Sinä yli 40v. Käytätkö kosketusnäyttöä vielä peukalolla?
Luin jutun, jonka mukaan vanhemmat ihmiset käyttävät etusormea kosketutkseen. Koska peukalo ei taivu.
No mulla taipuu vielä hyvin.
N50
Kommentit (101)
Taipuu peukalot, pianonsoitto pitää siitä huolen.
M55
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten teillä sormet ylettyvät, minulla ainakaan ei peukalot edes ylety näppäimille.
Peukalossahan on kaikkein laajin ulottuvuus. Pidätkö puhelinta kämmenessä? Itse ainakin kannattelen sitä sormilla, joten peukalot ylettyvät tarvittaessa näytön joka nurkkaan ja ilman vaivannäköä peukalo ylettyy kulkemaan leveyssuunnassa koko näytön yli siinä kohtaa missä on kirjain- ja nuneronäppäimet.
Sattuu ranteisiin tuollainen venyttely.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että boomerit eivät usein osaa näppäillä kännykällä peukaloita käyttäen. Kyllä ne varmasti taipuvat, mutta eivät vain koskaan tottuneet kirjoittamaan näin. Pätee varmaan usein myös tietokoneen käyttöön.
Boomerihullukin tuli ketjuun🤣
Vanhemmilla ihmisillä tarkoitetaan kyllä mielestäni 70 + vuotiaita.
Ihan normaalia että 50 vuotiaan peukalo taipuu kosketusnäytön selaamiseen, jos ei ole vaikea nivelreuma, esim.
T. Se N 54v.
Vierailija kirjoitti:
Peukalolla tietenkin. Miten niitä voi etusormella käyttää. 😆
Pikkuvarpaalla minä näpyttelen, 🤣
Peukulla kirjoitan, yhdellä. Toinen käsi pitelee puhelinta. Näin siksi, että en halua tärvellä puhelimen koteloa vääntämällä sen nurinniskoin. Hyvin ylettyy ja osumatarkkuus on harjoittelun tulos.
Kirjoituspeukalon päälle putosi joskus poljettava ompelukone, joten siinä on ilmeisesti pieni vamma, jonka huomaan kun peukku väsyy kirjoittamiseen ja alkaa tulla virheitä.
Kymmensormijärjestelmällä kirjoitan yhtä nopeasti kuin puhun, toki pitää olla kunnon näppäimistö.
Terkuin 59-v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten teillä sormet ylettyvät, minulla ainakaan ei peukalot edes ylety näppäimille.
Peukalossahan on kaikkein laajin ulottuvuus. Pidätkö puhelinta kämmenessä? Itse ainakin kannattelen sitä sormilla, joten peukalot ylettyvät tarvittaessa näytön joka nurkkaan ja ilman vaivannäköä peukalo ylettyy kulkemaan leveyssuunnassa koko näytön yli siinä kohtaa missä on kirjain- ja nuneronäppäimet.
Sattuu ranteisiin tuollainen venyttely.
Nivelrikko niihin sattuu. Peukaloissa ei ole lihaksia vaan sitä liikuttavat käsivarteen kiinnittyvät jänteet, eli jännetupen tulehduskin on mahdollista kehittää.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että boomerit eivät usein osaa näppäillä kännykällä peukaloita käyttäen. Kyllä ne varmasti taipuvat, mutta eivät vain koskaan tottuneet kirjoittamaan näin. Pätee varmaan usein myös tietokoneen käyttöön.
Aloitin tietokoneen käytön 40 vuotta Commodore 64:llä, siitä sitten Amigaan ja 90-luvun alussa ensimmäinen pc, aluksi ilman Windowsia. Jonkun verran kokemusta kertynyt. Olen aika varmasti tässä sinua "diginatiivia" pätevämpi, vaikka päivätyö on ollut aina muuta kuin tietokonejuttuja. Mutta heittosi osaamattomista boomereista oli hauska, varmasti siellä Tiktokissa sait sille tykkäyksiä.
M52
Peukalolla. Puhelin on oik kädessä, ja saman käden peukalolla ohjaan näyttöä.
Nainen, kohta 55v.
Oikean käden nimetöntä - luontuu itsellä parhaiten ja on nopeinta.
Huvipuistohullu kirjoitti:
Aika hankala olis etusormilla naputella 😅
Hankala? Aina käytän etusormea. Peukalo olis kömpelö.
Vierailija kirjoitti:
Et varmaan osaa kymmensormijärjestelmää, jos pohdit, millä sormella tietokonetta joku näpyttää. Nykyäänhän ei monikaan enää osaa.
Alle aplle tiedoksi että vielä-peukalolla ei tarkoita sitä mitä alle-ap olettaa vaan siinä tulisi olla enää tai vauvapalstalaisten tyyliin enään.
Siis: ...kaytatko-kosketusnayttoa-enaan-peukalolla?
Yllättävän yleistä etteivät alle-apeet tunnista sanojen merkityksiä, johtuu lukemattomuudesta, sanoisin.
Läppärillä ja pöytäkoneella 10-sormijärjestelmällä sokkona, tietysti. Aikanaan nopeus yli 10 000 merkkiä testissä. Kosketusnäyttöjä hieman koosta riippuen nimettömillä, etusormilla. Olen nopea kirjoittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin tietokoneen käytön 40 vuotta Commodore 64:llä, siitä sitten Amigaan ja 90-luvun alussa ensimmäinen pc, aluksi ilman Windowsia. Jonkun verran kokemusta kertynyt. Olen aika varmasti tässä sinua "diginatiivia" pätevämpi, vaikka päivätyö on ollut aina muuta kuin tietokonejuttuja. Mutta heittosi osaamattomista boomereista oli hauska, varmasti siellä Tiktokissa sait sille tykkäyksiä.
M52
Miksi 52-vuotias luulee, että tämä kommentti oli osoitettu hänelle? Ei viisikymppinen ole mikään boomeri.
En juurikaan käytä älypuhelinta. Siinä on pieni näyttö ja suorastaan surkea näppis
Sen sijaan hoitelen työt ja muutkin asiat tehokkaallaa PC:llä, 4 näyttöä ja kunnon näppis. Mobiiliutta ei juuri tarvita, koska asiathan pitää hoitaa niin, että ne tulevat digitaalisina sinun luoksesi töitä myöden, eikä itse tarvitse juuri niiden vuoksi liikkua. Luontokin kiittää.
Kirjoittaessa käytän vasemman käden peukaloa ja oikean käden etusormea. Selatessa käytän etusormea.
N43
Mä käytän keskisormea. Skrollaan ja näpyttelen keskisormella kaiken. Keskisormi tuntuu sopivan joutilaalta siihen hommaan 😁
Vierailija kirjoitti:
Läppärillä ja pöytäkoneella 10-sormijärjestelmällä sokkona, tietysti. Aikanaan nopeus yli 10 000 merkkiä testissä. Kosketusnäyttöjä hieman koosta riippuen nimettömillä, etusormilla. Olen nopea kirjoittamaan.
Näin teen myös minä. T. Melkein 80 v
Et ole, just tuossa kirjoitin samasta. T. Mummeli