Tehdäänkö ylioppilastutkintokokeiden kysymykset Helsingin huippu lukioiden käyttämien kirjojen perusteella
Lukiot saavat valita oppikirjat, myös sähköiset. Eri oppikirjat poikkeavat toisistaan. Laaditaanko ylioppilastutkintokokeiden kysymykset Helsingin huippu yliopistojen käyttämien kirjojen perusteella?
Minusta kaikissa Suomen lukioissa pitäisi olla käytössä täsmälleen sama oppimateriaali, jotta kaikki abit olisivat aidosti samalla viivalla.
Kommentit (23)
Käytännössä Ressun abit ja yo-tutkintolautakunta laativat niitä kysymyksiä yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei vielä 18 vuotiaana tunne sanaa stidit niin vika on kyllä aivan jossain muualla kuin kysymyksessä tai kirjassa.
Ei ole suomen kielen sana.
Mä olen Kainuusta, ja ihan tuttu sana stidit oli lukioiässä, vaikkei kukaan tuttu sitä käyttänyt. Nuortenkirjoista olin varmaan oppinut. Lukeminen kannattaa aina, yo-kokeen kaltaisessa kokeessa etenkin.
Niin se varmasti onkin hyvin tuttu sana helsinkiläisille. Mutta ei pohjoissavolaisille nuorille, jotka eivät moista ole ikinä kuulleet. Tuo sana kun ei ole yleissuomea.
Näin ollen tuollaisella kysymyksenlaadinnalla annetaan etu helsinkiläisille abeille.