Te, jotka olette laihduttaneet ja onnistuneet pitämään painon kauan kurissa,
miten teette sen? Minulla on kaksi vaihtoehtoa. Joko laihdutan (eri menetelmiä käyttäen, karppaus, painonvartijat...) koko ajan tai sitten paino pikkuhiljaa nousee. :(
Kommentit (26)
josta 1/4 - 1/3 ' ruokaa' ja loput salaatia.
Ei leipää.
Aamulla vain kahvia.
Töiden jälkeen muroja/puuroa/banaania/kevytviiliä..
Vatsalaukku on pienentynyt tällä menetelmällä, joten herkkujakin voi syödä (viikonloppuisin) kun paljoa ei kertakaikkiaan mahdu.
Aiemmin 162/63, nyt jo vuosia 162/58.
Vierailija:
Jos tuota ateriarunkoa on ilman nälän tunnetta ja jatkuvaa ruuan ajattelua vaikea toteuttaa, olet ehkä itsellesi väärässä painossa? Eihän ole tarkoitus, että voit pahoin koko loppu elämäsi? BMI 18 on kuitenkin melko matala ja mallitkin, jotka ovat samoissa lukemissa kärsivät useimmat käsitykseni mukaan nälkää koko ajan ?
25
Totta puhut, nro 25!
terv. 27
Tunnin lenkki ennen töihinlähtöä. Kesällä menen pyörällä töihin. Elikkäs liikuntaa, jotta ylimääräiset kalorit palaa. Kyllä sä varmaan painonvartijoissa jo olet oppinut, miten laihtuu ja miten pitäisi syödä, eli kun lisäät siihen pisteitä 10-15, alkaa paino pysyä paikoillaan. Ja lisää voit syödä, jos liikut vastaavasti.
Minulla on karkkipäivä eli pitsapäivä lauantaisin. Muulloin en mässytä. Syön paljon vihanneksia ja hedelmiä, jolloin sitä lihottavaa ruokaa kuluu vähemmän. Alkoholi lihottaa myös, muistitko sitä?
Et en kyllä siitä mallia ottaisi...
Tuolla kuurilla ainakin minun painoni tippuisi ainakin puoli kiloa viikossa, tuntisin olevani laihdutuskuurilla ja kaipaisin tavalllista ruokaa ja kylläisyyden tunnetta...
Alkoholia käytän tosi vähän, yritän ehtiä lenkkeilemään muutaman kerran viikossa. Mutta tasapaino on vaikea löytää! Osaan siis laihduttaa! Se ei tuota kovia ponnisteluja, mutta silloin ajattelen ruokaa ja laihtumista kokoa ajan. Enkä jaksa sellaista loppuelämääni. Kunpa joku kokki laittaisi minulle valmiiksi jokaisen aterian, jossa olisi juuri oikea määrä kaikkea!
Ap
Kuulostaa semmoiselta systeemiltä, mitä kriittisimmässä laihdutusvaiheessa noudatetaan, mutta, että aina söis noin?
Huhhuh...
Eli otan ruokaa vähemmän, vihanneksia enemmän. Syön vähemmän leipää kerralla aamu- ja iltapalalla. Syön vähemmän juustoa, tilalle laitan ohuita leikkeleitä. Syön aamupalan, kunnon lounaan, välipalan (hedelmä/ruisleipä) illallisen/välipalan ja iltapalan. Herkuttelen viikonloppuisin jonkin verran. Valitsen töissä usein salaatin tai täyttävän, vähäkalorisen keiton, jätän aina jälkiruoan väliin (ellei ole jotain superherkkua...), otan ruoan kanssa tarjotun leivän mukaan parin tunnin päästä syötäväksi välipalaksi. Kotona laitan ainoastaan täysjyväpastaa, en syö vaaleaa leipää (helppoa, pidän ruisleivästä :). Jätin tuoremehun pois aamupalalta. Ja mitäs vielä... jatkoin päivittäisiä/melkein päivittäisiä lyhyitä (20-35min) sauvakävelylenkkejä.
Siinäpä sitä :) Tällä keinoin olen pitänyt painon 58-60 kilossa (aikaisemmin 65-67 kiloa)
ja pitää päivittäinen kalorimäärä alle sen. Itse pidän tällä hetkellä päivittäistä kalorimäärää alle lepokalorikulutuksen, ja olen laihtunut reilu kilon vkossa kahden kuukauden aikana. En ole edes jättänyt herkkuja enkä syö mitään laihdutusruokaa, joten ei tunnu laihdutukselta, ja on helppoa.
jatkoin laihdutuksen jälkeenkin näitä elämänmuutoksia:
syön hyvän aamiaisen
syön 5-6 kertaa päivässä, enkä päästä ateroiden välejä venymään kohtuttomasti
pidän viikolla kevyttä linjaa, viikonloppuna herkuttelen
vesikannu työpöydällä ja kotona
ei päivääkään ilman liikuntaa
lantraan valkoviinin ligh spritella
käyn ajoissa nukkumaan
Syön runsaasti kasviksia joka ikinen päivä. Tämä auttaa pitämään painon kurissa.
Kevyempänä kuluttaa vähemmän, siksi sitä lihoo takaisin siihen kauhun tasapainoon, jos palaa entiseen ruokavalioon dieetin jälkeen.
Ratkaisu on keventää tai muuten järkeistää ruokavaliota pysyvästi tai sitten lisäta sitä kulutusta (liikunta). Ei siihen ihmekikkoja ole.
Jos ennen söin 2-3 suklaalevyä viikossa, syön nyt 2-3 suklaapaukkaa kuussa jne. Lisäksi jos yhden päivän repeekin ja mättää kaiken minkä kiinni saa, niin seuraavan päivän ( ja viikonkin, melkein) on niin kaamea olo, ettei tee tiukkaakaan palata omaan ruokavalioon. Ja harkitut repsahdukset onnistuu, juhlat on juhlia ja arki ratkaisee.
huijaat itse itseäsi!
Jos esim. painonvartijoiden ohjeilla saat painon laskemaan, niin mieti miksi. Sisäistä ne ohjeet. Jos päivän mittaan saa syödä vaikka 3 dl tummaa riisiä, niin sitä saa myös ilman ohjeita syödä 3 dl päivässä.
Jos saa syödä 200 g lihaa, niin se on edelleen 200 g ilman orjallisia ohjeita.
Sinun pitää sisäistää koko päivän kalori-/annosmäärä ja noudattaa sitä.
Katsopa vaikka KG-lehdestä viikon ruokaohjeet ja vertaa määriä siihen, mitä itse syöt. Katso vaikka viikon aamupalat kerralla ja mieti, mitä itse tykkäät syödä aamuisin. Sen jälkeen sinun on helppo miettiä, että " noinhan minä syönkin joka aamu (esim. leipää), mutta minulla on kyllä salaattejen sijaan leivän päällä 3 meetwurstia."
Mieti, mitä syötä liikaa ja missä vaiheessa.
Ja helppo ohje: syö alkupalakeitto, tai salaatti ENNEN ruokailua! Itse vedän 500 gramman pussin pakastekasviksia ennen ateriaa ja en takuulla syö liikaa tavallista ruokaa sen jälkeen=)
Paino seilaa edestakas, yli ja alle tavoitepainon. En osaa olla " normaalisti" , ajattelematta koko ajan painoa. Pitäisi varmaan mennä johonkin kallonkutistajalle...
Minulla oli nuorena syömishäiriöitä (anoreksia, bulimia), jotka varmaan kummittelevat vieläkin. Suhde ruokaan on pysynyt hiukan ongelmallisena. Se on joko rakastettu tai vihollinen.
Ei kannata ajatella laihdutusta kuurina vaan muuttaa elämäntapaa.
Bmi 26 -> 19
Lopetin laihduttamisen ja päätin syödä normaalisti. Laihduin 10kg kuudessa viikossa vaikka olin normaalipainoinen.
Vierailija:
Paino seilaa edestakas, yli ja alle tavoitepainon. En osaa olla " normaalisti" , ajattelematta koko ajan painoa. Pitäisi varmaan mennä johonkin kallonkutistajalle...Minulla oli nuorena syömishäiriöitä (anoreksia, bulimia), jotka varmaan kummittelevat vieläkin. Suhde ruokaan on pysynyt hiukan ongelmallisena. Se on joko rakastettu tai vihollinen.
Se on juuri sellaista, että joku ruoka on kiellettyä. Haluaisin syödä ihan tavallista ruokaa, josta pidän, samaa kuin muukin perhe. Kaikki erityisruokavaliot ja dieetit ja rajoitukset laittavat pääni sekaisin. Niistä tulee heti pakkomielle. Noudatan kaikkea liian orjallisesti. Jos ajattelen, etten saa enää tehdä itselleni voileipiä tai syödä ollenkaan jäätelöä, mitään leivonnaisia tai pastaa, niiden ajattelu alkaa toden teolla hallita elämääni.
Olen harkinnut vaa' an heittämistä roskiin. Siinä voisi olla ideaa. Tunnustelisi omia näläntuntemuksiaan ja mielitekojaan ja yrittäisi pysyä kohtuudessa.
AP (bmi 16-24 ja kaikkea siltä väliltä)
Kannattaa varmaan lukea sellainen kirja kuin " Laihduttamisen loppu: yhdeksän askelta pysyvään painonpudotukseen" . Kirjassa käsitellään juuri niitä syitä miksi syö väärin tai lohduttaa itseään ruualla.
Ap. lle ehdottaisin nyt vielä, että kävisit kalorilaskurissa laskemassa päivittäisen energiantarpeesi tuossa painossa ja suunnittelisit ateriarungon päivääsi sen mukaan. Jos tuota ateriarunkoa on ilman nälän tunnetta ja jatkuvaa ruuan ajattelua vaikea toteuttaa, olet ehkä itsellesi väärässä painossa? Eihän ole tarkoitus, että voit pahoin koko loppu elämäsi? BMI 18 on kuitenkin melko matala ja mallitkin, jotka ovat samoissa lukemissa kärsivät useimmat käsitykseni mukaan nälkää koko ajan ?
Laskeskele ja totuttele, etsi itsellesi hyvänolon ruokavalio ja pysy siinä, jolloin painosikin vakiintuu sopivalle tasolle.
Itsellänikin on vielä sopeutuminen pois syömishäiriöstä (anoreksia, myöhemmin bulimia) kesken, mutta ainakin voin nyt hyvin. Silti joudun edelleen tolkuttamaan välillä itselleni mm. sitä, etten voi tiukentaa ruokavaliotani, vaan minun on pysyttävä siinä. Kokoajan kuitenkin helpottaa!
25