Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko oravanpyörässä oikeasti mitään järkeä?

Vierailija
19.03.2025 |

Onko sellainen elämä edes merkityksellistä? 

Kommentit (82)

Vierailija
81/82 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No elämä sujuu pikaisesti ja joutuisasti työtä tehden. Kiirettä pitää.

82/82 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuo oravanpyörä tarkoittaa lähinnä sitä, että joku muu määrää, missä,  milloin ja mitä mä teen. Pääsääntöisestihän tuo määrääjä on työnantaja ja joissain työpaikoissa ei voi edes itse päättää, minä viikonpäivinä tekee. Lasten ollessa alaikäisiä noihin määrääjiin liittyi myös lasten päiväkodit ja koulut. Oravanpyörään näen jossain määrin kuuluvaksi myös erilaiset velvollisuudet, joita joku asettaa mulle, ja vaikkei mun olisi kuitenkaan aivan pakko, niin vähintään syyllistämällä onnistutaan (esim iäkkäistä vanhemmista huolehtiminen). Mitä useampi määrääjä samaan aikaan, sitä kovempaa oravanpyörässä joutuu juoksemaan. 

Onko järkeä? Riippuu monesta asiasta. Mulle ainakin oli järkeä siihen asti, että sain asuntolainani maksettua ja lapset aikuisiksi. Iäkkäistä vanhemmistakin huolehtiminen tuli mulle kuvioihin vasta sitten, kun kuopuskin oli jo yli 30v. Vielä viime vuosikymmenen alussa paiskin ihan hulluna töitä, joskus jopa 80-tuntisia työviikkoja. Rahaa tuntui tulevan ovista ja ikkunoista, mutta ei mulla sitten ollut aikaa eikä edes voimia käyttää niitä rahoja mihinkään.  Olin joko töissä tai kotona nukkumassa. Se hyvä puoli niissä vuosissa oli, että eläkekertymänihän kasvoi aivan hurjasti ja mahdollisti sitten sen, ettei mun  nyt enää useampaan vuoteen oikestaan olisi tarvinnut kerryttää eläkettäni yhtään ja silti voin jäädä eläkkeelle heti, kun alin eläkeikä tulee täyteen. Huono puoli taas oli, että valtimorepeämän vuoksi olin vähällä päästä hengestäni. 

Se valtimorepeämä oli mun elämäni käännekohta. Töitä tein sen jälkeen enää vain normaalin työviikon. Ja opettelin asennoitumaan myös niin, että en edes mieti työasioita vapaa-ajallani. Nyt 2 vuotta olen jo tehnyt vain 3-päiväistä työviikkoa. Tämän vuoden puolella en aina sitäkään vaan otan välillä ne kolmekin päivää palkatonta vapaata. Nyt maaliskuussa olen ollut vain viitenä päivänä töissä. Ja harkitsen lopettavani työt kokonaan jo 11 kuukautta ennen alinta eläkeikää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä