Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen mielestä minulla on syömishäiriö

Vierailija
16.03.2025 |

Olen ylipainoinen 5-kymppinen parisuhteessa oleva nainen. Ylipaino on seurausta aiemmasta laihuushäiriöstä, sekaisin menneistä kylläisyyssignaaleista sekä kuormittavasta elämäntilanteesta. Miesystävä, jonka kanssa olemme seurustelleet joitakin vuosia on viime aikoina alkanut kommentoimaan syömisiäni, syön hänestä paljon ja hänen mielestään minun pitäisi mennä juttelemaan asiasta jollekin, terapian olen aiemmin käynyt läpi. Olen kysynyt häneltä että pitääkö hän minua lihavana mutta tähän hän ei ole sanonut mitään. Minua on alkanut ahdistaa että hän "kyttää" syömisiäni ja tuntuu että en ehkä pääse asiasta yli. Mitä mieltä olette, onko tällainen kommentointi ok? Elämäntilanne edelleen kuormittava, joten aikaa omaan itseen panostamiselle ei oikein ole. Mies on itse hieman ylipainoinen 5-kymppinen setä, ei mikään kedon kaunein kukkanen mutta minulle riittävän komea.

Kommentit (128)

Vierailija
81/128 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saa lainauksia toimimaan kunnolla, voin hienosäätää aikatauluja jonkin verran mutta kokonaistilanne ei tule ratkeamaan johonkin aikaan. Toisaalta ongelmamme ei ehkä ratkeaisi vaikka minulla olisi aikaa laihduttamiseen. Minua ahdistaa kun tuntuu että mies ei hyväksy minua sellaisena kuin olen.

Ei kai sinun tarvitse laihduttaa. Ainakin ekasta viestitäsi sain sellaisen kuvan, että mies on huomauttelee ruokailutavoistasi eikä ulkonäöstäsi 

Vierailija
82/128 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti hän on sinusta todella huolissaan, koska ylipainoisen ruokailuun puuttuminen on muuten niin kuuma peruna:(

Itse on mahakas setä joka syö miten sattuu.

ap

Jospa alkaisitte yhdessä liikkumaan ja syömään järkevästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/128 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinun ap tarvii huolehtia vanhemmasta? Missä lasten isä ja miten osallistuu tai ei osallistu? Enemmän käyttöön vanhuspalveluja. Sun taakka kevenee. Ja se terveellinen ruoka ei vaadi oikeasti aikaa enempää kun mikä sattuu syöminen. 

Vierailija
84/128 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos puoliso puhuu syömishäiriöstä ja terapiasta, hän varmaankin on huolissaan sinusta. Ei vain osaa tuoda sitä rakentavasti esille. Oletko varma, ettei syömisessäsi ole epäterveitä piirteitä, joita et nyt vain huomaa?

Syön varmaan iltapainotteisesti kun aamulla ja päivällä enempi kiire. Ja varmasti rajoitan sitä normaalia syömistä mikä johtaa iltanälkään. Mutta hän ei ole kommentoinut näitä rajoitettuja annoksia, pelkästään isoja ilta-annoksia. Hän itse syö harvemmin mutta enempi kovaa rasvaa ja sokeria kuin minä. Ja mulla ei ole terveysongelmia aiheutunut tästä painosta, ainakaan vielä.

Eli ahmit illalla?

Eilen söin päivälliseksi linssikeittoa (täyttää hyvin) ja iltapalaksi kaksi ruispalaa ja jugurttia, mies otti il

Eikö nyt ala olla ihan selvä peli tämä? Ukkeli luiskaan, stressi vähenee ja hyvinvointi lisääntyy. 

Vierailija
85/128 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinun ap tarvii huolehtia vanhemmasta? Missä lasten isä ja miten osallistuu tai ei osallistu? Enemmän käyttöön vanhuspalveluja. Sun taakka kevenee. Ja se terveellinen ruoka ei vaadi oikeasti aikaa enempää kun mikä sattuu syöminen. 

Kun vaan täytyy, ei ole hyvinvointivaltio sitä mitä se oli ennen. Lasten isä osallistuu viikonlopputasolla, ei ole varsinkaan eron jälkeen ollut mikään huippuisä.

ap

Vierailija
86/128 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tunnu olevan huippu tuo nykyinenkään. Sano sille, että sulla on krooninen syömishäiriö ja siihen ei maallikoiden tarvitse puuttua yhtään.

Vierailija
87/128 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos puoliso puhuu syömishäiriöstä ja terapiasta, hän varmaankin on huolissaan sinusta. Ei vain osaa tuoda sitä rakentavasti esille. Oletko varma, ettei syömisessäsi ole epäterveitä piirteitä, joita et nyt vain huomaa?

Syön varmaan iltapainotteisesti kun aamulla ja päivällä enempi kiire. Ja varmasti rajoitan sitä normaalia syömistä mikä johtaa iltanälkään. Mutta hän ei ole kommentoinut näitä rajoitettuja annoksia, pelkästään isoja ilta-annoksia. Hän itse syö harvemmin mutta enempi kovaa rasvaa ja sokeria kuin minä. Ja mulla ei ole terveysongelmia aiheutunut tästä painosta, ainakaan vielä.

Eli ahmit illalla?

Eilen söin päivälliseksi linssikeittoa (täyttää hyvin) ja iltapalaksi kaksi ruispalaa ja jugurttia, mies otti il

Tuntui?

Vierailija
88/128 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miltä sinusta itsestäsi tuntuu?

Tuo elämän kuormittavuus on se mitä lähtisin sinuna ensin purkamaan, koska se aiheuttaa sitten muuta, mahdollisesti stressiä, unettomuutta, uupumusta ja sen mitä itsekin sanot, et jaksa hoitaa itseäsi. Sitten tulee syötyä huonosti, liikuttua vähän ja niin päin pois - tästä syntyy noidankehä.

Miesystävän huomauttelu ei auta mitään, se vain kasaa lisää stressiä. 

Joten mieti mikä kuormittaa, ja lähtee purkamaan sitä kasaa. Sinulle aikaa itsellesi, vähemmän stressiä, aikaa tehdä parempia valintoja. Mies voisi huomauttelun sijaan auttaa esimerkiksi terveellisempien ruokien laittamisessa ja houkuttelemisessa mukavaan yhdessä liikkumiseen.

Mulla on kouluikäisiä lapsia edellisestä liitosta, vaativa työ sekä hoidan iäkästä vanhempaa. Aivan mahdoton purkaa tätä vyyhtiä vuoden parin sisällä

Vaikka on noin paljon vastuuta, niin esimerkiksi sokerin syönnin radikasli vähentäminen on helppo toteuttaa. Syöt vaikka hapankorppuja, pähkinöitä tai appelsiineja, jos trkee mieli makeaa. Makean nälkä on usein oikeaa nälkää.

Vierailija
89/128 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kai sinä tiedät syötkö paljon. Jos syöt niin onhan mies oikeassa, eikä tuo pahasti ole sanottu mieheltä.

Ei ole toisen asia kommentoida toisen syömisiä jos ei ole hoitosuhteessa hänen kanssaan. Ihan peruskohteliaisuutta on olla kommentoimatta toisen syömisiä. Monelle suomalaiselle tuo tuntuu olevan tuntematon sääntö.

Vierailija
90/128 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikun niin paljon kuin pystyn ja laitan kotona kotiruokaa, salaattia ja hedelmiä myös.

ap

Liikunnan merkitystä painoon liioitellaan. Liikunta on tärkeää kunnon kannalta. Kunto on tärkeää jaksamisen kannalta. Vain sinä tiedät, minkälainen liikunta antaa sinulle energiaa. 

Vierailija
91/128 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä yritin vaikuttaa mieheni syömisiin kun terveydenhoitaja oli yrittänyt ohjata häntä parempaan suuntaan. Ei mies uskonut terkkaria eikä minuakaan. Toivottavasti ei kuolisi nuorena sydänsairauden vuoksi. Ei siis koe itse mitään oireita, mutta kolestroli koholla ja vähän verenpainekin. Mutta ihminenhän saa itse päättää. Onneksi ei tupakoi.

Vierailija
92/128 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei miehesi mielestä sinulla ole syömishäiriötä, jos syöt paljon ja mies sanoo tämän ääneen. Sanot itsekin olevasi ylipainoinen. Toki voit miehellesi syömishäiriötaustasta kertoa. Syömishäiriöisen ei välttämättä ole järkevää ruveta laihduttamaan. Tärkemäpää olisi ravinnon terveellistäminen ja monipuolistaminen ja annoskokojen miettiminen. 

Aiheesta on jo riidelty ja taustat on kerrottu. Hän on sanonut että mielestään minulla on syömishäiriö ja syön liikaa. Silti ei ole lopettanut kommentointia, uudelleen otti asian puheeksi.

ap

Jätä hänet. Voit yksin paremmin. 

Juu on alkanut tuntua että on yksi kuormitustekijä.

ap

Tuollainen puuttuminen ja kommentointi on sadismia. Ja mitä se miehelle painosi ylipäänsä kuuluu? Sinä itse tiedät, että minkälaiseen suoritukseen kussakin elämänvaiheessa venyt. Elämässäsi on tärkeämpääkin huolehdittavaa kuin ulkonäkö. Jos mies ei kestä ulkonäköäsi, potkaise hänet pihalle. Toisen ulkonäön haukkuminen on muutenkin tehokkain intohimon ja rakkauden tappaja suhteessa. Se tekee sellaiset arvet, että harva pääsee niistä yli.

