Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen mielestä minulla on syömishäiriö

Vierailija
16.03.2025 |

Olen ylipainoinen 5-kymppinen parisuhteessa oleva nainen. Ylipaino on seurausta aiemmasta laihuushäiriöstä, sekaisin menneistä kylläisyyssignaaleista sekä kuormittavasta elämäntilanteesta. Miesystävä, jonka kanssa olemme seurustelleet joitakin vuosia on viime aikoina alkanut kommentoimaan syömisiäni, syön hänestä paljon ja hänen mielestään minun pitäisi mennä juttelemaan asiasta jollekin, terapian olen aiemmin käynyt läpi. Olen kysynyt häneltä että pitääkö hän minua lihavana mutta tähän hän ei ole sanonut mitään. Minua on alkanut ahdistaa että hän "kyttää" syömisiäni ja tuntuu että en ehkä pääse asiasta yli. Mitä mieltä olette, onko tällainen kommentointi ok? Elämäntilanne edelleen kuormittava, joten aikaa omaan itseen panostamiselle ei oikein ole. Mies on itse hieman ylipainoinen 5-kymppinen setä, ei mikään kedon kaunein kukkanen mutta minulle riittävän komea.

Kommentit (128)

Vierailija
1/128 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

uup

Vierailija
2/128 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai sinä tiedät syötkö paljon. Jos syöt niin onhan mies oikeassa, eikä tuo pahasti ole sanottu mieheltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/128 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kai sinä tiedät syötkö paljon. Jos syöt niin onhan mies oikeassa, eikä tuo pahasti ole sanottu mieheltä.

Syön kai paljon kun ylipainoa on, suurempi ongelma se että en ehdi liikkumaan enkä suunnittelemaan syömisiäni hyvin. Syön suhteellisen terveellisesti ja normaalin ateriarytmin mukaan.

ap

Vierailija
4/128 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei miehesi mielestä sinulla ole syömishäiriötä, jos syöt paljon ja mies sanoo tämän ääneen. Sanot itsekin olevasi ylipainoinen. Toki voit miehellesi syömishäiriötaustasta kertoa. Syömishäiriöisen ei välttämättä ole järkevää ruveta laihduttamaan. Tärkemäpää olisi ravinnon terveellistäminen ja monipuolistaminen ja annoskokojen miettiminen. 

Vierailija
5/128 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön kai paljon kun ylipainoa on, suurempi ongelma se että en ehdi liikkumaan enkä suunnittelemaan syömisiäni hyvin. Syön suhteellisen terveellisesti ja normaalin ateriarytmin mukaan.

ap

Kyllä sinulla on aikaa, jos todella tahdot. 

Vierailija
6/128 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei miehesi mielestä sinulla ole syömishäiriötä, jos syöt paljon ja mies sanoo tämän ääneen. Sanot itsekin olevasi ylipainoinen. Toki voit miehellesi syömishäiriötaustasta kertoa. Syömishäiriöisen ei välttämättä ole järkevää ruveta laihduttamaan. Tärkemäpää olisi ravinnon terveellistäminen ja monipuolistaminen ja annoskokojen miettiminen. 

Aiheesta on jo riidelty ja taustat on kerrottu. Hän on sanonut että mielestään minulla on syömishäiriö ja syön liikaa. Silti ei ole lopettanut kommentointia, uudelleen otti asian puheeksi.

ap

Vierailija
7/128 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti hän on sinusta todella huolissaan, koska ylipainoisen ruokailuun puuttuminen on muuten niin kuuma peruna:(

Vierailija
8/128 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti hän on sinusta todella huolissaan, koska ylipainoisen ruokailuun puuttuminen on muuten niin kuuma peruna:(

Itse on mahakas setä joka syö miten sattuu.

ap

Vierailija
9/128 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sinulla. Itsekin myönnät, että on ollut. Ei ne oikeastaan koskaan minnekään katoa. Muuttavat muotoa vain, ja jotkut pystyvät pitää kurissa, mutta aina ne on taustalla.

Ihan varmasti syöt liikaa, jos olet ylipainoinen, mutta niin syö miehesin. 

Vierailija
10/128 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse on mahakas setä joka syö miten sattuu.

ap

Sinulla on yhtälainen oikeus kommentoida miehesi painoa ja syömisiä mitä hän kommentoi sinun. Parasta olisi, jos lähtisitte yhdessä toteuttamaan elämäntapamuutosta. 

Vierailija
11/128 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiheesta on jo riidelty ja taustat on kerrottu. Hän on sanonut että mielestään minulla on syömishäiriö ja syön liikaa. Silti ei ole lopettanut kommentointia, uudelleen otti asian puheeksi.

ap

Syömishäiriöiset eivät kaikki ole alipainoisia. Yhdistävä tekijä on koko elämän pyöriminen ruoan ja syömisen ympärillä, oli sitten anoreksia, ortoreksia, bulimia tai ahmimishäiriö. 

