Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tähtitieteilijän villi teoria: Maailmankaikkeus saattaa olla mustan aukon sisällä

Vierailija
18.03.2025 |

Äskettäin julkaistu tutkimus tukee radikaalia ajatusta siitä, että universumimme saattaa sijaita mustan aukon sisällä. Tutkimus julkaistiin maaliskuussa Royal Astronomical Society -lehdessä.

https://tekniikanmaailma.fi/tahtitieteilijan-villi-teoria-maailmankaikk…

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei me sitten olla puristuttu kualiaaksi pikkuneulan pään kokoon?

Ehkä me ollaankin. Ollaan voitu olla jättiläiskokoisia oikeasti, mutta nyt ollaan Sylvanian Families - kokoisia. 

Ongelma on se että ollaan elossa. 

Mustassa aukossa aika vääristyy, joten mihinkään ei voi luottaa mitä näkee.

Ei se siellä sisällä vääristy. Vain aukkoa ulkoa päin katsovan näkökulmasta vääristyy 

Vierailija
42/72 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 10-15 vuotta ollut sita mielta etta olemme "putoamassa" musttanaukkoon. Se selittaisi avaruuden laajentumisen. Olen fyysikko mutten ole asiasta paassyt keskustelemaan kenenkaan kanssa. Taallakin olen asian usein maininnut

Avaruuden laajentuminen kuten kaikki muukin kehitys, laajentuminen ja uudistuminen johtuvat kreationismista. Syntymämme hetkellä (alkuräjähdys) ja siitä eteenpäin kaikki mahdollinen on vaan lisääntynyt ja lisääntynyt, laajentunut, jne. 

Avaruudessa varsinkin on paljon kreationistien nimeämiä kappaleita, mm. "pillars of creation". Tieteentekijät ymmärtävät tämän, eivät tieteen seuraajat. 

Kun kuolet, maailmankaikkeus ei enää laajene vaan supistuu olemattomaksi. Kunnes se laajenee uudelleen, kuten hengitys. Tervetuloa elämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli meidän havaitsema maailmankaikkeus onkin mustan aukon sisällä, niin minkälainen maailmankaikkeus mahtaa olla tämän mustan aukon ulkopuolella? Jotain mitä emme voi mitenkään käsittää?

Jos käsittämisellä tarkoitat mittaamista ja mittausten tulosten tulkintaa, niin kyllä.

Vierailija
44/72 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä me ollaankin. Ollaan voitu olla jättiläiskokoisia oikeasti, mutta nyt ollaan Sylvanian Families - kokoisia. 

Ei se siellä sisällä vääristy. Vain aukkoa ulkoa päin katsovan näkökulmasta vääristyy 

Tarkoitinkin sitä, että me saatetaan hitaasti parhaillaan venyä miljoonan kilometrin pituiseksi spagetiksi mustan aukon reunalla, mutta ei huomattaisi sitä itse, koska aika vääristyy. Senhän näkisi vain ulkopuolelta.

Vierailija
45/72 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sillä väliä vaikka olisi taivaan esikartanossa tai helvetin portilla?

No jos me ollaan mustan aukon sisällä, niin sit me tavallaan ollaan jo menossa sinne helvettiin...tai ollaan jo helvetissä. Ei tosin mikään kovin tuore teoria tämä ole.

Vierailija
46/72 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska tunnetut fysiikan lait heittävät häränpyllyä mustan aukon kohdalla. Kukaan ei tiedä, mitä siellä sisällä on...ja me saatetaan elää sellaisen sisällä...eli siellä sisällä saattaa olla meikäläisiä...eli koko pohdinta olisi turhaa.

Vierailija
47/72 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se musta aukkokin jossain seikkailee. Aika jännää.

Vierailija
48/72 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha teoria.

Sitä alettiin epäillä, kun alkoi näyttää siltä, että jokin vääristää meidän näkemystä kauempana olevista galakseista.

Selittäisi kyllä aika monta ongelmaa, jos pitäisi paikkansa. Harmi ettei tota taida olla mahdollista aukottomasti todistaa millään lailla.

Vierailija
49/72 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustassa aukossa kun ottaa minkä tahansa suunnan niin aina joutuu singulariteettiin, vaikka kääntyisi sinne päin mistä oli tulevinaan.

Vierailija
50/72 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki pelottaa, onneksi on uskonto turvatuttina

Vierailija
51/72 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ehkä selittäisi pimeän aineen.

Ehei vaan pimeä aine on ateistien päissä.

Vierailija
52/72 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntijoiden heitot ovat samanlaisia kuin Trump keksisi kesken puheensa.   Trumpilta kannattaisi kysyä mitä vain.

Muistan lapsena kun oli yhdysvaltalaisia tieteistarinoita joissa maapallolla oli kaksoisplaneetta, jossa kaikki oli samalla laitta, ja eräässä sarjassa maapalloa kiersi auringon toisella puolella samanlainen maapallo jossa kaikki oli peilikuvana.  Kun sieltä tuli porukkaa tänne niin heillä oli tekstit paidassa peilikuvana, niin pystyi tunnistamaan.   Vaarallinen mutantti oli hyvä tv-sarja 70-luvulla.

Ei niitä teorioita nojatuolissa ryypiskellessä keksitä. Ne perustuu matematiikkaan ja havaintoihin.

Ja ne havainnot ja matematiikka saattavat johtaa siihen nojatuolissa ryypiskelyyn...

Vierailija
53/72 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkeen tottuu. 🤷

Vierailija
54/72 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli meidän havaitsema maailmankaikkeus onkin mustan aukon sisällä, niin minkälainen maailmankaikkeus mahtaa olla tämän mustan aukon ulkopuolella? Jotain mitä emme voi mitenkään käsittää?

Ja mikä estää kyseistä maailmankaikkeutta olemasta mustan aukon sisällä? Sen ulkopuolella voi olla kokonaan toinen maailmankaikkeus. Sekin voi olla aukon sisällä. Joku niistä aukoista voisi olla vaikkapa täällä meidän kaikkeudessamme. Täysi ympyrä.

Vierailija
55/72 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 10-15 vuotta ollut sita mielta etta olemme "putoamassa" musttanaukkoon. Se selittaisi avaruuden laajentumisen. Olen fyysikko mutten ole asiasta paassyt keskustelemaan kenenkaan kanssa. Taallakin olen asian usein maininnut

-Kysy jos ne nyt päästäisi keskustelemaan jonkuin kanssa.

Vierailija
56/72 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin olemme, mitä luulet Linnunradan keskellä olevan? Yksi musta aukko vaan ei valitettavasti selitä laajentumista.

Et taida ymmärtää asiasta mitään?

Vierailija
57/72 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas kun ei naapurin Penan peräaukon sisällä.

Jotenkin hupaisaa, että rajallisella tietotaidolla ehdotetaan jotain mikä voisi noudattaa rajallisen tietämyksen normeja. Tätä kutsutaan tyhmyydeksi, ei tieteeksi.

Vierailija
58/72 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja se musta aukkokin jossain seikkailee. Aika jännää.

Sen vanhempien nimet muuten oli Anu S. Aukko ja Musta Pekka...

Vierailija
59/72 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitinkin sitä, että me saatetaan hitaasti parhaillaan venyä miljoonan kilometrin pituiseksi spagetiksi mustan aukon reunalla, mutta ei huomattaisi sitä itse, koska aika

Paljonko itse kestät venytystä niin että henki vielä säilyy?

Vierailija
60/72 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Paljonko itse kestät venytystä niin että henki vielä säilyy?"

Tästähän ei ollut kyse, vaan siitä, että jos katsoo ulkopuolelta, näyttäisi siltä kuin ihminen hajoaisi millisekunnissa, mutta mustan aukon sisällä siihen voisi mennä miljardi vuotta, sisältä päin katsottuna, eli ei huomattaisi itse mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi