino!
Kävin tänään lääkärissä ja nyt tuli saikkua kuun loppuun. Selkä on kipeä edelleen ja välillä hermo repii pohkeisiin saakka. Stressikäyrä huitelee tuhatta ja sataa, parin viikon päästä pitäis muuttaa, uusi kämppä on ihan vaiheessa ja pakatakin pitäis ja minä en oikein pysty kauheesti tekemään!!!! No, onneksi ens viikolla pääsee Milanoon ; )
Mulla on neuvola ens keskiviikkona, toivottavasti kaikki okei ettei matka peruunnu.... Painosta tulee takkiin mutta aivan sama.... Maha on mullakin tosi iso, ympärysmitta oli viime viikolla 105cm, miten teillä???
Vointeja kaikille......
Tiina 26 tasan
kuumetta: en tiedä tuosta mahan täyttymisen tunteesta, mutta oksettaa, huippaa ja tuskan hiki kyllä kuuluivat minulla raskauspahoinvointiin. Ja jos lisäksi vielä verensokeri laski niin kädet tärisivät.
Suonenvetoja onneksi ollut todella vähän, mutta muutaman kerran käsivarressa, kyynärpään alapuolella. Todella outo paikka minusta, nuo suonenvedot tuppaa minulla tulemaan aamulla vielä sängyssä kun venyttelen.
Ruokailutottumukset ovat minulla muuttuneet paljon tämän raskauden ajaksi, esikoiselta ei mielestäni näin paljon. Pahoinvionnin aikaan join päivittäin limpparia mistä en normaalisti pidä enkä ikinä juo. Sen lisäksi kaikki mehut maistuivat, ja niitä juon vieläkin (normaalisti juon vain vähän). Ruisleipää en ole pystynyt syömään parin ensimmäisen viikon jälkeen vaikka sitä syön normaalisti päivittäin, se on närästänyt kun olen kokeillut. Ohimeneviä himoja on ollut appelsiiniin, maitorahkaan ja suklaaseen. Herkut maistuvat hyvin, jonkin verran makeita söin jo pahoinvoinnin aikana (viikot 7-21) mutta nyt ne maistuisivat kyllä aika pohjattomasti...yritän vähän kuitenkin hillitä, mutta ehdottomasti syön jotakin makeaa joka päivä.
Mahan ympärys navan kohdalta 107 cm, vaikka eihän noilla mitoilla niin väliä!
Taru rv 26+5
ROUVAII; Asioita on monta tapaa tehdä, eikä mitään oikeaa!!! Kaikki vaan on niin yksilöllistä. Toivottavasti kaikki menee siis hyvin, kuullostaa ainakin siltä että oot hyvin asoita pohdiskellu ja järjestelly! Hyvältä kuulostaa kun tutut ihmiset voivat vauvaa hoitaa ja ehdit tätä keskellä päivääkin käydä tapaamassa!!! Tsemppiä siis vaan täältä päin suunnitelmallesi!
MUSTIKKAX2; mun tietääkseni tuolaiset mainitsemasi limakalvomuutokset ja kirvelyt voivat ihan liittyä normaaliraskauteen, eli eivät välttämättä tarkoita tulehdusta, varsinkin kun näytteet olivat puhtaat.. Esim ihoöljyillä tilannetta kaiketi voisi helpottaa.
UNIVAIKEUKSISTA; mullakin ollu vaivana enemmmänki liika väsymys ja nukahdan yleensä ennen kuin pää tyynyssä ja nukkuisin varmaan 12h putkeen mielelläni jos olis mahdollista... Tosin nyt ihan viime viikkoina mun mieliala on ollu jotenki herkillä ja oon jotenki just öisin heränny murehtimaan kaikenlaista... Toivottavasti tästä toivuttaisiin pian...
Ja vielä SYNNYTYS-GALLUPISTA; muistaakseni eka raskaudesta valmennukset oli vasta joskun rv 30 jälkeen. Nyt kakkosen kanssahan niitä ei enää oo, ainoastaan vkolla 33 tuleva synnytyssuunnitelman teko kätilön kaa..
Omassa navassa ei kai nyt juuri muuta kummallista. Seesteistä keskiraskauden aikaa vaan täällä elellään...
Päivikk11 27+3