Vierailija
12/128 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan sinulla. Itsekin myönnät, että on ollut. Ei ne oikeastaan koskaan minnekään katoa. Muuttavat muotoa vain, ja jotkut pystyvät pitää kurissa, mutta aina ne on taustalla.

Kyllä syömishäiriöstä voi parantua. 

Vierailija
13/128 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, myönnän tämän ja olen miehellekin sanonut. Mutta onko tämä hänen kommentointi ok? Selitin hänelle jo että ahdistun tällaisesta kovasti.

ap

Vierailija
14/128 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä sinusta itsestäsi tuntuu?

Tuo elämän kuormittavuus on se mitä lähtisin sinuna ensin purkamaan, koska se aiheuttaa sitten muuta, mahdollisesti stressiä, unettomuutta, uupumusta ja sen mitä itsekin sanot, et jaksa hoitaa itseäsi. Sitten tulee syötyä huonosti, liikuttua vähän ja niin päin pois - tästä syntyy noidankehä.

Miesystävän huomauttelu ei auta mitään, se vain kasaa lisää stressiä. 

Joten mieti mikä kuormittaa, ja lähtee purkamaan sitä kasaa. Sinulle aikaa itsellesi, vähemmän stressiä, aikaa tehdä parempia valintoja. Mies voisi huomauttelun sijaan auttaa esimerkiksi terveellisempien ruokien laittamisessa ja houkuttelemisessa mukavaan yhdessä liikkumiseen.

Vierailija
15/128 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, myönnän tämän ja olen miehellekin sanonut. Mutta onko tämä hänen kommentointi ok? Selitin hänelle jo että ahdistun tällaisesta kovasti.

ap

Ei ole ok. Ei etenkään, kun hän tietää syömishäiriöstäsi ja olette asiasta keskustelleet.

Vierailija
16/128 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miltä sinusta itsestäsi tuntuu?

Tuo elämän kuormittavuus on se mitä lähtisin sinuna ensin purkamaan, koska se aiheuttaa sitten muuta, mahdollisesti stressiä, unettomuutta, uupumusta ja sen mitä itsekin sanot, et jaksa hoitaa itseäsi. Sitten tulee syötyä huonosti, liikuttua vähän ja niin päin pois - tästä syntyy noidankehä.

Miesystävän huomauttelu ei auta mitään, se vain kasaa lisää stressiä. 

Joten mieti mikä kuormittaa, ja lähtee purkamaan sitä kasaa. Sinulle aikaa itsellesi, vähemmän stressiä, aikaa tehdä parempia valintoja. Mies voisi huomauttelun sijaan auttaa esimerkiksi terveellisempien ruokien laittamisessa ja houkuttelemisessa mukavaan yhdessä liikkumiseen.

Mulla on kouluikäisiä lapsia edellisestä liitosta, vaativa työ sekä hoidan iäkästä vanhempaa. Aivan mahdoton purkaa tätä vyyhtiä vuoden parin sisällä.

ap

Vierailija
17/128 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen entinen bulimikko. Olen toipunut siitä ihan täysin.

Avainasemassa oli korjata suhtautuminen ruokaan. Ruoka on ravintoa ja kehoni tarvitsee monipuolista ravintoa.

En laske kaloreita enkä ole ehdoton, sillä se johtaisi vain repsahtamiseen. Sen sijaan kuulostelen omaa oloani. Mielihalujen tyydyttäminen ei ole tavoitteena, vaan hyvä olo. 

Vierailija
18/128 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikun niin paljon kuin pystyn ja laitan kotona kotiruokaa, salaattia ja hedelmiä myös.

ap

Vierailija
19/128 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pullikoit niin kovasti? Onko tuo itsenäisyyden ylivarjelua, vai tuleeko mies muissa asioissa tontillesi? Minusta on ihan aiheellista huomauttaa, jos näyttää siltä että syömisesi ei pysy kohtuudessa. Keskustelkaa asiasta kunnolla kerran, ettei hänen tarvitse kevythuomautella koko ajan.

Olenko sinusta lihava on sellainen kysymys, jonka esittäminen on aika varma konsti ajaa suhde umpikujaan. Mitä ihmettä siihen pitäisi vastata? Tiedät itse näin olevan, joten miksi ahdistelet miestäsi yrittäen pakottaa hänet valehtelemaan? Myönnä faktat ja mieti, että voit tehdä paljonkin suhtautuaksesi syömiseen liittyviin asioihin vähemmän vihamielisesti ja suojelevasti. Jos syöt liikaa tai väärin, se ei ole hyväksi. Tiedät sen kyllä. Suhteellisuudentaju on vaikea asia, etsi keskitietä.

Minusta kannattaa ottaa todesta, jos puoliso on ohjaamassa terapiaan. Mitä vahinkoa siitä voi olla? Suhtaudutko yhtä piittaamattomasti hänen sanomisiinsa muutenkin?

Vierailija
20/128 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä viitsi puhua ruoka suussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi