Älytön väsymys, mutta labrat ok. Mistähän voisi johtua?
Kävin lääkärissä väsymyksen takia ja minusta otettiin kasa labroja. Arvot ok ja mitään selittävää syytä ei löytynyt.
Oisko jollain jotain ajatuksia, mistä tällainen väsymys voisi johtua?
Kommentit (34)
Kevät. Valo lisääntyy tosi nopeasti. Pää ei pysy perässä. Nuku. Ja lepää. En pakota itseäni ulos aurinkoon väkisin.
Ennen puhuttiin kevätväsymyksestä. Kasvukausi on alkamassa. Suomessa päivä pitenee niin nopeasti, että vauhdissa ei pysy mukana kuin ne jotka suorittaa elämää kaikilla tasoilla.
Nykyisin kaikki vaan "ahdistaa, masentaa'. Minä lojun sisällä ja nautin tästä "paastonajasta".
Kevätväsymys? Mulla aivan järkyttävä väsymys tähän aikaan vuodesta joka vuosi, alkaen jostain kolmekymppisestä.
Nukut ja tai syöt liian vähän. Muutenkin huonot elämän tavat. Somettaminen on raskasta; vähennä puoleen ja katso miten käy
Labroista ei löydy kaikki terveyteen vaikuttavat tekijät. Eli voi olla vika edelleen sekä terveydessä että ympäristössä tai elintavoissa. Tsemppiä!
Kasa labroja voi olla ihan mitä ja miten paljon tahansa, eikä siitä setistä välttämättä mikään anna viitteitä siitä, miksi väsyttää.
Ylipaino, vähäinen liikunta, liikaa unta, tai liian vähän.Alkava muistisairaus, koronan jälkitila.
Mulla on näitä tämmöisiä ollut elämän aikana useita, järkyttävä väsymys, mutta ei löydy mitään syytä. Nämä on ollut hyviä caseja luontais- ja vaihtoehtohoidoille mulla, kun on jo tutkittu että mitään vakavaa lääketieteellistä hoitoa vaativaa ei ole. Olen sitten kokeillut esim. yrttilääkintää ja kyllä niistä usein jotain apua on ollut, esim. ruusujuuriuute viimeksi on auttanut yleisuupumukseen.
Esivaihdevuodet? Stressi? Univaje (joko ajallisesti tai laadullisesti)? Liian yksipuolinen ruokavalio?
Minulla oli väsymystä vaikka nukuin pitkiä yöunia, jalat tuntuivat raskailta enkä tahtonut jaksaa edes kävellä ja alaselkäkin tuntui kipeältä. Laitoin kivut kuntosalitreenien syyksi ja väsymyksen kevätmyksen syyksi. Kävin sitten sattumalta kehon koostumusmittauksessa ja nestetasapainossa näytti olevan häikkää ja tajusin silloin juoneeni nesteitä ihan liian vähän; olin vähentänyt runsasta kahvin juontiani ja minun oli olisi pitänyt silloin lisätä muiden nesteiden juontia mitä en ollut tehnyt. Nyt on nestetasapaino kunnossa, kivut alaselästä ja jaloista ovat hävinneet enkä ole enää normaalia väsyneempikään. Hyvä olo on joskus ihan jostain pienestä korjattavissa olevasta asiasta kiinni.
99% väsymyksestä johtuu liian vähäisestä yöunesta.
Juo vettä. Syö tavallista suomalaista ruokaa monipuolisesti. Älä lähde luontaisainerumbaan. Vitamiinipurkkeihin. Been there seen that. Rahat menee hukkaan. Mittauta ferritiini. Jos on runsaat kuukautiset. Tai vaihdevuosi-ikä. Aina ei tarvitse jaksaa. Tää ikuinen nuoruus mainostus on niin turhaa. Ihminen saa ikääntyvä, näyttää ikäiseltään ja saa väsyttää. Käytän ainoastaan D-vitamiiniä pullosta ja Mg. Ne riittää. Myötätuntoa.
Ovatko sun hartiat umpijumissa? Mulle kyseinen vaiva aiheutti niin järkyttävän uupumuksen, että tuskin jaksoin edes sängystäni nousta. Hieroja totesi mulle, että mitä pahempi jumi, sitä heikommin keuhkot laajanevat optimaaliseen tilavuuteensa. Hengitys jää näin pinnalliseksi ja aiheuttaa kovan uupumuksen tai väsymyksen tunteen. Mun kohdalla tämä piti paikkaansa.
pyydä uniapneatesti. Minulla oli järkyttävä väsymys vaikka nukuin 8 tunnin öitä. Uniapneatestin tulos : vaikea uniapnea. Nyt käyttänyt cpap-laitetta puoli vuotta ja olen kuin uusi ihminen. On ihmeellinen tunne kun huomaa että monta vuotta jatkunut uupumus ja voimattomuus on poissa. Mitään selitystä ei labroissa ja muissa tutkimuksissa löytynyt aiemmin.
Kilpparissa voi olla vikaa, vaikka TSH ja T4V näennäisesti ok. Pitäisi tietää arvosi, jotta osaisi ottaa kantaa.
Minulla väsymyksen syy on Netflix.
Katso ne tarkemmin, vie second opinion -lääkärille. Mitä labroja otettu?
Minun labrat, lääkärien "OK" oli
-hemoglobiini tippui 150->117, naisten minimiarvo, kuulemma loistava...
-B12-vitamiini vapaa arvo-35, puutoksen raja-arvo...neurologiset ja psyykkiset oireet(?)
-leukosyytit: 3
-munuaisarvo krea: kävi 45-55 -> 89-99.......
Nyt löytyi vielä d-vitamiinin puutos...
mulla vaikean väsymyksen syy on liian matala T3 arvo
Mitä tarkoittaa labrat ja arvot tässä yhteydessä?
Esim ferritiini 13 on "ok" vaikka tarkoittaa jo todella pahaa raudanpuutetta.