Loppuelämä työttömänä?
Olen 53- vuotias pätkätyöläinen, hyvä koulutus, mutta työttömänä viimeiset kaksi vuotta ja pätkien välissä. Tuskin työllistyn enää. Uudelleen koulutus ei kannata eikä käytännössä mahdollista.Kelpaisi mikä tahansa työ, mitä osaisin tehdä ja mistä saa palkkaa. Tarvetta ei ilmeisesti ole, kun ei paikkaa saa. Jännä seurata, kun esim. ukrainalaiset ja muualta tulleet saa helpommin töitä, vaikka eivät hallitse suomen kieltä. Samoin ihmiset, joilla vähemmän koulutusta tai kokemusta.
Kommentit (92)
Kun katselee töissä olevia, on joskus vaikea ymmärtää, miksi heidät on palkattu. Hullu maailma!
56 vuotiaana työttömäksi ja vaikka insinöörin paperit työttömänä kunnes vanhuuseläkkeelle tämän kuun alussa.
Suomella on varaa tällaiseen kun valtio tukee avokätisesti yrityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Hei hei siellä! Nyt jotain kivaa elämään! Ootko miettinyt vaikka uusiin ihmisiin tutustumista, vaikka jotain lyhempääkin koulutusta, uutta harrastusta (ilmaiset on itseasiassa niitä parhaita omaan makuun) tms? Uudet kivat asiat elämään harvoin tulevat mukavuusalueella pysymisellä. Toi vaan kuulosti tutulta ja nyt oon tilanteessa jossa vapaa-aikaa ja aikaa vaan olemiselle on liian vähän (ääripää sekin), mutta tarkoitan vaan sitä että koskaan ei saa luovuttaa elämänsä ohjaksia siihen että "tällaista tää nyt vain on" Tsemppiä! N33
Mutta kun ne uudet kivat tekemiset ja ihmiset ei maksa mun elämistä. Tarvitaan rahaa, ei ilmaisia museokierroksia.
Vierailija kirjoitti:
Olen samanikäinen ja olen ollut työelämässä vuodesta 1989 vuoteen 2024. Nyt en kelpaa enää minnekään. Ikä?
Mitä sinä enää työpaikalla teet? Sinullahan on säästettynä ja sijoitettuna miljoonaomaisuus, kun olet saanut noin kauan olla työelämässä. m39
Vierailija kirjoitti:
Sana juttu ..opiskelemaan olen menossa kun se kuitenki on hyvää ylläpitoa ja haastamista..
Toinen asia miksi.olen menossa opiskelemaan on että pääsee pois työstä työkklärin kiusaamisesta ...
Millä rahoitat opiskelusi? - Vaikka olen minäkin maisterina saanut kuulla, että pitäisi hakeutau opiskelemaan lähihoitajaksi tai puhtaanpotoalan perustutkinto tai nyt viimeisimpänä yrittäjyyttä ja työnhakutaitoja. Koulutuksessa tuntuu toisiaan sille, että parasta on, että saadaan siivottua työttömyystilastoa kuin se, että työtön itse voisi esim päättää mitä pyrkisi ja haluaisi opiskella eli esim omassa tapauskessani käydä mieluummin työkkärin osoittamia pilipalikursseja tai amattiopintoja kuin hakeuta jatko-opiskelijaksi yliopistolle. - Tai toki voin hakeutua yliopistolel jatko-opiskelijaksi, jos vain samalla hommaan itse rahoituksen opiskelulleni, koska ei sitä varten kannata tukea työkkärin mielestä maksaa. Tulee pian ylikoulutettu. Joskus vähän vituttaa.....
Vierailija kirjoitti:
Todella tyhmää hylätä kokeneita ihmisiä työmarkkinoilta.
Arto Satonen muistuttaa, että maamme työvoiman ikärakenne muuttuu kovalla vauhdilla. Jo vuosia on ollut tilanne, että noin 10 000 - 15 000 ihmistä enemmän eläköityy kuin nuoria henkilöitä tulee työelämään.
Yhtälö merkitsee sitä, että Suomen on saatava työperäistä maahanmu uttoa. Satonen toteaa, ellemme tekisi mitään, yhteiskunnassamme olisi pian tilanne, jossa eläkeläisiä olisi enemmän kuin työllisiä. Tällainen asetelma olisi vaarallinen kansantaloudelle.
- Onneksi olemme saaneet paikattua työvoimavajetta maahanmuu ttajien työpanoksilla, Satonen sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Yhä useammalle ja useammalle miehellä jää ylijäämämiehen osa: ei naista eikä työpaikkaa.
Ainoa tapa olisi kansalaispalkka ja siihen päälle niin paljon osa-aikaista työtä kuin löytää. Vaatisi myös 100 000 turhaa virkamiestä ulos valtiolta, johon ei poliittista halua löydy sitten niin millään.
Opettajat, poliisit, armeijan henkilökunta?
Omalla kohdallani tilanne on se, että olen luultavasti työttömänä niin kauan kunnes pääsen eläkkeelle. En työllisty koskaan.
56 v ja jäin just työttömäksi. Eiköhän tämä nyt ole se lopullinen "työura". Työhistoriaa on ollut vain yhdeltä alalta, rakennusalalla, AMK. Varmaankin teen enää jotain pimeitä hommia silloin tällöin, lähinnä olosuhteiden pakosta, laskupinon madaltamiseksi ja hengen pitimiksi. Olen lähettänyt hakemuksia viimeisen 2 kk aikana ehkä noin 30 kpl ympäri Suomea, enkä luonnollisestikaan ole saanut yhtään vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 50 vuotias ei enää kelpaa se on huomattu...muodon vuoksi hän töitä kun työkkäri käskee...
Kävin juuri ajokorttia hakemassa lääkärissä ja kun lääkäri kysyi ammattia sanoin että työtön..
Tähän lääkäri kysyi ivallisesti että luuletko pääseväni vielä töihin
Oletko varma että oli ivallinen, helposti lukee ihmisten sanoihin enemmän kuin mitä on tarkoitettu
Sanoisin, että pelkkä kysyminen on vittuilua.
"Loppuelämä työttömänä?"
Ei tule kaduttamaan kuolinvuoteella. Ei työttömyys paljoa eläkkeellä olosta eroa muuten kuin työkkäristä välillä jahdataan epätoivoisiin työnhakutoimiin.
Minä teen pimeitä töitä. Aina joku tarjoo pimeää hommaa, eilenkin sovin yhden urakan ja tienaan siitä noin 600 euroa 3 päivän työstä. Ei 50 vuotias saa enää muuten töitä mutta onneksi on tuttuja jotka aina tarjoo jotain hommia.
Voi opettaa nuorille niitä asioita mitä osaa. Ja neuvoa. Kuin tehdä keikkaa avuksi. Ei väliä kun on sen verran rahaa että saa asumisen ja ruuan niin vaatteet. Onnellinen vanhuus on sitä että saa katsella elämän menoa ja ihmetellä uusia sukupolvia. Luontoa ja liikuntaa hitaammin kuin nuorena . Ammatit on hyvä olla ja harrastukset. Lyhyet työ jutut hiukan tuo isä eläkettä mutta pärjää silti.
Minä jäin työttömäksi 40-vuotiaana. Enkä sen jälkeen ole ollut työelämässä. Jäin eläkkeelle maaliskuun alussa. Olen 64-vuotias.
Suomi on kieroutunut maa. Toisesta päästä jää joka päivä 8 nuorta aikuista työkyvyttömyyseläkkeelle mt-syiden vuoksi. Ja Orpon hallitus on heikentänyt lasten ja nuorten mahdollisuutta saada mt- ja kuntoutusapua ilman kivan luokan diagnoosia. Lapset ja nuoriso suunnilleen älypuhelimen kasvatettavana. Katsokaapa Areenasta viimeisin MOT. Kylmäävää menoa!
Vierailija kirjoitti:
Yhä useammalle ja useammalle miehellä jää ylijäämämiehen osa: ei naista eikä työpaikkaa.
Ainoa tapa olisi kansalaispalkka ja siihen päälle niin paljon osa-aikaista työtä kuin löytää. Vaatisi myös 100 000 turhaa virkamiestä ulos valtiolta, johon ei poliittista halua löydy sitten niin millään.
Jaa. Mihin nämä mielestäsi ns. turhat virkamiehet sitten työllistyisivät? Vai jäisivätkö työttömiksi?
Olin juuri täyttänyt 60, kun minut irtisanottiin. Muutosturvan tukemana kouluttauduin uuteen ammattiin, tosin kyseessä oli lähinnä jatkokoulutus aiempaan. Vuoden verran koitin löytää töitä yrityksistä, mutta viimeistään haastatteluvaiheessa ikä tuntui nousevan esteeksi. Minulta kyseltiin mm. kauanko aion vielä olla työelämässä jne. Lopulta kyllästyin tilanteeseen ja päätin ratkaista sen perustamalla oman yrityksen. Osaamiseni markkinointi oman yrityksen kautta tuotti tulosta. Nyt minulla on työaika myyty vuoden loppuun ja olen vakuuttunut, että saan projekteille helposti jakoa olemassa olevilta asiakkailtani. Kannustan työttömiä yrittäjyyteen, jos vain rahkeet yhtään tuntuisi siihen riittävä.
Kyllä, juuri näin. Vielä värilliset ma mut täytyisi lähettää takaisin kotimaihinsa. Tämän kansalaisia parhaiten hyödyttävän ja elämänlaatua merkittävästi parantavan mallin nimi on kansallissosialismi. Mikään muu ei toimi. Kommunismi ei toimi. Kapitalismi ei toimi. Vain yhtenäiskulttuuri kansallissosialistisessa valtiossa palvelee kansalaisia tasapuolisesti ja parhaiten. Yhteistyössä tietenkin muiden itsenäisten, omia arvojaan kunnioittavien kansallissosialististen valtioiden kesken.