Miksei autoissa ole järjestelmää joka varoittaa kuljettajan väsymyksestä?
Esimerkiksi joku kamera joka kuvaa kasvoja ja silmiä ja antaa merkkiäänen jos kuljettaja on torkahtamassa.
Kommentit (37)
On, ja se on pakollinen lisävaruste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aikuisen autoilevan ihmisen tulee pitää vastuu itsestä ja samalla muista ettei väsyneenä mene rattiin.
Eikait ny peltilehmälle anneta vastuuta!
Näin on. Vähän vaikea kuvitella että Suomesta löytyisi yksikään aikuinen joka lähtisi ajamaan väsyneenä.
Kyllä niitä on. Eihän siitä oo kauaa kun joku täällä kehui meinanneensa nukahtaa rattiin kun puoliso ei tykkää ajaa pitkäämatkaa. Läheisen perheen päälle ajoi nukahtanut. Miehen pakotin vaihtamaan kuskia kun hän oli nukahtaa rattiin.
Edellinen volvo huuteli tunnin-parinvälein että pidä tauko. Tai jos se havaitsi esim epäilyttävää sivuliikettä tms. Nykyinen ei automaattisesti ehdota taukoa mutta seuraa kuskia ja ajamista.
Vierailija kirjoitti:
Taas jälleen kerran todistettu miten tyhmiä nykyihmiset on. Jos olet väsynyt niin et mene auton rattiin.
Tyhmänä kysyn, miten yövuoron jälkeen pääsen kotiin, auto on työpaikan pihassa, valvottuja tunteja 12 itselläni. Ehkä nukun parkkipaikalla autossa muutaman tunnin.
Onkohan tehty tutkimusta, kuinka monta onnettomuutta on aiheutunut kun piipitys ja kojelaudan vilkkuvalo vie huomion pois liikenteestä?
Kyllä vituttaa nämä agressiiviset varoitukset.
Ei jaksaisi aikuinen ihminen tämmöistä.
Aikoinaan ohjaustehostin eli ei pidä ajaa autoa jos ei jaksa kääntää rattia ja keskuslukitus että niin laiska ettei laita muutoin ovia lukkoon.
MIKSI AP EI OLE SAANUT AJOKORTTIA???
Meidän Kia luulee mun usein olevan väsynyt ja ravistaa rattia "herättääkseen" minut, vaikka olen täysin pirteä.
Kaikki auton avustavat järjestelmät on ihan meidän itsemme takia jouduttu kehittämään!
Kaistavahti, etäisyysvahti, väsymys, jne jne..
Suurin osa keskittyy kaikkeen muuhun, kuin ajamiseen.
Tosin tulevaisuudessa autoa ei saa/pysty enään itse ohjaamaan, kun edellä mainitut järjestelmien piti parantaa turvallisuutta, mutta kävikin päinvastoin ja nykyään niihin järjestelmiin luotetaan niin paljon, että siellä meikataan, katsellaan pädiltä ohjelmia, jne jne.
Hiphei ihmiskunta on viisasta väkeä!
Vierailija kirjoitti:
Meidän Kia luulee mun usein olevan väsynyt ja ravistaa rattia "herättääkseen" minut, vaikka olen täysin pirteä.
Jos sulla on matkaa ajaessa niin tasainen tyyli että auto ei huomaa ootko hyvin hereillä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vituttaa nämä agressiiviset varoitukset.
Ei jaksaisi aikuinen ihminen tämmöistä.
Ei meillä huuda kun pitää huolen että ei aja liian väsyneenä. Liian monta rattiunta tässäkin maassa on ollut ja tulee olemaan.
On niitä. Omassa tosin ei oikeasti mitään tarkkaile, mutta tietyn ajan jälkeen alkaa ehdottomaan että olisi hyvä pysähtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollut esim. Volvoissa reilu kymmenen vuotta.
Miten se toimii?
Antaa sähköiskun kuljettajan istuimeen jos tarkkaavaisuudessa on ongelmia.
Tirsk
Ei saa katsoa sivulle ollenkaan ei ylös eikä alas, silloin alkaa piipitys