Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää tuo Iltasanomien juttu Suvikset-dokumenttisarjasta

Vierailija
16.03.2025 |

https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000011060511.html?utm_medium=also…

Kertoo siis suviseuroista ja lestadiolaisuudesta. Ikävä kyllä suviseurat taivutetaan monta kertaa väärin "suviseuroilla" eikä "suviseuroissa" kuten pitäisi. Lisäksi siinä luodaan virheellistä kuvaa että pojille olisi kaikki sallittu ja tytöiltä kaikki kielletty: "

SARJAN kolmannessa jaksossa Julia luettelee pitkän listan asioita, jotka ovat lestadiolaiselta tytöltä kiellettyjä.

Ei saa meikata, ei värjätä hiuksia, ei saa olla korvakoruja, ei kynsilakkaa, ei saa pussailla, ei esiaviollista seksiä, ei saa tanssia, ei saa kuunnella maallista musiikkia, ei saa olla televisiota."

Sen verran lestadiolaisuutta tunnen että kyllä noita kaikkia lueteltuja asioita katsottaisiin pojan/miehen tekeminäkin pitkään tai pahasti. 

Iltapulu TV-opas Katso lähetysajat : Suvikset - Iltapulu.fi TV-opas

Kommentit (490)

Vierailija
41/490 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin psykalla töissä niin siellä oli paljon lessutyttöjä. Poikia en muista tuosta lahkosta yhtään potilasta.

Vierailija
42/490 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On totta, että nuo ap:n mainitsemat asiat ovat syntiä myös vl-pojille, mutta kyllähän painolastia kasataan vl-tytöille huomattavasti enemmän kuin pojille. Jokainen yli 30-vuotias liikkeessä ollut tietää sanonnan "Älkää te rakkaat sisaret pukeutuko paljastavasti, jotta me veljetkin säilyisimme uskomassa". Olin itse liikkeessä mukana aikuisikään asti, ja muistan 2000-luvun lopulta tilanteen, jossa eräs vl-mies paheksui sitä, että käytin korollisia nahkasaappaita. Kaipa hänellä tuli "kiusauksia" niistä.

Luojan kiitos aika tuossa liikkeessä on nyt historiaa, ja olen vapaa. noin 10 vuotta alkaa olla erosta. Se oli elämäni paras päätös, ehdottomasti.

Ja mihin olet elämässäsi päässyt ? Kirjoittelemaan joutavia av vauva-palstalle..

Täällähän itsekin kirjoittelet..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/490 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naista alistava lahko. Vai voiko joku sanoa 10 lapsen äidistä, että hänellä on joku muukin tehtävä kuin synnytyskoneena oleminen? Isommat sisarukset hoitavat pienempiä kuin äiti ei enää jaksa ja on taas raskaana. Turha glorifioida lestadiolaisuutta.

Vierailija
44/490 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon sarjan Justus toivoo suurta perhettä eli noin 8 - 10 lasta. Hänellä jo kumppani ja näin joku nuorinainen on siihenkin sitten ryhtymässä. En kadehdi hänen osaansa. Mietin, että synttäisi Justus sitten itse ne toivomansa lapset jos niitä niin kovin haluaa. Miehen osa on helpompi tuossa kaikessa. 

Vierailija
45/490 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lars Leevi oli röökiä rakastava tyhmä per-seapina. Jossain Suomen korpikylässä elää vieläkin vi-tun Lars Leevin perskärpäsiä eli lahkolaisia, saaatana...HAHHAH!

Niinpä. Pohjoisessa noita perseenreikiä vielä on, siis lestojen kyliä. Muahahaa!

Vierailija
46/490 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen suoranaista vihaa vanhoillislestadiolaisia kohtaan. Mä muutin aikuisella iällä paikkakunnalle, jossa asuu paljon lestadiolaisia. Tiedän kyllä vanhoillislestadiolaisuudesta erinäisiä asioita, mutta ennen tännen muuttoa mulla ei ole kauheasti ollut kontakteja lestadiolaisiin. Olen tullut siihen tulokseen, että ihmisiä he ovat siinä missä muutkin, hyvine ja huonoinen puolineen. 

