Loppuelämä työttömänä?
Olen 53- vuotias pätkätyöläinen, hyvä koulutus, mutta työttömänä viimeiset kaksi vuotta ja pätkien välissä. Tuskin työllistyn enää. Uudelleen koulutus ei kannata eikä käytännössä mahdollista.Kelpaisi mikä tahansa työ, mitä osaisin tehdä ja mistä saa palkkaa. Tarvetta ei ilmeisesti ole, kun ei paikkaa saa. Jännä seurata, kun esim. ukrainalaiset ja muualta tulleet saa helpommin töitä, vaikka eivät hallitse suomen kieltä. Samoin ihmiset, joilla vähemmän koulutusta tai kokemusta.
Kommentit (92)
Nyt näyttää siltä että minunkin työt loppuu. Olen ollut päiväkodissa avustajana neljä vuotta, kun muualle ei enää päässyt. Sopimus loppuu nyt tämän kuun lopussa eikä jatkosta ole hiiskuttu vielä sanaakaan! Sijaisia palkataan vain äärimmäisessä hädässä ja ruuvia tunnutaan kiristettävän kaikesta mahdollisesta.
Olen myös Seuren listoilla ja siellä on myös hiljaista. Tämä kuitenkin estänee minun työttömäksi jäämisen eli olen nollatuntisopimuksen armoilla.
Vissiin ainoa vaihtoehto on lopettaa tämä sätkiminen. Ilman tuloja elämä on hyvin kurjaa.
N54
Loppu ikä työttömänä kun olen liian vanha töihin. Tämä on välillä niin tylsää että tulee aika synkkiä ajatuksia.
M.54
Samoin, 58v, kolme ammattipätevyyttä, ei vaan duunia löydy. Sitten vaan haukutaan loiseksi. Kiirto v*tusti.
Minä vaihdoin juuri tänä keväänä työpaikkaa. Hienosti ekalla yrityksellä tulin valittua toiseen työpaikkaan. Kyseessä on vakituinen virka. Olen 52v. Älkää viitsikö puhua ikäjutuista, kun selvästi syy miksi ei tule palkatuksi on ihan joku muu.
Jep. No, itse keskityn kodin siivoukseen. Siivoan joka päivä omaa kotia.
Minä viihtyisin ihan hyvin ilman työtä, mutta jatkuva rahanpuute vähentää elämänhalua huomattavasti. Eläkepäiviäkään ei kannata odotella vesi kielellä, koska niiden alkaessa olen ollut jo viitisentoista vuotta työttömänä. Siis työttömänä työnhakijana, vaikka lääkäri on todennut minut täysin työkyvyttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa juuri työttömäksi jääneet ettette kerro työkkärille mitään mitä teette työttömänä! Jos sanotte että auttelette ilmaiseksi vaikka vanhoja vanhempianne tai naapurin mummoa kauppareissuissa, siitä voidaan laittaa selvityspyyntö jolloin päiväraha katkeaa. Tämä voidaan tulkita että työllistytte omassa yrityksessä vaikka yritystä ei ole!
Työtön ei saa siis tehdä edes vapaaehtoistyötä "liikaa" koska katsotaan että jos teet sitä TUNTImääräisesti paljon, se estää sinua vastaanottamasta kokopäivätyötä vaikka teet sitä kun ei ole muutakaan tekemistä. Eli et saa ilmaiseksi auttaa ruohonleikkuussa, talon maalauksessa, koiran ulkoiluttamisessa koska virkailijasta riippuen sinut voidaan tulkita yrittäjäksi koska käytät siihen aikaa ja taas lähtee selvityspyyntöä.
Et saa opiskella edes etänä yli 3 op kuussa koska sitten olet täysipäiväinen opiskelija. Ihan sama vaikka kyseessä olisi helppo kurssi jonka saat
Juu, siivotaan vain omaa kotia joka päivä.
Menee 8 pulloa yleispesuainetta kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Minä viihtyisin ihan hyvin ilman työtä, mutta jatkuva rahanpuute vähentää elämänhalua huomattavasti. Eläkepäiviäkään ei kannata odotella vesi kielellä, koska niiden alkaessa olen ollut jo viitisentoista vuotta työttömänä. Siis työttömänä työnhakijana, vaikka lääkäri on todennut minut täysin työkyvyttömäksi.
Tällä viikolla tulee euroviisut ja siivoan joka päivä omaa kotia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhä useammalle ja useammalle miehellä jää ylijäämämiehen osa: ei naista eikä työpaikkaa.
Ainoa tapa olisi kansalaispalkka ja siihen päälle niin paljon osa-aikaista työtä kuin löytää. Vaatisi myös 100 000 turhaa virkamiestä ulos valtiolta, johon ei poliittista halua löydy sitten niin millään.
Kyllä, juuri näin. Vielä värilliset ma mut täytyisi lähettää takaisin kotimaihinsa. Tämän kansalaisia parhaiten hyödyttävän ja elämänlaatua merkittävästi parantavan mallin nimi on kansallissosialismi. Mikään muu ei toimi. Kommunismi ei toimi. Kapitalismi ei toimi. Vain yhtenäiskulttuuri kansallissosialistisessa valtiossa palvelee kansalaisia tasapuolisesti ja parhaiten. Yhteistyössä tietenkin muiden itsenäisten, omia arvojaan kunnioittavien kansallissosialististen valtioiden kesken.
Hyvin toimi kansallissosialismi. Katso niitä 1945 ajan kuvien savuavia raunioita 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä viikolla tulee euroviisut ja siivoan joka päivä omaa kotia.
En ole kiinnostunut Euroviisuista enkä tykkää siivoamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on kieroutunut maa. Toisesta päästä jää joka päivä 8 nuorta aikuista työkyvyttömyyseläkkeelle mt-syiden vuoksi. Ja Orpon hallitus on heikentänyt lasten ja nuorten mahdollisuutta saada mt- ja kuntoutusapua ilman kivan luokan diagnoosia. Lapset ja nuoriso suunnilleen älypuhelimen kasvatettavana. Katsokaapa Areenasta viimeisin MOT. Kylmäävää menoa!
Kyseessä ei ole mikään Orpon hallituksen erikoisuus, vaan ihan edellisen vihervasemmistohallituksenkin aikana tapahtuvaa. Turha yrittää politikoida tästä jotain paha oikeisto, hyvä vasemmisto asetelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä vaihdoin juuri tänä keväänä työpaikkaa. Hienosti ekalla yrityksellä tulin valittua toiseen työpaikkaan. Kyseessä on vakituinen virka. Olen 52v. Älkää viitsikö puhua ikäjutuista, kun selvästi syy miksi ei tule palkatuksi on ihan joku muu.
Syy on se ettei kuulu hyvävelikerhoihin eikä oikeaan puolueeseen.
Tehtävän hakuaika on päättynyt. Saimme 752 hakemusta. Käymme hakemukset läpi ja olemme yhteydessä haastatteluun kutsuttaviin. Mikäli sinulla on kysyttävää, voit olla yhteydessä rekrytoivaan esihenkilöön.
Yritäppä tossa mitään töitä saada
Jos hakijoita satoja ja paikkoja tarjolla tasan 1 niin mahdotonta saada
Vierailija kirjoitti:
Mene sijaiseksi varhaiskasvatusyksikköön. Siellä on huutava työvoimapula varhaiskasvattajista.
Ilman alan koulutusta, ei sinne nyt ihan noin vain mennä. Monessakin paikassa pula voi olla, mutta silti ei ole rahaa palkata.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen vaihtanut työpaikkaa 55-vuotiaana. Se onnistuu, jos on töissä. Mutta jos joutuu työttömäksi, niin jokin ihmeellinen taikaviitta tuntuu laskeutuvat työttömän päälle, muuttuu kiinnostamattomaksi työnantajien silmissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei hei siellä! Nyt jotain kivaa elämään! Ootko miettinyt vaikka uusiin ihmisiin tutustumista, vaikka jotain lyhempääkin koulutusta, uutta harrastusta (ilmaiset on itseasiassa niitä parhaita omaan makuun) tms? Uudet kivat asiat elämään harvoin tulevat mukavuusalueella pysymisellä.
Kiitos positiivisesta ajattelusta ja tsempeistä kaikkien työttömien puolesta! Ääripäiden elämää viettävien on joskus vaikea ymmärtää toisen todellisuutta. Usein kuultu lausahdus:" Nauti nyt elämästä ilman työvelvollisuuksia, ylimääräisestä lomasta" lähinnä osoittaa, kuinka toinen ei ymmärrä lainkaan tilannetta. Itse en ainakaan nauti köyhyydestä, Kelan ja työvoimapalveluiden kyykyttämisestä, työnantajien ja muiden ihmisten väheksymisestä ja arvostelusta, tappavan tylsästä elämästä, ja tämä kaikki johtaa eristäytymiseen ja yksinäisyyteen.
Varmasti köyhyys ja kyykyttäminen on ahdistavaa. Itselläni on taloudellisesti parempi tilanne, ja enemmän vaihtoehtoja vapaa-ajan viettämisen suhteen, joten en koe tilannetta kovin ahdistavana. Lähinnä tämä on minusta harmillista, koska voisin ihan hyvin olla vielä töissäkin. Katsoin että ainakin meillä päin vähävaraisille olisi tarjolla Kaiku-kortti, jolla pääsee teatteriin ja taidenäyttelyihin ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Täällä 54v, kohta 10 vuotta työttömänä. Lähden syksyllä opiskelemaan neljättä ammattia. En usko, että pääsen enää töihin.
No siinä se aika juoksee ammatteja opetellessa, toivottavasti niitä oppeja voi hyödyntää kotona omassa elämässä myös?
Vaikea sitä vaan on kilpailla suoraan koulunpenkiltä sellaisen kanssa joka on tehnyt hommia 20-30 vuotta, on vähän eri tason rutiinit hommiin.
Samaa olen ihmetellyt aloituksen kanssa, että kaikki vaatimukset tuntuu unohtuvan aina, kun töihin palkataan joku muualta tullut? Vai saako ne jonkun palkkatuen tai jotain, vai mikä koira tuohon on haudattuna??
Hyvinvointialueelle saa palkkatukea ja yrityksiin.
Hoitoalalle, vanhukset tarvitsevat hoitajia.