Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästeletkö hyviä vaatteitasi kulumiselta?

Vierailija
19.03.2025 |

Ja kuljet valtaosan ajasta kulahtaneissa "käyttövaatteissa"? 

En ole koskaan tajunnut tuota ideologiaa vaan pukeudun aina kauniisti, myös yksin kotona ollessani. Reikäiset ja kuluneet vaatteet laitan jäteastiaan.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä säästelen. Olen köyhä työtön ja haluan näyttää siistiltä ja asialliselta, kun menen ihmisten ilmoille. Juhlissa en halua erottua joukosta. 

Vierailija
22/44 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotivaatteet on mukavat päällä eli kulahtaneet verkkarit ja vanha villapaita. Ne, joissa lähden kotoa, farkut tms., ei ole mukavat päällä, joten valinta on hyvin helppo. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotivaatteet on mukavat päällä eli kulahtaneet verkkarit ja vanha villapaita. Ne, joissa lähden kotoa, farkut tms., ei ole mukavat päällä, joten valinta on hyvin helppo. 

Itse olen yrittänyt viime aikoina löytää mukavia siistejä vaatteita. Vuodet etätöissä ovat tehneet tehtävänsä ja päivä toimistolla farkuissa ei kuulosta kivalta. 

Vierailija
24/44 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään oikein ymmärrä tuota. Olenkin kyllä sen verran turhamainen, että normaalioloissa laittaudun ja pukeudun aina nätisti ja siististi, myös kotona vaikka asunkin yksin. Jotkut remppahommat  yms on tietysti sitten asia erikseen. Mulle on ihan sama miten muut pukeutuu, mutta kieltämättä välillä pistää kaupungilla silmään, kun osa hiihtelee menemään vaatteissa, joita en käyttäisi edes kotona. 

En vaan kestä mitään venyneitä ja vanuneita risaisia kauhtanoita päälläni. Jotkut pieruverkkarit on jo sanana oksettava, en omista sellaisia, enkä suostu käyttämään. Vaatteet voivat olla mukavat, vaikka ovatkin nätit ja niillä voisi periaatteessa lähteä milloin vaan myös ihmisten ilmoille. Risaiset menevät sitten mökille pesurievuiksi.

Vierailija
25/44 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustelen ulkomaan lomille, siksi parhaat vaatteet ovat vain erikoistapauksia, juhlat, konsertit yms, varten, on taloudellista tehdä näin. Ei hellan ääressä kannata parhaita vaatteita pilata. T. eläkeläinen

Vierailija
26/44 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No silloin kun olin työssä vanhusten tehostetussa palveluasumisessa, käytin huonoimpia vaatteitani, koska hyviin vaatteisiin voi mennä kakkahippuja ja hikeä

Eikö ollut työnantajan tarjoamia työvaatteita ?

Vierailija
27/44 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Siistit vaatteet laitetaan vaan sellaisiin tilausuuksiin, missä vaaditaan siistejä ja säästän niitä kaapissa. Arkena, kotona ja kaupassa ja lenkillä rumat kuluneet vaatteet, koska yks lysti miltä näytän jossain kaupassa. 

Taloudellista ja ympäristöystävällistä. en osta uusia vaatteita oikeastaan koskaan. Jos ostan niin kirpputorilta.

Vierailija
28/44 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään oikein ymmärrä tuota. Olenkin kyllä sen verran turhamainen, että normaalioloissa laittaudun ja pukeudun aina nätisti ja siististi, myös kotona vaikka asunkin yksin. Jotkut remppahommat  yms on tietysti sitten asia erikseen. Mulle on ihan sama miten muut pukeutuu, mutta kieltämättä välillä pistää kaupungilla silmään, kun osa hiihtelee menemään vaatteissa, joita en käyttäisi edes kotona. 