Olen ollut nyt yhdessä työkokoilupaikassa jonkin aikaa. Mun vastuuhenkilö on vanhoillislestadiolainen mies. Hän on heti alusta asti tuonut mua esille työpaikalla, että saisin töitä tuolta, ihan omasta aloitteestaan. Hän myös päätti, että opettaa kaikki työkonehommat mulle eikä kuuntele yhtään, jos oon jostain sitä mieltä, että en muka osaa jotain asiaa. Että jos vanhoillislestadiolaisuus on sovinistinen kulttuuri, niin ei se ainakaan kaikkiin tunnu vaikuttavan. 

No tottakai se työpaikan mies josta kirjoitit halusi kiillottaa omaa kuvaavaa sinun avullasi. Auttaa sinua, että muut saisivat hänestä hyvän kuvan tms. Onhan täälläkin missä asun näitä jotka kaikessa mukana ja luovat mainetta, että ovat niin mukavia. 

Samoin, kun itse muutin aikuisiällä paikkakunnalle missä lestadiolaisia niin niin sain vaan ikävät naapurit sekä ilkeää puhetta minusta. Luulivat etten kuullut sitä kaikkea arvostelua. Muuten olivat olevinaan niin hienoja ja tärkeitä ihmisiä. Hulppeat talot ja autot. Tekopyhiä ja ilkeitä. En ole ainoa samaa mieltä oleva ja eräs kiusannut muita töissä yms. 

Vierailija
47/490 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskonto on vi-tun mielisairaus ja lestaatiolaisuus sitä 1000x! Hahahaa!

Opettele kirjoittamaan vai estääkö mielisairaus tai heikkolahjaisuus?

Vierailija
48/490 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin psykalla töissä niin siellä oli paljon lessutyttöjä. Poikia en muista tuosta lahkosta yhtään potilasta.

Eikö se keskimäärin ole muutenkin niin, että miehet eivät hakeudu hoitoon. 

Vierailija
49/490 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naista alistava lahko. Vai voiko joku sanoa 10 lapsen äidistä, että hänellä on joku muukin tehtävä kuin synnytyskoneena oleminen? Isommat sisarukset hoitavat pienempiä kuin äiti ei enää jaksa ja on taas raskaana. Turha glorifioida lestadiolaisuutta.

Mitä kun suurin osa naisista ei ole kymmenen tai yli lapsen äitejä niin etkö pidä heitä naisina lainkaan? Vain yhdenlainen naistyyppi on nainen? Vähän kuin palstan tasojankkaajalla. 

Vierailija
50/490 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon sarjan Justus toivoo suurta perhettä eli noin 8 - 10 lasta. Hänellä jo kumppani ja näin joku nuorinainen on siihenkin sitten ryhtymässä. En kadehdi hänen osaansa. Mietin, että synttäisi Justus sitten itse ne toivomansa lapset jos niitä niin kovin haluaa. Miehen osa on helpompi tuossa kaikessa. 

Ehkä helpompi, en tiedä. Kaikille ne raskaudet eivät ota koville. Mieheltä odotetaan kuitenkin vastuuta perheestä ja niistä kymmenestä lapsesta ja vaimosta myös. Henkistä, fyysistä ja taloudellista + hengellistä. 

Vierailija
51/490 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskonto on vi-tun mielisairaus ja lestaatiolaisuus sitä 1000x! Hahahaa!

Opettele kirjoittamaan vai estääkö mielisairaus tai heikkolahjaisuus?

Haista oikein mätä wit-tu! Hahah!

Vierailija
52/490 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta suviseurat sanan taivuttamisesta tuli mieleen, että ehkä "ulkopuoliset" kokevat menevänsä suviseuroille (festareille) ja liikkeen jäsenet sitten taas suviseuroihin (kirkkoon, rauhanyhdistykselle sunnuntaisin seuroihin). Eli taivutusasu on yhtenäinen sen mukaan, miksi tapahtuma mielletään. 

Vierailija
53/490 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaudesta puhutaan, mutta mitä vapautta se on kun joutuu jo ajatukset pyytää toisen sanomaan anteeksi annetuksi. Kuulosti aika ahtaalle kaverin kertoessa ohjelmassa kuinka päivän aikana ajatellut ilmeisesti väärät ajatukset jäävät painamaan ja kun soittaa kaverille joka "vapahtaa synneistä" niin elo jatkuu taas kuin vettä vaan. Kyllä on todella ahdasta heidän elämänsä. Se sotii kaikkea tuota vastaan, että ilmeisesti miehet saavat tupakoida. Kamalaa!! 

Vierailija
54/490 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapaudesta puhutaan, mutta mitä vapautta se on kun joutuu jo ajatukset pyytää toisen sanomaan anteeksi annetuksi. Kuulosti aika ahtaalle kaverin kertoessa ohjelmassa kuinka päivän aikana ajatellut ilmeisesti väärät ajatukset jäävät painamaan ja kun soittaa kaverille joka "vapahtaa synneistä" niin elo jatkuu taas kuin vettä vaan. Kyllä on todella ahdasta heidän elämänsä. Se sotii kaikkea tuota vastaan, että ilmeisesti miehet saavat tupakoida. Kamalaa!! 

Ei ole mikään pakko pyydellä mitään anteeksi ja monella menee varmaan pitkiäkin aikoja ilman. Mutta toisaalta, kuten hän sanoi, se laskee mieleen levollisuuden. Aika monelle tekisi hyvää sellainen rauhoittumis/rentoutumis/turvakeino. 

Vierailija
55/490 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta miehen pitää elättää se 12-henkinen perhe. Aikamoiset paineet siinäkin.

Vierailija
56/490 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Youtubessa tullut vastaan muutaman kerran nuoripari, vähän yli kaksikymppisiä, kolme lasta, ehkä neljäs jo tuloillaan. Nainen pieni, laiha, kalpea, nääntyneen näköinen. Mieshlö kyllä korostaa itseään aika tavalla. Meikä sitä, meikä tätä, käyttää vielä tuota ärsyttävää meikä ilmaisua. Jotenkin kaikessa heidän olossaan, korostuu miesten ylivertaisuus kaikenkaikkiaan, kun ovat toisten seurassa niin miesten tekemiset tärkeitä. Ei siinä tyttö ole kouluja ehtinyt käymään. Lapsia vaan tekemään vuosi/lapsi tahdilla. 

Vierailija
57/490 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On julkinen salaisuus, että nuorempien lestasukupolvien keskuudessa hyväksytään ehkäisyn käyttö. 

Tässä ketjussahan on tullut ilmi jo että meikkaus ja ehkäisyn käyttö on ok, tyttöjen ja poikien välillä ei ole enää eroa, ja nettiä saa toki käyttää niin kuin muutkin, saa röökata jne. Mikä erottaa les tat enää tavallisista ev. lut. kristityistä?

Koko lahko kuolee pois. Suviksilla ei ole enää mitään merkitystä vaan niistä tulee tavalliset festarit.

Vierailija
58/490 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Youtubessa tullut vastaan muutaman kerran nuoripari, vähän yli kaksikymppisiä, kolme lasta, ehkä neljäs jo tuloillaan. Nainen pieni, laiha, kalpea, nääntyneen näköinen. Mieshlö kyllä korostaa itseään aika tavalla. Meikä sitä, meikä tätä, käyttää vielä tuota ärsyttävää meikä ilmaisua. Jotenkin kaikessa heidän olossaan, korostuu miesten ylivertaisuus kaikenkaikkiaan, kun ovat toisten seurassa niin miesten tekemiset tärkeitä. Ei siinä tyttö ole kouluja ehtinyt käymään. Lapsia vaan tekemään vuosi/lapsi tahdilla. 

Toisaalta kyllä tyttö varmasti saisi opiskella jos haluaisi. Ainakin niin ovat sanoneet.

Vierailija
59/490 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meikkaaminen on pikku juttu. 

Se, mikä ei ole, on se, että nainen ei saa (edes) seuroissa saarnata. Täysin väärä ja sovinistinen  Raamatun tulkinta. 

Missä kohtaa Raamattua annetaan naiselle lupa saarnata? 

https://uskotoivorakkaus.fi/teemat/jeesus/kysy-jeesuksesta/mita-jeesus-…

Oli kyllä viiden tähden paskaa. Missään kohtaa ei kyennyt kumoamaan Raamatun kohtia naisten vaitiolosta muilla Raamatun kohdilla. Oli lähinnä vain, "ei ole enää nykypäivää-jargonia".

Vierailija
60/490 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eppäillä tuota soppii. Missä välissä muka????