Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästeletkö hyviä vaatteitasi kulumiselta?

Vierailija
19.03.2025 |

Ja kuljet valtaosan ajasta kulahtaneissa "käyttövaatteissa"? 

En ole koskaan tajunnut tuota ideologiaa vaan pukeudun aina kauniisti, myös yksin kotona ollessani. Reikäiset ja kuluneet vaatteet laitan jäteastiaan.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, joitakin.

Vierailija
2/44 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen säästeliäästi ja käytän siististi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Ne remuvaatteet käytän puutarhassa. Kuitenkin päivitäin pitää kastella jne.

Arkena on aina siistit vaatteet päällä, teen kotona töitä. Heti, kun lähden ulos, on astetta siistimmät.

Vierailija
4/44 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Sehän on vain järkevää. Kulahtaneita on usein kotivastteina, uusia muualla. 

Vierailija
5/44 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä säästelen eli käytän eri vaatteita töissä ja kotona, ja tietenkin juhlissa. Se ei kuitenkaan tarkoita, ettenkö pukeutuisi kotonakin kauniisti, tyyli on vain erilainen ja rennompi. 

Vierailija
6/44 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti. Mulla on T-paidatkin neljässä eri kategoriassa. Käytän melkein aina T-paitaa, päivin ja öin.

Vierailija
8/44 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain määrin kyllä. Tavoitteenani on, että kaapissa on aina jotain erittäin hyväkuntoista päälle pantavaa. Esimerkiksi metsäkävelylle, remontoimaan ym. en mene ykköset yllä. Pointtina ainakin itselläni on vähentää vaatejätteen syntymisnopeutta. Jos kelpuuttaisin vain uudet tai uutta vastaavassa kunnossa olevat vaatteet ja käyttäisin niitä kaikkialla, joutuisin hankkimaan vähän väliä uusia ja heittämään vanhoja jatkuvasti pois. En myöskään välitä ostoksilla käymisestä ja mielestäni on vaikeaa löytää vaatteita, jotka täyttävät kriteerini (laatu, materiaali, mitoitus, leikkaus, pestävyys, värisävy, mukavuus jne.) ja huonoja en halua ostaa. Kun löydän jotain hyvää, otan siitä kaiken irti.

Vierailija
9/44 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Mä laitan ne huonommat vaatteet päälle kuluttaakseni niitä loppuun, en säästääkseni muita vaatteita kulumiselta.

Vierailija
10/44 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Esimerkiksi T-paidat siirtyy kulahduttuaan kotivaatteiksi, sitten aluspaidoiksi ja lopulta räteiksi. Pyrin käyttämään vaatteet loppuun. Se on ekologista. Näin saa myös nauttia uusista kauniista vaatteista pidempään hyväkuntoisena. 

Vierailija
11/44 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen lasten kanssa kotona, olen eri vaatteissa kuin kodin ulkopuolella.

Vierailija
12/44 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No silloin kun olin työssä vanhusten tehostetussa palveluasumisessa, käytin huonoimpia vaatteitani, koska hyviin vaatteisiin voi mennä kakkahippuja ja hikeä

Vierailija
13/44 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina säästellyt kun polttanut tupakkaa. Pitää olla hajuttomat kun lähtee ulos talosta. Muualle kuin tupakalle.

Itseä se haju ei haittaa, mutta muita haittaa.

Vierailija
14/44 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän. Pesen kalliimmat paidat ja housut aina käsin. Himassa ollessa tärkeintä on rentoutuminen myös pukeutumisessa. Rikkinäinen vaate on pehmeä ja ilma kiertää !

Vierailija
15/44 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan kalliimmat vaatteet alesta, mutta aina tulee tunne että vaate ei ole 10+ ostos vaan hyvä 8. Alesta siksi, että vaate kuin vaate muuttuu nopeasti kotivaatteeksi (reikä, nappi irtoaa, nukka, tapaturma kuten kahvit rinnuksille). Kirpparillekaan ei ole oikein vietävää, kun on vain hyvät hintalapulliset ja räsyt kotikäyttöiset. Silti vaatekasaa kertyy! 

Vierailija
16/44 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki. Inhottaa jos hyvä vaate hajoaa. Sitte pitää kulkea niissä ryysyissä semmoisiakin päivinä kun haluaisi pukeutua siistimmin.

Ei kaikilla ole rahaa ostella uusia kokoajan. Sen lisäksi löydän harvoin vaatteita jotka sopivat budjettiini ja imartelevat vartaloa. Ainakaan tällaisen köyhän tekstiilijäte on pienempää kuin muilla. Vaikka kuinka ostaisi ekologisia Suomessa valmistettuja niin ei se kovin ekologista ole jos niitä ostaa ja hävittää jatkuvalla syötöllä.

Vierailija
17/44 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan. Mutta lähinnä sen takia, että olisi älytöntä olla siistimmissä vaatteissa (farkut, pellavahousut, neuleet jne) kotona, kun teen etätöitä. Kotona olen kollarihousuissa ja hupparissa tai treenivaatteissa riippuen siitä olenko menossa töiden jälkeen juoksemaan vai en. Tosin kotivaatteitakin on kahdessa kategoriassa, jossa toisissa kehtaa lähteä vaikka töiden jälkeen kauppaan tai piipahtaa kahvilassa koiraa lenkittäessä. Ja niitä jo vähän risoja käytän lähinnä nukkuessa.

Kengät on jaoteltu samalla tavalla: ne siistimmät ja ne joilla kehtaa kulkea vielä julkisesti. Ja lopulta ne, jotka jalassa lähinnä pissatetaan koiraa pimeässä. 

Vierailija
18/44 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain sellaisia joita ei saa toista ja joilla on tunnearvoa. Esim lempi bändin paita jäsenten nimmareilla.

Vierailija
19/44 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuten ikinä koskaan ostaisi kotivaatetta tai yöpaitaa. Näihin virkoihin pääsee ne vaatteet joissa ei kehtaa ulos astua.

Vierailija
20/44 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muuten ikinä koskaan ostaisi kotivaatetta tai yöpaitaa. Näihin virkoihin pääsee ne vaatteet joissa ei kehtaa ulos astua.

Itse olen ostanut, koska viisi vuotta etätöissä olleena ne alkuperäiset kotivaatteet ovat kuluneet jo loppuun. Ei niiden tarvitse olla mitään kalliita ja hienoja, mutta kuitenkin sellaisia, että kehtaa töiden jälkeen myös poistua ovesta vaihtamatta vaatteita. Itsellä on koira lenkitettävänä ja lasta kuskaan harrastukseen. Pari siistimpää yöpaitaa taas on, kun tulee välillä oltua reissussa muidenkin kuin oman perheen kanssa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan