Auttakaa mua tekemään selviytymissuunnitelma!
Tilanne tämä: esikoinen 2-v, laskettuun aikaan vajaa 2kk, mies menee polvileikkaukseen vauvan ollessa 2-3vko, tukiverkot kaukana. Yritän miettiä, miten ensimmäisistä kuukausista selviäisi hengissä.
Ja sitten itse asiaan: aion tehdä pakkaseen valmiita aterioita niin paljon kuin mahtuu eli varmaan 1,5-2 kk:n ruoat. Ja aion hamstrata kaupasta valmiiksi kotiin niin paljon ruoka-aineita, kuin mahdollista.
Ehdotuksia pakastettaviksi ruoiksi?Meinaa mielikuvitus loppua kesken, kun miettiin kuukausien ruokalistaa valmiiksi... Meillä syödään paljon keittoja, jotka ainakin mun kokemuksen mukaan kärsii pakastuksesta, mikä tähän auttaisi. Olen hakenut kaupasta ison läjän irtokarkkilaatikoita, joihin on kätevä pakastaa.
Entäs mikä kaikki kannattaisi tuoda kaupasta valmiiksi? Kaikki hyvin säilyvä ja ainakin painava. esim tuoremehua aion tuoda paaaaljon, koska imetyksestä tulee valtava jano. Ja ison säkin perunoita haen, ettei tarvitse niitä kantaa kaupasta. Tuleeko muuta mieleen? (kauppareissut on harteilla ja hoidettava kahden lapsen kanssa, jos mies ei pääse edes kävelemään...)
Tuleeko muuta mieleen? Muutamalle siivoojalle olen soitellut ja varmaan tilataan joka toinen viikko siivous. Mitään kauppareissuja tai ruoanlaittoa nämä firmat ei harrasta. (Pikkukaupungissa tasan kolme firmaa) Ja ei meillä sitä rahaakaan ole ylen määrin palvelujen ostoon, että otse täytyisi selvitä senkin vuoksi.
Neuvoja, käytännön vinkkejä? Antakaa hetkeksi aivonne mun käyttöön, mun omat tuntuu olevan takussa ;)
Kommentit (23)
ihan hengissäselviämissuunnitelma =))))))))))))))))))))))))))))))))))
ei pitäis olla tuolla perhekoolla vielä kovin vaikeeta
Kuten muutkin kasvikset, olisi hyvä niitä kypsentää vähän etukäteen. Yleensähän ryöpätään, mutta sipulin vi vaikka ruskistaa, jos käyttää sitä ruokaan siinä muodossa.
Sipuli on muuten hyvä esikypsentää senkin takia että raakasipuli haisee pakastimessa ja hajut tarttuu sitten sellaisiinkin ruokiin joihin ei sipulia tahdo. Esim. jäätelö. Vaikka kuinka pakkaisi, niin aina se vaan haisee. Kokemusta on...
Kokkirouva
itsekin askartelen hiukan vastaavaa selviytymissuunnitelmaa, tosin mun mies on terveenä kotona *koputtaa puuta* kun meidän toinen lapsi keväällä syntyy. ja asutaan kaupungissa, kävelymatkan päässä sokoksesta. mutta oonpa vaan minäkin sen varran laiska ja asennevammainen että tykkään tehdä hommat etukäteen mahdollisimman pitkälle valmiiksi ja päästä itse tilanteessa helpommalla.
tässä ketjussa on mahtavia vinkkejä, erityisesti mua miellytti tuo puolivalmisteiden pakastaminen, otan varmasti käyttöön. lihapullia oon pakastanut muutaman kilon, ja mummonmuusijauhetta löytyy kaapista. panin merkille tässä eräs päivä että meillä ruuanlaitto alkaa aina sipulin ja valkosipulin silppuamisella, ja siihen menee paljon aikaa (no mun mielestä menee, mä en oo ammatilaissilppuri). meinasin selvittää kuinka ko. aineet kestää raakana pakastusta, ja jos hyvin, niin tehdä valmiiksi pieniin rasioihin sipuli-valkosipuli-silppua.