Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttaako hyperpigmentaatioon mikään?

Vierailija
20.03.2025 |

Haluan nuo tummat läntit pois mun iholta äkkiä.

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:lle vastauksena. 

Minulla on aikuisiällä vain yksi asia vaalentanut luonnollisesti tummaa pigmenttiä (nänneistä) ja se oli äidinmaito (tai vauvan sylki). En tiedä kumpi, mutta lactic acidia käytetään yleisesti myös kosmetiikassa ja esim. luonnonjugurtteja kasvohoidoissa. Naturopaatit suosittelevat luonnonjugurttia ja kurkumaa, en ole näitä itse kokeillut joten en tiedä toimivuudesta. Mutta tuosta äidinmaidosta ja/tai vauvan syljestä olen satavarma. Kumpi sen vaikutuksen aiheutti vai oliko yhteisvaikutusta, en tiedä

Hyperpigmentaatio itsessään on kuin luomi, eli kyseessä on solun "ohjelma" eikä niinkään vaurio. Esimekiksi ihmisillä joilla on vitiligoa, solun ohjelma on vinksallaan toiseen suuntaan, eli se ei tuota yhtään pigmenttiä. Nämä vitiligon alueet eli solujen ohjelmat voivat muuttua iän myötä ja tiedän myös sen, e

Tuossa voi olla kyllä kyse myös jostain hormonaalisesta asiasta eikä maidosta. Muutenhan kaikkien imettäneiden äitien nännit olisivat vaaleat ja taitaa olla ennemminkin toisin päin?

Vierailija
42/68 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihotautilääkäri suositteli kasvojen hyperpigmentaatioon aurinkovoidetta spf 50 käytettäväksi ympäri vuoden, joka päivä. Parhaaksi mun lärville osoittautui Vichyn Capital Soleil, mutta sitä ei enää saa apteekeista. Niinpä siirryin varmuuden vuoksi käyttämään Eucerinin Actinic Controlia, spf 100.

https://www.yliopistonapteekki.fi/tuotemerkit/vichy/vichy-capital-soleil

Sieltä vaan tilaamaan. 9 vaihtoehtoa Vichyn capital soleil spf50.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:lle vastauksena. 

Minulla on aikuisiällä vain yksi asia vaalentanut luonnollisesti tummaa pigmenttiä (nänneistä) ja se oli äidinmaito (tai vauvan sylki). En tiedä kumpi, mutta lactic acidia käytetään yleisesti myös kosmetiikassa ja esim. luonnonjugurtteja kasvohoidoissa. Naturopaatit suosittelevat luonnonjugurttia ja kurkumaa, en ole näitä itse kokeillut joten en tiedä toimivuudesta. Mutta tuosta äidinmaidosta ja/tai vauvan syljestä olen satavarma. Kumpi sen vaikutuksen aiheutti vai oliko yhteisvaikutusta, en tiedä

Hyperpigmentaatio itsessään on kuin luomi, eli kyseessä on solun "ohjelma" eikä niinkään vaurio. Esimekiksi ihmisillä joilla on vitiligoa, solun ohjelma on vinksallaan toiseen suuntaan, eli se ei tuota yhtään pigmenttiä. Nämä vitiligon alueet eli solujen ohjelmat

Hyperpigmentaatio on hormonaalista, kuten vitiligokin. Mutta lactic acidiin liittyy ihoa vaalentava efekti ja jopa tiede on vihdoin hyväksynyt sen, että syljellä on parantavia vaikutuksia. Voi olla, että se oli isossa roolissa tuossa, sillä annoin vauvan myös "lutkutella" eli leikkiä nänneillä, enkä lopettanut imetystä aina heti, kun imu muuttui laiskaksi ja leikkisäksi. Nyt kun mietin asiaa niin ajattelinkin tuolloin, että "vauvahan hoitaa nännejä". Ehkäpä suomen sosiaalinen kulttuuri ei salli tällaista touhua, kuten ei salli oikein sitäkään, että vauva nukkuisi äidin vieressä.

Vierailija
44/68 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Niin. Mulla ei ole valovaurioita, joten turhaan ränttäät ja riehut siinä.

Ap"

Kuka täällä riehuu? Suurin osa hyperpigmentaatioista on valovaurioita. Niitäkin, jotka eivät ole, aurinko aina pahentaa. Tämähän on fakta, eikä muutu muuksi inttämällä. Mitä tahansa muutakin länteille tekee, niin lisäksi pitää ilman muuta suojata iho auringolta muulloinkin kuin keskikesällä. Olettaen siis, että haluaa lähteistä eroon.

Ok. Näillä nyt vaan ei ole mitään tekemistä auringon kanssa. Voit lopettaa jo inttämisen.

Ap

Jos ei ole kyseessää arpien aiheuttama pigmentaatio (esim. akne), kyseessä on valovaurio.