Vierailija
93/128 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

>>Elämäntilanne edelleen kuormittava, joten aikaa omaan itseen panostamiselle ei oikein ole. 

Mieti tätä kirjoittamaasi lausetta. Tässä on sun ongelma.    

No miten itse ratkaisisit vyyhdin työ, lasten elämän ja ongelmien ratkominen sekä iäkkään vanhemman hoitaminen?

Ap

Mikään noista asioista ei varsinaisesti lihota... 

Stressi lihottaa kahdella tavalla. Se pitää kortisolitasot tapissa ja jumittaa aineenvaihdunnan, se heikentää unenlaatua. Huonompi nukkuminen lihottaa. 

Vierailija
94/128 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pierun hajuisia läskejä olette molemmat ja ansaitsette toisenne. Siinä sulle terapiaa :)

Vierailija
95/128 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kai sinä tiedät syötkö paljon. Jos syöt niin onhan mies oikeassa, eikä tuo pahasti ole sanottu mieheltä.

Syön kai paljon kun ylipainoa on, suurempi ongelma se että en ehdi liikkumaan enkä suunnittelemaan syömisiäni hyvin. Syön suhteellisen terveellisesti ja normaalin ateriarytmin mukaan.

ap

KAI??? SYÖ VÄHEMMÄN.

Ole sinä vaiti kun et tunne ilmeisesti syömishäiriöisille annettuja ravitsemussuosituksia. Entiselle syömishäiriöiselle ei sovi minkään lajin laihdutuskuuri. Elämäntapamuutoksia voi tehdä asia kerrallaan terveellisemmäksi. Selvästi aamusta lähtevä liian vähäinen syöminen purkautuu iltanälkänä ja se on normaalia. Ihmisen pitää saada puolet päivän energiastaan klo 16 mennessä. Se tarkoittaa aamupalaa, lounasta ja iltapäivän välipalaa, joka voi olla sokeriton marjarahka, hedelmä ja max 50 grammaa pähkinöitä tai manteleita. 

Vierailija
96/128 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikun niin paljon kuin pystyn ja laitan kotona kotiruokaa, salaattia ja hedelmiä myös.

ap

Syöt vaan vähemmän. Mikä siinä on vaikeeta? Tai jätät jonkun yhden jutun pois, esim leivän. Tuon luulisi ehtivän

Vierailija
97/128 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miestä varmaan ärsyttää, kun ei mistään voi sanoa ilman että toinen heti ahdistuu

Vierailija
98/128 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ahmit illalla?

Ota nyt selvää edes siitä, mitkä ovat normaaleja ruokamääriä. Jopa lihavuusleikatut saavat RTY:n mukaan syödä linssikeittoa ja leipäpalan, jonka päällä raejuustoa päivälliseksi. Sen jälkeen 3 tunnin päästä iltapalaksi esimerkiksi 35 grammasta kaurahiutaleita keitettyä kaurapuuroa margariinisilmällä tai leipäviipaleen margariinisipaisulla ja raejuustopäällysteellä sekä marjoja tai pienen annoksen marjarahkaa iltapalaksi.

Kyse on rajusti ylipainoisille tarkoitetuista dieettiannoksista. Jokin linssikeitto ja kaksi ruispalaa ovat kovin köykäinen ja yksipuolinenkin ruoka kun laskee yhteensä kaksi ruokailua. Suoraan sanottuna tuo on enemmän sinne anorektikon ruokailun tapaista ruokailua kuin omasta terveydestään välittävän ihmisen ruokailua. Ukollasi ei taida olla minkään valtakunnan käsitystä ravitsemustieteestä?

Vierailija
99/128 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä yritin vaikuttaa mieheni syömisiin kun terveydenhoitaja oli yrittänyt ohjata häntä parempaan suuntaan. Ei mies uskonut terkkaria eikä minuakaan. Toivottavasti ei kuolisi nuorena sydänsairauden vuoksi. Ei siis koe itse mitään oireita, mutta kolestroli koholla ja vähän verenpainekin. Mutta ihminenhän saa itse päättää. Onneksi ei tupakoi.

Aikuinen ihminen on itse vastuussa siitä, että ottaako terveydenhuollon neuvoja tosissaan. Ei sitä vastuuta voi edes sälyttää muille ihmisille. Ihminen muuttaa elintapojaan vasta kun kokee olevansa valmis. 

Vierailija
100/128 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Syöt vaan vähemmän. Mikä siinä on vaikeeta? Tai jätät jonkun yhden jutun pois, esim leivän. Tuon luulisi ehtivän

Lapset voivat poistua täältä trollaamasta. Pisulle, pesulle ja nukkumaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi