Minkä ikäiselle oma tv omaan huoneeseen. Mielipiteitä...
Moikka
Minkä ikäiselle vois ajatella hankkivansa tv:n omaan huoneeseen?
Poika katselee piirrettyjä, osaa laittaa kaikki laitteet itse päällä ja valita oikeat piirretyt. Pian 4v. Isä sitä mieltä että vois katsoa jo omassa huoneessa.
Kokemuksia, mielipiteitä. Onko hyvä ajatus vai huono.
Vepeli2
Kommentit (36)
meillä tehty päätös ettei omaan huoneeseen saa telkkaria, vaikeampaa kontrolloida mitä sieltä lapsi katsoo jos on yksin huoneessaan.
Meillä on ollut kolmevuotiaan huoneessa telkkari kohta vuoden. Tai telkkari toimii vain videoiden (vhs) katselulaitteena. Kasetit on meillä olohuoneessa ja poika käy sieltä valitsemassa mieleisensä ja laittaa itse videot päälle. Välillä on otettu videoista johdot irti tai pistetty videokaappi tarkempaan vartiointiin kun poika ei muuta tekisi kuin telkaa tuijottaisi. Jotenkin en ihan tv:tä ohjelmineen antaisi katsoa näitä videoita on ehkä helpompi valvoa. Kyllä sitä välillä mietti että tulee pojan ihan liikaa katsottua telkaa/videoita mutta poika kuitenkin myös ulkoilee ja leikkii leluillaan ym. ja kesällä tuo telkan tuijotus taas jää kun voi olla ulkona enemmän.
Meillä tulee nyt uusi vaihe kun 6v ja 7v tytöt saavat huoneeseensa tietokoneen. Siihen laitetaan salasana jonka tietää vain minä ja mieheni että tytöt eivät saa konetta auki itsekseensä ja joku aika rajoituskin laitetaan että 2x30min 3xviikossa tai jotain pitää vielä sopia lastenkin kanssa asiasta että tulee sitten säännöt selviksi.
Kyllä meillä kuitenkin enemmän arvostetaan pihaleikkejä ulkona ja leikkejä kavereiden kanssa. Tuntuu vaan että tuo meidän ekaluokkalainen menee helposti sellaiselle kaverille kylään joilla saa istua iltapäivän tietokoneella jos kotona saisi pelata useammin niin ehkä tuo aihe mene ohi nopeammin. Tällä hetkellä noilla isoilla on sunnuntaisin tietokone aikaa noin tunnin verran. Tuo 3v saa pelata tietokoneella ehkä kerran kuussa.
Meillä 7v, 5v ja 2v lapset ja ei huoneissa telkkaa eikä tietokonetta ja olen sitä mieltä ehkä aikaisintaan murrosikäisenä voisi harkita (mutta silloinkin jos pystyn luottamaan että lapsi pitää sovituista rajoista kiinni).
Pienemmillä lapsilla voisin laittaa huoneeseen telkan/tietokoneen vain jos voisin olla ihan varma ettei lapsi katso sitä itsekseen.
Ehkä vasta murrosikäiselle laittaisin itse, mutta meilläkin mies haikailee lapsille omaa telkkaa jo heti (3v vanhempi). En kyllä ymmärrä mitään syytä. Valvotusti katsotaan, ja laitetaan levyt, ja itsekseen ei saa katsoa. Ja sama tietokoneen ja muiden pelivehkeiden kanssa. Ulkoleikit ja muu touhuaminen on arvostetumpaa meilläkin, ja sen puolen tunnin pätkän jonka maksimissaan lapsi voisi istua katsomassa, niin saa katsoa ja pelata ihan yhteisellä koneella ja tv:llä. Ja pidempiä pätkiä myös saa katsoa ihan samalla lailla.
Meillä tosin ei oo vanhemmilla mitään tiettyjä ohjelmia pikkukakkosen aikaan, jota haluttaisi välttämättä katsoa. Mutta jos teillä on niin, niin kannattaisi ehkä hankkia tallentava digiboksi? Näin saisi ne lasten tai aikuisten ohjelmat tallennettua ja katsottua sitten myöhemmin omalla vuorolla. :)
Meillä televisio joka huoneessa. Ei ole ongelmia. En kyllä henkilökohtaisesti viitsisi laittaa mitään aikarajoitteita esim vain puolituntia päivässä, rajoittaa liikaa ja tekee siitä jotenkin " kiellettyä" .
Joskus katsotaan tunti, joskus kolme. Joskus ei lainkaan.
Eiköhän se ole paljon omasta viitsimisestä kiinni miten paljon lapset haluavat tv:tä katsoa.
Miten paljon touhuat esim.ulkona ja minkä verran saavat osallistua jokapäiväisiin kodin askareisiin jne...
Mutta enpäs taas halua olla se niuhokaan: ei meidän lapset saa katsoa kuin pikkukakkosen ja luontodokumentin kerran viikossa.
Jokainen varmaan löytää lapselle sopivan rytmin, ei lapsetkaan ole samanlaisia. Toiset jähmettyy heti TV:n eteen ja toista ei vois vähempää kiinnostaa...
pienessä mielessänikään! Esikoispoika 5,5-vuotias katsoo vain TV:n lastenohjelmat ja satunnaisesti DVD:ltä joitakin lyhyitä piirrettyjä.
Mieheni on onneksi samalla kannalla, ettei lapsi tarvitse vielä pitkään aikaan omaa TV:tä. Miksi tarvitsisikaan?!
Mieluummin poika puuhastelee omissa leikeissään tai kuuntelee äänisatuja tai " lukee" itse ihan tässä muun perheen läheisyydessä, eikä röhnötä passiivisena telkkarin ääressä - yksin!
Miksikö? No siksi, että äiti sai rauhassa katsoa telkkaria olohuoneessa sen aikaa, kun tyttö katsoi Ti-Ti Nallea omassa huoneessaan ;)
Se, että lapsella on televisio omassa huoneessa, ei todellakaan tarkoita sitä, että tv olisi aina auki, tai että tv:n katsomista ei kontrolloitaisi. Meillä tyttö katsoi omassa huoneessaan telkkaria ihan maksimissaan puoli tuntia päivässä: Ti-Ti Nallea, Teletappeja, Himpuloita. Vanhemmat avaavat telkkarin, ja sulkevat sen, ei lapsi itse päätä milloin sitä katsotaan. Yöt on aina nukuttu hyvin, eikä käytöshäiriöitä ole ollut, vaikka lapsi saikin hetken tuijottaa telkkaria. Hänen kanssaan on myös ulkoiltu, piirretty, rakenneltu palapelejä, luettu kirjaa, yms, tv:n katselu on ollut vain pienessä sivuosassa.
Tällä hetkellä lastenhuoneessa (tyttö on nyt 3 v ja pikkuveli 1 v) ei ole telkkaria, vaan lapset saavat katsoa teeveetä vanhempien makuuhuoneessa (tai siis isompi katsoo, pienempää ei vois vähempää kiinnostaa). Sitä katsotaan ehkä vartti päivässä, viikonloppuaamuisin hieman enemmän. Syy siihen, että televisio ei enää ole lastenhuoneessa on se, että pikkuveli rikkoisi sen samantien. Makuuhuoneeseen lapset eivät pääse ilman lupaa, mutta eihän pikkuveljeltä voi kieltää pääsyä lastenhuoneeseen.
Mun mielipide kai tiukimmasta päästä. Ei koskaan telkkaa tai tietokonetta omaan huoneeseen. Sitä ei tarvitse niin paljon katsoa (siis kumpaakaan), etteikö yksi yhteinen riittäisi.
Jäin miettimään nyt kun asia tässä on puheena, kuinka ääripäihin ihmiset menevät. Toisilla on jo vuoden vanhalla telkkari huoneessa ja toiset on sitä mieltä, että ei vielä murrosikäiselläkään omaa.
Meillä 3-vuotias osaa laittaa tv:n päälle ja vaihtaa kanavaa, juuri hankittiin SubJuniori. Silti en hankkisi hänelle telkkaria omaan huoneeseen. Kyllä sitä ehtii katsoa olohuoneessa ihan tarpeeksi. Ja yhdessä äidin ja isän kanssa. Meillä tuskin poika viihtyisi edes omassa huoneessaan telkkarin kanssa yksin. Haluaa kommentoida ja keskustella ohjelmista.
Siitä huolimatta meillä on pojan huoneessa kyllä tietokone ja nettiyhteys ja hän osaa laittaa koneen päälle ja valita omat pelinsä ym. sieltä. Kone on ollut huoneessa vuoden verran. Tätä moni varmasti kauhistelee.
Ajatuksena siis se, että jokaisella on oma tyylinsä ja omat mielipiteensä eri asioihin. Eli ap:n kannattaa miettiä, mitä mieltä hän itse on. Toki on ihan mielenkiintoista seurata miten muut ovat asian ratkaisseet, mutta loppujen lopuksi te itse päätätte onko teidän lapselle hyvä vai huono asia tv omassa huoneessa. Ja toisekseen - saahan sen sieltä pois, jos tuntuu, että ratkaisu oli huono!
Eli meillä poika 3,5v. eikä ole ollut puhettakaan, että saisi telkkaria omaan huoneeseen. Olen myös niin nipo, etten halua lapsen oppivan vielä todella pitkään aikaan vaihtamaan kanavaa, saati sitten laittamaan telkkaria/dvd:tä päälle! Onneksi kaukosäätimiä on niin monta, että ei ole pelkoa että oppisi kovin äkkiä.
Minä päätän, mitä lapsi katsoo, milloin ja miten kauan. Ja yleensä olen samassa huoneessa valvomassa, miten katselu sujuu. Joskus on nimittäin esim. pikkukakkosessa ollut pojan mielestä pelottavia kohtia, joten en halua ns. kesyjäkään ohjelmia lapsen joutuvan yksin katsomaan. Monesti poika haluaa myös kysellä/jutella ohjelmasta; miksi tuo tekee noin, saako noin tehdä, oliko tuo kivaa vai tuhmaa... Mieluummin haluan olla vieressä, niin kysyminen on helppoa. Muuten luultavasti poika miettisi noita juttuja ihan itsekseen.
Mulla ei itselläni ole mitään ohjelmaa, jota olisi pakko seurata toisesta telkkarista lastenohjelmien aikaan, tuli nimittäin tuon lapsen myötä vieroituttua kaikista saippuasarjoista ;) Onneksi ne tulee just päivällisajan ja pikkukakkosen kanssa päällekäin, ei tule edes kiusausta katsoa...
Meillä on vain yksi telkkari. Olen sanonut, että makuuhuoneeseen ei tule telkkua ikinä. Siellä tehdään ihan muita juttuja. Jos meillä joskus on esim. kaksi kerroksinen talo, niin siinä voi olla telkut molemmissa kerroksissa (jos on siis joku oleskeluhuone molemmissa). Lapsen huoneeseen ei tule telkkaria vielä vuosiin, tosiaan ehkä aikaisintaan yläkouluikäisenä. Telkusta tulee kuitenkin yhtä sun toista, jota on hyvä katsoa aikuisen läsnäollessa... Ihan " tavallinenkin" ohjelma voi hämmentää lasta eri tavalla kuin aikuista.
Mies on vuosia mourunnut omaa telkkaria meidän makkariin. Eikä ole sitä sinne saanut. Eikä tule saamaan. Sanomattakin on selvää, että tämä pirttihirmu pitää lastenkin makkareista töllön pois. Etenkin murkkuikäisten, joilla muutenkin tahtoo nukkumaanmeno olla hankalaa ja jotka tutkimusten mukaan nukkuvat aivan liian vähän, juuri töllöjen ja tietsikoiden vuoksi.
Yksi töllö riittää meille, siinäkin on toisinaan liikaa. Voi ei, formulakausi lähestyy..
Lila75 ja 2xtaaperotytöt
Meillä ei edes murkku saa telkkaria omaan huoneeseen (ei kyllä mahtuisikaan), kun en näe mitään järkeä, että hän nyhjöttää vielä telkkarinkin ääressä yksin. Tietokone on pakon sanelemana hänen huoneessa, mutta se onkin kaikkien käytettävissä. Telkkarista tulee niin vähän hyvää ja järkevää ohjelmaa, että kyllä sopu sijaa antaa ja tarvittaessa nauhotetaan ja sovitellaan. Meillä vanhemmat päättää mitä katsotaan varsinkin klo 20.30 jälkeen, joten ei murkkukaan katso myöhään telkkaria, joten mitä hän sillä tekesi. Alkuillasta katsotaan sitten sellaista, mikä sopii myös 4v. En missään nimessä antaisi telkkaria lasten huoneeseen, eihän ne sitten muuta tekisi kuin töllöttäisi tai sitten tv tai nauha /dvd pyörisi omiaan ja lapsi leikkisi vieressä yleisessä hälinässä. Miksi miehet muuten haluaa tv: lasten huoneeseen??? Saadakseen katsoa lapsille sopimatonta ohjelmaa? Vai muuten vaan muksun jaloista pois, ettei vain hänen tarvitsisi olla lapsen kanssa? Urheilu tuskin on sopimaton ohjelma, jos ei nyt mene ihan nyrkkeily linjalle.
Meista on kivempi jos lapset eivat eristaydy omaan huoneeseensa telkkaria katselemaan, saavat kylla katsoa (ja katsovatkin) kohtuullisen paljon telkkaria ja DVD:ita (meilla monikielinen perhe ja siksi on vain hyva etta lapsi kuulee kielia muualtakin kuin meilta) MUTTA siis olohuoneessa meidan muiden ollessa siina lahella. Jotenkin tuntuisi kurjalta jos alle kouluikainen istuisi tuntikausia yksin huoneessaan telkkaria tuijottamassa, minusta ei niinkaan ole edes kysymys heidan valvomisestaan (eli siis etta mita katsovat) vaan ihan sellaisesta etta on mukavampaa jos koko perhe on jotenkin samassa tilassa vaikka telkkaria katsottaisiinkin. Meilla lapset ovat tosin myos paivat tarhassa ja me toissa, eli yhteista aikaa ei ole niin paljon, kotihoidossa olevan lapsen tilanne on varmaan hiukan erilainen.
ostimme silloin uuden telkkarin, ja jäi tuo pieni matka-tv käyttämättä. Eikä siitä mitään ongelmaa ole ollut, tyttö on aina katsonut vain aikuisen luvalla telkkaria. Videotkin siellä on, ja ollaan suunniteltu, että ostetaan olohuoneeseen uusi dvd-laite, niin tuon vanhan voi sitten laittaa tytön huoneeseen.
Kiitokset kaikille hyvistä ja erilaisista kommenteista. Tultiin siihen päätökseen, ettei hankita ainakaan vielä tv:tä pojan huoneeseen.
Vepeli2