HS: Opettajat kertovat: Oppilaat puhuvat "sekametelisoppakieltä", myös kantislasten suomen kielen taito on köyhtynyt romahdusmaisesti
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011093617.html
"Opettajat ovat huolissaan lasten ja nuorten suomen kielen taidosta, käy ilmi HS:n kyselyssä."
"Kielen köyhyys ei koske vain osaa maahan muuttaja taustaisista lapsista, vaan myös osaa kantasuomalaisista oppilaista. Osa suomalaisten perheiden lapsista ei osaa aivan yksinkertaisia ja arkisia sanoja."
Kommentit (242)
Vierailija kirjoitti:
Lapset eivät ole oppineet äidinkielen-ja muilla koulutunneilla mitään, voisiko syy olla opettajissa? Pitäisikö opettaa ne asiat yhtä tunnollisesti ja tavoitteellisesti kuin ennenkin, kun Suomi vielä pärjäsi Pisa-ja muisssa vertailuissa? Oppilailta ei vaadita mitään, kukaan ei jää luokalle, näille voi näyttää elokuvia Netflixistä tunneilla-näitä kaikkia on uutisoitu tän päivän peruskoulusta. Opettajissahan ei ole vikaa vai mitä OAJ?
Ei se äidinkielen opetus omana kouluaikananikaan ollut huippua. Mutta sillä ei ollut väliä, koska luimme kaikki ihan vapaaehtoisesti vapaa-aikana paljon kirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret eivät lue kirjoja. Sieltähän sitä kieltä oppii.
Ja toisaalta nykyisin nuortenkirjat (ja jopa uutistekstit) kirjoitetaan usein kosiskelevasti puhekielellä. Monelle yläkoululaiselle on aivan outo asia, että ei voi kirjoittaa mä tai mun vaan se on puhekieltä.
Missä kunnioitus ihan oikeaa kirjasuomea kohtaan? Eivätkö kirjailijat luota samaistuttaviin henkilöhahmoihinsa ja koukuttavaan juoneensa?
Yliopiston kurssilla opettaja joutui muistuttamaan, että esseet tulee jatkossa kirjoittaa kirjakielellä. Vanhimmat rappioikäluokat alkavat olla jo korkeakouluissa.
Kuka määrittää kirjakielen ja millä oikeudella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se hämmentävää ja suorastaan järkyttävää miten pihalla osa aivan supisuomalaista lapsista on. Itselläni on 4.lk ja joka päivä tulee vastaan ihan tavallisia sanoja, joita joku tai useampi ei tiedä.
Äkkiseltään tulee mieleen esim. tiuku, liplattaa, fasaani, kalteva, hapuilla sokkona. Näitä olisi pilvin pimein, mutta nämä nyt tässä lähipäivinä tulleita.
Pistä tenava lukemaan vanhoja akuankkoja. Kännykkä pois ennen kuin sata sivua on sisäistetty kuulustelunkestävästi. Tämä päivittäin.
Kyseessä oli opettaja, joka puhui oppilaistaan. Ehkei kannata päteä jos ei tuota vertaa ymmärrä lukemaansa.
Vierailija kirjoitti:
Ainahan nuoret ovat keksineet omia juttujaan, suomen köyhän kielen onkin aika uudistua.
Se nimenomaan köyhtyy oppilaiden roadmanenglanninsekaisella suomella. Eivät muuten osaa englantiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Toinen alakoulun opettaja kertoo käyttävänsä oppitunneilla netin kuvahakua jatkuvasti, sillä lapset eivät tiedä tavallistenkaan esineiden nimiä suomeksi.
Eilen katsottiin, mitä tarkoittaa imuri, tötterö ja karamelli, opettaja kertoo."
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Ihan järkyttävää huomata näin raju alasmeno tässä koko koulumaailmassa ja siitä millaisia nuoria on meillä koulussa. Olen 35 ja tuntuu ihan utopistiselta ajatus että nuoret eivät osaa perusasioita ja eivät välttämättä tiedä mitä erilaiset kodinkoneet ovat ja mitä niillä tehdään
Niin, ne lainasanat vakiintuvat, kun niitä käytetään. Miksi legit olisi sen enemmän väärin kuin dystopia?
Se on slangisana. Erilaisia slangeja on puhuttu aina, eikä suurin osa slangisanoista koskaan vakiinnu yleiskieleen. Eikä siinä ole edes mitään pointtia, koska jos me tädit aletaan sanoa legit, nuoret lopettavat sanan käytön välittömästi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on pas kaa nuorisoa ja nui sitte pyyhkii meitin per seet kun ollaan vanhoja, jos pyyhkii?
Mun persettä ei kyllä pyyhi kukaan muu kuin minä. Sitten kun olen siinä tilassa ettei se enää onnistu niin otan hengen itseltäni. mutta sinä pysyt siinä tilassa ja jos sua ei pyyhitä niin olet vaan kakat housussa koko loppuelämän vai? paskainen loppuelämä sulle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan nuoret ovat keksineet omia juttujaan, suomen köyhän kielen onkin aika uudistua.
Se nimenomaan köyhtyy oppilaiden roadmanenglanninsekaisella suomella. Eivät muuten osaa englantiakaan.
Mitenkäs tuo kaunis ja puhdas Stadin Slangi?
Ne nuoret jotka puhuvat sujuvasti suomea tulevat pärjäämään ( nämä puhuvat myös hyvin englantia ja useimmiten myös ruotsia/saksaa/ranskaa/espanjaa ).Jos teillä on tämmöinen nuori onnittelut. Olen myös töissä tavannut nuoria,jotka keskenään puhuvat englantia luulevat kait ettei tantta ymmärrä...Kyllä ymmärrän ja sillä ghettoenkulla ei päästä Oxfordiin,Cambridgeen, Harvardiin...Lähinnä noloa suomalaisilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on pas kaa nuorisoa ja nui sitte pyyhkii meitin per seet kun ollaan vanhoja, jos pyyhkii?
Mun persettä ei kyllä pyyhi kukaan muu kuin minä. Sitten kun olen siinä tilassa ettei se enää onnistu niin otan hengen itseltäni. mutta sinä pysyt siinä tilassa ja jos sua ei pyyhitä niin olet vaan kakat housussa koko loppuelämän vai? paskainen loppuelämä sulle
Vesipesu olisi kyllä iholle hellävaraisempi
Vierailija kirjoitti:
Tätä on haluttu ja tätä on saatu.
Milloin Sinä luit viimeeksi lapsellesi?
Vierailija kirjoitti:
Ne nuoret jotka puhuvat sujuvasti suomea tulevat pärjäämään ( nämä puhuvat myös hyvin englantia ja useimmiten myös ruotsia/saksaa/ranskaa/espanjaa ).Jos teillä on tämmöinen nuori onnittelut. Olen myös töissä tavannut nuoria,jotka keskenään puhuvat englantia luulevat kait ettei tantta ymmärrä...Kyllä ymmärrän ja sillä ghettoenkulla ei päästä Oxfordiin,Cambridgeen, Harvardiin...Lähinnä noloa suomalaisilta.
Nyt en kyllä ymmärrä. Tekstin ensimmäisessä osassa kielitaito olisi hyvä asia ja lopussa huono? Aika skitsofreeninen pläjäys
Jokainen fiksu ja valveutunut vanhempi huolehtii ettei lapsilla, eikä nuorilla ole kännykässä tiktokkia. Sen lisäksi ruutuajat vielä nuorillakin. Kaveripiiri sellaiseksi ettei siinä ole kuin käytökseltään fiksuja lapsia. Tulevat w t:t näkee jo aika nuoresta pitäen ja lasta kannattaa kannustaa muihin piireihin. Häiriköiden ja koheltajien kanssa ei kannata kaveerata, se harvoin tietää mitään hyvää. Sen lisäksi tietysti lukemista kotona ja siihen kannustamista, ehkä jopa pientä palkitsemista ahkerasta lukemisesta. Kaikki tämä on lapsen parhaaksi.
Lasten pitää lukea enemmän, niin sanavarasto karttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä on haluttu ja tätä on saatu.
Milloin Sinä luit viimeeksi lapsellesi?
Juuri iltasaduksi luettiin 40min Ronja Ryövärintytärtä.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen fiksu ja valveutunut vanhempi huolehtii ettei lapsilla, eikä nuorilla ole kännykässä tiktokkia. Sen lisäksi ruutuajat vielä nuorillakin. Kaveripiiri sellaiseksi ettei siinä ole kuin käytökseltään fiksuja lapsia. Tulevat w t:t näkee jo aika nuoresta pitäen ja lasta kannattaa kannustaa muihin piireihin. Häiriköiden ja koheltajien kanssa ei kannata kaveerata, se harvoin tietää mitään hyvää. Sen lisäksi tietysti lukemista kotona ja siihen kannustamista, ehkä jopa pientä palkitsemista ahkerasta lukemisesta. Kaikki tämä on lapsen parhaaksi.
Wt ei taida olla suomea? Miksi valitsit tämän amerikan englannista johdetun lyhenteen muuten suomenkieliseen tekstiisi?
Miksi nämä lapset eivät sitten jää luokalle? Miksei mitään seuraa siitä, ettei osaa?
Juu. Tuossa viereisessä talossa asuu perhe, jossa viisi lasta. Vanhin taitaa olla jo lukiossa, nuorin ehkä seitsemän. Jos sattuvat olemaan samaan aikaan pihalla, puhe kuuluu tänne hyvin. Usein en ymmärrä kuulemastani mitään. Vaikuttaa vähän englannilta, mutta väännettynä suomalaisittain aivan käsittämättömään muotoon. Ja joskus puhuvat niin, että litania kirosanoja, perään pari ööötä, niinkua, ja legittiä. Mutta eipä se heidän vanhempiensakaan ulosanti kovin kummoista ole. Lähinnä kiroilua.
Toimittajatkaan ei osaa enää oikein puhuttua kieltä. Tänään oli uutisten haastattelu,jossa toimittaja kysyi jotain "Mitä siellä tapahtu?"
Tai toisena päivänä toinen kysyi "Oliks siellä..?"
Herranjee
Legit, äijä, bro, veli, shallahballah