Jaa, ja senkö takia esim. genita

Joo okei, ikävä kertoa mutta sinua on huijattu.

Vierailija
45/68 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain läiskät otsaan 37-vuotiaana. Aloin suojata ihoni huolellisesti. Helmikuusta marraskuuhun spf50, kesällä vältän suoraa auringonvaloa ja käytän esimerkiksi lippalakkia, jos joudun olemaan auringossa. Näin olen saanut läiskät häviämään ja pysymään poissa.

N53

Tämä ei varmaan ole vaihtoehto ap:lle joka ei halua suojautua auringolta. 

No, jos ei noin hyvä kokemukseen perustuva neuvo kelpaa, niin takaisin tulevat laseroidut läiskät, jos on niihin taipumusta. Ja kuten melkein kaikki tietävät, myös ihosyöpä rakastaa aurinkoa.

Vierailija
46/68 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ympäri vuoden spf50 aurinkosuoja. 

Ei todellakaan ole tarpeen tällainen Suomen ilmastossa. Mutta haen nyt nimenomaan hoitoa näille läiskille.

Ap

UV indeksi on hetken ajan 2 muuten 0-1 tällä hetkellä. Luulen, että etelässä saisi enemmän säteilyä vaikka käyttäisi aurinkorasvaa. Pari pisamaa minulle on tosin tullut. Mieti, että jotkut käyttävät etelässäkin retinolia!

Vierailija
47/68 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim Etelä-Koreassa uv indeksi nousee tällä hetkellä 5 päivällä! Espanjassa kun olin syksyllä niin oli 9 luokkaa. Tää Suomen 2 on oikeesti ihan leikkiä.

Vierailija
48/68 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim Etelä-Koreassa uv indeksi nousee tällä hetkellä 5 päivällä! Espanjassa kun olin syksyllä niin oli 9 luokkaa. Tää Suomen 2 on oikeesti ihan leikkiä.

Ja talvella indeksi on kuukausikaupalla 0. Ei silloin todellakaan tarvita mitään suojavoiteita eikä niitä tarvita kesäiltoinakaan tai varhain aamulla.

Vierailija
49/68 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja talvella indeksi on kuukausikaupalla 0. Ei silloin todellakaan tarvita mitään suojavoiteita eikä niitä tarvita kesäiltoinakaan tai varhain aamulla.

Jep ei siitä ole mitään hyötyä jos sitä laittaa klo. 6 ja aurinkovoiteen teho heikkenee kahden tunnin jälkeen. Keskipäivällä uv indeksi vasta oikeasti nousee. Muistaakohan ketjun aurinkovoidepalvojat aina lisätä sitä kahden tunnin välein?

Vierailija
50/68 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep ei siitä ole mitään hyötyä jos sitä laittaa klo. 6 ja aurinkovoiteen teho heikkenee kahden tunnin jälkeen. Keskipäivällä uv indeksi vasta oikeasti nousee. Muistaakohan ketjun aurinkovoidepalvojat aina lisätä sitä kahden tunnin välein?

Tämä koskee käsittääkseni vain kemiallisia uv-suojia, fysikaaliset eivät menetä tehoaan samalla tavalla eikä niitä tarvitse lisätä pitkin päivää ellei iho kastu hiestä tai vedestä.

Vierailija
51/68 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lisään aurinkosuojaa päivän mittaan. Mikä ihmeen kysymys tuo on. Aurinkovoide parhaimmillaan estää minua saamasta ihosyöpää. Ei ole vaikeaa käyttää sitä, etenkin kun talvella pärjää ilman. Nykyään on miellyttäviä ja monelle ihotyypille sopivia voiteita eikä vanhanaikaisia tököttejä.

Plussana pysyn vielä nuoremman näköisenä. Ei haittaa sekään.

Vierailija
52/68 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lisään aurinkosuojaa päivän mittaan. Mikä ihmeen kysymys tuo on. Aurinkovoide parhaimmillaan estää minua saamasta ihosyöpää. Ei ole vaikeaa käyttää sitä, e

Aurinkovoide ei estä melanoomaa eikä suojaa siltä, ihosyövän syntyminen ei vaadi ihon palamista vaan siihen riittää altistuminen uv-säteilylle. Mikään aurinkosuojavoide ei estä tätä altistumista vaan se suodattaa vain osan säteilystä, auringon UV-säteilyä pääsee iholle siitä huolimatta.

Vierailija
53/68 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain läiskät otsaan 37-vuotiaana. Aloin suojata ihoni huolellisesti. Helmikuusta marraskuuhun spf50, kesällä vältän suoraa auringonvaloa ja käytän esimerkiksi lippalakkia, jos joudun olemaan auringossa. Näin olen saanut läiskät häviämään ja pysymään poissa.

N53

Tämä ei varmaan ole vaihtoehto ap:lle joka ei halua suojautua auringolta. 

