Nykylapset eivät osaa viisarikelloa, kuukausia ja viikonpäiviä!
Eikä valitettavasti paljon mitään muutakaan. Tämä on murheellinen totuus, jonka näen työssäni koulussa joka päivä. Tilanne on paha. Olisi paljon muutakin kerrottavaa, mutta en nyt jaksa kertoa kaikkea.
Kommentit (356)
"Et selvästi nyt ymmärrä. Kun 80% oppilaista ei enää osaa juuri mitään, ei koulussa yksinkertaisesti pystytä paikkaamaan tätä vajetta. Jokaiseen viikkoon tarvittaisiin muutama oppitunti lisää."
En tosiaan ymmärrä tosiaan.
Jos 80% oppilaista ei ymmärä mitään, ei osaa, ei pysty mihin mihinkään, miten on sitten mahdollista, näistä "ääliöistä" suurin osa kirjoittaa ylioppilaaksi, joka vuosi prosentuaalisesti ikäluokasta yhä enemmän, kuin koskaan aikaisemmin Suomen historiassa, hyvin arvosanoin jopa 12 ällää. Puhuvat useampaa kieltä. Ovat verkostoituneita jo nuorena, jopa kansainvälisesti ja on hyvät sosiaaliset taidot.
Ja lähes kaikilla alle 25v on jokin toisen asenteen koulutus suoritettu, johon yksikään ennen 2000-lukua sukupolvi ei ole pystynyt.
Jos peilaa kommenteja, niin ne ovat todella ristiriitaisia, tutkittuu tietoon, kun koskaan aikaisemmin Suomen historiassa nuoret eivät ole voineet näin hyvin, samoin vanhemmat olleet lapsen elämässä ja kasvattaneet, kuin koskaan aikaisemmin, osittain jo työelämästä ja elintasosta johtuen.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa syntyneet lapsukaiset eivät mm. tiedä sanan työpöytä merkitystä.
Yhteiskuntamme on loistavan vakaalla pohjalla! 👌
Minä puhun lapselle aina desktopista. Ja meillä kotona kaikkien tietokoneiden ym kieleksi on asetettu englanti. Lapseni tietää sanan työpöytä, mutta se on työhuoneen pöytä eli kirjoituspöytä. Ei hän tiedä että työpöytä olisi jossain tietokoneella kun se on desktop. Tosin lapsi on vasta 7. Mutta en ole tullut ajetelleeksi opettaa että desktop olisi työpöytä kun en itsekään sellaista sanaa koskaan käytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tulee noihin luisteluihin ja hiihtämisiin, niin enpä tiedä... Itse kävin jotain pururadalle tehtyä latua pitkin hiihtämässä lapsena, mutta tuntuupa vähän vieraalta ajatukselta päästää joku 8-10-vuotias yksin metsään hiihtämään. En päästäisi. Joten ei mikään ihme, että lapset ulkoilevat vähemmän ja tuollaiset taidot jää helposti oppimatta tai ainakin vähemmälle.
Itse asun ulkomailla, ja täällä ei alle teini-ikäiset edes saa mennä ulos yksin. En ole itse työelämässä, joten minulla on onneksi mahdollisuus ulkoilla, harrastaa ja viedä lapsia harrastuksiin. Eli kyllä ihan nykymaailman menokin on niin erilaista, että vaikuttaa mahdollisuuksiin.
Näin se on, nykyään se ei enää mene niin että lapset käsketään ulos pois vanhempien jaloista, vaan vanhemman pitää mennä mukaan. Hyvänä puolena on se, että lapset pysyy turvassa eivätkä tee p
Samaa mieltä. Jos olisin itse työelämässä, niin tuskin jaksaisin viedä lapsia harrastuksiin ja muutenkaan touhuta sellaista määrää mitä nyt teen. Jaksan siksi, että ei ole työelämää rasittamassa. Joten en kyllä vanhempia syyllistäisi tässä asiassa, nykyään Suomessa kun on melko lailla välttämätöntä molempien vanhempien olla työelämässä.
Oon ysärin laman nuori ja en osanu itekään enkä esimerkiksi osaa englanniksi kuukausia vieläkään. Ne voi ettiä googlella tarvittaessa, joten en opettele niitä.
Kellokin no tosi hankala hahmottaa, mut opin sen armeijassa ite.
