Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttaako hyperpigmentaatioon mikään?

Vierailija
20.03.2025 |

Haluan nuo tummat läntit pois mun iholta äkkiä.

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jollet suojaudu auringolta, niin tuota hyperpigmentaatiota tulee enemmänkin. Kannattaa opetella se aurinkosuojan käyttö muulloinkin kuin kesäkuumalla.

Apteekissa on seerumeita pigmenttiläiskien hoitoon. La Roche Posaylla on huvitusta herättävä tuote Mela 3.

Mulla nämä läiskät oli silloinkin, kun aurinkoa ei näkynyt moneen kuukauteen.

Ap

No ihan sama, sitä enemmän niitä tulee ja sitä tummemmaksi vanhat muuttuvat, mitä enemmän altistat ihoa auringolle.

Meinaatko maksaa jostain laserhoidoista tmv. ja sitten tuhota tuloksen olemalla suojaamatta ihoa, "koska Suomessa ei tarvitse".

Suomessa on kahdenlaisia aikuisia ihmisiä: niitä joilla on valovaurioita ja läiskiä ja niitä, joilla ei ole. Heidät erottaa vain ja ainoastaan auringolle altistumisen määrä.

Vierailija
22/68 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota nyt hyvä ihminen ensin selvää, mitä ne on. Kuulostaa oudolta, että talvella pimeään aikaan olisi pigmenttiläikkiä. Yleensä ne auringonvaloon reagoi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota nyt hyvä ihminen ensin selvää, mitä ne on. Kuulostaa oudolta, että talvella pimeään aikaan olisi pigmenttiläikkiä. Yleensä ne auringonvaloon reagoi.

Kyllä ne lopulta jäävät pysyviksi. 

Vierailija
24/68 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ne saa pysymään melko näkymättöminä, kun suojautuu auringolta. Minulla on melasmaa. En tiedä mitä aloittajalla on. Siskollani oli ihosyöpä, joten otan hyvin vakavasti ihomuutokset. Lämpötila tai pilvisyys ei kerro paljoakaan auringonsäteilystä. Suomessa ollaan tosi laiskoja suojautumaan auringolta. Iltapäivälehdissä on kesän lopuksi hassunhauskoja kuvakilpailuja, kenellä on pahimmat auringonpolttamat. Uskomatonta!

Vierailija
25/68 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ne saa pysymään melko näkymättöminä, kun suojautuu auringolta. Minulla on melasmaa. En tiedä mitä aloittajalla on. Siskollani oli ihosyöpä, joten otan hyvin vakavasti ihomuutokset. Lämpötila tai pilvisyys ei kerro paljoakaan auringonsäteilystä. Suomessa ollaan tosi laiskoja suojautumaan auringolta. Iltapäivälehdissä on kesän lopuksi hassunhauskoja kuvakilpailuja, kenellä on pahimmat auringonpolttamat. Uskomatonta!

Uv-säteily ei suinkaan ole ainoa hyperpigmentaation aiheuttaja.

Vierailija
26/68 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on jo ilmoittanut, että ei aio suojautua auringolta, koska Suomessa ei tarvitse. Näin ollen läntit jäävät pysyviksi. 

Vierailija
27/68 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jollet suojaudu auringolta, niin tuota hyperpigmentaatiota tulee enemmänkin. Kannattaa opetella se aurinkosuojan käyttö muulloinkin kuin kesäkuumalla.

Apteekissa on seerumeita pigmenttiläiskien hoitoon. La Roche Posaylla on huvitusta herättävä tuote Mela 3.

Ap

No ihan sama, sitä enemmän niitä tulee ja sitä tummemmaksi vanhat muuttuvat, mitä enemmän altistat ihoa auringolle.

Meinaatko maksaa jostain laserhoidoista tmv. ja sitten tuhota tuloksen olemalla suojaamatta ihoa, "koska Suomessa ei tarvitse".

Suomessa on kahdenlaisia aikuisia ihmisiä: niitä joilla on valovaurioita ja läiskiä ja niitä, joilla ei ole. Heidät erottaa vain ja ainoastaan auringolle altistu

Niin. Mulla ei ole valovaurioita, joten turhaan ränttäät ja riehut siinä.

Ap

Vierailija
28/68 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla melasmaa otsassa ja poskissa. Suojaudun mutta silti vahvistuu joka kesä. Nyt käytin ordinaryn arbutinia, ei auttanut. Ei mikään auta. En ole kesällä ulkona mutta silti vahvistuu melasma. Mulla kesakoitakin

Vierailija
29/68 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki luonnonvalo tulee auringosta vaikkei kirkkaana hohtaisi. Myös lumihanget heijastaa. Mutta, kyse on nyt siitä että pitää hyväksyä asioita. Muuten voi käyttää peittäviä vaatteita. Ja käyttää meikkiä jos on naamassa. Joku pieni asia, koru, laukku tai huivi voi viedä huomion pois. Mutta, olet ainutlaatuinen. Onhan niitä jotain malleja jotka on tosi kirjavia laikkuineen. Olet ainutlaatuinen, älä häpeä itseäsi.

Vierailija
30/68 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niin. Mulla ei ole valovaurioita, joten turhaan ränttäät ja riehut siinä.

Ap"

Kuka täällä riehuu? Suurin osa hyperpigmentaatioista on valovaurioita. Niitäkin, jotka eivät ole, aurinko aina pahentaa. Tämähän on fakta, eikä muutu muuksi inttämällä. Mitä tahansa muutakin länteille tekee, niin lisäksi pitää ilman muuta suojata iho auringolta muulloinkin kuin keskikesällä. Olettaen siis, että haluaa lähteistä eroon.

Vierailija
31/68 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap"

Kuka täällä riehuu? Suurin osa hyperpigmentaatioista on valovaurioita. Niitäkin, jotka eivät ole, aurinko aina pahentaa. Tämähän on fakta, eikä muutu muuksi inttämällä. Mitä tahansa muutakin länteille tekee, niin lisäksi pitää ilman muuta suojata iho auringolta muulloinkin kuin keskikesällä. Olettaen siis, että haluaa lähteistä eroon.

Ok. Näillä nyt vaan ei ole mitään tekemistä auringon kanssa. Voit lopettaa jo inttämisen.

Ap

Vierailija
32/68 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Suomessa on kahdenlaisia aikuisia ihmisiä: niitä joilla on valovaurioita ja läiskiä ja niitä, joilla ei ole. Heidät erottaa vain ja ainoastaan auringolle altistu

Aurinko on aika oleellinen osa kaikkea elämää ja sille altistuminen mm. tuottaa elintärkeää d-vitamiinia, jota ei saa muusta kuin auringon valosta. Tiedeukot huvittavasti kieltävät tämän ja sitten myyvät 50 eri valmistetta sen suojan lisäksi korvaamaan aurinkoa aina d-vitamiinikapseleista kirkasvaloon ja nyt on keksitty se punavalokin. Uv-valohoitoja myydän kroonisesta auringonpuutteesta sairastuneille. 

Ole tiedeukko -> kiellä ihmisiltä yksi heidän elämänsä tärkeimmistä perustarpeista, valo -> myy 50 tuotetta, jotka imitoivat ja simuloivat valon vaikutuksia -> profit

Vierailija
33/68 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palaminen on eri asia kuin auringon valolle altistuminen ja siitä terveyshyötyjen saaminen. Ja esimerkiksi alkuperäiskansoilla ei ole ihosyöpiä: nämä muutokset eivät johdu auringonvalosta, joka on 100% luonnontuote, vaan ennemminkin siitä myrkkypaskasta mitä kehoihinne kaadatte tieteen nimissä, jatkuvasta altistuksesta väkivallalle ja negatiiviselle energialle, jne.

Vierailija
34/68 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap"

Ok. Näillä nyt vaan ei ole mitään tekemistä auringon kanssa. Voit lopettaa jo inttämisen.

Ap

Jos ei ole kyseessää arpien aiheuttama pigmentaatio (esim. akne), kyseessä on valovaurio.

Vierailija
35/68 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle vastauksena. 

Minulla on aikuisiällä vain yksi asia vaalentanut luonnollisesti tummaa pigmenttiä (nänneistä) ja se oli äidinmaito (tai vauvan sylki). En tiedä kumpi, mutta lactic acidia käytetään yleisesti myös kosmetiikassa ja esim. luonnonjugurtteja kasvohoidoissa. Naturopaatit suosittelevat luonnonjugurttia ja kurkumaa, en ole näitä itse kokeillut joten en tiedä toimivuudesta. Mutta tuosta äidinmaidosta ja/tai vauvan syljestä olen satavarma. Kumpi sen vaikutuksen aiheutti vai oliko yhteisvaikutusta, en tiedä

Hyperpigmentaatio itsessään on kuin luomi, eli kyseessä on solun "ohjelma" eikä niinkään vaurio. Esimekiksi ihmisillä joilla on vitiligoa, solun ohjelma on vinksallaan toiseen suuntaan, eli se ei tuota yhtään pigmenttiä. Nämä vitiligon alueet eli solujen ohjelmat voivat muuttua iän myötä ja tiedän myös sen, että auringon valo aktivoi näitä muutoksia molempiin suuntiin

Vierailija
36/68 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap"

Ap

Jos ei ole kyseessää arpien aiheuttama pigmentaatio (esim. akne), kyseessä on valovaurio.

Jaa, ja senkö takia esim. genitaalialueet tummenevat iän myötä, kun niitä altisestaan koko ajan valolle? Eipä ollutkaan. Auringonvalo aktivoi, mutta ei tuota vaurioita, jos solun ohjelmisto, hormonit, ym. ovat kunnossa

Vierailija
37/68 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihotautilääkäri suositteli kasvojen hyperpigmentaatioon aurinkovoidetta spf 50 käytettäväksi ympäri vuoden, joka päivä. Parhaaksi mun lärville osoittautui Vichyn Capital Soleil, mutta sitä ei enää saa apteekeista. Niinpä siirryin varmuuden vuoksi käyttämään Eucerinin Actinic Controlia, spf 100.

Vierailija
38/68 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on aikuisiällä vain yksi asia vaalentanut luonnollisesti tummaa pigmenttiä (nänneistä) ja se oli äidinmaito (tai vauvan sylki). En tiedä kumpi, mutta lactic acidia käytetään yleisesti myös kosmetiikassa ja esim. luonnonjugurtteja kasvohoidoissa. Naturopaatit suosittelevat luonnonjugurttia ja kurkumaa, en ole näitä itse kokeillut joten en tiedä toimivuudesta. Mutta tuosta äidinmaidosta ja/tai vauvan syljestä olen satavarma. Kumpi sen vaikutuksen aiheutti vai oliko yhteisvaikutusta, en tiedä

Hyperpigmentaatio itsessään on kuin luomi, eli kyseessä on solun "ohjelma" eikä niinkään vaurio. Esimekiksi ihmisillä joilla on vitiligoa, solun ohjelma on vinksallaan toiseen suuntaan, eli se ei tuota yhtään pigmenttiä. Nämä vitiligon alueet eli solujen ohjelmat voivat muuttua iän myötä ja tiedän myös sen, että auringon valo aktivoi näitä muutoksia molempiin suuntiin

"What are the effects of lactic acid on hyperpigmentation? Concentrations of 5-12% help fade signs of discoloration by hastening the shedding and renewal of surface cells that have a visible buildup of excess pigment (1,2)."

"A study published in the Journal of Dermatology noted that lactic acid peels improved pigmentation and skin tone in patients with melasma when used in a clinical setting. Regular application over weeks showed a visible reduction in hyperpigmentation."

"Lactic acid is commonly present in fermented dairy products like yogurt, kefir, and buttermilk. The bacteria used in the fermentation process convert lactose (milk sugar) into lactic acid, giving these products their characteristic tangy taste."

"Human milk is the main source of nutrition for infants and the transmission of various microorganisms. The lactic acid bacteria (LAB) in breast milk allow for the establishment of the gut microflora of infants."

"The results of this study indicate that breast milk contains a natural source of lactic acid bacteria for a newborn"

Vierailija
39/68 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyperpigmentaatio itsessään on kuin luomi, eli kyseessä on solun "ohjelma" eikä niinkään vaurio. Esimekiksi ihmisillä joilla on vitiligoa, solun ohjelma on vinksallaan toiseen suuntaan, eli se ei tuota yhtään pigmenttiä. Nämä vitiligon alueet eli solujen ohjelmat voivat muuttua iän myötä ja tiedän myös sen, että auringon valo aktivoi näitä muutoksia molempi

Ja määrästä sen verran, että tuo vaaleneminen tapahtui noin parin kuukauden täysimetyksen aikana eli hyvin intensiivinen jakso, enkä käyttänyt mitään muita voiteita nänneille. Nännien vaalentunut iho ei ole vieläkään nyt muutaman vuoden jälkeen tummunut takaisin

Vierailija
40/68 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap"

Ap

Jaa, ja senkö takia esim. genitaalialueet tummenevat iän myötä, kun niitä altise

Kyllä. Ja hoito tähän on suojakerroin 50 genitaalialueelle joka päivä ympäri vuoden. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän