Onko oravanpyörässä oikeasti mitään järkeä?
Kommentit (82)
En ole koskaan edes pohtinut, että omalla elämälläni tulisi olla jokin syvempi tai suurempi merkitys. Vaikka usein sanotaan, että jokainen ihminen on ainutlaatuinen ja merkityksellinen, laajemmassa mittakaavassa vain harvalla yksilöllä on todellista vaikutusta maailmaan. Suurin osa meistä unohtuu viimeistään silloin, kun nekin ihmiset, jotka tunsivat meidät elinaikanamme, ovat poissa.
Kuluuhan siinä aika ja terveys. Haluaa sitten vanhana sinne kistuun.
Tietenkään oravanpyörässä ei ole mitään mieltä.
Mikä kenellekin on mielekästä. Ei kai yhteiskuntaan välttämättä tarvitse osallistua lainkaan, jos kykenee tulemaan toimeen ilman sen tarjoamia tukia ja palveluita.
Minä taas olen ihminen, joka nauttii saada olla osa yhteisöä ja rattaana yhteisessä koneistossa, koen että toisten auttaminen on elämäntehtäväni. Olen myös sosiaalisesti aika lahjaton, joten juuri työelämä tarjoaa minulle luonnollisimman tavan olla muiden ihmisten kanssa ja saada tehdä osani. Lisäksi siitä vielä maksetaan.
Sille, joka totesi, ettei harrasta mitään, mitä voisi tehdä kokoaikaisesti työn sijasta: eihän elämän tarkoitus ole koko ajan _tehdä_ jotain, eli olla tuottava ja hyödyllinen. Työttömyydessä parasta on juuri se, että saat tehdä mitä milloinkin haluat ja niin paljon kuin haluat.
Itse olen nyt työttömänä, ja minusta on ihanaa saada välillä vain olla ja ajatella. Siis istun sohvalla ja mietin asioita. Välillä seurailen lemmikkien touhuja.
Lisäksi unirytmini on asettunut minulle luontaisiin uomiinsa, ja saan joka yö varmasti tarvitsemani määrän unta. Toisaalta ei ole maailmanloppu, jos joku ilta (tai vaikka joka ilta) innostunkin katsomaan hyvää elokuvaa, ja heräänkin seuraavana aamuna vähän myöhemmin: kukaan ei odota minua mihinkään, enkä ole vastuussa mistään.
Olen aloittanut kuntosaliharrastuksen, ja suunnitelmissani on kevään mittaan lisätä liikuntaa lenkkeilyllä. Parasta on kuitenkin se, että jaksan olla läsnä puolisolleni, lemmikeilleni ja ystävilleni. Jaksan olla kiinnostunut heistä ja heidän asioistaan, eikä minun tarvitse katsoa koskaan kelloa, kun vietän heidän kanssaan aikaa.
Miksi elämässä pitäisi olla merkityksellisyyttä? Minä käyn töissä, juon viikonloput ja kuolen pois joskus. Lapsia ei ole eikä tule tällaiseen maailmaan. n34
Vierailija kirjoitti:
Onko tätä kysytty oravalta?
En aio mennä ikinä töihin t. Orava
Mun järki on ovaranpyörässä. Loputon pyöritys.
Vierailija kirjoitti:
Onko tätä kysytty oravalta?
Se varmaan haluaisi jo pyöränsä takaisin.
Suomalainen oravanpyörä: työviikko n.35h. Kuukauden kesäloma + muut lomat.
Oravatkin nauraa.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan edes pohtinut, että omalla elämälläni tulisi olla jokin syvempi tai suurempi merkitys. Vaikka usein sanotaan, että jokainen ihminen on ainutlaatuinen ja merkityksellinen, laajemmassa mittakaavassa vain harvalla yksilöllä on todellista vaikutusta maailmaan. Suurin osa meistä unohtuu viimeistään silloin, kun nekin ihmiset, jotka tunsivat meidät elinaikanamme, ovat poissa.
No eihän kyse tuosta ole - tietysti me unohdutaan. Sen sijaan onko yksilölle jokin olemisen muoto, elämisen muoto merkityksellistä - siis itselleen - on aivan eri asia. Tuolla logiikallahan olisi sitten aivan tuo ja sama vaikka viettäisi ne kaikki elämänsä viisi elinvuotta lapsiseksiorjana sodassa, kuluihan se aika siinäkin, mitä sitten.
Ilman oravanpyörää todennäköisesti katsoisin päivät pitkät Netflixiä, pelaisin pleikalla, tylsistyisin ja pikkuhiljaa erakoituisin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Ilman oravanpyörää todennäköisesti katsoisin päivät pitkät Netflixiä, pelaisin pleikalla, tylsistyisin ja pikkuhiljaa erakoituisin kotiin.
Et ihan oikeasti keksisi mitään itseksesi, pystyisi mihinkään? Oletko miettinyt koskaan miten ihmeessä olet joutunut tuohon jamaan ihmisenä ja miksi?
Nej, nej, nej. Mut kai tätä piti kokeilla :D Lakimaailma vetää puoleensa mut samaan aikaan boheemimpi minimalisti-erakko-introverttiluonne vetää toiseen suuntaan. Elämä on seikkailu <3 N33
Kävin just haastattelussa työhön jota ois kahtena päivänä viikossa 8-16. Juuri sopivasti mulle, toivottavasti saan ton paikan 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ihan oikeasti keksisi mitään itseksesi, pystyisi mihinkään? Oletko miettinyt koskaan miten ihmeessä olet joutunut tuohon jamaan ihmisenä ja miksi?
Monella ihmisellä työ on se ainoa sisältö. Nämä ovat niitä jotka lottovoiton (ison) voitettuaan eivät tee mitään, jatkavat palkkatöissä kuin ennenkin (tai en tiedä kyllä onko tämä vain joku suomalainen ilmiö).
Minulle keskiluokkainen työ ei merkitse mitään muuta kuin toimeentulon. Kiitos sosialistiverotuksen, en sillä edes koskaan rikastu. Ja jos voittaisin lotossa, on varma etten tekisi enää päivääkään töitä. Maailma on upea ja iso paikka, nähtävä ei lopu koskaan. Muuttaisin myös samantien Suomesta pois.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koe olevani jamassa. Tiedostan kyllä, että ihmisenä olen perusluonteeltani tasainen ja tylsä, enkä koe erityistä intohimoa mitään tekemistä tai asiaa kohtaan. Ei se kuitenkaan koskaan ole itseäni häirinnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella ihmisellä työ on se ainoa sisältö. Nämä ovat niitä jotka lottovoiton (ison) voitettuaan eivät tee mitään, jatkavat palkkatöissä kuin ennenkin (tai en tiedä kyllä onko tämä vain joku suomalainen ilmiö).Minulle keskiluokkainen työ ei merkitse mitään muuta kuin toimeentulon. Kiitos sosialistiverotuksen, en sillä edes koskaan rikastu. Ja jos voittaisin lotossa, on varma etten tekisi enää päivääkään töitä. Maailma on upea ja iso paikka, nähtävä ei lopu koskaan. Muuttaisin m
Itse myös matkustelisin lottovoiton saatuani ja asuisin eri maissa joitain aikoja ja sitten taas jatkaisin muualle. Käytännössä tuota ei kuitenkaan voi vapaaherrana tehdä, sillä vähillä varoilla tai pummityylillä matkustelu olisi omalle luonteelleni liian stressaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koe olevani jamassa. Tiedostan kyllä, että ihmisenä olen perusluonteeltani tasainen ja tylsä, enkä koe erityistä intohimoa mitään tekemistä tai asiaa kohtaan. Ei se kuitenkaan koskaan ole itseäni häirinnyt.
Kyllä aika ameeba saa olla, jos työ on ainut syy poistua neljän seinän sisältä.
Kukin eläköön tavallaan. Toiset haluavat tehdä suurimman osan ajasta töitä. Tehkööt. Itsehän itselleen vastaavat asiasta. Niinkuin me kaikki.