En opetellu hallituksen valheita aikoinaan yhtään. I-nhosin koulua sydämestäni.
Joka päivä pakotettuna kiusatuksi.
Vierailija kirjoitti:
"Et selvästi nyt ymmärrä. Kun 80% oppilaista ei enää osaa juuri mitään, ei koulussa yksinkertaisesti pystytä paikkaamaan tätä vajetta. Jokaiseen viikkoon tarvittaisiin muutama oppitunti lisää."
En tosiaan ymmärrä tosiaan.
Jos 80% oppilaista ei ymmärä mitään, ei osaa, ei pysty mihin mihinkään, miten on sitten mahdollista, näistä "ääliöistä" suurin osa kirjoittaa ylioppilaaksi, joka vuosi prosentuaalisesti ikäluokasta yhä enemmän, kuin koskaan aikaisemmin Suomen historiassa, hyvin arvosanoin jopa 12 ällää. Puhuvat useampaa kieltä. Ovat verkostoituneita jo nuorena, jopa kansainvälisesti ja on hyvät sosiaaliset taidot.
Ja lähes kaikilla alle 25v on jokin toisen asenteen koulutus suoritettu, johon yksikään ennen 2000-lukua sukupolvi ei ole pystynyt.
Jos peilaa kommenteja, niin ne ovat todella ristiriitaisia, tutkittuu tietoon, kun koskaan aikaisemmin Suo
Hei, tuosta "... lähes kaikilla alle 25v on jokin toisen asenteen koulutus suoritettu, johon yksikään ennen 2000-lukua sukupolvi ei ole pystynyt" toteaisin, että lähes kaikki ihmiset myös onnistuisivat hyppäämään onnistuneesti korkeushyppyä, jos lasketaan se rima sieltä reilusta parista metristä tohon about polven korkeudelle, jos niinkun kässäät mitä meinaan....
Vierailija kirjoitti:
Oon ysärin laman nuori ja en osanu itekään enkä esimerkiksi osaa englanniksi kuukausia vieläkään. Ne voi ettiä googlella tarvittaessa, joten en opettele niitä.
Peruskoulu on orjuuttamista varten. Jos jätät koulut käymättä, niin elät paljon stressittömämmin ja vapaammin kuin pätkätyöhelvetissä. Eikä kukaan vaadi sulta temppuja.
Senpä takia nykyään ei edes hankita lapsia, kun lapset ja työelämä on nykyään vaikea yhdistää, koska koulu asettaa valtavat paineet vanhemmille. Ja mikään ei tunnu riittävän.
Meiille suunniteltiin 10v sitten uutta koulua ja oppilaspaikkoja piti olla lähes 900 paikkaa ja viime syksynä valmistui, oppilaspaikkoja enää 460, kun oppilaita ei ole.
Ehkä syntyvyyden lasku helpottaa ap. työpaineita ja yhä vähemmän on lapsia, jolle pitää opettaa kellon tuntemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisarikelloa ei tosiaan välttämättä kotona tarvitse mihinkään, ei sellaista välttämättä edes joka kodista löydy. En sinänsä ihmettele yhtään jos ei tule mieleen opettaa sitä lapsille, jos nämä kuitenkin osaa tulkita sitä digikelloa. Tosin mun 6v on sitä mieltä että ymmärtää viisarikelloa paremmin kuin digitaalista. En ole mielestäni hänelle mitään kelloa opettanut, mutta eskarissa ilmeisesti ovat, ja osaa siis kyllä.
Moni ei tiedä, että kartan keksiminen, ja sen jälkeen analogisen kellon keksiminen on ohjannut ja edistänyt huikeasti ihmiskunnan kognitiivisia kykyjä ja ajattelua. Siis kollektiivisesti. Laajeni siis suurempaan ja suuriin joukkoihin pienen ryhmän sijaan. Etenkin abstraktin ajattelun ja kokonaisuuksien hahmottamisen osalta. Digitaalikellossa näkyy vain yksi numero (sarja), ja sekin on irrallaan siitä "koko kuvasta".
Hyvä, että lapsesi ymmärtä
Kyllä, tämä on varmasti totta. Sitä ei vaan tosiaan tule ajatelleeksi kun opettaa niitä perusarjessa tarvittavia taitoja, eikä viisarikellolle ole välttämättä tarvetta. Onneksi sitä kyllä opetetaan sitten koulussa ja esiopetuksessa kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin on kadonnut taito virkata patalappuja? Kyllä minulle opetettiin kansakoulussa patalappujen virkkaaminen ja voi veikkonen miten siitä on ollut hyötyä. Tosin en ole sen kansakoulun jälkeen yhtään patalappua virkannut.
Virkkaaminen opettaa motoriikkaa ja lisäksi kärsivällisyyttä. Nykyisin olisi hyvä opettaa virkkaamaan vaikka pelkästään sitä pitkää pötköä ihan juuri kärsivällisyyden takia.
Mun lapset on ainakin opetelleet sormivirkkaamaan päiväkodissa tai esikoulussa.
Sormivirkkaaminen on vajaaälyisten hommaa. Virkkuukoukulla virkataan. Vai syötkö myös sormin etkä ruokailuvälineillä?
Vierailija kirjoitti:
95%:lla yläkoululaisista on kännykkäaddigtio.
Tarkoitit varmaan gännyggäaddigtio.
Tämmöstä on nykyaika. Kaikki istuu kotona sohvalla tuijottaen älypuhelimiaan tai telkkaria. Ollaan käyty nyt parin viikon ajan 3-vuotiaan lapsen kanssa useamman kerran leikkipuistossa arkena ja viikonloppuna siinä alkuillan tietämillä (vielä valoisaa kun on menty) eikä koskaan ole ollut ketään muuta leikkimässä siellä. Ja ihan taajamassa asutaan, omakotitaloja ja rivareita alueella. Jos joskus ohikulkiessa sattuu näkemään leikkipuistossa ihmisiä, niin usein se näky on sitten sellainen että lapsi leikkii jotain ja vanhempi vahtaa puhelintaan. Tää nykyaika on aivan p*rseestä. Ihmiset ei ole enää läsnä eikä viitsi opettaa juuri mitään lapsilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin on kadonnut taito virkata patalappuja? Kyllä minulle opetettiin kansakoulussa patalappujen virkkaaminen ja voi veikkonen miten siitä on ollut hyötyä. Tosin en ole sen kansakoulun jälkeen yhtään patalappua virkannut.
Virkkaaminen opettaa motoriikkaa ja lisäksi kärsivällisyyttä. Nykyisin olisi hyvä opettaa virkkaamaan vaikka pelkästään sitä pitkää pötköä ihan juuri kärsivällisyyden takia.
Mun lapset on ainakin opetelleet sormivirkkaamaan päiväkodissa tai esikoulussa.
Sormivirkkaaminen on vajaaälyisten hommaa. Virkkuukoukulla virkataan. Vai syötkö myös sormin etkä ruokailuvälineillä?
Nyt oli kyse alle kouluikäisistä, kyllähän he toki tietyllä tapaa on vajaaälyisiä aikuisiin verrattuna. Mutta he opettelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä puhun lapselle aina desktopista. Ja meillä kotona kaikkien tietokoneiden ym kieleksi on asetettu englanti. Lapseni tietää sanan työpöytä, mutta se on työhuoneen pöytä eli kirjoituspöytä. Ei hän tiedä että työpöytä olisi jossain tietokoneella kun se on desktop. Tosin lapsi on vasta 7. Mutta en ole tullut ajetelleeksi opettaa että desktop olisi työpöytä kun en itsekään sellaista sanaa koskaan käytä.
Kannattaisko välillä vaihtaa se koneen kieli suomeksi, niin oppisitte myös suomenkieliset termit. Sitten taas takaisin enkuksi. Ei ole vaikeaa, ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen aikaan kouluissa oli atk-tunteja joissa opeteltiin vaikka sähköpostin, wordin, excelin käyttöä ja tosiaan vaikka noita tietokoneeseen liittyviä termejä. Nykyään kai oletetaan että kaikki osaisi jotenkin itsekseen, vaikkei joka kodissa edes ole tietokonetta vaan pelkkiä kännyköitä ja tabletteja.
Miten voi pärjätä esim. työelämässä, jos tuollaiset perustaidot puuttuvat? Ihmettelen sitäkin, että ulkomailta vaan pitäisi saada uusia työntekijöitä kovasti. Samalla omat nuoret tyhmentyvät, kuten vaikka pisatutkimukset kertovat. Eikö olisi aika miettiä, mitä ehkä vielä 20 vuotta sitten tehtiin oikein, ettei syrjäytetä yhteiskunnasta meidän omia nuoria?
Kyllä koulussa edelleen opetetaan asiat. Toisilla on valtavia vaikeuksia muistaa. Muistin heikkeneminen on este oppimiselle.
Viikonpäiviä on opeteltu eskarissa joka päivä. Ne harjoitellaan myös alkuopetuksessa. Kuukaudet opetellaan myös alkuopetuksessa kuten myös vuodenajat ja vuorokaudenajat.
Viisarikellosta harjoitellaan tasat ja puolet ekaluokalla ja muut ajat (vaille, yli) tokalla. Kolmannella tulee digitaalikello. Kertotauluja harjoitellaan tokaluokasta alkaen. Kaikki kertotaulut käydään kolmannella. Sitten ne pitäisi osata. Niitä kyllä kerrataan nelosella, vitosella...
Kengännahojen solmimisen opettelu ei kuulu koulun tehtäviin.
Koulussa harjoitellaan päivittäin paljon asioita, mutta toisilla ei jää mitään mieleen. Se on nykypäivän ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
Siis täytyy kyllä sanoa että otan osaa, mutta minulle taas on todella vaikea käsittää miten jollekin on voinut olla noin vaikeita tuollaiset asiat. Olen myös ysärin laman nuori, mutta kyllä minulle täyspäiset vanhemmat opetti aika monet asiat, ja ainakin katso perään että olinko nyt esim. kuukaudet oppinut englanniksi.
Ja kävit armeijan sentään, hyvä. Mutta annettiinko sinulle siellä aseita käsiteltäväksi vaikka et vielä kelloa osannut? Dziisus sentään...
Tässä tulee väistämättä mieleen historia jutuista Suomessa kuulemma 1900-luvun alussa toisteltu vitsi/tarina, että Venäjän armeijassa oppimattomat musikat eivät tienneet kumpi on oikea ja kumpi vasen. Jotta tahdissa marssiminen onnistui, tungettiin toiseen saappaaseen heinää, ja toiseen olkia. Osaston johtaja sitten huusi marssiessa että heinää - olkia, heinää...jne. koska vasen - oikea... No can do. Joten eikai se kellon osaaminen edes 1900-luvun lopulla niin välttämätöntä sitten ollut.
Ja että kouluaikana et vielä osannut kelloa, mutta olit niin tiedostava että ymmärsit siellä paasattavan "hallituksen valheita"?? Ehkä minulla olikin huonompi keskittymis ja havainnointi kyky mitä sinulla, kun minulla ei tuollaisesta ole mitään muistikuvaa, tai sitten ne meni vaan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos mitään traumoja ja ajatusvääristymiä aiheuttamatta.
Vierailija kirjoitti:
Tämmöstä on nykyaika. Kaikki istuu kotona sohvalla tuijottaen älypuhelimiaan tai telkkaria. Ollaan käyty nyt parin viikon ajan 3-vuotiaan lapsen kanssa useamman kerran leikkipuistossa arkena ja viikonloppuna siinä alkuillan tietämillä (vielä valoisaa kun on menty) eikä koskaan ole ollut ketään muuta leikkimässä siellä. Ja ihan taajamassa asutaan, omakotitaloja ja rivareita alueella. Jos joskus ohikulkiessa sattuu näkemään leikkipuistossa ihmisiä, niin usein se näky on sitten sellainen että lapsi leikkii jotain ja vanhempi vahtaa puhelintaan. Tää nykyaika on aivan p*rseestä. Ihmiset ei ole enää läsnä eikä viitsi opettaa juuri mitään lapsilleen.
Ei ihmisillä juuri ole enää lapsia. Ja ne vähät lapset viettävät arkipäivät varhaiskasvatuslaitoksissa ja arki-illat ja viikonloput taas ohjatuissa treeneissä missä valmentajan johdolla tehdään asioita. Ei ole sellaisia hetkiä jolloin käytäisiin leikkipuistoissa. Jolleivat sitten varhaiskasvatuslaitoksen varhaiskasvattajat vielä lapsia leikkipuistoon.
Nykyään digitaalikelloa käytetään enemmän kuin viisarikelloa, jota ei näe juuri muualla kuin koulun käytävällä, jos sielläkään.
#ihmiskunnantyhmentyminen