En vaan kestä mitään venyneitä ja vanuneita risaisia kauhtanoita päälläni. Jotkut pieruverkkarit on jo sanana oksettava, en omista sellaisia, enkä suostu käyttämään. Vaatteet voivat olla mukavat, vaikka ovatkin nätit ja niillä voisi periaatteessa lähteä milloin vaan myös ihmisten ilmoille. Risaiset menevät sitten mökille pesurievuiksi.

Pitää ottaa huomioon, että kaikilla ei ole varaa panostaa vaatteisiinsa. Ei välttämättä ole vaihtoehtoja ja sitten muiden katseet ja hiljainen arvostelu ei ainakaan auta.

Itse kuljen valtaosan ajasta hupparissa ja jumppa-/joogapöksyissä, hiukset siististi mutta simppelisti ponnarilla ja meikittä.

Vierailija
29/44 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi. On vain yksi vaatekerta. Jos pesen ne niin pysyttelen kämpällä. Kalsreittakin pääsen ulos joten pyykkään ne usein erikseen

Vierailija
30/44 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai! Kotona käytän vanhoja kuluneita vaatteita ja kodin ulkopuolella niitä uudempia ja siistejä. Ei ole varaa muuhun. 

Vierailija
31/44 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on erikseen ihmistenilmoille lähtemiseen vaateparsi, mutta muuten  kuljeskelen pieruverkkareissa ja tunikassa. Eli kun lähden lääkäriin, hammaslääkäriin, johonkin kokoukseen tms missä pitää näyttää ihmiseltä niin vedän parempaa päälle. Muuten käyn ulkona lähinnä koiraa kusettamassa tai puutarhahommissa niin kummassakaan ei tarvitse erityisesti pukeutua. Töissä navettavaatteet. Sitten on vielä juhlavaatteet erikseen.

Vastaus kysymykseen: Joo kyllä suojelen parempaa vaatekertaa kulumiselta.

Vierailija
32/44 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. XD Sitte käyn römppävaatteissa lenkillä ja kaupassa. Eli käytännössä kukaan ei nää mua muuten kuin näin..

Mutta totuus on tämä. Muutenki..

Vierailija
33/44 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on nyt päälläni vanha paitapusero, v-aukkoinen neulepusero ja farkut.

Kaikki nämä ovat sellaisia vanhoja työvaatteita, joita en enää laita lähipäivinä toimistolle. Teamssissa ei niin huomaa kulumaa kauluksen kärjissä, värien haalistumista, nukkaa neuleessa tai polvipusseja farkuissa. 

Paremmat vaatteet säilyy parempana pidempään, kun niihin pukeutuu harvemmin ja tarvittaessa.

Vierailija
34/44 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on aika kompakti kapselikaappi siistejä vaatteita. Muutamat farkut, parit pellavahousut, pari hametta ja yhdet siistimmät sortsit. Sitten muutamia toppeja ja neuleita sekä yksi siistimpi huppari. Samoin kenkiä on siistimmät talveen, kevääseen/syksyyn ja kesään sandaalit ja ballerinojen tapaiset. Nämä ovat pääsääntöisesti käytössä vain, kun pitää näyttää siistiltä jossain.

Muuten sitten onkin sekalainen kokoelma urheiluvaatteita ja kulahtaneita viritelmiä. 

Vierailija
35/44 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on oikea extreme-säästelijä. Hänellä on töissä vaatteet työn puolesta ja kotona vanhat kulahtaneet. Joten ne siistit todellakin pysyy siistinä. Välillä mietin, että miksi niitä pitää edes olla, kun käyttää niitä niin harvoin. 

Vierailija
36/44 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pitää ottaa huomioon, että kaikilla ei ole varaa panostaa vaatteisiinsa. Ei välttämättä ole vaihtoehtoja ja sitten muiden katseet ja hiljainen arvostelu ei ainakaan auta.

Itse kuljen valtaosan ajasta hupparissa ja jumppa-/joogapöksyissä, hiukset siististi mutta simppelisti ponnarilla ja meikittä."

Ostan itse paljon vaatteita kirpparilta, joten siinä olen kyllä vähän eri mieltä, etteikö todella edullisesti voisi löytää siistejä vaatteita. Tiedostan toki, ettei kaikilla ole varaa tai resurssia yhtään mihinkään, ei niihin kirpparivaatteisiinkaan tai ylipäätään miettiä pukeutumistaan. Osa taas ei muuten vaan ole niin tarkka. Mutta kuten sanoin, mulle on ihan se ja sama miten muut pukeutuu. Itse tykkään laittautua ja pukeutua siististi. 

Vierailija
37/44 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä kotona tai yöasuina mitään muusta käytöstä tipahtaneita kuluneita vaatteita. Koti- ja työ- sekä muiden menojen asut ovat aivan erilaisia, eivätkä keskenään vaihdettavissa. Näin kyllä käytännössä menee niin, että kotivaatteet kulkevat jatkuvasti pesuissa ja niitä tulee käytettyä myös pinnaltaan kuluneempina kuin työvaatteita tai juhlavampia vaatteita. 

Vierailija
38/44 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Pitää ottaa huomioon, että kaikilla ei ole varaa panostaa vaatteisiinsa. Ei välttämättä ole vaihtoehtoja ja sitten muiden katseet ja hiljainen arvostelu ei ainakaan auta.

Itse kuljen valtaosan ajasta hupparissa ja jumppa-/joogapöksyissä, hiukset siististi mutta simppelisti ponnarilla ja meikittä."

Ostan itse paljon vaatteita kirpparilta, joten siinä olen kyllä vähän eri mieltä, etteikö todella edullisesti voisi löytää siistejä vaatteita. Tiedostan toki, ettei kaikilla ole varaa tai resurssia yhtään mihinkään, ei niihin kirpparivaatteisiinkaan tai ylipäätään miettiä pukeutumistaan. Osa taas ei muuten vaan ole niin tarkka. Mutta kuten sanoin, mulle on ihan se ja sama miten muut pukeutuu. Itse tykkään laittautua ja pukeutua siististi. 

Meidän pikkukaupungin kirppareilla on vain hirveitä rytkyjä. Pölyn, homeen ja Omo Colourin katku iskee naamaan jo ovella. 

Vierailija
39/44 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se säästämistä, että minulla on erikseen juhlavaatteita, ja sellaisia, joita käytän, jos menen konserttiin, teatteriin tai oopperaan? Muuten tietenkin niitä vanhimpia käytän vain kotona, mutta siellä käytän myös jotain uudempaa, miten milloinin. Ovat siis tyylitään erilaisia nämä konserttivaatteet kuin muulloin käytettävät. Nykyään olen yrittänyt löytää vaateita, jotka sopivat vähän mihin vain, kun ne paremmat tosiaan viettävät valtaosan elinajastaan henkarissa roikkumassa.

Vierailija
40/44 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuo ehkä huonokin tapa, peruja lapsuudenkodista. Olin aina se koulun huonoiten puettu lapsi, joka kulki samoissa halvoissa rääsyissä, vanhempani eivät halunneet käyttää rahaa vaatteisiin tai keluihin emmekä saaneet edes mitään joulu- tai syntymäpäivälahjoja, koska ne olivat kuulemma turhia. Vaikka kouluvaatteetkin olivat halpoja rääsyjä, kotikäyttöön oli vielä huonommat, jotta kouluun pystyi menemään samassa paikassa monta päivää ilman pesua. Minuun tuo kaikki vaikutti niin, että itse käytän surutta rahaa vaatteisiin, mutta säästelen kovasti niitä eli kotona on käytössä ne kulahtaneet, joita ei muualla kehtaa käyttää. Tiedän, että tämä on hullua, koska vaatteita minulla riittää, mutta kai minussa elää vahvana yhä se lapsi, että joudun vielä muiden pilkattavaksi, jos jonain päivänä ei enää olekaan siistejä vaatteita. Tykkään kyllä vanhojen t-paitojen huolettomuudesta, ei tarvitse miettiä räiskyykö jotain kokatessa päälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan