Onko olemassa jossain ilmainen mahdollisuus mitata verenpaine, ja mielellään myös vaaka?
Olen jäänyt työttömäksi, ei ole nyt rahaa ostaa verenpainemittaria. Entinen on rikki. Minulla on ollut 8 vuotta sitten lääkkeet, joista luovuttiin, kun verenpaine tasaantui. Varasin nyt uudestaan lääkäriajan, joka 4 viikon päästä. Ohje sairaanhoitajalta mitata 2 viikkoa aamulla ja illalla ennen lääkäriä. Pyydettiin myös täyttämään lomake, siihen pituus ja paino. Painosta ei aavistustakaan, eipä ole 10 vuoteen mitattu. Saako jossain käydä noita ilmaiseksi mittaamassa? Apteekissa on verenpaineen mittaus, maksullinen.
Kommentit (69)
terveyskeskusten auloissa on, tuskin vaakaa, uimhalleissa oli maksullinen
Joissain terveyskeskuksissa on.
Ja kirjastoissa.
Luetellaan tänne missä!
Olisi varmaan kannattanut hoitajalle sanoa, että ei ole mittaria eikä mahdollisuutta sellaisen ostoon. Joskus niitä on saanut lainaan tuollaista varten. Paino ja pituus voidaan mitata sitten vastaanotollakin.
Työttömien terveystarkastus, mutta valmistaudu sitten siihen että siellä käymällä todistat olevasi terveydellisen tuen tarpeessa ja saat osoituksen kuntouttavaan työtoimintaan.
Meilläpäin asukastuvilla on ollut ainakin aiemmin mittarit, ja onpa siellä käynyt joskus terveydenhoitajakin neuvomassa ja mittaamassa ihmisiä.
Vaan taitaa olla monet tuvat jo lakkautettu säästöjen takia?
Täällä on terkkarissa huone jossa omatoimiseen seuraamiseen mittari. Itse sain lainaksi kun kotona piti seurata paineita. Vaakaa ei taida olla ilmaiseksi. Ehdit ap vastaanotolla nuo mitat tarkastaa.
Mittareita saa kyllä nykyisin niin edullisesti, että väärässä paikassa säästät, jos seuranta on tarpeen.
Ja onko matkustaminen sinulle ilmaista?
Ja eikö vaaka kuulu joka kodin peruskalustoon? Ei ne perusvaa'at paljon maksa? saa varmaan kympillä tai kahdella.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole tk;n aulassa. Vanha talo ja aulassa suoraan ihmisiä jonottamassa labraan, infopisteelle ja vastaanotoille. Saa varata sairaanhoitajalle verenpaineen mittaukseen ajan, mutta olen ymmärtänyt, että myös sairaanhoitajalla käynti maksullinen. Ei ole rahaa. Lääkäri toki maksaa, mutta priorisoin sen ensisijaiseksi.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Meilläpäin asukastuvilla on ollut ainakin aiemmin mittarit, ja onpa siellä käynyt joskus terveydenhoitajakin neuvomassa ja mittaamassa ihmisiä.
Vaan taitaa olla monet tuvat jo lakkautettu säästöjen takia?
Ja mittarit jääneet kalibroimatta tai pöllitty?
Vierailija kirjoitti:
Olisi varmaan kannattanut hoitajalle sanoa, että ei ole mittaria eikä mahdollisuutta sellaisen ostoon. Joskus niitä on saanut lainaan tuollaista varten. Paino ja pituus voidaan mitata sitten vastaanotollakin.
Tuo olisi kyllä todella hyvä, jos tk:sta saisi kotiin lainaksi. Minulla on kotoa terveyskeskukselle kävelymatka alle 2 km. Ihme kun tuosta ei ole koskaan kerrottu missään julkisesti, että voi lainata. Kysyin nimittäin hoitotarvikejakelusta, saako heiltä lainata, ja heillä ei ole ollenkaan verenpainemittareilta, eikä sieltäkään kerrottu, että tk lainaa.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Ihan minkä hyvänsä terveysaseman aulassa.
Ei oo automaattisesti. Ei täälläkään.
Vierailija kirjoitti:
Työttömien terveystarkastus, mutta valmistaudu sitten siihen että siellä käymällä todistat olevasi terveydellisen tuen tarpeessa ja saat osoituksen kuntouttavaan työtoimintaan.
Ei ole sellaista tarvetta, vaan pitäisi saada verenpaine mitattua aamuin illoin 2 viikon ajan. Tai jos ei joka aamu ja ilta, niin useamman kerran kuitenkin. Olen menossa lääkärille selvittämään verenpainelääkkeet tarvetta. Yhden vastaanottokäynnit mittaustuloksella ei aloiteta lääkkeitä, ja kun minulla oli 8 vuotta sitten lääkkeet ja elämässä silloin stressitilanne, niin olen tunnistanut itsessäni samantyyppisiä oireita taas.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole tk;n aulassa. Vanha talo ja aulassa suoraan ihmisiä jonottamassa labraan, infopisteelle ja vastaanotoille. Saa varata sairaanhoitajalle verenpaineen mittaukseen ajan, mutta olen ymmärtänyt, että myös sairaanhoitajalla käynti maksullinen. Ei ole rahaa. Lääkäri toki maksaa, mutta priorisoin sen ensisijaiseksi.
-ap
Ethän sinä nyt voi pari kertaa päivässä aamuin, illoin hypätä mittaamassa jossakin verenpainettasi. Ilmoitat hoitajalle, että tarvitset mittarin lainaksi. Palautat sen sitten, kun menet lääkäriin. Samalla reissulla sitten punnitaan.
Itsekin joudun laittamaan mittaustuloksia ylös ja ne pitää mitata kaikessa rauhassa kotona aina aamuin ja illoin. Eihän siitä tulisi mitään, että hyppäisi jossain terveyskeskuksessa niin usein. :D
Voit myös tietysti kysyä, jos jollain tuttavallasi olisi lainata pariksi viikoksi mittari, mutta muutoin, hoitajalle soitto. Sanot, että mittarisi on rikki, etkä voi nyt ostaa uutta.
Joissain terveyskeskuksissa ainakin on pk-seudulla. Pitäisi lukea niiden nettisivuilla tieto, mikäli omatoimimittaus on mahdollista.