No, jos ei noin hyvä kokemukseen perustuva neuvo kelpaa, niin takaisin tulevat laseroidut läiskät, jos on niihin taipumusta. Ja kuten melkein kaikki tietävät, myös ihosyöpä rakastaa aurinkoa.

Kaikki elämä rakastaa aurinkoa, myös ihmiselämä. Se miksi kehossa jyllää syöpä johtuu ihan muista asioista kuin auringosta, joten jätetään se syövittely nyt pois tästä.

Vierailija
54/68 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lisään aurinkosuojaa päivän mittaan. Mikä ihmeen kysymys tuo on. Aurinkovoide parhaimmillaan estää minua saamasta ihosyöpää. Ei ole vaikeaa käyttää sitä, e

Mutta se haittaa ttei kehosi toimi normaalisti etkä saa esim. auringosta vapautuvia mielihyvähormoneja. Siihen vaaditaan myös sen ihon "työtä" eli ruskettumista. 

Nämä nykyajan lääkehullut ovat kyllä ihan karmeaa porukkaa, ei voi muuta sanoa.

Vierailija
55/68 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni unohtaa kokonaan sen että aurinkovoiteet kertyy elimistöön ja se aiheuttaa itsessään monia syöpiä. Ihosyövältä voi säästyä mutta muiden syöpien riski kasvaa. Aurinko ylläpitää terveyttä esim. d-vitamiinin muodossa ja parantaa mielenterveyttä joka suomalaisilla pimeän maan asukeilla on huonompi kuin etelän auringossa asuvilla. Hyvin on kosmetiikkajätit, apteekit ja sponsoroidut lääkärit saatu puhuman sen puolesta että monet läträä jopa haitallisia voiteita ympäri vuoden myös aikoina kun uv-säteilyä ei ole. Lapsillehan niitä ei saa edes laittaa haitallisten kemikaalien vuoksi. Kaikki me kuolemme ja päädymme hautaan, oli nautittu auringosta tai ei.

Vierailija
56/68 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni unohtaa kokonaan sen että aurinkovoiteet kertyy elimistöön ja se aiheuttaa itsessään monia syöpiä. Ihosyövältä voi säästyä mutta muiden syöpien riski kasvaa. Aurinko ylläpitää terveyttä esim. d-vitamiinin muodossa ja parantaa mielenterveyttä joka suomalaisilla pimeän maan asukeilla on huonompi kuin etelän auringossa asuvilla. Hyvin on kosmetiikkajätit, apteekit ja sponsoroidut lääkärit saatu puhuman sen puolesta että monet läträä jopa haitallisia voiteita ympäri vuoden myös aikoina kun uv-säteilyä ei ole. Lapsillehan niitä ei saa edes laittaa haitallisten kemikaalien vuoksi. Kaikki me kuolemme ja päädymme hautaan, oli nautittu auringosta tai ei.

Exact. Sen sijaan auringonvalo parantaa monia kroonisia ongelmia mielenterveyden häiriöistä fysiologisiksi luokiteltaviin sairauksiin. Kyllä ongelma ei ole koskaan ollut se mitä luonto ja jumala on tuottanut vaan se, mitä myrkkyjä tiedeukot kehoomme pumppaavat. 

Vierailija
57/68 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ois hyvä ja tehokas aurinkosuoja ?

Eti

Suojakerroin pitää olla se SPF50. Ihotyypistä ja omista mieltymyksistä sitten riippuu, mikä on hyvä. Suojan ne antaa kaikki, missä tuo suojakerroin on.

Ostan aina apteekista aurinkovoiteet. Aco on edullinen sarja, mutta aika liru. Avenella on hyviä, ja itse tykkään Vichyn värillisestä aurinkovoiteesta.

Itse tykkään korealaisista aurinkorasvoista, yleensä parempi haju ja koostumus 50spf suojalla. Plussana käytän päivän mittaan sellaista puikkoa, niin ei tarvii olla likaamassa käsiä jatkuvasti. 

Vierailija
58/68 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt tehkö tästä mitään aurinkovoidekeskustelua, kiitos.

Ap

Vierailija
59/68 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain kasvoihin symmetriset hormonimelasmat esivaihdevuosien myötä. Nyt kun on hormonikorvaus kohdallaan niin talviversiot ovat kadonneet, loppukesästä tiedän onko vaikutusta kesäversioihin. Kesät vietän 24/7 auringossa ja meren rannalla, joten säteilyrasitus on kovaa ja spf 50 käytössä koko ajan.

Vierailija
60/68 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sain kasvoihin symmetriset hormonimelasmat esivaihdevuosien myötä. Nyt kun on hormonikorvaus kohdallaan niin talviversiot ovat kadonneet, loppukesästä tiedän onko vaikutusta kesäversioihin. Kesät vietän 24/7 auringossa ja meren rannalla, joten säteilyrasitus on kovaa ja spf 50 käytössä koko ajan.

Onnea tulevasta ihosyövästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan